Gå til innhold

Når forsvinner lovkrav om private postkasser i Norge?


Når forsvinner lovkrav om private postkasser i Norge?  

20 stemmer

  1. 1. Når forsvinner lovkrav om private postkasser for alle boliger i Norge?

    • før 2040
      8
    • 2041-2060
      6
    • 2061-2080
      1
    • 2081-2100
      0
    • 2101-2150
      0
    • 2151-2200
      2
    • Aldri
      3


Anbefalte innlegg

Ombæring er allerede redusert fra 6 til 2-3 dager i uken. De fleste postkontorer er lagt ned. Digital kommunikasjon har tatt over og det er mange steder satt opp automatiske postbokser som allerede kan dekke de få gangene man mottar noe som ikke er reklame. Ubeskyttede private postkasser er også mer sårbare for svindel og tyveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med diverse stater som kan snoke, hackere på svindlertokt, hva av data som egentlig ligger hvor, og at AI kanskje kan brukes til å knekke digitale løsninger og kryptering så anser jeg privat fysisk postkasse som tryggere enn digital. Da kan man ikke drive kriminaliteten fra Kina eller India, men må reise til den fysiske postkassen. Skal heller ikke mer til enn litt sabotasje på strømnettet, og så står man plutselig der uten strøm. Så litt på samme måte som at vi fremdeles trenger fysiske kontanter, så trenger vi også fysiske postkasser.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Spørsmål gikk vel ut på private postkasser (hvor du bor). At man trenger noe som post-i-butikk eller tilsvarende automater/postbokser for å kunne motta og sende fysiske ting er klart.

Kunne kanskje like godt spørre om når postombæringen er helt slutt.

Lenke til kommentar

Kan ikkje vere mange åra til. For dei aller fleste er det nok ikkje verre å stikke innom postkontoret for å hente eit brev enn det er å hente ein pakke. 

Fyrste steget blir nok at utkøyring av post skjer på bestilling, og då kan folk like gjerne være heime for å ta imot posten personleg. 

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Kan ikkje vere mange åra til. For dei aller fleste er det nok ikkje verre å stikke innom postkontoret for å hente eit brev enn det er å hente ein pakke. 

Fyrste steget blir nok at utkøyring av post skjer på bestilling, og då kan folk like gjerne være heime for å ta imot posten personleg.

Begge disse kan erststattes av stativ med automatiske postbokser som allerede er utplassert mange steder. Da kan du gå dit og med en app åpne den boksen hvor det er levert en pakke eller brev deg. Og man kan det døgnet rundt.

Disse er også sikrere mot tyveri enn private postbokser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Begge disse kan erststattes av stativ med automatiske postbokser som allerede er utplassert mange steder. Da kan du gå dit og med en app åpne den boksen hvor det er levert en pakke eller brev deg. Og man kan det døgnet rundt.

Disse er også sikrere mot tyveri enn private postbokser.

Dette handler kun om nedbemanning (og besparelse) av postbud og menneskelig betjening.

Det sikreste hadde vært om alle hadde hatt en postluke på huset sitt, som postbud kunne puttet posten i, og som du bare gikk å hentet innenifra, uten fysisk tilgang til å kunne ta ut noe utenifra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (53 minutter siden):

Dette handler kun om nedbemanning (og besparelse) av postbud og menneskelig betjening.

Det er en besparelse, men også en mye bedre tjeneste. De automatiske postkassene erstatter bud som kommer hjem til deg. Resultatet er at du får pakken raskere og ikke trenger være tilstede "mellom 8 og 17:00 onsdag", men mulig beskjed om at den først kommer torsdag.

Tror du telefondamene på telefonsentralen bare forvant grunnet besparelser? Det samme med gatelystennerne og heisførerne? Det er snakk om at teknologi gir oss bedre og mer effektive tjenester.

Fustasjeopphengsforkobling skrev (53 minutter siden):

Det sikreste hadde vært om alle hadde hatt en postluke på huset sitt, som postbud kunne puttet posten i, og som du bare gikk å hentet innenifra, uten fysisk tilgang til å kunne ta ut noe utenifra.

Dette er ikke praktisk gjennomførbart med så forskjellige boenheter folk har og bruken av personlige postkasser er uansett på vei ut. For mange ville det bare blitt en postluke på inngangsdøra og det er mange utfordringer: Varmetap, ting som kan kastes/helles inn, folk som kan titte inn og med riktig utstyr aksessere dørlås innenfra. Da er en automatisk postboks mye sikrere.

 

Lenke til kommentar

Kommer an på når folk ikke ønsker reklame i postkassa.

Mange ønsker fortsatt reklame og uaddressert post, så da er det på stedet hvil.

Distribusjon av reklame og uaddresert post (fra kommunen f.eks.) er en inntektskilde for både Posten og konkurrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (2 timer siden):

Det er en besparelse, men også en mye bedre tjeneste.

Besparelse og nedbemanning har sjelden med sikkerhet å gjøre. Oftest dreier det seg om at noen ser et snitt til å tjene noe. Jeg er hverken imot innovasjon eller at man får noe igjen for godt arbeid, men alt med måte. Det kan hende at man ved effektiviseringstiltak også kan øke sikkerheten ved å f.eks. minske graden av menneskelige feil, men slik ting utvikler seg idag så er det mange usikkerheter som "henger i luften", og da er det viktig med is i magen. Så at det er "bedre tjenester" kommer an på en rekke faktorer. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor det meste styres av maskiner.

robertaas skrev (2 timer siden):

Det er en besparelse, men også en mye bedre tjeneste. De automatiske postkassene erstatter bud som kommer hjem til deg. Resultatet er at du får pakken raskere og ikke trenger være tilstede "mellom 8 og 17:00 onsdag", men mulig beskjed om at den først kommer torsdag.

Tror du telefondamene på telefonsentralen bare forvant grunnet besparelser? Det samme med gatelystennerne og heisførerne? Det er snakk om at teknologi gir oss bedre og mer effektive tjenester.

Ja, og hvorfor gjøres dette? I all hovedsak fordi postbud koster penger. Diverse sentraler hvor ting kommer inn og bare distribueres ut til ulike deler av landet kan automatiseres. Ser ikke behovet for at mennesker står å gjør så banale samlebåndsoppgaver, men jeg er ikke tilhenger av at vi erstatter mennesker overalt ute i samfunnet hvor vi ferdes. Menneskelig interaksjon og betjening er viktig. At mennesker har arbeid å gå til det samme.

At resultatet er at pakken kommer raskere frem ved å bytte ut postbud er ikke nødvendigvis sant. Det kommer an på prioriteringer. Mennesker må uansett kjøre ut med posten (om du da ikke også vil ha roboter som kjører rundt i gatene). Det trengs bare færre postbud hvis alt kan leveres i en sentralisert boks, men setter du inn flere postbud så kan de gjøre samme jobben like raskt. Ergo handler det om å erstatte mennesker med roboter, nedbemanning og besparelse. På språket for de som tjener på det kalt "effektivisering". Jeg er ganske drittlei av alle robotene jeg må chatte med før jeg kommer til et menneske når jeg tar kontakt nesten hvor som helst. Før kunne jeg gå på postkontoret og få hjelp der og da av et menneske som forstår seg på menneskelige ting, eller i banken, eller whatever. For ikke så lenge siden ble jeg henvist til nettbanken da jeg var i banken for å gjøre noe (husker ikke detaljene lenger), men i banken kunne de ikke gjøre dette, selv om jeg fikk beskjed av den sentrale helpdesken om å gå i banken. Jeg hadde selvsagt allerede forsøkt i nettbanken (og jeg mangler ikke IT-kompetanse for å si det sånn). Når du tar kontakt sentralt så må du først snakke med en AI som aldri kan hjelpe til med noenting uansett, og skal du snakke med et menneske så må du vente i opptil 1 time mens du hører på Miley Cyrus fordi den "fantastiske" effektiviseringen har ført til nedbemanning, og da kan det jo bli mange kunder på en gang for de 2 stakkarne som sitter der på sentralbordet. Når du omsider kommer frem så får du beskjed om at dette ikke er vedkommendes arbeidsområde, og blir satt over til en annen, hvor ny ventetid venter. Har du ikke tid til å stå å vente slik på ting, så synd for deg! Bryter forbindelsen så må du sette igang helt fra start av igjen. Dette er sikkert effektivt og besparende for noen, men for kunden er det tortur. Så at det blir mye bedre tjenester av slikt er jeg ikke helt enig i, men jeg er ikke imot IT-tjenester.

Å ha en postluke i huset betyr heller ikke at du må være tilstede i huset ved leveranse.

At det kan være bedre i noen sammenhenger. Ja, jeg ser ikke hva vi skal med telefondamer, gatelystennere og heisførere, men her finnes det en balanse hvor "effektivisering" ikke automatisk er et magisk ord for "bedre".

robertaas skrev (2 timer siden):

Dette er ikke praktisk gjennomførbart med så forskjellige boenheter folk har og bruken av personlige postkasser er uansett på vei ut.

For enkelte boenheter er det vanskelig, men da kan man løse det annerledes for akkurat disse (postbokser ved inngangsparti/trappegang/bod eller lignende). Jeg tviler ikke på at personlige postkasser er på vei ut, og svarer derfor heller ikke på det ledende spørsmålet om "NÅR dette skjer". Jeg bare argumenterer mot at det bør skje.

robertaas skrev (2 timer siden):

For mange ville det bare blitt en postluke på inngangsdøra og det er mange utfordringer:

Det kan f.eks. være en postluke med en sjakt ned i en kasse, ikke verre enn som så. Denne kunne både vært innenfor leiligheten/huset eller i en utebod, så det trenger ikke være en luke i inngangsdøra. Det er mange måter å løse ting på.

robertaas skrev (2 timer siden):

Varmetap

Lukkemekanisme? Utebod?

robertaas skrev (2 timer siden):

ting som kan kastes/helles inn

Det samme kan gjøres inn lufteluker, pipe, vinduer (om de er åpne, evt kan man knuse vinduet først). Vil man drive herk med folk så er det utallige måter å gjøre det på. 

robertaas skrev (2 timer siden):

folk som kan titte inn

Ned i en sjakt/boks? Folk kan også titte inn vinduet.

robertaas skrev (2 timer siden):

og med riktig utstyr aksessere dørlås innenfra.

Kommer an på plassering og løsning, men aksessere dørlås, vinduer, you-name-it kan også gjøres fra før. 

robertaas skrev (2 timer siden):

Da er en automatisk postboks mye sikrere.

Nei, det høres mer ut som om du finner på problemer bare fordi "this is the way". Digitale løsninger anser jeg p.t. ikke som sikrere enn fysiske begrensninger (tvert imot). Jeg tviler på at vi noengang kommer dit. Det har helt egne utfordringer. Jeg har bare nevnt noen, men med AI er det bare fantasien som setter grenser for hvordan knekke enhver form for digitale sperrer. 

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (10 timer siden):

Kommer an på når folk ikke ønsker reklame i postkassa.

Mange ønsker fortsatt reklame og uaddressert post, så da er det på stedet hvil.

Distribusjon av reklame og uaddresert post (fra kommunen f.eks.) er en inntektskilde for både Posten og konkurrenter.

Jeg er ganske så sikker på at det vil komme reguleringer mot å produsere og transportere uadressert reklame i form av flate døde trær.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 timer siden):

Digitale løsninger anser jeg p.t. ikke som sikrere enn fysiske begrensninger (tvert imot). Jeg tviler på at vi noengang kommer dit. Det har helt egne utfordringer. Jeg har bare nevnt noen, men med AI er det bare fantasien som setter grenser for hvordan knekke enhver form for digitale sperrer.

Selvsagt ikke uten utfordringer, men at samfunnet skal snu ryggen til digitale løsninger er noe få vil satse penger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...