Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel på bensintank.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er for tiden innlagt på sykehus, men det får bli en annen historie.

Min bror og min mor disponerer bilen mens jeg er her, de vet det er en bensinbil, mange år siden vi hadde diesel.

Så det jeg beskriver nå, det er 0 sjanse for at det er deres feil.

De var på handel i sverige idag, bor nært grensen. Bensinstasjonen der hadde billigere bensin en hjemme, så de fyllte på for ca 500 kr, jeg aner ikke literspris men under 20kr l.

Problemet er, bensinstasjonen har fått levert drivstoff, og de har greid å bytte om innholdet på 2 pumper. Diesel er nå bensin, osv.

Hva gjør jeg nå? Eller riktigere, hva gjør de som har bilen nå? 😆 De kjørte helt hjem før bilen begynnte å oppføre seg rart, ca 30km.

Råd mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (12 minutter siden):

Ringer bilberging og får bilen sendt til verksted også bør dere ta kontakt med bensinstasjonen mtp å få dekt regningen fra verkstedet.

Har tenkt å gjøre dette ja. Mor har prøvd å få kontakt med eier av bensinstasjon uten hell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Har tenkt å gjøre dette ja. Mor har prøvd å få kontakt med eier av bensinstasjon uten hell.

Det er ikke så rart når du skal sende regning til dem for det er dyrt  😉  men ja så vidt meg bekjent så skal bensinstasjonen betale disse kostnadene det har skjedd i andre saker for noen år siden skjedde det samme her hjemme og bensinstasjonen måtte betale 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fylle diesel på en bensinbil er sjeldent en katastrofe, men det koster å få tømmet systemet for diesel.

Bilen suger drivstoff fra bunnen av tanken og diesel flyter til toppen, så det har tatt litt tid før dieselen har begynt å komme inn i motoren. Konsekvensen er masse soting og at motoren etterhvert kveles. Førstnevnte kan potensielt tette partikkelfilter på nyere biler.

Det som er katastrofe er om du fyller bensin på en dieselbil, fordi dieselmotorer bruker dieselen som smøring og bensin er tvert imot et løsemiddel som fjerner olje.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Hvordan fant du ut at bensinstasjonen har feil produkt på pumpene? Jo lengre dette fortsetter, jo flere biler får problemer. Viktig å stenge pumpa.

Fordi denne stasjonen har hatt lignende problemer tidligere, har vi funnet ut nå. Det var forsåvidt flere biler som stoppet langs veien som sikkert hadde fyllt der og.

Mistenker at eier av bensinstasjonen er en kynisk faen som sikkert har gjort dette med vilje.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (55 minutter siden):

Dette støtter ikke bensinstasjonens sak. 

Tror man ringer forsikringsselskapet, tauer bilen til verksted, diagnoserer feilen og legger ved kvittering for å ha fylt der. Forsikringen dekker det, og krever refusjon fra bensinstasjonen. 

Min oppfatning, jeg er dog ikke jurist.

Jeg håper min bror sparte på kvitteringen. 🤣

Lenke til kommentar

Utskrift fra bankkonto kan være nok til å vise til tidspunkt for fylling. Utfra utskrift fra konto kan bensinstasjonen finne transaksjonen i eget system, og avklare om det er fylt bensin eller diesel.

Send utskriften til forsikringsselskapet så ordner forhåpentligvis de alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med forsikringsselskap, fantastisk god hjelp med tanke på at jeg på tidspunkt var innlagt på sykehus å hadde 0 oversikt.

Bergingsbil ordnet via dem til nærmeste toyota verksted, leiebil på forsikring under hele verkstedperioden plukket opp i går. Om noen har tips til hvordan kjøre elbil så mottas det med takk, er en id3 2023 model. Morsom bil for en som har 0 peiling på elbil.

Var en god del biler som ble sendt til samme verksted pga samme sak.

Flotte folk på forsikringsselskap ❤️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 13.6.2024 den 10:15 PM):

Til andre som måtte utsettes for dette så finnes det ett firma som fikser problemet på stedet           https://fuel-service.no/feilfylling-bensin-diesel/?gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqndizO0uBMEJNyvpj9K9TXclOae8ae_OaBY1xixj5gud6ceyj67V4yoaAi4zEALw_wcB

Ut fra det de skriver så ville jeg også ha peilet olje for å sjekke at det ikke har kommet mye diesel i oljen. Og helst byttet olje og oljefilter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (17 minutter siden):

Grei rekkevidde men lad når du har mulighet. Kjører du mye med regenerering (sånn at bilen lader og bremser når du slipper gassen) så bruk gjerne bremsepedalen godt av og til.

Ja må kanskje begynne å sette seg litt inn i hvordan man lader og etc.

Vet det er anbefalt å lade til max 80% ved ladestasjoner (stemmer dette?) og kan man sette lading til å stopped ved 80?

Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 minutter siden):

Ja må kanskje begynne å sette seg litt inn i hvordan man lader og etc.

Vet det er anbefalt å lade til max 80% ved ladestasjoner (stemmer dette?) og kan man sette lading til å stopped ved 80?

Ved hurtiglading så går det saktere å lade til fullere batteri er, så ofte ganske sakte over 80%. Det er derfor ofte nevnt som en praktisk regel å lade bare til 80% ved hurtiglading. Dette ikke minst for å slippe til nest mann i kø.

Et annet (lite) moment er at batterier slites litt mer av å være ladet over 80% (mer til nærmere det er 100%).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Last ned Elton, legg inn kortet ditt der hvis du ikke fikk utlevert noen ladebrikke med bilen. I Elton kan du planlegge kjøreturer i hele Skandinavia, og du kan betale via appen hos mange av ladeoperatørene.

Lading via Elton koster litt mer enn om du bruker hver app individuelt, men siden det er for en kortere periode så sparer du deg litt hodebry med å legge til mange apper.

https://elton.app/

Flere nyere ladestasjoner tar imot bankkort, men ikke alle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...