Gå til innhold

Finne ut hva slags kvalitet sendingen har

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å ser på vanlig TV eller streamer og lurer på hvordan jeg kan finne ut hva slags kvalitet og oppløsning som egentlig vises på skjermen?

Det er mulig å google seg frem til hva som normalt sendes på de forskjellige kanalene, men finnes noen måte å få dette bekreftet på via feks. en app eller lignende?

Jeg har en oled fra LG og bruker ellers mye chromecast. Om jeg klikker øverst til venstre på TV-skjermen får jeg opp at det er 1080P men ikke noe mer. Så vidt jeg vet sendes ikke vanlige NRK-nyheter på mer enn 720P via ordinært kabeltv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt parabol i mer enn 25 år. Nrk, TV2, SVT og DR sender alle i 720p. TV Norge og TV3 i 1080i. 
Begge deler kalles HD. Hva de forskjellige kanaler og deres apper bruker vet jeg ikke. Det samme gjelder Altibox, Telia, Telenor TeWe osv. Men generelt når jeg er på besøk his noen, eller bruker apper gjennom min Allente box er at bildet er bra på alle kanaler. Alle kanaler har jo hele tiden oppgradert sin infrastruktur til minst HD, det samme gjelder de som lager serier og filmer. Så Netflix, osv kan jo gjennom deres egne apper tilby div. varianter av 4K filmer og serier, alt avhengig av hva man bruker av bokser og TV og godt nett.

Viasat har siden 2016 vist fotball på parabol i 4K/UHD og de siste 4-5 år Formel 1 live i 4K.

Noe man tydelig kan se forskjell på. Viasat og TV2 Play viser vel også noe live sport i 4K, uten at jrg har prøvd det.

Eurosport på parabol stiller opp med en del ekstra kanaler til OL, hvorav en i UHD med HLG.

I år ser det ut som de kommer til å hete Max 1-8.

Euro 2024 sendes og produseres bare i vanlig HD. I motsetning til 2016 og 2021.

Men ingen av de store kringkasterne i Skandinavia har noen tanker om å sende noe som helst i 4K.

Men hvis de store strømmetjenestene begynner å kjøpe sportsrettigheter, da kan det hende….??

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har NRK nyheter opp til 1080p i oppløsning, men de sender i 720p på DVB-T (terrestrial/antenne)

Testet en gang Telenor kabel (digital) DVB-C (cable) opp mot DVB-T for ca et år siden og DVB-C var bittelitt skarpere og bedre (via 1080p output på 5743 CDX dekoder).

Det Kjell snakker om er vel DVB-S2 (sat) og jeg trodde i utgangspunktet de også sendte ut opp til 1080 siden dette er rådata. Spørsmålet er vel sånn sett policy for DVB vs streaming.

Strim er vel de som leverer best kvalitet, så mulig de bruker 1080p stream på dette når det er mulig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (21 minutter siden):

Så vidt jeg vet har NRK nyheter opp til 1080p i oppløsning, men de sender i 720p på DVB-T (terrestrial/antenne)

Testet en gang Telenor kabel (digital) DVB-C (cable) opp mot DVB-T for ca et år siden og DVB-T var bittelitt skarpere.

Det Kjell snakker om er vel DVB-S2 (sat) og jeg trodde i utgangspunktet de også sendte ut opp til 1080 siden dette er rådata. Spørsmålet er vel sånn sett policy for DVB vs streaming.

Strim er vel de som leverer best kvalitet, så mulig de bruker 1080p stream på dette når det er mulig.

Mener at jeg nylig leste at NRK sender noe i 1080p gjennom sin egen app, og at alt som gikk gjennom feks. Altibox og lignende gikk i 720p. Slikt kan være greit å google seg til, men hvordan jeg skal finne ut av dette i praksis sliter jeg med å forstå siden fjernsynsapparatet ikke forteller meg hva signalet faktisk er.

Lenke til kommentar

Teknisk sett er 720p helt greit for nyheter for de aller fleste. Selv med godt syn er det ikke så mye detaljer at det er verdt 1080p. De fleste TV-apparater har også grei oppskalering. Når det kommer til forseggjort film så merker man det bedre. Film vil jeg ha på 1080p, men 4k/UHD for min del er overkill. Streaming av 4k/UHD er tilsvarende en 1080p Blu-Ray uansett.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, vidor said:

Teknisk sett er 720p helt greit for nyheter for de aller fleste. Selv med godt syn er det ikke så mye detaljer at det er verdt 1080p. De fleste TV-apparater har også grei oppskalering. Når det kommer til forseggjort film så merker man det bedre. Film vil jeg ha på 1080p, men 4k/UHD for min del er overkill. Streaming av 4k/UHD er tilsvarende en 1080p Blu-Ray uansett.

For en del år siden leste jeg at HD på parabol tilsvarte 7-8 Mbit, mens 4K=Viasat tilsvarte godt over 20. 

Er det stor forskjell på en ny parabol box vs en 5-10 år gammel? Ikke så mye som man skulle tro. Større forskjell,på 4K vs HD.
Snakket med broren min, og på svensk parabol er det kommet 8 ekstra Max kanaler. Vi får se om en av de kommer i 4K HLG.

PS: bedre lydmix på SVT=5.1 lyd og TV4=2.1 på fotball nå. Særlig TV2 er dårlig. Med sin litt lave PCM i stereo. Får se/høre hva Nrk byr på.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...