Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, barfoo said:

På fiber har du for det første i praksis ubegrensa båndbredde, og for det andre er det kun delt i GPON-system.

Litt usikker på hva du prøver å komme fram til her. Ja, for PON vil det være fordelt kapasitet per PON. Men for andre løsninger, som punkt-til-punkt, vil det være delt kapasitet inn til svitsjen.

Her snakker man videre bare om selve aksessnettet. Videre vil det være delt båndbredde i sentrale nett.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Starlink er ett glimrende alternativ. Litt lav hastighet opp, men det trenger en jo relativt sjeldent. 

I noe likhet med mobilnettet er dette en løsning med relativt begrenset kapasitet. Bredbånd via mobilnettet kan fungere temmelig bra, men skal det fortsette å fungere bra i et område, må man holde antallet kunder begrenset og det kan io hvert fall være vanskelig å garantere for at man skal få "høy hastighet".

Ser man på Starlink, er det en del i USA som opplever tjenesten som noe helt annet nå enn når de først fikk den, med tanke på ytelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (18 minutter siden):

I noe likhet med mobilnettet er dette en løsning med relativt begrenset kapasitet. Bredbånd via mobilnettet kan fungere temmelig bra, men skal det fortsette å fungere bra i et område, må man holde antallet kunder begrenset og det kan io hvert fall være vanskelig å garantere for at man skal få "høy hastighet".

Ser man på Starlink, er det en del i USA som opplever tjenesten som noe helt annet nå enn når de først fikk den, med tanke på ytelse. 

Man kan holde antall kunder begrenset eller man kan øke kapasiteten. Selvsagt velger bransjen å mele sin egen kake i alle ledd, og det er nok her problemet for vanlige folk ligger. Tjenestene blir dyre og svært lite fleksible.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Trulss said:

Man kan holde antall kunder begrenset eller man kan øke kapasiteten. Selvsagt velger bransjen å mele sin egen kake i alle ledd, og det er nok her problemet for vanlige folk ligger. Tjenestene blir dyre og svært lite fleksible.

Det er begrensa mengde kapasitet tilgjengeleg. Det er fysikk; radio er delt medium. Du kan bygge mindre celler, men det driver opp prisen og gjer frekvensplanlegging vanskelegare. Du kan auke frekvensen, som gjer dekning innandørs og i regn dårlegare.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Det er begrensa mengde kapasitet tilgjengeleg. Det er fysikk; radio er delt medium. Du kan bygge mindre celler, men det driver opp prisen og gjer frekvensplanlegging vanskelegare. Du kan auke frekvensen, som gjer dekning innandørs og i regn dårlegare.

Eller du kan ta i bruk mer effektiv teknologi - slik som 5G er mer effektiv enn 4G, og dermed får man utnyttet det samme frekvensbåndet bedre. 

Videre skal man huske at frekvensbånd er veldig kostbare (i praksis kan man vel si at mobiloperatører leaser frekvensbåndet fra staten X antall år (konsesjon), og betaler ganske mye penger for det).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, NULL said:

Eller du kan ta i bruk mer effektiv teknologi - slik som 5G er mer effektiv enn 4G, og dermed får man utnyttet det samme frekvensbåndet bedre. 

Det kan du, men det er fortsatt begrensa ressurs. Shannon-Nyquist-grensa er absolutt grense. Du får bare trykt så mykje data gjennom n MHz, uansett teknologi. For fiber er n i praksis ubegrensa per i dag, for 5G not so much.

29 minutes ago, NULL said:

Videre skal man huske at frekvensbånd er veldig kostbare (i praksis kan man vel si at mobiloperatører leaser frekvensbåndet fra staten X antall år (konsesjon), og betaler ganske mye penger for det).

Og grunnen til at dei er kostbare er at det er et delt og begrensa medium.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, NULL said:

Eller du kan ta i bruk mer effektiv teknologi - slik som 5G er mer effektiv enn 4G, og dermed får man utnyttet det samme frekvensbåndet bedre. 

Videre skal man huske at frekvensbånd er veldig kostbare (i praksis kan man vel si at mobiloperatører leaser frekvensbåndet fra staten X antall år (konsesjon), og betaler ganske mye penger for det).

Som forklart tidligere i tråden, er det relativt små (~20%) forbedringer fra 4G til 5G, de største forbedringene ligger i millimeter-wave, som innebærer å legge til mer båndbredde i 60 GHz båndet (som ikke går gjennom vegger). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Som forklart tidligere i tråden, er det relativt små (~20%) forbedringer fra 4G til 5G, de største forbedringene ligger i millimeter-wave, som innebærer å legge til mer båndbredde i 60 GHz båndet (som ikke går gjennom vegger). 

No har ikkje eg fulgt 5G veldig tett, men kan jo litt om radio. Er ikkje 60GHz sånt som hovudsakleg er egna til å gi 5G på Times Square 31. desember? Små celler, ekstremt mange på liten plass, og ingen fysiske hinder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, barfoo said:

No har ikkje eg fulgt 5G veldig tett, men kan jo litt om radio. Er ikkje 60GHz sånt som hovudsakleg er egna til å gi 5G på Times Square 31. desember? Små celler, ekstremt mange på liten plass, og ingen fysiske hinder?

Nå er ikke mmWave bare 60GHz. Det NKOM nå skal kjøre auksjon på først, er 26GHz-båndet. Så er det litt forskjellige spektrum som oppgis litt avhengig av hvem man spør for hvor mmWave starter - der noen sier 30GHz, mens andre 24GHz. 

Så er det jo også spørsmål om hvordan man ser for seg å implementere dette - microcells på f.eks. lys/strøm-stolper vil være en mulighet. Større basestasjoner som peker mot f.eks. et leilighetsbygg. Uten tvil er man avhengig av en utendørsenhet i de fleste tilfeller (noe som fort også har sine fordeler på sub6 også).

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (På 15.6.2024 den 10:36 AM):

Blir spennende å se når Telia eller Telenor øker "fri data" mobilabonnement til 500 GB eller 1000 GB. Da har du 5 eller 10 timer full HD per dag. For svært mange vil da ekstra simkort til under 100 kr være svært fristende kontra privat fiber til 7-800 kr.

Då hamnar vel fort også kostnaden for desse "fri data"-abonnementa i same prisklasse som fiberen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 20.8.2024 den 2:15 PM):

Nei, de fleste trenger ikke en superstabil forbindelse med lav forsinkelse og 99.99% oppetid.

Saken er at lavterskeltilbudet forsvant med kobbernettet. Det fantes ny teknologi som kunne installeres nær kunden og gi gode tjenester på kobbernettet. Svakheten med ytelse = avstand til sentral forsvant bortimot med det nye utstyret.

Det er tre valg i dag, stort sett. Fiber/kabelnett (coax), mobilnettet og mobilnettet med fast installasjon av tilbyderens mottaker på husvegg.

Det er ingen tilbydere med lav kostnad i markedet med unntak av outlieren ICE+ med data frihet. kvalifisert abonnement + 99kr måned for 25mbps, 1000GB. Denne tjenesten var god allerede da det var 10mbps. Avvikende observasjon heter det på norsk. Da er "outlier" mer etablert og forståelig.

De fleste betaler for ubegrensede ringeminutter uansett. Da får man en kapabel internettforbindelse for 99 kr i måneden. Det er bortimot for godt til å være sant.
 

Sitat

When a value is called an outlier it usually means that that value deviates from all other values in a data set.

 

Endret tirsdag kl 14:21 av BadCat

Unntaket som bekreftar regelen heiter det vel.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 20.8.2024 den 2:43 PM):

I nabolandene får du ekte ubegrenset data. For noen hundrelapper. I Norge får tilbyderne selge 100GB som ubegrenset data. Det er mer som et dagsforbruk eller en weekend hvis man legger godviljen til. Det burde ha vært gitt dagsbøter for misvisende markedsføring.

For einslege som berre brukar nettet til facebook, nettaviser, diskusjonsforum og litt tv og youtube er dette meir enn nok, og då har ein også fri bruk av telefoni "på kjøpet". Fiber ville vere å kaste vekk pengar på noko som ein rett og slett ikkje har bruk for.

Lenke til kommentar
20 hours ago, barfoo said:

Det er begrensa mengde kapasitet tilgjengeleg. Det er fysikk; radio er delt medium. Du kan bygge mindre celler, men det driver opp prisen og gjer frekvensplanlegging vanskelegare. Du kan auke frekvensen, som gjer dekning innandørs og i regn dårlegare.

Det stemmer jo, men prisen kan jo kanskje fortsatt bli lavere enn for fiber fram til hver leilighet, og det blir jo ingen større praktisk forskjell om man eventuelt bruker en utendørs antenne og en router pluss wifi inne i leiligheten.

1 hour ago, torbjornen said:

For einslege som berre brukar nettet til facebook, nettaviser, diskusjonsforum og litt tv og youtube er dette meir enn nok, og då har ein også fri bruk av telefoni "på kjøpet". Fiber ville vere å kaste vekk pengar på noko som ein rett og slett ikkje har bruk for.

Har brukt Ice sitt nett gjennom flere år. Reiser en del og graden av mobilitet er da mye viktigere enn "høyest mulig teknisk kvalitet hjemme". Ice sitt nett har så langt fungert helt OK, rundt omkring i Norge, rundt i Europa og utenfor Europa. Stasjonær fiber hjemme i leiligheten har aldri vært noe behov. Har man behov for en giganett tilkobling så har man jo det også, men den tilgangen behøver jo ikke å være hjemme i leiligheten. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Det stemmer jo, men prisen kan jo kanskje fortsatt bli lavere enn for fiber fram til hver leilighet, og det blir jo ingen større praktisk forskjell om man eventuelt bruker en utendørs antenne og en router pluss wifi inne i leiligheten.

Kommer an på hvordan man ser på det, spesielt i forhold til dette med kapasitet. Kapasitetsbruk i mobilnett handler ikke om "megabits per sekund". I henhold til kapasiteten for en basestasjon, vil en slik en 4G/5G-router inne benytte langt mer kapasitet for samme trafikk. Eller sagt på en annen måte - det kan f.eks. være at utendørsantennen kan trekke 200 Mbps og fortsatt bruke mindre av kapasiteten i området enn innendørsruteren som trekker 100 Mbps. 

Lenke til kommentar
On 13.6.2024 at 1:57 PM, sofiemyr said:

Jeg betaler 799 pr mnd for 500/500 og det inkluderer Altiboks standard TV pakke og 50 poeng til streaming...

Jeg må ikke(nå) betale 829 for 150/150. Grunnen for det er at de la ned 60/60 og 80/80.  Bestilte 60/60..

Men. Betaler ikke det for 150/150 nå, så for vente på for svar fra Dem før 1 november..

Kun internet, har ikke tv....

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
On 22.8.2024 at 2:48 PM, Salvesen. said:

Da var mitt fiber abonnement sagt opp, såklart har de klart å lure inn inneværende + neste måned som oppsigelsestid. Men fra oktober av blir det mobilnettet for min del. Spent på å se hvordan det fungerer i hverdagen :)

Jeg brukte mobilnettet før jeg fikk nytt fibernett og min erfaring der er at de har stor betydning å ha en ekte router. Jeg brukte en Huawei og den fungerte fint med alt utstyret, noe deling av nett via mobiltelefon ikke gjorde.

Hadde best erfaring med abo fra Talkmore. Et alternativ er vel ICE da de roamer om de ikke kan tilby deg sitt eget ICE+ nett.

Jeg har selv 1000/1000 fiber, men i praksis er det knapt 100/100 og det blir dyrere også (Ookla resultatene lokalt er også relativt dårlige, så tror det er gjort en dårlig lokal fibermontering). Til og med nrk.no viser tidvis noe som ser ut som førstegangsrendring av en jpg. Litt av dette har nok med at maskinen min er litt sliten siden den bruker mye RAM og står på 24/7.

Lenke til kommentar
vidor skrev (35 minutter siden):

Jeg brukte mobilnettet før jeg fikk nytt fibernett og min erfaring der er at de har stor betydning å ha en ekte router. Jeg brukte en Huawei og den fungerte fint med alt utstyret, noe deling av nett via mobiltelefon ikke gjorde.

Hadde best erfaring med abo fra Talkmore. Et alternativ er vel ICE da de roamer om de ikke kan tilby deg sitt eget ICE+ nett.

Jeg har selv 1000/1000 fiber, men i praksis er det knapt 100/100 og det blir dyrere også (Ookla resultatene lokalt er også relativt dårlige, så tror det er gjort en dårlig lokal fibermontering). Til og med nrk.no viser tidvis noe som ser ut som førstegangsrendring av en jpg. Litt av dette har nok med at maskinen min er litt sliten siden den bruker mye RAM og står på 24/7.

Husker du modellen på Huawei? Ja blir skikkelig utstyr!

Synes fiber er for dyrt, iallefall her i området. Også tilbyr de ikke lavere pris mot lavere hastighet. 150/200 er minimum og prisene nærmer seg tusenlappen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...