Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Trulss said:

Det er uansett lite poeng og betale for hastighet man ikke trenger, mange trenger knapt 20/20 som kun ser litt TV og sjekker nettaviser. Sånn sett så tilbyr ikke leverandørene lave nok hastigheter til gunstig nok pris.

Du må ha den kostbare fiberlinja enten du bruker 20 eller 1000 megabits. Hvis du kun er ute etter 20 megabit bør du heller velge en forbindelse som ikke er så kostbar som fiber. Det er ikke båndbredda som koster mest når du har fiber.

Hvis du velger 100/100 er ca 90% av kostnaden til fiberforbindelsen. Enten så vil man forstå det eller så vil man ikke.

Det blir som å leie bil for å kjøre 1km eller leie hotellrom for så å overnatte hos ei man møter på byen i stedet for å dra til hotellrommet. Bunnkostnaden blir der enten man bruker tjenesten eller ikke.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (15 minutter siden):

Du må ha den kostbare fiberlinja enten du bruker 20 eller 1000 megabits. Hvis du kun er ute etter 20 megabit bør du heller velge en forbindelse som ikke er så kostbar som fiber. Det er ikke båndbredda som koster mest når du har fiber.

Hvis du velger 100/100 er ca 90% av kostnaden til fiberforbindelsen. Enten så vil man forstå det eller så vil man ikke.

Det blir som å leie bil for å kjøre 1km eller leie hotellrom for så å overnatte hos ei man møter på byen i stedet for å dra til hotellrommet. Bunnkostnaden blir der enten man bruker tjenesten eller ikke.

Dette betyr vel at de fleste i Norge har betaler for noe de ikke trenger ;)

Lenke til kommentar

Nei, de fleste trenger ikke en superstabil forbindelse med lav forsinkelse og 99.99% oppetid.

Saken er at lavterskeltilbudet forsvant med kobbernettet. Det fantes ny teknologi som kunne installeres nær kunden og gi gode tjenester på kobbernettet. Svakheten med ytelse = avstand til sentral forsvant bortimot med det nye utstyret.

Det er tre valg i dag, stort sett. Fiber/kabelnett (coax), mobilnettet og mobilnettet med fast installasjon av tilbyderens mottaker på husvegg.

Det er ingen tilbydere med lav kostnad i markedet med unntak av outlieren ICE+ med data frihet. kvalifisert abonnement + 99kr måned for 25mbps, 1000GB. Denne tjenesten var god allerede da det var 10mbps. Avvikende observasjon heter det på norsk. Da er "outlier" mer etablert og forståelig.

De fleste betaler for ubegrensede ringeminutter uansett. Da får man en kapabel internettforbindelse for 99 kr i måneden. Det er bortimot for godt til å være sant.
 

Quote

When a value is called an outlier it usually means that that value deviates from all other values in a data set.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe. Mobildata kommer til å koste flesk i tiårsvis, med mindre en leverandør bryter ut som et konkurransefortrinn.

I nabolandene får du ekte ubegrenset data. For noen hundrelapper. I Norge får tilbyderne selge 100GB som ubegrenset data. Det er mer som et dagsforbruk eller en weekend hvis man legger godviljen til. Det burde ha vært gitt dagsbøter for misvisende markedsføring.

Telefoni og dataoverføring har alltid vært kostbart i Norge. Få tilbydere både lokalt og nasjonalt.

600 kr /mnd er ikke kostbart for ei fiberlinje hvis du trenger det. En forbruker trenger det ikke, men for en Twitch streamer eller en YouTuber er det hva som gjør det mulig å få 100k eller mer i månedlig inntekt fra et hjemmekontor. Jeg har forsøkt å være innholdsskaper med 800 kbps upload på kobberlinje. Da var det to muligheter enten bruke dagevis på å laste opp en video eller kjøpe datapakker på mobilnettet.

Fiber er en Gudegave og langt fra kostbart. Alt er kostbart hvis man ikke skal noe nyttig med det. Jeg hadde ikke betalt 749 kr/måneden for å se Premier League da det er 0% interessant for meg. Et glass øl koster 155 kr nede i sentrum. 775 kr for å drikke 5 øl eller 749,- for å ha 300/300 fiber i en måned. Man må ha en matbit også. Det koster over 1000 kr å henge med kompiser 3 timer i sentrum. Jeg ser ikke helt problemet med kostnaden til fiber hvis man faktisk trenger det. Det er helt vanlig å betale >20k i måneden for å leie bolig. Ja, det er den dyre fiberen som er ei utfordring. Folk får slutte å klage og vurdere hva som er nyttig for dem. Si det opp fiberen hvis den ikke er nyttig og bruk nettbanken på mobiltelefonen.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er monopol. For min egen del så har Telenor enda fått ut fingeren og ser på å legge fiber, jeg har sagt ja. Da har jeg to fibertilkoblinger å velge mellom, så håper at det kommer til å gi mer mulighet til å sette leverandørene opp mot hverandre.

Mobilt bredbånd kan muligens brukes som brekkstang i noen tilfeller, men dessverre er det såpass teknisk underlegent (båndbredde, latency/ping) at fiber-leverandørene kan hevde at det ikke er det samme. 

Monopol (eller duopol) er akkurat like ille på trådløst, så sett fra forbruker er det viktig å ha flere muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor orker ikke å levere fiber til private. De vil selge antenne på vegg. Mulig at dette varierer etter landsdel osv.

Der jeg bor eksisterer det fiber allerede. Da har Telenor null interesse i å tilby fiber. Antenne på veggen kan de levere og noe mer blir det ikke snakk om fra de. Det er mange utfordringer som gjør nettutbygging til ei hengemyr. Hvilken tilbyder var først osv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Personlig får jeg 1000 GB mobilabonnement (240 DKK) igjennom jobb som jeg også bruker som WiFi. Den fungerte dårlig når jeg brukte mobilen til å lage en hotspot, men etter at jeg kjøpte inn en ordentlig mobil-router, så har det fungert veldig godt.

Det finnes ulemper som dårligere ping, men de fleste bruker ikke sin wifi til oppgaver hvor ping er viktig, det krever ikke at man graver ned kabler, det er færre tekniske problemer og du kan ta med deg ditt mobilt bredbånd på ferie. Jeg er derfor enig med trådstarter, mobilt bredbånd er fremtiden.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trulss said:

Man nektes trådløst bredbånd i områder hvor  Telenor eller andre har fiber. Allente leverer ikke der det er fiber ser det ut som. Det foregår et utstrakt samarbeid og Vikenfiber er en vernet bedrift.

Kan du dokumentere påstandane?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig er jeg på randen til å bytte til 5g da det er monopol på min fiber linje og prisene øker stadig. 

Ikke krever jeg mye av linjen min heller, hjemmekontor og Netflix/mobil bruk.

Starlink frister, men usikker på om det er godt nok enda og i mitt område. Noe upfront kostnad er det men det har en jo spart inn på ett år uansett.

Ellers er jeg skeptisk til data mengde. Da jeg bruker en del data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Personlig er jeg på randen til å bytte til 5g da det er monopol på min fiber linje og prisene øker stadig. 

Ikke krever jeg mye av linjen min heller, hjemmekontor og Netflix/mobil bruk.

Starlink frister, men usikker på om det er godt nok enda og i mitt område. Noe upfront kostnad er det men det har en jo spart inn på ett år uansett.

Ellers er jeg skeptisk til data mengde. Da jeg bruker en del data.

Hvis ice har 5G eller du kan få bekrefta at de har høye 4G-frekvenser hos deg så vil brukeropplevelsen være bedre enn med Starlink til ditt bruk. 348 kr mnd for 1 TB, 25 mbit/s. Nok til Netflix sin 4K. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (4 minutter siden):

Hvis ice har 5G eller du kan få bekrefta at de har høye 4G-frekvenser hos deg så vil brukeropplevelsen være bedre enn med Starlink til ditt bruk. 348 kr mnd for 1 TB, 25 mbit/s. Nok til Netflix sin 4K. 

Wow, det er -500 kroner mot det jeg har i dag. Dette må jeg sjekke ut. 

Men det frister mest med starlink, mest pga nerden i meg og at jeg ellers liker produktene til deres andre selskaper.

Men sjekker ut ice, takk!

Screenshot_20240820-163046.png

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Wow, det er -500 kroner mot det jeg har i dag. Dette må jeg sjekke ut. 

Men det frister mest med starlink, mest pga nerden i meg og at jeg ellers liker produktene til deres andre selskaper.

Men sjekker ut ice, takk!

Enig i det, er litt kult å få skikkelig nett fra satelitter.

Angående ice så er det privat mobilab + data frihet, bare setter vanlig mobilsim i router. Mange her på diskusjon som bruker det. 

Edit: man får også betraktelig bedre signal med en ekstern antenne, type Poynting / Emcom xpol 2 4G/5G

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (18 minutter siden):

Enig i det, er litt kult å få skikkelig nett fra satelitter. Angående ice så er det privat mobilab + data frihet, bare setter vanlig mobilsim i router. Mange her på diskusjon som bruker det. 

Edit: man får også betraktelig bedre signal med en ekstern antenne, type Poynting / Emcom xpol 2 4G/5G

Finner bare ice max

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (16 minutter siden):

Du bestiller 10 GB også legger du på tjenesten Data frihet til 99 kr. 

Aha, der ja!

 

Hva med hardware, hva kjøper jeg? 5G router og ekstern antenne? Noen anbefalte typer foruten antennene?

Trenger noe jeg kan kjøre i bro for så inn på mitt mesh system.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Aha, der ja!

 

Hva med hardware, hva kjøper jeg? 5G router og ekstern antenne? Noen anbefalte typer foruten antennene?

Trenger noe jeg kan kjøre i bro for så inn på mitt mesh system.

Jeg har ikke greie på 5G-routere, men du må passe på at den støtter ekstern antenne (sma eller ts9 porter). Strengt tatt trenger du ikke bro siden du uansett er bak cgnat. Bare plugger mesh i lan-port på router og kjører mesh på annet subnet (f.eks 192.x og 10.x). 

Men først kan du bare putte simkortet i mobilen din og bekrefte at du får minst 7-8 mbit upload i et vinduene dine siden du er avhengig av totalt 3-4 mbit stabilt for Teams. Med ekstern antenne makser du sannsynligvis upload da. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...