Theo343 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) On 12/20/2024 at 11:35 AM, NULL said: At du har lav hastighet på natten, høres for så vidt litt pussig ut. Hvis man skal tenke belastning, er jo den normalt sett både i aksessnett og sentrale nett veldig mye lavere på natten enn eksempelvis på dag og ettermiddag/kveld. Så her ville jeg kanskje tenkt at det er en form for lokal forklaring på hvorfor hastigheten har gått ned, eller at man bruker en tjeneste for målingen som ikke gir et spesielt presist resultat eller har endret måten det gjøres målinger på. Så skal det ellers sies at med en 1Gbps-forbindelse, vil payload med de fleste protokoller gjerne ikke være mer enn 950 Mbps. Jeg kjører også manuelle tester på dagtid/kveldstid. Testen jeg benytter er ikke på noen måte dårlig og den tester alltid mot nærmest tilgjengelig server i Oslo området. Jeg kjører testene schedulert fra hardware router/gw om natten for å dokumentere ovenfor fiberleverabdøren når jeg kontakter dem. Da bedrer det seg som regel en stund. Ellers er jeg klar over netto bånbredde da det har vært lærdom siden 90-tallet. Både testene og utstyret er så godt og nøyaktig som det kan bli og fiberkonverter har vært den samme i alle år. PS. på manuelle tester har jeg slltid brukt windows appen og på tester i internt nett har jeg egen server. Endret 12 timer siden av Theo343 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 2 minutes ago, Theo343 said: Jeg kjører også manuelle tester på dagtid/kveldstid. Testen jeg benytter er ikke på noen måte dårlig og den tester alltid mot nærmest tilgjengelig server i Oslo området. Jeg kjører testene schedulert fra hardware router/gw om natten for å dokumentere ovenfor fiberleverabdøren når jeg kontakter dem. Da bedrer det seg som regel en stund. Ellers er jeg klar over netto bånbredde da det har vært lærdom aiden 90-tallet. Både testene og utstyret er så godt og nøyaktig som det kan bli og fiberkonverter har vært den samme i alle år. Hvilken hardware snakker vi om her? Vært klar over at mange rutere fint kan klare å kjøre 1Gbps-trafikk gjennom, men nødvendigvis ikke er helt egnet til speedtest for slik hastighet uten at HW-akselerasjon er i bruk. Beste måten å teste på, ville jeg sagt vil være å koble en moderne PC direkte til fibermodemet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) 21 minutes ago, NULL said: Hvilken hardware snakker vi om her? Vært klar over at mange rutere fint kan klare å kjøre 1Gbps-trafikk gjennom, men nødvendigvis ikke er helt egnet til speedtest for slik hastighet uten at HW-akselerasjon er i bruk. Beste måten å teste på, ville jeg sagt vil være å koble en moderne PC direkte til fibermodemet. Siden jeg har jobbet med nettverk siden 90-tallet tror jeg ikke at jeg har behov for basis lærdom. Dette er enkelt og greit såkalt overbooking av kapasitet som går utover sluttbrukeren. Endret 12 timer siden av Theo343 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 1 hour ago, Theo343 said: Siden jeg har jobbet med nettverk siden 90-tallet tror jeg ikke at jeg har behov for basis lærdom. Dette er enkelt og greit såkalt overbooking av kapasitet som går utover sluttbrukeren. Men du sier problemet er på natten, hvor det vanligvis vil være lite trafikk i nettene. Man skulle heller tro det var i "prime time" for bruk at hastigheten var lavere om det var knyttet til kapasitet. Men så stiller man også spørsmål med hvordan det måles som sagt. Ser jeg på tester med speedtest-cli eksempelvis, er er det titt og ofte at resultatet varierer litt. Men litt interessant også at jeg på andre måter samtidig ikke vil ha noe problem med å makse ut linja. Periodevis har speedtest-cli vist betydelig lavere enn hva jeg ellers klarer å få i praksis. Poenget var da at har man faktisk undersøkt om det er forskjeller, og at det ikke er noe på egen side som påvirker? Endret 10 timer siden av NULL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå