Penny Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 9 hours ago, Trulss said: Kun det best er godt nok. Hva skal man med fiber om mobilt nett er raskere? Mobilnettet er ikke raskere enn 1000/1000, så hvis du skal ha det beste er det fiber som gjelder. 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Aquatic skrev (23 timer siden): 2.4 Terabyte her siste 30 dager. Så 1Gbit linje kommer godt med Har brukt 4.4 TB siste 30 dager med 100/100 linje. Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (22 minutter siden): Mobilnettet gir deg dette til en rimelig pris:) Men enig, her er minste 150/150 til latterlige 829. Jeg har gått i dine fotspor 😊 Tvunget av prispolitikken til Telenor. Men det burde vært unødvendig å vrake fiber fordi Telenor har som politikk å melke markedet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Rusty skrev (7 minutter siden): Jeg har gått i dine fotspor 😊 Tvunget av prispolitikken til Telenor. Men det burde vært unødvendig å vrake fiber fordi Telenor har som politikk å melke markedet. Helt enig! 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 4 hours ago, Aquatic said: Pussig, været skulle ikke ha noe innvirkning på trådløst bredbånd ifølge forumadministrator Gavekort her på forumet. (Noe jeg også påpekte at det hadde) 🫣 Kan bare nevne det en gang til: Min bror satt på trådløst bredbånd i åresvis, og det var søppel sammenlignet med Fiber. Været kan ha en innvirkning. Har man gode signalforhold, vil det være mye som skal til for at det har innvirkning. Er man i en randsone dekningsmessig, skal det mindre til. Jeg kjørte noen år med trådløs bredbånd. Dette relativt sentralt og med OK forhold. Stabilitetsmessig ikke noe å utsette egentlig - hele familien kom seg gjennom store deler av korona-perioden med hjemmekontor og hjemmeskole på 100 Mbps via trådløst bredbånd uten at det var et problem. Var vel litt minre hastighet i starten, før 5G kom på plass og hastighet kunne økes. Var også innom 500 Mbps-abo litt senere (da i praksis ca. 500/50). For de aller fleste, vil jeg i utgangspunktet tenke at trådløst bredbånd vil fungere bra. Men jeg ser ikke på det som spesielt relevant å bytte fra fiber til trådløst bredbånd med mindre det ikke er penger å spare, og så lenge man ikke har "spesielle behov". Skulle jeg gjette, vil trådløst bredbånd dekke behovene for 80%+. Men det betyr ikke at jeg tror at 80% av alle bredbåndskunder kunne gått over til trådløst bredbånd, med tanke på kapasitet i mobilnettene.... 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 4 hours ago, barfoo said: Var ikkje argumentet ditt mot fiber tidlegare at folk flest ikkje hadde behov for så høg hastighet? Forøvrig: eteren er delt medium. Med støy. Innanfor samme teknologigenerasjon vil alltid fiber ha størrelsesordener betre ytelse. I tillegg skalerer ikkje trådløst lineært. Per i dag vil jeg kunne være enige med at mange ikke har behov for spesielt høy hastighet. Jeg ville vel tippe at 75% og vel så det ikke vil merke noen forskjell mellom 100 Mbps og 1000 Mbps. Når det gjelder fiber kan det til en viss grad også være delt medium. Støyelementet har man riktignok ikke i samme grad. Men det er flere elementer av delt kapasitet, inkludert ganske lang ut på kantene av aksessnettet. Mange operatører bygger PON, hvor det da blir delt kapasitet egentlig også i siste ledd mellom en del kunder. Og selv for aktører som har bygd P2P-fiber tidligere, kan jeg vel se for meg at det framover potensielt blir bygget mer PON i stedet for å redusere kostnader (både på bygging og videre drift). Det kan godt ellers med P2P stå ganske store mengder kunder som deler en link videre som potensielt kan gi begrensinger, men inntrykket her er egentlig at norske leverandører føler med på kapasitetesbruken og gjør oppgraderinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå