Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

Jeg har det samme for 350kr mnd. Ikke noe problem å utnytte den hastigheten, men jeg gidder ikke å kjøpe inn wifi utstyr for å nå slike hastigheter, det er bortkastet, og jeg har ikke enheter som kan utnytte slike hastigheter uansett. Det meste er kablet og de enhetene som bruker wifi trenger ikke slike hastigheter.

For meg er 5G helt uaktuelt. Er det mangel på konkurranse i fibermarkedet som driver opp prisene? ingen tvil om det, er det en flopp? Etter min mening ikke i det hele tatt.
Jeg bytter ikke ut stabiliteten og ytelsen man får med fiber mot 5G, selv om det kan være billigere om man ikke trenger raskt internett.
 

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, kremt said:

Det bygges ut mye, altså må det være svært lønnsomt.... De tjener sikkert inn graving etc i løpet av 5 års tid. Etter det kan de sitte og samle inn penger hver måned med lave kostnader. Det kan nok bli et stort problem for de som leverer fiber dersom 4g/5g internett blir vanlig for folk flest. Det er først og fremst en stor kostnad, ikke en dårlig løsning. Men særlig fleksibelt er det jo ikke, kun internett på 1 adresse, thats it. 

Det er all grunn til å sette spørsmålstegn ved å bygge ut fiber i grisgrendte strøk:

1. Hvor mye subsidier får de? Jeg ser det er bevilget 400 millioner kroner for 2024 til utbygging av bredbånd. Kan nok anta ca alt går til grisgrendte strøk. Dette er nok til f.eks 100.000 Starlink antenner, og så kan kundene ha *lavere* månedskostnader enn med fiber. (Det er nok litt dårligere tjeneste, men noe omkring 100/20 eller bedre, som holder for de aller fleste.)

2. Hvor mye av andre kunders penger brukes til å bygge ut fiber? Mange selskaper prioriterer vekst over profitt, og dette kan føre til feilinvesteringer som ikke tjener samfunnet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (17 timer siden):

Men kobberkabler er jo begrenset mtp hastighet, i motsetning til fiber. Begrensningene nå ligger vel ikke i fiberkabelen, men utstyr i sentral og hos sluttbruker.

Dessuten hva vil 5G kunne tilby som ikke Fiber vil kunne tilby rent teknisk i fremtiden?

Korrekt. Og i noen tilfeller ligger ikke begrensningen der engang men er en kunstig begrensning lagt inn imidlertid for at produktet skal passe inn i porteføljen, akkurat som i 5G.

Det er, IMO, ganske åpenbart at fiber vil være det som brukes til å levere internett til hjemmet for de aller fleste de neste 5-10 årene. Argumenter som at ved 5G så henger man ikke fast i veggen skjønner jeg meg rett og slett ikke på. Jeg er jo hjemme og kobler meg på trådløs router, når jeg er ute så bruker jeg selvfølgelig 4G/5G på mobilen. Er jo ikke som om jeg ikke kan bruke 5G på mobilen bare fordi jeg har fiber hjemme 😅 

Samtidig så har utbyggerne tatt en veldig stor kostnad ved utbygging av fiber. Denne kostnaden har de regnet seg fram til at de får nedbetalt iløpet av x antall år. De er fullt klar over at det er vanskeligere å låse forbrukerne nå enn før nettopp pga mobilt bredbånd og fordi det finnes streamingløsninger for de fleste tv kanaler, så lock-in ved å være eneste tv/internettleverandør fungerer ikke lenger. Med tanke på hvor mye penger det er snakk om regner jeg med at de har brukt ganske mye penger på å kartlegge Nordmenns behov de neste x antall årene og har en mye bedre oversikt over dette enn oss her på forumet 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 4.10.2024 den 10:18 PM):

Det ser ikke ut som det er store summer å spare på trådløs bredbånd for min del, selv om jeg absolutt har vurdert det. Hva ligger det på i måneden hos dere som har byttet vs fiber f.eks? Det er maks ca 200 å spare per måned, og da er det kanskje ikke vits. Kan få NGT fiber100 for 709 per måned ser jeg, rimeligere enn mange trådløse bredbånd. 

Jeg kranglet nettopp med NextGenTel, og fikk 250/250 for 669 med 1års binding, eller 100/100 for 599 med binding.

Henviste til alternativ med noe mobilt bredbånd til 499 som alternativ for meg.. Da ble plutselig NGT villig til å være med på prisdiskusjon.

Skal sies at jeg for 1 år siden fikk installert fiber i heimen av NGT hvor dem tok installasjonskostnad mot 1års binding. Så kan ha noe med villigheten å gjøre

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Kanskje de skal sette opp mast i området?

Eller at alle i området har bestilt fiber.

Dette er i regi av kommunene, jeg vil dog tippe de sjekker interessen i området før de bygger ut.

Her i kommunen har de sammarbeidet med Altibox, som så ble tatt over av Eidsiva, og nå ser det ut som det er Global Connect.

Så det er Fiber, ikke master/5G.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

1 gigabit i en vanlig bolig? Under 1 % har nok bruk for det. Men veldig god pris var det. Men man må ha mye riktig utstyr for å gjøre seg nytte av en sånn hastighet, mange sitter nok på 802.11g ennå....

Jeg sitter på 1Gbit, og kablet nett er vel nesten en selfølge skal man utnytte dette. Utover dette støtter jo alt av routere og nettverkskort 1Gbit .

Kommer man opp på 2.5Gbit eller mer så begynner det å bli begrensninger, da må plutselig routere, bokser og nettverkskort skiftes.

Kan gjerne si at under 1% har bruk for dette, men spill er jo gjerne på flere hundre GB, så da er det plutselig mange som potensielt får utnyttet dette allikevel.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (41 minutter siden):

Jeg kranglet nettopp med NextGenTel, og fikk 250/250 for 669 med 1års binding, eller 100/100 for 599 med binding.

Henviste til alternativ med noe mobilt bredbånd til 499 som alternativ for meg.. Da ble plutselig NGT villig til å være med på prisdiskusjon.

Skal sies at jeg for 1 år siden fikk installert fiber i heimen av NGT hvor dem tok installasjonskostnad mot 1års binding. Så kan ha noe med villigheten å gjøre

Jeg ga beskjed til mitt selskap at jeg hadde funnet ett tilbud til 50% av prisen. De prøvde ikke å kontre engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg ga beskjed til mitt selskap at jeg hadde funnet ett tilbud til 50% av prisen. De prøvde ikke å kontre engang.

Det samme skjedde meg. Jeg har 2 fiberlinjer inn i huset, jeg ringte Telenor 3-4 ganger før jeg traff på en som kunne gi meg en bra pris. Dette er heller ikke første gangen, det er tydelig at det er forskjell på hvem du snakker med.

Det kan også godt hende at de plutselig ringer deg opp igjen nå som du har byttet.

Lenke til kommentar

Har også 2 linjer, Telenor/offentlige linje, samt Get / Telia sin linje. Flere kan vel levere på den offentlige linjen, men kun Telia på sin egen linje vil jeg tro. Når fiber først ble utbygd i området her for ca 15 år siden var det faktisk veldig gode vilkår. Da var det drevet av et selskap som het Loqal som ble drevet som nullprofitt av kraftselskapet. Det var god hastighet, for tiden, til rimelige priser. Men som det alltid går så blir det oppkjøpt av større og større selskaper, og til slutt sitter det noen gribber og skrur prisen til himmels. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

1 gigabit i en vanlig bolig? Under 1 % har nok bruk for det. Men veldig god pris var det. Men man må ha mye riktig utstyr for å gjøre seg nytte av en sånn hastighet, mange sitter nok på 802.11g ennå....

"Alle" moderne PCer har gigabit tilkobling (eller støtter en usb standard som er rask nok til å bruke et adapter). Jeg bruker primært slike hastigheter kablet (igjen, for hastighet, pålitelighet og latency foretrekkes alltid kablet) og da er selvfølgelig alt av utstyr jeg har for å benytte slike hastigheter også kablet. Trådløst bruker jeg primært for mobil, nettbrett og noen ganger laptop og da holder som regel de 700mbit'ene jeg får med mitt utstyr 😊

Jeg vet ikke hvor stor prosentandel av befolkningen som trenger slike hastigheter (og vi har sett at det er vanskelig å oppdrive tall for dette) så det blir jo kun spekulasjon men det er nok mange flere enn du tror. Fiber er uansett det mest fremoverrettede alternativet du kan ha som infrastruktur hjem til deg for å få nett per idag og blir neppe utdatert med det første ei heller er det noen slags flopp bare fordi det finnes folk her i tråden med et veldig lavt behov.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg får si takk til trådstarter for å minne meg på å sjekke abonnementet mitt. Jeg fikk gått fra 749 kr/mnd til 549 kr/md og fra 100/100 til 1000/1000 mot en bindingstid på 12 måneder... Det lønner seg åpenbart å sjekke abonnementet sitt regelmessig.

Sånn er det dessverre med absolutt alt. Det er veldig få steder det lønner seg å være "lojal" som kunde. Å ta en sånn sjekk regelmessig når det kommer til bank, forsikring, lån, strøm etc. lønn er noe jeg anbefaler absolutt alle. Det er så lite tid man trenger å bruke på det for å spare en god del. Og selvfølgelig se an behovet sitt som gjerne endrer seg iløpet av livet. 

Lenke til kommentar
Aquatic skrev (39 minutter siden):

Det samme skjedde meg. Jeg har 2 fiberlinjer inn i huset, jeg ringte Telenor 3-4 ganger før jeg traff på en som kunne gi meg en bra pris. Dette er heller ikke første gangen, det er tydelig at det er forskjell på hvem du snakker med.

Det kan også godt hende at de plutselig ringer deg opp igjen nå som du har byttet.

Tror nok de er alt for langt unna i pris. De må ned mer en 55%

Lenke til kommentar

Siste halvåret har jeg lagt merke til veldig mye graving langs vei og stengninger av veier i kortere/lengere perioder som har vist seg å være Viken Fiber AS (kilde:kart med "pågående gravearbeider" på kommunens side) som graver ned ny fiber så det suser. 

God fortjeneste m.a.o. med så mye graving på kort tid over hele kommunen (Asker) - og selvfølgelig uten at noen krav som kunne bedret konkurransen. Monopol-situasjonen styrkes og konkurranse finnes ikke. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (52 minutter siden):

Siste halvåret har jeg lagt merke til veldig mye graving langs vei og stengninger av veier i kortere/lengere perioder som har vist seg å være Viken Fiber AS (kilde:kart med "pågående gravearbeider" på kommunens side) som graver ned ny fiber så det suser. 

God fortjeneste m.a.o. med så mye graving på kort tid over hele kommunen (Asker) - og selvfølgelig uten at noen krav som kunne bedret konkurransen. Monopol-situasjonen styrkes og konkurranse finnes ikke. 

Noen steder finnes det jo flere fiber tilbydere på samme sted, men dette er nok langt fra vanlig.

I boligfeltet her ligger det fiber fra Telenor og Altibox.

På Telenor sin linje kan man også velge andre tilbydere.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Har også 2 linjer, Telenor/offentlige linje, samt Get / Telia sin linje. Flere kan vel levere på den offentlige linjen, men kun Telia på sin egen linje vil jeg tro. Når fiber først ble utbygd i området her for ca 15 år siden var det faktisk veldig gode vilkår. Da var det drevet av et selskap som het Loqal som ble drevet som nullprofitt av kraftselskapet. Det var god hastighet, for tiden, til rimelige priser. Men som det alltid går så blir det oppkjøpt av større og større selskaper, og til slutt sitter det noen gribber og skrur prisen til himmels. 

Ja, det er dyrt, helt enig i det.

Da jeg fikk Telenor Fiber kostet den raskeste linja 899 eller noe rundt der, og det var 70/70, jeg valgte 50/50 den gangen pga pris.

Så skrudde de opp hastigheten til 100/100 og senket prisen til 649.

Etter det har prisene bare gått en vei, og det er opp.

Det samme ser man jo også på RiksTV, det kostet vel 349kr eller noe i starten, nå koster det 869. Så kommer sportspakker, strømmepakker osv osv i tilelgg om man ønsker det.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (3 timer siden):

Og for ganske mange så gjør det ikke det fordi de får det billigere gjennom for eksempel borettslaget/sameiet de bor i. Her er en 1Gbps linje inkludert i felleskostnadene (av felleskostnadene står de for ca 300,-). Så ja, YMMV.

Her bør det være en stor forhandlingsmulighet til å sette ned både pris og hastighet for almennheten. De som ønsker raskere hastighet kan bestille dette selv.

Helst bør det være slik at man selv velger å benytte den fremforhandlede avtalen eller ikke. Altså valgfritt å ha nett og TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...