Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

Aquatic skrev (4 timer siden):

Henger fast i veggen? Hos meg går fiberkabelen inn og opp på loftet, så ned igjen til en boks på stua. På 5G må man vel også ha noe på veggen i form av antenne? For et latterlig argument.

Du er veldig opptatt av fordelene med fiber, som litt bedre latency og hastighet... Som man kan få hvis man virkelig vil ha det og betaler for det.
Men de fordelene får du kun hvis du bruker fiber-nettverkskort rett i PC'en, eller gigabit kobberkabel fra PC rett i fibermodemet.

Så hvis ikke det er å henge fast i veggen, så vet ikke jeg.

For det øyeblikket du kobler seg på "fiberen" din via en wifi-boks, så er du jo over på samme trådløse teknologien som du mener gir for dårlig hastighet og latency... Eller enda dårligere; for profesjonell 5G er nok bedre enn hjemme-wifi, uten at jeg skal være veldig skråsikker på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (29 minutter siden):

Du er veldig opptatt av fordelene med fiber, som litt bedre latency og hastighet... Som man kan få hvis man virkelig vil ha det og betaler for det.
Men de fordelene får du kun hvis du bruker fiber-nettverkskort rett i PC'en, eller gigabit kobberkabel fra PC rett i fibermodemet.

Så hvis ikke det er å henge fast i veggen, så vet ikke jeg.

For det øyeblikket du kobler seg på "fiberen" din via en wifi-boks, så er du jo over på samme trådløse teknologien som du mener gir for dårlig hastighet og latency... Eller enda dårligere; for profesjonell 5G er nok bedre enn hjemme-wifi, uten at jeg skal være veldig skråsikker på det...

Det er vel en vesens forskjell på å få et trådløst signal fra en sender ute som potensielt kan bli påvirket av værforhold og hvor mange som er koblet på samme sender, til å ha en Fiberkabel inn i veggen, hvor kun de i hustanden kobler seg på WiFi.

Eller mener du virkelig at dette går for det samme?

Jeg har ingen problem med 5G, eller at folk bruker dette, vær så god.

Men når folk som sitter på 5G, plutselig skal ytre seg om at Fiber er utdatert så lenge 5G fungerer bra for dem, så er det lov å reagere. Igjen, dette er premisset for tråden.

For endte gang; Fiber bygges ut i stor skala, og vil med stor sannsynlighet være den overlegne teknologien i mange, mange år fremover for de som vil ha det beste.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (15 minutter siden):

Det er relativt horribelt at man i borettslag og sameier blir påtvunget fiber når det finnes egnede og rimeligere alternativ. Man kan altså ikke velge det bort til fordel for noe annet. Sykt irriterende, og det gjør all statistikk høyst tvetydig.

Ja dette har irritert meg hver gang jeg har bodd slik. Både internett og tv påkrevd. Stort sett på grunn av boomers

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Det er ikkje så forferdeleg mange år sidan ein grov ned nye koparkablar til eitkvart nybygg og folk flest hadde valet mellom analogt modem eller ISDN. Så å spå kva som skjer om ein 10-20-30 år vil iallefall ikkje eg gje meg ut på.

Fra det jeg finner så kom fiber på tidlig 2000-tallet, så jeg tviler på at de la kobber etter den tid. 

Nå er fasttelefonen nedlagt, og kobbernettet legges ned høsten 2025, så de som fortsatt bruker kobber blir tvunget over på trådløst. 
Vi ble tvunget over på fiber da Telenor ikke reparerer kobberlinjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som tror fiber ikke er fremtiden, har åpenbart ikke fulgt med. For noen år siden klarte forskere overføringer på 178 terabit pr sekund. På vanlig "husfiber" altså. Så ble rekorden slått med rundt 300 terabit pr sekund. Og tidligere i år ble også denne rekorden slått, med 402 terabit pr sekund. Det er 402 millioner megabit det. Fortsatt på vanlig "husfiber".

Dit er det lenge til trådløst kommer - om noen gang.

https://scitechdaily.com/402-terabits-a-second-researchers-break-world-record-for-data-transmission-speed/

Jeg har i flere år sagt at dersom man investerer i fiber, er man antakelig sikret sine kommunikasjonsbehov de neste 100 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (12 minutter siden):

De som tror fiber ikke er fremtiden, har åpenbart ikke fulgt med. For noen år siden klarte forskere overføringer på 178 terabit pr sekund. På vanlig "husfiber" altså. Så ble rekorden slått med rundt 300 terabit pr sekund. Og tidligere i år ble også denne rekorden slått, med 402 terabit pr sekund. Det er 402 millioner megabit det. Fortsatt på vanlig "husfiber".

Dit er det lenge til trådløst kommer - om noen gang.

https://scitechdaily.com/402-terabits-a-second-researchers-break-world-record-for-data-transmission-speed/

Jeg har i flere år sagt at dersom man investerer i fiber, er man antakelig sikret sine kommunikasjonsbehov de neste 100 år.

Men hva er poenget med slike hastigheter? Og til hvilken pris? 

Det er åpenbart noe de aller fleste ikke trenger for privat bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja det gjør vi kanskje, og da har vi også helt annen teknologi enn vi har i dag. 

Ja har vi det? Eller holder kanskje fiberkablene vi har gravd ned nå? Hvor kun utstyret i sentraler og hos sluttbruker må oppgraderes? Det er vel litt av essensen her.

Endret av Aquatic
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (3 minutter siden):

Ja har vi det? Eller holder kanskje fiberkablene vi har gravd ned nå? Hvor kun utstyret i sentraler og hos sluttbruker må oppgraderes? Det er vel litt av essensen her.

Ja fiber vill nok være ett alternativ for de som har muligheten. Absolutt.

Men jeg har absolutt tro på at mange vill bruke trådløs teknologi både i dag og fremtiden. Starlink er jo veldig interessant feks.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja fiber vill nok være ett alternativ for de som har muligheten. Absolutt.

Men jeg har absolutt tro på at mange vill bruke trådløs teknologi både i dag og fremtiden. Starlink er jo veldig interessant feks.

Ja, og Fiber er en teknologi som ikke er utdatert på noe som helst måte, og som vil være her om 50år, det er jeg helt sikker på.

På samme måte som trådløst har kommet for å bli.

Men, jeg har ingen tro på at trådløst vil erstatte Fiber fullt ut, til det er potensialet til Fiber for stort.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Men hva er poenget med slike hastigheter? Og til hvilken pris? 

Det er åpenbart noe de aller fleste ikke trenger for privat bruk.

Trådløst er fiber det også.

Det går fiber til mastene, og jo flere brukere, jo mer fiberhastighet trenger man. 

Lenke til kommentar

Det er billegare å byggje fiber til ei sendemast enn til kvart eit hus.

Eg har ein frysar i kjellaren som er frå 1963, og som framleis durar og går. Kjøper eg ein djupfrysar i dag vil den neppe vare i meir enn 20 år. I etterkrigstida tenkte ein kvalitet, medan ein i dag fyrst og fremst tenkjer pris. Om fiber skulle bli utkonkurrert vil det skje fordi andre teknologiar blir både billegare og "godt nok" for mange, trass i at teknologien gjev ein kvalitet på overføringa som er betre.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (31 minutter siden):

Det er billegare å byggje fiber til ei sendemast enn til kvart eit hus.

Men allikevel så bygges det altså ut fiber i stor grad. Her i kommunen (og nabokommunene) har de holdt på i flere år, og det ligger en liste på kommunen sine hjemmesider over områder som skal få det videre utover i 2024/2025.

En av nabokommunene skal også legge fiber på flere kilometer i et relativt grisegrendt strøk (er vel noe sånt som 10km strekke ca) og her er det altså snakk om ikke så fryktelig mange hus totalt sett bortover veistrekningen.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar

Det bygges ut mye, altså må det være svært lønnsomt.... De tjener sikkert inn graving etc i løpet av 5 års tid. Etter det kan de sitte og samle inn penger hver måned med lave kostnader. Det kan nok bli et stort problem for de som leverer fiber dersom 4g/5g internett blir vanlig for folk flest. Det er først og fremst en stor kostnad, ikke en dårlig løsning. Men særlig fleksibelt er det jo ikke, kun internett på 1 adresse, thats it. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...