KANE2009 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Salvesen. skrev (2 minutter siden): Tror de fleste her inne er enig i at fiber har sin plass i samfunnet og er kritisk for både utstyr og forskjellige mennesker. Men at det dog er noe overdimensjonert for mange, meg selv inkludert. Og det er jo ikke en gal ting i seg selv sånn sett, så lenge prisen er god. Men, jeg opplever at prisen for fiber i mitt område er alt for dyr ift hva jeg trenger. Og derfor har jeg valgt en annen løsning som fungerer for meg og mitt bruk:) Om fiber prisene drar seg nedover så kan jeg vurdere å bli kunde igjen. Edit: evt om jeg får ett annet forbruk i fremtiden som krever fiber, noe jeg tviler sterkt på. Hva legger du i ordet "mange" egentlig? 10000 personer i Norge? 20% av befolkningen? Majoriteten? Sånn før vi går inn i en lengre diskusjon er det greit å avklare begreper. All statistikk tilsier at Nordmenns (og mennesker generelt) sitt behov for høyere hastigheter, mer data og lavere latency bare øker for hvert år. Det finnes selvsagt folk utenfor dette, men trenden for majoriteten av befolkningen er veldig klar 😊 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober KANE2009 skrev (5 minutter siden): Hva legger du i ordet "mange" egentlig? 10000 personer i Norge? 20% av befolkningen? Majoriteten? Sånn før vi går inn i en lengre diskusjon er det greit å avklare begreper. All statistikk tilsier at Nordmenns (og mennesker generelt) sitt behov for høyere hastigheter, mer data og lavere latency bare øker for hvert år. Det finnes selvsagt folk utenfor dette, men trenden for majoriteten av befolkningen er veldig klar 😊 Det er litt av problemet mitt, jeg sliter med å finne forbrukstall for forbrukere. Og det er jo sikkert slik bransjen vill ha det, altså at det ikke kommer frem at mange har mye mer enn de trenger. Vis gjerne til statistikk som viser at jeg tar feil! Jeg har bare overvåket eget forbruk og sammenlignet med de rundt meg. Felles er at alle er mindre forbrukere enn meg, stort sett. Dette inkluderer foreldre, besteforeldre, søsken osv. Nå er det dog lite hardbarka gamere i min omkrets, foruten jobb kanskje. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Her er forøvrig en rapport for å underbygge det jeg sier ifht. Forbruk også så dette ikke bare blir "jeg mener at" og andre anekdotiske "bevis": https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2023/06/OE-rapport-2023-28.pdf&ved=2ahUKEwio_OjGl_iIAxWdSvEDHVE2DD4QFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw1aJxnhvBLJAN_ZEUHZfLbD Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober KANE2009 skrev (6 minutter siden): Her er forøvrig en rapport for å underbygge det jeg sier ifht. Forbruk også så dette ikke bare blir "jeg mener at" og andre anekdotiske "bevis": https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2023/06/OE-rapport-2023-28.pdf&ved=2ahUKEwio_OjGl_iIAxWdSvEDHVE2DD4QFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw1aJxnhvBLJAN_ZEUHZfLbD Her er vell problemet sånn jeg ser det: "Det foreligger ingen offentlig tilgjengelig statistikk på datavolum knyttet til bredbånd". Ja det er økende, men hva er forbruket? Mobildata er også økende, men snittet er sånn 5GB pr måned, eller omtrent ingenting. Økende vill det være, men for min del kan forbriket øke med 3x før jeg får problemer. Sånn ift mengde iallefall. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Salvesen. skrev (10 minutter siden): Det er litt av problemet mitt, jeg sliter med å finne forbrukstall for forbrukere. Og det er jo sikkert slik bransjen vill ha det, altså at det ikke kommer frem at mange har mye mer enn de trenger. Vis gjerne til statistikk som viser at jeg tar feil! Jeg har bare overvåket eget forbruk og sammenlignet med de rundt meg. Felles er at alle er mindre forbrukere enn meg, stort sett. Dette inkluderer foreldre, besteforeldre, søsken osv. Nå er det dog lite hardbarka gamere i min omkrets, foruten jobb kanskje. Man trenger absolutt ikke være noen hardbarka gamer for å ha et høyt behov for data/pålitelighet/god latency. Er man mer enn 2 stk i husholdningen, ser en del 4K og/eller har mye hjemmekontor med en del møter, bruker virtualisering, smarthjem etc så stiger behovet veldig raskt. Jeg ville per idag aldri brukt 4G/5G til noe annet enn backup av hovedlinjen min, både på fritid og til jobb. Mitt behov er mye større men det er klart, jeg jobber også i IT bransjen. Det gjør ikke nødvendigvis brorparten av befolkningen, på samme måte som brorparten av befolkningen neppe har et så lavt behov at de går under "Husholdning med lavt data forbruk". Vi snakker om 2024, snart 2025. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Salvesen. skrev (4 minutter siden): Her er vell problemet sånn jeg ser det: "Det foreligger ingen offentlig tilgjengelig statistikk på datavolum knyttet til bredbånd". Ja det er økende, men hva er forbruket? Mobildata er også økende, men snittet er sånn 5GB pr måned, eller omtrent ingenting. Økende vill det være, men for min del kan forbriket øke med 3x før jeg får problemer. Sånn ift mengde iallefall. Det kan være greit å ta med resten av den setningen også: Gjennom intervjuer har vi fått indikasjoner på historisk årlig vekst idatavolum har vært variert fra 20 til 40 prosent. Det har særlig vært vekst i volum knyttet til etablering av Netflix og tilsvarende strømmetjenester, skytjenester,overgang til unicast-TV mv. Merk også grafen for "andel abonnementer på fast bredbånd etter tilknytningsform". Jeg mener at hvis behovet generelt sett hadde vært så lavt generelt sett i befolkningen som det du og en annen her har så ville grafen sett helt annerledes ut. Da ville for eksempel FWA vært mye høyere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober KANE2009 skrev (Akkurat nå): Det kan være greit å ta med resten av den setningen også: Gjennom intervjuer har vi fått indikasjoner på historisk årlig vekst idatavolum har vært variert fra 20 til 40 prosent. Det har særlig vært vekst i volum knyttet til etablering av Netflix og tilsvarende strømmetjenester, skytjenester,overgang til unicast-TV mv. Merk også grafen for "andel abonnementer på fast bredbånd etter tilknytningsform". Jeg mener at hvis behovet generelt sett hadde vært så lavt generelt sett i befolkningen som det du og en annen her har så ville grafen sett helt annerledes ut. Da ville for eksempel FWA vært mye høyere. Økningen sier jo lite om behovet for folk flest. Jeg kan øke med det tempoet i 5 år jeg før jeg trenger å tenke noe mer på dette og om 5 år er avtalene garantert noe annet samt tilbudene. Tja, eller betyr det at fiberselskapene er gode til å selge? Som sagt jeg kan peke på mange i min familie og omkrets som er fiber brukere som absolutt ikke trenger det. Men det er jo det normale da. I tillegg drar de gjerne kundene inn med andre ting som tvpakke etc. Og mange folk forstår seg ikke på dette, de ser at alle har fiber og gjør det samme selv. Personlig kommer jeg til å hjelpe mange i familien og omkrets til å gå over til mobilt. Dette er folk som allerede har dårlig råd og det siste de burde gjøre er å betale ekstra for ting de ikke trenger. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Med tanke på hvor prisbevisste folk blir når kostnadene går opp så kan det godt hende at folk går med på det, uten at det nødvendigvis betyr at det dekker det faktiske behovet deres like godt. At de velger å ofre noe for bittelitt bedre økonomi i disse tider med økte kostnader. Anyhoo, tar kvelden nå. Mulig jeg får tid til å følge opp svar imorgen. Det vi uansett kan konkludere med er at fiber på ingen måte er en flopp for forbrukere. Å påstå noe sånt er ren og skjær vranglære. Å derimot påstå at sitt eget forbruk gjør at man personlig ikke trenger fiber er helt legitimt selvfølgelig og en helt annen diskusjon 😊 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober Billigste fiber ser ut til å være global connect 75/75 til 624 per mnd. Sammenlignet med 100/100 til 899+ eget mobilabo til 199. Så blir det jo ganske mye billigere med ice12+ data frihet + tvillingsim til 417 per mnd. Sparer nesten 700 per mnd. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober KANE2009 skrev (9 timer siden): All statistikk tilsier at Nordmenns (og mennesker generelt) sitt behov for høyere hastigheter, mer data og lavere latency bare øker for hvert år. All erfaring viser jo at mobildekning, hastighet og latency øker for hvert år, også. Så alt tyder på at 5G nå og kommende 6G, 7G osv. vil dekke flere og flere nåværende fiberkunders behov. Min spådom er at fiber i veggen til privatkunder går samme framtiden i møte som fasttelefonen gjorde. Fiber er fremdeles best til mobilmastene, mellom byer og land og kontinenter! Men til end-user litt mer begrensende på sikt. Det er jo litt mer praktisk å ikke henge fast i veggen da... Men akkurat overskriften "flopp" er jeg selvsagt ikke enig i, men trådstarter forklarer meget godt hva han mener i brødteksten. 1 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober (endret) ozone skrev (1 time siden): All erfaring viser jo at mobildekning, hastighet og latency øker for hvert år, også. Så alt tyder på at 5G nå og kommende 6G, 7G osv. vil dekke flere og flere nåværende fiberkunders behov. Min spådom er at fiber i veggen til privatkunder går samme framtiden i møte som fasttelefonen gjorde. Fiber er fremdeles best til mobilmastene, mellom byer og land og kontinenter! Men til end-user litt mer begrensende på sikt. Det er jo litt mer praktisk å ikke henge fast i veggen da... Men akkurat overskriften "flopp" er jeg selvsagt ikke enig i, men trådstarter forklarer meget godt hva han mener i brødteksten. Fiber er best også ut til forbrukere, hva er du ikke forstår med dette egentlig? Hva er som er begrensningene til Fiber kontra 5G? Fiber bygges fremdeles ut i stor skala, i motsetning til adsl/fastelefon hvor master og ledninger nå er fjernet, og hvor dette hadde sine begrensninger teknologisk, ligger jo Fiber kablene gravd ned, og de har jo nærmet uendelig mulighet for fart/kapasitet enn det som tilbys brukere idag. En fiberkabel har vel mulighet for noe sånt som 100Gbps, noe som burde dekke behovet for de aller fleste de neste kommende tiårene. 5G er kommet for å bli og Fiber kommet for å bli. Den som vil ha det beste idag velger Fiber, og den som vil ha det beste om 10-20år velger også Fiber. Endret 6. oktober av Aquatic 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober Aquatic skrev (45 minutter siden): Fiber er best også ut til forbrukere, hva er du ikke forstår med dette egentlig? Hva er som er begrensningene til Fiber kontra 5G? Nå har jeg jo skrevet i alle mine innlegg at det er en begrensning at fiber henger fast i veggen, og 5G ikke gjør det. Og at fiber er dyrere og 5G billigere. De to alene er mer enn nok for meg! Og så har jeg sagt at forskjellen i hastighet og latency er umerkbar for den vanlige forbruker allerede idag. Og at trådløst garantert vil ta igjen fiber på den lille forskjellen, hvis der er noen, også for hardcore gamere. All utvikling i dataverden viser at det kommer til å skje. Mine meninger, og skriver dem ikke flere ganger nå 👍😉 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober (endret) ozone skrev (14 minutter siden): Nå har jeg jo skrevet i alle mine innlegg at det er en begrensning at fiber henger fast i veggen, og 5G ikke gjør det. Og at fiber er dyrere og 5G billigere. De to alene er mer enn nok for meg! Og så har jeg sagt at forskjellen i hastighet og latency er umerkbar for den vanlige forbruker allerede idag. Og at trådløst garantert vil ta igjen fiber på den lille forskjellen, hvis der er noen, også for hardcore gamere. All utvikling i dataverden viser at det kommer til å skje. Mine meninger, og skriver dem ikke flere ganger nå 👍😉 Henger fast i veggen? Hos meg går fiberkabelen inn og opp på loftet, så ned igjen til en boks på stua. På 5G må man vel også ha noe på veggen i form av antenne? For et latterlig argument. Og nei, 5G er enn så lenge ikke billigere om man ønsker ubegrenset data, skal det være billigere så må man ta til takke med datakvoter noe ala ICE. Priser har blitt nevnt flere ganger, det er bare å gå noen poster tilbake. Dessuten har fiber synkron hastighet ned/opp noe 5G ikke har, men er begrenset til 50Mbps opp. Idag har de fleste med fiber tilgang til 1000/1000Mbps, og noen har vel også mulighet for 10/10Gbps. Dine meninger skal du selfølgelig få lov til å ha, men vi kan være glad du ikke har noe med bredbåndsutbygging å gjøre Endret 6. oktober av Aquatic 3 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober Man må vel vurdere sitt eget behov og om fiber er verdt det. Det koster en del ekstra i året for ganske mange, og avhengig av sin egen bruk har man kanskje ikke behov for enorm fart til daglig. Bruker selv PC ganske mye, men ser at jeg ikke bruker mer enn mellom 200 til 300 gb per måned. Og jeg ser mye video per dag. Er mange som har bare 1-2 pc-er i hjemmet men som sitter på 500/500 linje og betaler over 1000 per måned. Sannsynligvis nesten totalt bortkastet for deres bruk, ofte bare enkel surfing. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober kremt skrev (3 minutter siden): Man må vel vurdere sitt eget behov og om fiber er verdt det. Det koster en del ekstra i året for ganske mange, og avhengig av sin egen bruk har man kanskje ikke behov for enorm fart til daglig. Bruker selv PC ganske mye, men ser at jeg ikke bruker mer enn mellom 200 til 300 gb per måned. Og jeg ser mye video per dag. Er mange som har bare 1-2 pc-er i hjemmet men som sitter på 500/500 linje og betaler over 1000 per måned. Sannsynligvis nesten totalt bortkastet for deres bruk, ofte bare enkel surfing. Absolutt! Er nok mange som kan kjenne seg igjen i dette. Meg selv inkludert. Jeg ligger på rundt 300 pr måned. Kommer til å foreslå dette for foreldre og besteforeldre slik at de kan redusere utgiftene sine, de bruker kanskje enda mindre. 1 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober (endret) Premisset for tråden er om Fiber er en flopp. Ved å legge fiberkabler så er man godt rustet for fremtiden. Og ja, de fleste idag vil nok sannsynlig klart seg med mindre enn det de har og betaler for, samtidig så vet vi jo at databruken bare øker. Da jeg fikk ADSL hadde jeg 0.7Mbit, noe som var lynraskt den gangen, idag er det ubrukelig. Hvordan ser databruken ut om 20-50år? Vil det vært smart å droppe å legge ned fiber i bakken ut til forbruker og kun satset på trådløst? Maskinlæring og kunstig intelligens er jo noe som også vil kreve enorme mengder data i fremtiden. Fiber vs 5G er mer enn bare "lavere ping til gaming" men om kapasitet, stabilitet, synkron hastighet og potensialet som ligger i fiberkabelen for hastigheter i fremtiden. Endret 6. oktober av Aquatic 1 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober Aquatic skrev (51 minutter siden): Dessuten har fiber synkron hastighet ned/opp noe 5G ikke har, men er begrenset til 50Mbps opp. Idag har de fleste med fiber tilgang til 1000/1000Mbps, og noen har vel også mulighet for 10/10Gbps. Det stemmer ikke, Telia har satt 50 mbps opp på sine trådløse bredbåndsabonnement men det er et teknisk valg hos dem og ikke grunnet teknologien. Telenor tilbyr synkrone hastigheter på 5G over 50 mbits. Jeg har 100 mbits fra dem og får rett over 100 mbits både opp og ned. 2 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober (endret) Hedonism skrev (5 minutter siden): Det stemmer ikke, Telia har satt 50 mbps opp på sine trådløse bredbåndsabonnement men det er et teknisk valg hos dem og ikke grunnet teknologien. Telenor tilbyr synkrone hastigheter på 5G over 50 mbits. Jeg har 100 mbits fra dem og får rett over 100 mbits både opp og ned. Ok, jeg gikk ut fra det jeg så på Telia. Endret 6. oktober av Aquatic Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober Aquatic skrev (4 timer siden): Fiber er best også ut til forbrukere, hva er du ikke forstår med dette egentlig? Hva er som er begrensningene til Fiber kontra 5G? Fiber bygges fremdeles ut i stor skala, i motsetning til adsl/fastelefon hvor master og ledninger nå er fjernet, og hvor dette hadde sine begrensninger teknologisk, ligger jo Fiber kablene gravd ned, og de har jo nærmet uendelig mulighet for fart/kapasitet enn det som tilbys brukere idag. En fiberkabel har vel mulighet for noe sånt som 100Gbps, noe som burde dekke behovet for de aller fleste de neste kommende tiårene. 5G er kommet for å bli og Fiber kommet for å bli. Den som vil ha det beste idag velger Fiber, og den som vil ha det beste om 10-20år velger også Fiber. Det er ikkje så forferdeleg mange år sidan ein grov ned nye koparkablar til eitkvart nybygg og folk flest hadde valet mellom analogt modem eller ISDN. Så å spå kva som skjer om ein 10-20-30 år vil iallefall ikkje eg gje meg ut på. 1 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober (endret) torbjornen skrev (9 minutter siden): Det er ikkje så forferdeleg mange år sidan ein grov ned nye koparkablar til eitkvart nybygg og folk flest hadde valet mellom analogt modem eller ISDN. Så å spå kva som skjer om ein 10-20-30 år vil iallefall ikkje eg gje meg ut på. Men kobberkabler er jo begrenset mtp hastighet, i motsetning til fiber. Begrensningene nå ligger vel ikke i fiberkabelen, men utstyr i sentral og hos sluttbruker. Dessuten hva vil 5G kunne tilby som ikke Fiber vil kunne tilby rent teknisk i fremtiden? Endret 6. oktober av Aquatic 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå