Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

ozone skrev (49 minutter siden):

Jeg må tydeligvis presisere at jeg, og sannsynligvis de fleste her på Diskusjon . no snakker ut fra egne erfaringer.
Det er jo derfor vi er her; for å lære av hverandre. Ingen av oss er politikere eller prester...

Hvis jeg noensinne skulle snakke på vegne av andre, eller mene at alle burde gjøre som meg her inne, som kommer det til å framgå helt tydelig👍😉

For min del er helt vanlig 4/5G nok til mitt bruk! Og når noen påstår at latency er bedre på fiber, så må jo jeg påpeke at reklamene for 5G mener at 5G kan brukes til fjern-kirurgi og samspill mellom musikere, og underforstått at fiber ikke duger til det.

Er det villedende reklame det altså? Jeg har ingen interesse av det, så jeg har ikke målt det selv. Men tviler på at latency på 5G kommer til å dra ned gamingen din Aquatic når kirurgen klarer seg...

Er fjernkirurgi med 5G noe som praktiseres idag? Har du noe link til dette?

Selfølgelig har Fiber lavere latency enn 5G, det sier vel nesten seg selv.

Hvor har du det fra at 5G har lavere latency?

Hva slags kabler ligger det frem til 5G masta da tror du?

Endret av Aquatic
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (59 minutter siden):

Jeg må tydeligvis presisere at jeg, og sannsynligvis de fleste her på Diskusjon . no snakker ut fra egne erfaringer.
Det er jo derfor vi er her; for å lære av hverandre. Ingen av oss er politikere eller prester...

Ja, og i en slik kontekst er trådstarter sitt innlegg komplett idiotisk. Å snakke om at noe er en flopp så snakker man ikke om "for meg". Det er ikke sånn ordet flopp fungerer, det betyr noe som ikke fungerer som det skal, ikke leverer det det skal, ikke har blitt så populært som man trodde etc. Sier ikke at du nødvendigvis har sagt dette (orker ikke å sjekke) men fiber er ihvertfall ikke en flopp i ordets forstand, på noen som helst måte.

ozone skrev (59 minutter siden):

👍😉For min del er helt vanlig 4/5G nok til mitt bruk! Og når noen påstår at latency er bedre på fiber, så må jo jeg påpeke at reklamene for 5G mener at 5G kan brukes til fjern-kirurgi og samspill mellom musikere, og underforstått at fiber ikke duger til det.

Er det villedende reklame det altså? Jeg har ingen interesse av det, så jeg har ikke målt det selv. Men tviler på at latency på 5G kommer til å dra ned gamingen din Aquatic når kirurgen klarer seg...

Det er selvfølgelig det viktigste, at det fungerer til ditt bruk 😊 Kan du linke denne reklamen som du mener underforstått sier at fiber ikke ville fungere til samspill mellom musikere og fjernkirurgi mens 5G fungerer fint til det basert på latency? 

Om så påstås så regelrett lyver reklamen ja, på samme måte som at Red Bull ikke gir deg vinger 😅 Nå er vel ikke fjernkirurgi noe som gjøres veldig ofte (enda ihvertfall) men da ville de uten tvil ha foretrukket en stabil fiberlinje med lavere latency og høyere hastighet kontra en mer ustabil 5G linje med lavere hastighet og høyere latency. Merk at jeg sier ikke at 5G nødvendigvis ikke kan brukes til det men gitt valget ville de valgt fiber. Det er veldig basic egentlig. Forøvrig ser jeg ikke hvorfor en kirurg må ha så latterlig lav latency. Såvidt jeg vet så jobber en kirurg metodisk med høy presisjon og hastighet er ikke nødvendigvis største prioritet, ihvertfall ikke i de tidsintervallene vi snakker om. Til gaming derimot kan den forskjellen være betydelig.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tror den reklamen handler mest om søkte tilfeller der denne kirurgen på hytta er pasienten sin eneste redning og siden 5G leverer godt nok så kan en operere fra hytta. Ikke at det er en bedre løsning enn feks fiber for å gjøre dette rutinemessig. Slik jeg oppfatter den iallefall 😅

Det gir isåfall veldig mye mer mening enn det jeg fikk inntrykk av etter det innlegget jeg svarte til 😅

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Eneste grunnen til at jeg fortsetter å poste her er i håp om at andre med samme forbruk som meg og høye priser på fiber ser at det finnes andre muligheter.

Salvesen, jeg har nok det samme behovet som deg. Vi er to pensjonister som kun bruker vår fibertilkobling til TV, nyheter og banktjenester. Sjeldent noe annet enn dette.

Det er mulig at du har redegjort for dette tidligere, men jeg forsøker. Kan du beskrive litt detaljert hva din løsning består av slik at det er enkelt å greit å kopiere den?

 

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (Akkurat nå):

Salvesen, jeg har nok det samme behovet som deg. Vi er to pensjonister som kun bruker vår fibertilkobling til TV, nyheter og banktjenester. Sjeldent noe annet enn dette.

Det er mulig at du har redegjort for dette tidligere, men jeg forsøker. Kan du beskrive litt detaljert hva din løsning består av slik at det er enkelt å greit å kopiere den?

 

Såklart! Fra tips fra andre her kjøpte jeg ett ice 12GB mobil abonnement hvor en legger til evig data eller hva det heter. 

Dette koster 378 kroner pr måned.

Så kjøpte jeg en lett brukt 4G+ router for 500 kroner som nå erstatter routeren jeg hadde i fra Altibox.

Routeren er av modell B535.333 fra Huawei. 

Den har mulighet for ekstern antenne men jeg har bare plassert den i vinduskarmen på vaskerommet og det fungerer fint! 

Håper det er til hjelp:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar, veldig fint.

Betyr det at du har simkort for et vanlig mobilabonnement + Datafrihet montert i routeren.

Et abonnement du kan ringe med om det var benyttet i en mobil? 
Jeg tenkte at du kanskje hadde løst det med datasim eller tvillingsim.

Men et eget mobilabonnement bare at den benyttes i en router høres fint ut.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (2 minutter siden):

Takk for kjapt svar, veldig fint.

Betyr det at du har simkort for et vanlig mobilabonnement + Datafrihet montert i routeren.

Et abonnement du kan ringe med om det var benyttet i en mobil? 
Jeg tenkte at du kanskje hadde løst det med datasim eller tvillingsim.

Men et eget mobilabonnement bare at den benyttes i en router høres fint ut.

Ja det stemmer!

 

Hadde jeg ikke hatt mobil via jobben hadde jeg bestilt ett ekstra sim og brukt det i mobilen. Da begynner en å snakke om store besparelser da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Eg har Chilimobil fri data + datasimkort i ruter. Maks 100 GB/mnd.

Er det ikkje tilsvarande løysing hos Ice? Med tvillingsim vil vel dataforbindelsen stanse opp dersom nokon ringer?

Godt mulig, jeg har som nevnt ikke prøvd ut dette selv. 

Så her kan jeg absolutt være på ville veier!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tja, personlig fikk jeg gode tips i denne tråden selv så ønsker å føre det videre. Men det hadde kanskje vært en ide med en dedikert tråd for formålet:)

Tenker det er best, tråden er for å diskutere om fiber er en flopp eller ikke slik jeg ser det, ikke "best mulig teknisk løsning for mobilt bredbånd" eller lignende 😊

Lenke til kommentar

For dem som måtte lure; Både 5G og 4G fungerer ved at det går en fiberkabel til basestasjonen ( Ved 4G kan det også gå på radiolinje) med en viss kapasitet som så gjøres om til radiosignal i basestasjonen. 

Å insinuere at 5G er bedre enn fiber faller derfor på selvfølgeligheter. 

Hilsen en som planlegger og bygger tilførsler til mobilsiter. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

For dem som måtte lure; Både 5G og 4G fungerer ved at det går en fiberkabel til basestasjonen ( Ved 4G kan det også gå på radiolinje) med en viss kapasitet som så gjøres om til radiosignal i basestasjonen. 

Å insinuere at 5G er bedre enn fiber faller derfor på selvfølgeligheter. 

Hilsen en som planlegger og bygger tilførsler til mobilsiter. 

Tror de fleste her inne er enig i at fiber har sin plass i samfunnet og er kritisk for både utstyr og forskjellige mennesker.

Men at det dog er noe overdimensjonert for mange, meg selv inkludert.

Og det er jo ikke en gal ting i seg selv sånn sett, så lenge prisen er god. Men, jeg opplever at prisen for fiber i mitt område er alt for dyr ift hva jeg trenger. Og derfor har jeg valgt en annen løsning som fungerer for meg og mitt bruk:)

Om fiber prisene drar seg nedover så kan jeg vurdere å bli kunde igjen.

 

Edit: evt om jeg får ett annet forbruk i fremtiden som krever fiber, noe jeg tviler sterkt på.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...