Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

kremt skrev (41 minutter siden):

Hva abonnerer du på nå og hvordan fungerer det?

Har et helt vanlig mobilabonnement (10GB) og har "deling av data" påskrudd hele tiden så alle enheter i huset og bilen min er på nett via den. Når jeg reiser hjemmefra mister jo TV og sånt nett, og det passer meg veldig bra.
Alt min aktivitet på nett skjer raskt og uten hakking.

Trulss skrev (39 minutter siden):

5G har vel egentlig floppa fullstendig.

Det må du forklare! Jeg bruker 4G og 5G til alt jeg gjør på nett, og ingenting går tregt, musikken spiller uten å hakke, og youtube er smooth på 4K. Hvordan skulle ting kunne blitt bedre i dine øyne?

Nedward skrev (29 minutter siden):

Det interessante er at jeg for noen år siden. Typ 2019, snakket med en som jobber i ledergruppen hos en lokal fiberaktør. Han var veldig klar på at når 5G ble rullet ut for fullt, så kom dem til å få problemer med å unngå kundeflukt. Jeg har dog ikke inntrykk av at det har skjedd enda, til tross for at det er god 5G-dekning.  

De vet hva som kommer, men vet også at 95% av kundene vet for lite om slike "tekniske" ting til å stille noen som helst spørsmål om de egentlig trenger fiber, så de fortsetter selvsagt å binde fast haugevis av mennesker i en tråd selv om trådløst kom for årevis siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke slik med prisene, som sagt jeg har ett valg og det er 829. En får 5G langt rimeligere samt mobil som jeg har gått for. 

Men hadde jeg bodd en plass fiber kunne konkurrere med prisen jeg betaler i dag så hadde jeg nok fortsatt med fober

Har du sjekket hva Telenor og Telia tar for Trådløst bredbånd? Det er Fiber priser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja fra husk er det vell fra 550 det er ikke likt 829. På ingen måte.

Hos Telenor er det fra 749, det er samme pris som 100/100 Fiber.

Hos Telia fra 599, men da får man kun 25Mbit.

Skal man ha 100Mbit 5G hos Telia er det 690, Fiber 100/100 829, det skiller da 139kr.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (1 minutt siden):

Hos Telenor er det fra 749, det er samme pris som 100/100 Fiber.

Hos Telia fra 599, men da får man kun 25Mbit.

Skal man ha 100Mbit 5G hos Telia er det 690, Fiber 100/100 829, det skiller da 139kr.

Ja som sagt, ulikt fra 829. Og for en forbruker som meg er det langt i fra. I allefall når en Inkluderer mobil abb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (25 minutter siden):

Har et helt vanlig mobilabonnement (10GB) og har "deling av data" påskrudd hele tiden så alle enheter i huset og bilen min er på nett via den. Når jeg reiser hjemmefra mister jo TV og sånt nett, og det passer meg veldig bra.

Det må du forklare! Jeg bruker 4G og 5G til alt jeg gjør på nett, og ingenting går tregt, musikken spiller uten å hakke, og youtube er smooth på 4K. Hvordan skulle ting kunne blitt bedre i dine øyne?

Altså, å strømme musikk å se YouTube videoer i 4K er ikke akkurat noe heavy bruk.

Du er tydeligvis ikke noen som trenger Fiber, det er greit nok. Men du som andre bakover i tråden her, mener da samtidig at det du har passer alle andre, og begynner å tute om at Fiber er avlegs og gammeldags så lenge du ikke har behovet selv.

Det blir som at jeg kjøper en Volkswagen Up, og mener at denne bilen burde passe alle andre fordi den passer meg og mitt bruk.

Du er kanskje ikke klar over hvor mye databruk som går med om man gamer? Call of Duty mappa mi er på 280GB, med oppdateringer som plutselig kan komme på, da gjerne på mellom 50-100GB. Så har vi Steam, Epic games, EA games osv som mange bruker idag. Alle disse spillene skal gjerne oppdateres jevnlig.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I førstepost legges det fram et spørsmål om fiber er en flopp fordi det finnes ting som er billigere (som forøvrig ikke alltid er sant, blant annet i mitt tilfelle med 1Gbps synkron hastighet). Altså, det er billigere å svømme enn å kjøre båt men det er to vidt forskjellige ting selvom begge skjer i vann 😅

Et par ting i fiber sin favør:

1. Mye høyere mulig hastighet.

2. Lavere latency.

3. Ikke utsatt for støy, dårlig dekning etc. 

4. Pålitelighet.

++

Det er flere GODE grunner til at bedrifter bruker det (blant annet datasentre, SaaS-bedrifter etc) og ikke minst at sendetårnene bruker det. Kravene til mengden data vi som forbrukere laster ned/opp, hastighet vi trenger, latency vi trenger etc blir bare høyere og høyere for hvert år så nei, fiber er absolutt ikke en flopp selvom 5G oppleves som adekvat for trådstarter og noen andre her i tråden.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (33 minutter siden):

Altså, å strømme musikk å se YouTube videoer i 4K er ikke akkurat noe heavy bruk.

Du er tydeligvis ikke noen som trenger Fiber, det er greit nok. Men du som andre bakover i tråden her, mener da samtidig at det du har passer alle andre, og begynner å tute om at Fiber er avlegs og gammeldags så lenge du ikke har behovet selv.

Det blir som at jeg kjøper en Volkswagen Up, og mener at denne bilen burde passe alle andre fordi den passer meg og mitt bruk.

Du er kanskje ikke klar over hvor mye databruk som går med om man gamer? Call of Duty mappa mi er på 280GB, med oppdateringer som plutselig kan komme på, da gjerne på mellom 50-100GB. Så har vi Steam, Epic games, EA games osv som mange bruker idag. Alle disse spillene skal gjerne oppdateres jevnlig.

Nå begynner du å bli uspiselig her. Når sa denne personen at hans situasjon passer alle, samt andre her i tråden? Vennligst siter eller moderer deg.

Jeg har hele tiden snakket fra min vinkel, at dette passer meg. Samt at jeg tror det kan passe mange andre, uten at jeg har data på det. Samt vært helt enig i at det ikke passer for masse andre også, som deg som er en storforbruker 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fiber er ikke en flopp, det er overlegent best av alle bredbånds-teknologier som selges til forbrukere i dag og det bygges ut i stor skala over hele landet. Det er derimot dyrt å bygge ut og kommer normalt med høy abonnements-kostnad men det er ikke en dårlig tjeneste bare fordi det er en av de dyrere alternativene.

Bredbånd over 5G/4G vil fungere fint for størstedelen av landet men det er strengt tatt ikke særlig mye billigere enn fiber per i dag.

Å bruke mobilabonnementet som bredbånd via deling fra telefon fungerer sikkert bra for de som har moderate behov men det virker tungvindt om man ikke kjøper en ruter i tillegg pluss datasim, som da kommer med ekstra kostnad både for simkortet og ruteren. 

Alle kan komme med anekdoter og historier fra hverdagen sin for å si at alternativ X er "best", men det er ingenting som tilsier at "Ola Normann" er på vei bort fra å kjøpe fastmontert bredbånd til boligen sin enten det er over fiber/hybridfiber, 5G/WISP eller Starlink. Det er selvfølgelig bra at man bruker forbrukermakten sin ved å velge billigere alternativ der de passer for behovene, men om man ser bort i fra Ice sitt "Data frihet" så er det vel ingen fastmonterte bredbåndsabonnement som er billige i dag, verken i månedspris eller etablering.

Der jeg syntes 5G som konsept selges inn på en tullete måte er mobilabonnement som reklamerer med hundrevis av mbps i hastighet og så en datapakke på 100 GB, på mobilen kan jeg fint leve med lavere hastighet enn hjemme mot større datapakke. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (4 minutter siden):

Fiber er ikke en flopp, det er overlegent best av alle bredbånds-teknologier som selges til forbrukere i dag og det bygges ut i stor skala over hele landet. Det er derimot dyrt å bygge ut og kommer normalt med høy abonnements-kostnad men det er ikke en dårlig tjeneste bare fordi det er en av de dyrere alternativene.

Bredbånd over 5G/4G vil fungere fint for størstedelen av landet men det er strengt tatt ikke særlig mye billigere enn fiber per i dag.

Å bruke mobilabonnementet som bredbånd via deling fra telefon fungerer sikkert bra for de som har moderate behov men det virker tungvindt om man ikke kjøper en ruter i tillegg pluss datasim, som da kommer med ekstra kostnad både for simkortet og ruteren. 

Alle kan komme med anekdoter og historier fra hverdagen sin for å si at alternativ X er "best", men det er ingenting som tilsier at "Ola Normann" er på vei bort fra å kjøpe fastmontert bredbånd til boligen sin enten det er over fiber/hybridfiber, 5G/WISP eller Starlink. Det er selvfølgelig bra at man bruker forbrukermakten sin ved å velge billigere alternativ der de passer for behovene, men om man ser bort i fra Ice sitt "Data frihet" så er det vel ingen fastmonterte bredbåndsabonnement som er billige i dag, verken i månedspris eller etablering.

Der jeg syntes 5G som konsept selges inn på en tullete måte er mobilabonnement som reklamerer med hundrevis av mbps i hastighet og så en datapakke på 100 GB, på mobilen kan jeg fint leve med lavere hastighet enn hjemme mot større datapakke. 

Jeg betaler 45% av fiberpris, vill si det er ganske mye billigere. 6000 spart i året med samme oppnådd resultat.

Router kostet 500, en lett brukt router fra en hytte. Inntjent på første faktura.

Datasim er vell 30 kroner pr måned så da kan vi legge på noen prosent. Vill si det fortsatt er ganske mye spart.

Men jeg er ikke enig i at fiber som konsept er en flopp, men til minstepris 829 pr måned er det en flopp for meg da jeg har langt billigere alternativer som dekker mine behov.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg betaler 45% av fiberpris, vill si det er ganske mye billigere. 6000 spart i året med samme oppnådd resultat.

Router kostet 500, en lett brukt router fra en hytte. Inntjent på første faktura.

Datasim er vell 30 kroner pr måned så da kan vi legge på noen prosent. Vill si det fortsatt er ganske mye spart.

Men jeg er ikke enig i at fiber som konsept er en flopp, men til minstepris 829 pr måned er det en flopp for meg da jeg har langt billigere alternativer som dekker mine behov.

Og det er topp om det dekker dine behov, de 45%´ene gir en mye lavere hastighet enn fiberen men det trenger ikke være noe du merker så mye til mens for min del er 25 mbits ikke noe jeg kunne levd med. 🙂

Ice Data frihet er eneste rimelige bredbåndsalternativet som finnes og det er nok ikke like kjent hos folk som fast bredbånd. Håper de ikke begynner å følge vilkårene sine og slutter å støtte Data frihet på datasim.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (1 minutt siden):

Og det er topp om det dekker dine behov, de 45%´ene gir en mye lavere hastighet enn fiberen men det trenger ikke være noe du merker så mye til mens for min del er 25 mbits ikke noe jeg kunne levd med. 🙂

Ice Data frihet er eneste rimelige bredbåndsalternativet som finnes og det er nok ikke like kjent hos folk som fast bredbånd. Håper de ikke begynner å følge vilkårene sine og slutter å støtte Data frihet på datasim.

Ja det er mitt poeng, det funker helt fint for meg og jeg tror det vill fungere godt for andre også.

Oppfordrer alle til å tracke faktisk forbruk om en sitter på dyr fiberlinje.

Bruker ikke datasim så er ikke noe problem for meg:)

Men igjen, jeg mener ikke at dette passer alle. Langt i fra.

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Fasttelefonen hadde mange "fans" i mange år etter mobiltelefonen kom også...
Men de oppdaget jo etterhvert hvor upraktisk det var at den hang fast i veggen hele tiden.

Fiber er håpløst gammeldags til annet bruk enn hoved nettverkslinjer mellom byer og land.
For oss forbrukere vil 5G og alle fremtidige generasjoner av trådløst være like bra eller bedre på både latency og hastighet som wifi-boksen vår tilkoblet fiber.

Eneste grunnen til at folk fremdeles tegner fiber-abb (som henger fast i veggen), og wifi-boks som rekker 50 meter, når de kunne fått samme nettilgangen fullstendig trådløst overalt til samme pris, er "fordi det alltid har vært sånn"...

Så jeg er helt enig med trådstarter. Jeg har faktisk i et par år nå sagt samme regla til alle selgerne som ringer på og lurer på hvorfor jeg er den eneste i gaten som ikke abonnerer på fiberen deres😉

Det kommer sikkert an på bruken. Bor du alene?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Nå begynner du å bli uspiselig her. Når sa denne personen at hans situasjon passer alle, samt andre her i tråden? Vennligst siter eller moderer deg.

Jeg har hele tiden snakket fra min vinkel, at dette passer meg. Samt at jeg tror det kan passe mange andre, uten at jeg har data på det. Samt vært helt enig i at det ikke passer for masse andre også, som deg som er en storforbruker 

Sitat lenger bak i tråden, 2 forskjellige brukere;

Sitat

Fiber fremstår som en flopp, særlig når prisene er tatt med i beregning. At det muligens er bedre er det vel liten tvil om, men med alle mine år hvor jeg har kjørt mobilt er det aldri vært problemer. Mulig jeg har vært heldig med plassering av bolig.

Sitat

Fiber er håpløst gammeldags til annet bruk enn hoved nettverkslinjer mellom byer og land.
For oss forbrukere vil 5G og alle fremtidige generasjoner av trådløst være like bra eller bedre på både latency og hastighet som wifi-boksen vår tilkoblet fiber.

Da blir det "på seg selv kjenner man andre" Jeg klarer meg uten fiber, dermed er den en flopp og gammeldags.

Totalt skivebom.

Jeg tenkte ikke på deg, og som sagt jeg forstår at mange ikke har behov for noe annet enn et ICE abbonement.

Endret av Aquatic
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (17 minutter siden):

Sitat lenger bak i tråden, 2 forskjellige brukere;

Da blir det "på seg selv kjenner man andre" Jeg klarer meg uten fiber, dermed er den en flopp og gammeldags.

Totalt skivebom.

Jeg tenkte ikke på deg, og som sagt jeg forstår at mange ikke har behov for noe annet enn et ICE abbonement.

Det er ingen av de innleggene som inneholder dine påstander. Altså at alternativene fungerer for alle.

Jeg skrev jo også overfor at fiber har blitt en flopp for meg på grunn av høy pris for ett produkt som er alt for "bra" for meg.

Det tror jeg er poenget til alle de som sier slike ting. Men, tekst kan tolkes på så mange måter.

Eneste grunnen til at jeg fortsetter å poste her er i håp om at andre med samme forbruk som meg og høye priser på fiber ser at det finnes andre muligheter.

Ble selv tipset om mobil abonnement i denne tråden, selv om det er åpenbart så jeg ikke på det som en løsning. Og nå er jeg litt "frelst" siden det fungerte så bra:p 

Jeg elsker å kutte kostnader når det ikke går på bekostning av noe vesentlig for meg eller andre som tilknyttes:)

Edit: ok den siste var kanskje litt på kanten:p men jeg håper og tror personen mente for folk flest og ikke alle. Selv om jeg er usikker på flest, har rett og slett for lite empiri til å ta vurderingen.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er dager hvor jeg har brukt langt over 1TB data, ett spill er som oftest 100gb eller mer. Når jeg har formatert pcen og skal installere alle disse på nytt så går det enormt mye data. Samt filmer fra nettet i 4k DV er på mellom 50-70GB. Så blir det mye youtube, netflix osv..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må tydeligvis presisere at jeg, og sannsynligvis de fleste her på Diskusjon . no snakker ut fra egne erfaringer.
Det er jo derfor vi er her; for å lære av hverandre. Ingen av oss er politikere eller prester...

Hvis jeg noensinne skulle snakke på vegne av andre, eller mene at alle burde gjøre som meg her inne, som kommer det til å framgå helt tydelig👍😉

For min del er helt vanlig 4/5G nok til mitt bruk! Og når noen påstår at latency er bedre på fiber, så må jo jeg påpeke at reklamene for 5G mener at 5G kan brukes til fjern-kirurgi og samspill mellom musikere, og underforstått at fiber ikke duger til det.

Er det villedende reklame det altså? Jeg har ingen interesse av det, så jeg har ikke målt det selv. Men tviler på at latency på 5G kommer til å dra ned gamingen din Aquatic når kirurgen klarer seg...

Lenke til kommentar
ozone skrev (14 minutter siden):

Jeg må tydeligvis presisere at jeg, og sannsynligvis de fleste her på Diskusjon . no snakker ut fra egne erfaringer.
Det er jo derfor vi er her; for å lære av hverandre. Ingen av oss er politikere eller prester...

Hvis jeg noensinne skulle snakke på vegne av andre, eller mene at alle burde gjøre som meg her inne, som kommer det til å framgå helt tydelig👍😉

For min del er helt vanlig 4/5G nok til mitt bruk! Og når noen påstår at latency er bedre på fiber, så må jo jeg påpeke at reklamene for 5G mener at 5G kan brukes til fjern-kirurgi og samspill mellom musikere, og underforstått at fiber ikke duger til det.

Er det villedende reklame det altså? Jeg har ingen interesse av det, så jeg har ikke målt det selv. Men tviler på at latency på 5G kommer til å dra ned gamingen din Aquatic når kirurgen klarer seg...

Langt i fra noen vitenskapelig måling men mine målinger sålangt viser en 2x fra 15 til 30ms ping. Begge er vell hva jeg forstår helt akseptabelt. 

Dog svinger det mer på mobilnettet slik at min/max ofte spriker mer enn hva det gjør på fiber. Selv om jeg der også noen ganger opplevde høy max.

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Det fungerer helt sikkert fint til ditt bruk, men til mitt bruk, ville det ikke fungert. Først og fremst så er vi flere i husstanden, og for det andre så bruker jeg langt over 100GB per måned.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...