freedomseeker Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Aquatic skrev (1 minutt siden): Telia sitt trådløse har maks 50Mbps opp sine abbonement. Vil vel tippe det er noe tilsvarende på Telenor. Det er lite, fungerte kanskje for 20 år siden:) Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Aquatic skrev (5 minutter siden): Telia sitt trådløse har maks 50Mbps opp sine abbonement. Vil vel tippe det er noe tilsvarende på Telenor. På vår 100-mbits linje over 5G fra Telenor mottar vi 126ish ned og 105 opp. Men tror ikke de av tekniske årsaker kan levere 250 eller 500 opp på de raskere 5G-linjene, men de har ikke en begrensning på 50 mbps opp som Telia. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober 24 minutes ago, Dubious said: 749 for fiber er kampanjepris i 6 måneder. Dertter går prisen opp til 859 kroner. 5G 100 koster 779 kroner, men man må i tillegg ha antenne som koster 5000, kampanje nå hvor den koster 999. Vanlig 100/100 telenor er 899 per måned med ruter. Ser jeg kan bytte til Talkmore 50 mbit til 699 per måned. Vet ikke om ruter er med, trolig ikke. Kanskje kjøpe en selv. Når jeg titter på Ice data frihet ser jeg at denne Data frihet kun gjelder for hovedsim, ikke datasim. Stemmer dette? Hvordan gjør evt andre det som har en slik løsning, man må vel ha egen ruter for det? Hørt om folk som har egen mobil liggende med fast hotstpot, men neppe særlig praktisk. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober kremt skrev (4 minutter siden): Vanlig 100/100 telenor er 899 per måned med ruter. Jeg betaler 859 uten ruter. Ruter kan du kjøpe selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Aquatic skrev (41 minutter siden): Vil tippe de fleste med unger i hus som gamer og streamer vil slite med 1TB, det er poenget, da hjelper det lite om linja er billig. For deg er det jo greit, det passer perfekt. Topic i tråden er; Er Fiber en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere Telenor 5G 50Mbps: kr.749 -> Telenor 100/100 Fiber: kr.749 Telia 5G 100Mbps: kr.690 -> Telia 100/100 Fiber: kr.829 Tja det kommer jo an på ungene det. Jeg har barn, så det går en del streaming ift barnetv osv. Men ikke noe gaming enda. Jeg er også storforbruker da jeg har 100% hjemmekontor, så nettet brukes hele døgnet. Men jeg kjører ikke så hardt når jeg bruker det. Som sagt, jeg er låst til 829 om jeg ønsker fiber. Total monopol Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Eskove skrev (48 minutter siden): Det er syke priser. Man får 1000/1000 til under 600 pr mnd om man har rett tilbyder i området. Om jeg ikke tar helt feil betaler jeg 539 pr mnd for det. Og under test får jeg som regel 980-990. Prisen du refererer til høres veldig ut som Telenor. Ja det er 99% av grunnen til at jeg byttet. De oberpriser det noe helt sykt. Hos meg er det Altibox med lokal leverandør som er nettselskapet i området. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober minim skrev (36 minutter siden): Vet du om du får høye gebyr igjen om du kobler opp til fiber? Type 5-10k? Jeg hadde 4G helt til de trekte frem fiber her og det fungerte egentlig veldig bra. Nå har prisene tatt helt av så kunne tenkt meg tilbake til 4G løsning igrunn. Tvilsomt, jeg har jo fortsatt kabel og utstyr hjemme. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Selv et vanlig mobilabonnement som struper til 3Mbit er nok til fjernsyn og enkel nettbruk som å lese nettaviser, epost og nettbank. Jeg tipper en stor del av befolkningen ville klart seg bra med dette. Før man setter sluttstreken bør man se på hva mobilabonnement, TV og internett koster sammenlagt for deretter å se hvordan man slipper unna rimeligst mulig til sitt bruk. Salvesen har gjort dette og kostnadene reduseres drastisk for deres bruk. Mange har også en arbeidsplass som punger ut for det dyreste mobilabonnementet og det er ingen grunn til å ha smør på flesk. Lenke til kommentar
minim Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Salvesen. skrev (36 minutter siden): Tvilsomt, jeg har jo fortsatt kabel og utstyr hjemme. Jeg er sluttet å bli overrasket over telenor sine ågerpriser så derfor jeg spør regner med de kommer med et eventyr om at ONT må byttes og fiber kobles på nytt i sentral eller noe 😂 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Jeg tipper 3 mbits er for lite hastighet for en stor del av befolkningen, å laste ned et spill på 50 GB vil da ta nesten to døgn om du bruker all båndbredde så du får ikke gjort noe annet på linjen. For svært enkel bruk, lese nyheter, litt skrolling på sosiale medier og YouTube på en, kanskje to enheter så har du fort makset ut linjen. Så jeg ville ikke anbefalt noen å leve med 3 mbits og tror det er svært få som ville vært fornøyd med det over tid om det var hovedlinjen i huset, og da særlig om det er mer enn en bruker av nettet. Men som sagt, flott om noen kan leve med en slik hastighet i 2024 men med dagens mobiler, apper, tjenester på nettet og streaming som liker å dra data så vil jeg si minimum man bør ha er 10 mbits ned for en person. TV hadde jeg ikke giddet å betale for, det har ikke vi hatt i boligene våre siden 2015ish utenom da det var med i bundle fra Get før du fikk lov å velge bort TV-delen og kun ha bredbånd. Lineært TV er vel døende med de yngre generasjonene uansett. Så det er et sted å spare litt penger om du ikke ser så mye TV. Jobben jeg hadde før jeg førtidspensjonerte meg tilbød ekte fri data fra Telenor med 200 GB datapakker som ble reloadet med nye 200 GB når dataen var oppbrukt. Da hadde jeg faktisk det som hoved-bredbånd på ene hytten og som backup-linje i ene huset vårt og det fungerte bra siden man fikk grei hastighet og ikke trengte tenke på datamengde. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober RRhoads skrev (På 13.6.2024 den 2:05 PM): Jeg kjenner ingen som foretrekker trådløst bredbånd over fiber. Bare fordi høyere kvalitet koster mer, betyr ikke at det er en flopp. Fasttelefonen hadde mange "fans" i mange år etter mobiltelefonen kom også... Men de oppdaget jo etterhvert hvor upraktisk det var at den hang fast i veggen hele tiden. Fiber er håpløst gammeldags til annet bruk enn hoved nettverkslinjer mellom byer og land. For oss forbrukere vil 5G og alle fremtidige generasjoner av trådløst være like bra eller bedre på både latency og hastighet som wifi-boksen vår tilkoblet fiber. Eneste grunnen til at folk fremdeles tegner fiber-abb (som henger fast i veggen), og wifi-boks som rekker 50 meter, når de kunne fått samme nettilgangen fullstendig trådløst overalt til samme pris, er "fordi det alltid har vært sånn"... Så jeg er helt enig med trådstarter. Jeg har faktisk i et par år nå sagt samme regla til alle selgerne som ringer på og lurer på hvorfor jeg er den eneste i gaten som ikke abonnerer på fiberen deres😉 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober 10 minutes ago, ozone said: Jeg har faktisk i et par år nå sagt samme regla til alle selgerne som ringer på og lurer på hvorfor jeg er den eneste i gaten som ikke abonnerer på fiberen deres😉 Hva abonnerer du på nå og hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Hedonism skrev (31 minutter siden): Jeg tipper 3 mbits er for lite hastighet for en stor del av befolkningen, å laste ned et spill på 50 GB vil da ta nesten to døgn om du bruker all båndbredde så du får ikke gjort noe annet på linjen. For svært enkel bruk, lese nyheter, litt skrolling på sosiale medier og YouTube på en, kanskje to enheter så har du fort makset ut linjen. Så jeg ville ikke anbefalt noen å leve med 3 mbits og tror det er svært få som ville vært fornøyd med det over tid om det var hovedlinjen i huset, og da særlig om det er mer enn en bruker av nettet. Men som sagt, flott om noen kan leve med en slik hastighet i 2024 men med dagens mobiler, apper, tjenester på nettet og streaming som liker å dra data så vil jeg si minimum man bør ha er 10 mbits ned for en person. TV hadde jeg ikke giddet å betale for, det har ikke vi hatt i boligene våre siden 2015ish utenom da det var med i bundle fra Get før du fikk lov å velge bort TV-delen og kun ha bredbånd. Lineært TV er vel døende med de yngre generasjonene uansett. Så det er et sted å spare litt penger om du ikke ser så mye TV. Jobben jeg hadde før jeg førtidspensjonerte meg tilbød ekte fri data fra Telenor med 200 GB datapakker som ble reloadet med nye 200 GB når dataen var oppbrukt. Da hadde jeg faktisk det som hoved-bredbånd på ene hytten og som backup-linje i ene huset vårt og det fungerte bra siden man fikk grei hastighet og ikke trengte tenke på datamengde. Det er vel relativt stor del av befolkning som ikke gamer? Skal man være litt knipen så kan man laste ned spill og filmer på jobb/skole, og man trenger jo ikke sitte å vente på dette. Er man flere i husstanden så har man kanskje hvert sitt mobilabonnement. Har man ett par hytter eller reiser mye så har man alt man trenger i lomma. Det er liten tvil om at det har blitt skapt en kunstig behov for fiber, og operatørene hauser om hastighet som superviktig. 5G har vel egentlig floppa fullstendig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Jeg brukte selv en del måneder der jeg tracket mitt forbruk. Både total datamengde pr måned samt forbruk på gitte tidspunkt. Fant fort ut at mobil abb ville fungere for meg, men brukte litt tid for å være helt sikker. Andre fordeler er jo: -kan sløyfe mobil abonnement om en har dette i tillegg. -muligens store besparelser vs fiberpris(avhengig av leverandør såklart) -kan flyttes på, altså kan en sløyfe eget abonnement på hytta eller andre plasser en drar. Generelt sett er det potensiale for store besparelser. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Trulss skrev (6 minutter siden): Det er vel relativt stor del av befolkning som ikke gamer? Skal man være litt knipen så kan man laste ned spill og filmer på jobb/skole, og man trenger jo ikke sitte å vente på dette. Er man flere i husstanden så har man kanskje hvert sitt mobilabonnement. Har man ett par hytter eller reiser mye så har man alt man trenger i lomma. Det er liten tvil om at det har blitt skapt en kunstig behov for fiber, og operatørene hauser om hastighet som superviktig. 5G har vel egentlig floppa fullstendig. Det interessante er at jeg for noen år siden. Typ 2019, snakket med en som jobber i ledergruppen hos en lokal fiberaktør. Han var veldig klar på at når 5G ble rullet ut for fullt, så kom dem til å få problemer med å unngå kundeflukt. Jeg har dog ikke inntrykk av at det har skjedd enda, til tross for at det er god 5G-dekning. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Nedward skrev (2 minutter siden): Det interessante er at jeg for noen år siden. Typ 2019, snakket med en som jobber i ledergruppen hos en lokal fiberaktør. Han var veldig klar på at når 5G ble rullet ut for fullt, så kom dem til å få problemer med å unngå kundeflukt. Jeg har dog ikke inntrykk av at det har skjedd enda, til tross for at det er god 5G-dekning. Min fiber leverandør har kjøpt seg opp i 5G. Tenker det sier sitt😅 2 1 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober (endret) Salvesen. skrev (12 minutter siden): Min fiber leverandør har kjøpt seg opp i 5G. Tenker det sier sitt😅 Tenker det sier sitt når kommunen jeg bor i bygger ut Fiber i stor skala. Dette er på bygda med masse skog og grisegrendte strøk. Det er ikke bare min kommune, men nabo kommuner også. Så jeg spør igjen (til de som påstår Fiber er gammelt og udatert); hvorfor bygges det ut Fiber i 2024, hvis 5G er like bra? Jeg vil jo tro det ville vært enklere å sette opp 5G master, enn å grave milevis med grøfter å legge fiber? Endret 5. oktober av Aquatic 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober (endret) Aquatic skrev (5 minutter siden): Tenker det sier sitt når kommunen jeg bor i bygger ut Fiber i stor skala. Dette er på bygda med masse skog og grisegrendte strøk. Så jeg spør igjen; hvorfor bygges det ut Fiber i 2024, hvis 5G er like bra? Jeg vil jo tro det ville vært enklere å sette opp 5G master, enn å grave milevis med grøfter å legge fiber? Du snakker jo litt i mot deg selv, hvorfor bygges det ut 5G master i stor skala om det er ubrukelig? Altså, fiber er langt i fra dødt. Og det spiller en stor rolle for masse kritisk utstyr og vill sannsynligvis gjøre det i lang tid. Men at det er potensiale for 5G eller andre trådløse løsninger fremover er det ingen tvil om. Og som sagt, det eneste min fiber leverandør trenger å gjøre for å få meg tilbake som kunde er å gi meg en konkurrerende pris. Men, det er de langt i fra villig til og da er det åpenbart hva jeg velger. Også som nevnt flere ganger er dette noe som ikke fungerer for alle, de må gjerne over på 5G med ubegrenset for å få det til å funke og til slutt fiber om en har hårete krav. Edit: forøvrig bygger min fiber leverandør ut også, men som sagt kjøper de seg også opp i 5G. Endret 5. oktober av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Salvesen. skrev (3 minutter siden): Du snakker jo litt i mot deg selv, hvorfor bygges det ut 5G master i stor skala om det er ubrukelig? Altså, fiber er langt i fra dødt. Og det spiller en stor rolle for masse kritisk utstyr og vill sannsynligvis gjøre det i lang tid. Men at det er potensiale for 5G eller andre trådløse løsninger fremover er det ingen tvil om. Og som sagt, det eneste min fiber leverandør trenger å gjøre for å få meg tilbake som kunde er å gi meg en konkurrerende pris. Men, det er de langt i fra villig til og da er det åpenbart hva jeg velger. Også som nevnt flere ganger er dette noe som ikke fungerer for alle, de må gjerne over på 5G med ubegrenset for å få det til å funke og til slutt fiber om en har hårete krav. Edit: forøvrig bygger min fiber leverandør ut også, men som sagt kjøper de seg også opp i 5G. Jeg har aldri sagt at 5G er ubrukelig, og jeg ser absolutt at det finnes en kundegruppe for dette, inkl deg. Men pr dags dato med 5G priser som er på nivå med Fiber om man ønsker ubegrenset data, så vil jeg si Fiber er et bedre valg. For de som klarer seg med datakvoter er det helt klart penger å spare. Hadde man kjørt alle Fiberkunder ut på 5G så tviler jeg på at det hadde blitt noe jubelsteming, og det hadde kanskje ikke vært så "fett" med 5G allikevel for de som sitter på dette. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Aquatic skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri sagt at 5G er ubrukelig, og jeg ser absolutt at det finnes en kundegruppe for dette, inkl deg. Men pr dags dato med 5G priser som er på nivå med Fiber om man ønsker ubegrenset data, så vil jeg si Fiber er et bedre valg. For de som klarer seg med datakvoter er det helt klart penger å spare. Hadde man kjørt alle Fiberkunder ut på 5G så tviler jeg på at det hadde blitt noe jubelsteming, og det hadde kanskje ikke vært så "fett" med 5G allikevel for de som sitter på dette. Men det er jo ikke slik med prisene, som sagt jeg har ett valg og det er 829. En får 5G langt rimeligere samt mobil som jeg har gått for. Men hadde jeg bodd en plass fiber kunne konkurrere med prisen jeg betaler i dag så hadde jeg nok fortsatt med fober Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå