Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

kremt skrev (8 minutter siden):

Det ser ikke ut som det er store summer å spare på trådløs bredbånd for min del, selv om jeg absolutt har vurdert det. Hva ligger det på i måneden hos dere som har byttet vs fiber f.eks? Det er maks ca 200 å spare per måned, og da er det kanskje ikke vits. Kan få NGT fiber100 for 709 per måned ser jeg, rimeligere enn mange trådløse bredbånd. 

Jeg sparer 451 pr måned. Jeg har ikke mulighet til å bytte fiber leverandør, er låst til en. Når prisen for minste pakke tippet 829 var det nok for min del.

Det er gjerne ikke store summen i det store bildet. Men det er en prinsipiell sak for meg.

Og som nevnt tidligere har jeg enda ikke opplevd noe negativt. Alt fungerer like bra som før.

Men, jeg er en moderat bruker. Ingen gaming osv. Så det er nok ikke like lett for alle det her, men for meg løste det seg bra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Wow, er torrents fortsatt en greie? Ante jeg ikke. Må være over 10 år siden sist jeg lastet noe ned.

Det blir mer og mer populært fordi det popper opp nye strømme-tjenester hele tiden.

Jeg tok en pause når jeg kunne få alt på Prime og Netflix, men nå er det spredt over mange flere.
Gikk greit å rulere 2-3 tjenester, nå er det tungvindt og dyrt. 

Jeg får alt av musikk på Youtube Music.  Ja jeg betaler for Premium. 

Lenke til kommentar

Flytter jeg, så skal jeg vurdere 5G.
Fordi der jeg har råd til å kjøpe, er det mest sansynlig ikke fiber, og om det er som dere sier, ingen begrensning, så er det bra nok.   Lenge siden jeg har vært en proff spiller, eller spilt noe som krever lav latency. 

Med hus og tomt så vil jeg ikke ha så mye tid til å spille uansett. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

Det ser ikke ut som det er store summer å spare på trådløs bredbånd for min del, selv om jeg absolutt har vurdert det. Hva ligger det på i måneden hos dere som har byttet vs fiber f.eks? Det er maks ca 200 å spare per måned, og da er det kanskje ikke vits. Kan få NGT fiber100 for 709 per måned ser jeg, rimeligere enn mange trådløse bredbånd. 

Ved å bytte er du med på dra prisene nedover.

Mange klarer seg med et mobilabonnement og da får man også inkludert nettopp mobilutgiftene, så det avhenger av behovet.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne alternativer men ser ikke ut som det er helt der ennå. Et alternativ kunne vært +mobil fri data til 399 + datasim til 29. Problemet er max grense på 100 gb per måned. Jeg tror jeg trenger ca 200-250 gb per måned. Med dette ville jeg spart ca 650 per måned. Men blir altså for lite data. Etter 100 gb får man bare 1 mbit som er tregt. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Jeg prøver å finne alternativer men ser ikke ut som det er helt der ennå. Et alternativ kunne vært +mobil fri data til 399 + datasim til 29. Problemet er max grense på 100 gb per måned. Jeg tror jeg trenger ca 200-250 gb per måned. Med dette ville jeg spart ca 650 per måned. Men blir altså for lite data. Etter 100 gb får man bare 1 mbit som er tregt. 

Ice har 1TB, koster 378. Det er dette jeg bruker. 12GB også legger en til ubegrenset data 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Ved å bytte er du med på dra prisene nedover.

Mange klarer seg med et mobilabonnement og da får man også inkludert nettopp mobilutgiftene, så det avhenger av behovet.

Ja har en ikke dekket mobil av arbeidsgiver så er jo dette en latterlig god løsning! Faktisk burde jeg egentlig droppe betalt mobil av arbeidsgiver og bare bruke det jeg har pga skatter. 🤔 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ice har 1TB, koster 378. Det er dette jeg bruker. 12GB også legger en til ubegrenset data 

Er man alene, ikke har unger, bruker nettet lite osv så passer nok 1TB bra, men...

Min bror hadde 2TB trådløst bredbånd, det holdt ikke, med Playstation, streaming og 2 unger i hus så ble kvota brukt opp.

1 time 4K streaming på Netflix tar mellom 6.5 og 11GB, så har man spilloppdateringer og systemoppdateringer i tillegg på konsoller. Sitter man på PC så blir det enda mer.

Så da må man i tilfelle over på Telia/Telenor sitt trådløse med ubegrenset data, der prisene starter på 749 for 50Mbps hos Telenor og 599 for 25Mbps hos Telia... Da blir plutselig ikke Fiber så dyrt allikevel.

Selv betaler jeg 1299 for 1000/1000 Fiber med TV.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (2 minutter siden):

Min bror hadde 2TB trådløst bredbånd, det holdt ikke, med Playstation, streaming og 2 unger i hus så ble kvota brukt opp.

1 time 4K streaming på Netflix tar mellom 6.5 og 11GB, så har man spilloppdateringer og systemoppdateringer i tillegg på konsoller. Sitter man på PC så blir det enda mer.

Så da må man i tilfelle over på Telia/Telenor sitt trådløse med ubegrenset data, der prisene starter på 749 for 50Mbps hos Telenor og 599 for 25Mbps hos Telia... Da blir plutselig ikke Fiber så dyrt allikevel.

Selv betaler jeg 1299 for 1000/1000 Fiber med TV.

Ja det passer ikke for alle, men sannsynligvis mange. Jeg bruker stort sett under 10GB hver dag. 

Lenke til kommentar
Aquatic skrev (4 minutter siden):

Er man alene, ikke har unger, bruker nettet lite osv så passer nok 1TB bra, men...

Min bror hadde 2TB trådløst bredbånd, det holdt ikke, med Playstation, streaming og 2 unger i hus så ble kvota brukt opp.

1 time 4K streaming på Netflix tar mellom 6.5 og 11GB, så har man spilloppdateringer og systemoppdateringer i tillegg på konsoller. Sitter man på PC så blir det enda mer.

Så da må man i tilfelle over på Telia/Telenor sitt trådløse med ubegrenset data, der prisene starter på 749 for 50Mbps hos Telenor og 599 for 25Mbps hos Telia... Da blir plutselig ikke Fiber så dyrt allikevel.

Selv betaler jeg 1299 for 1000/1000 Fiber med TV.

Jeg kjenner et eldre ektepar som bruker 20-30 GB i måneden. De leser nettaviser , epost, nettbank og ser litt youtube.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner et eldre ektepar som bruker 20-30 GB i måneden. De leser nettaviser , epost, nettbank og ser litt youtube.

Da passer et slikt ICE abbonement som Salvesen har perfekt for dem.

Men, det blir feil å sammenligne et slikt abbonement til under 400kr måneden med Fiber, man må da sammenligne det med et med ubegrenset data fra Telia/Telenor, og da er prisene såpass høye at man like gjerne kan gå for Fiber, om man har mulighet. Unntaket blir de som klarer seg med 25Mbps hos Telia for 599kr måneden.

Så da er egentlig svaret på Topic i denen tråden

Sitat

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Nei.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (Akkurat nå):

Da passer et slikt ICE abbonement som Salvesen har perfekt for dem.

Men, det blir feil å sammenligne et slikt abbonement til under 400kr måneden med Fiber, man må da sammenligne det med et med ubegrenset data fra Telia/Telenor, og da er prisene såpass høye at man like gjerne kan gå for Fiber, om man har mulighet. Unntaket blir de som klarer seg med 25Mbps hos Telia for 599kr måneden.

 

Såklart blir det ikke feil om det passer forbruket.

Fiber var overdimensjonert for meg, minste pakke var 150/150 til blodige 829. Hadde de levert 25 til 4-500 hadde saken vært helt grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Såklart blir det ikke feil om det passer forbruket.

Fiber var overdimensjonert for meg, minste pakke var 150/150 til blodige 829. Hadde de levert 25 til 4-500 hadde saken vært helt grei.

Det er syke priser.

Man får 1000/1000 til under 600 pr mnd om man har rett tilbyder i området.

Om jeg ikke tar helt feil betaler jeg 539 pr mnd for det. Og under test får jeg som regel 980-990.

Prisen du refererer til høres veldig ut som Telenor.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Såklart blir det ikke feil om det passer forbruket.

Fiber var overdimensjonert for meg, minste pakke var 150/150 til blodige 829. Hadde de levert 25 til 4-500 hadde saken vært helt grei.

Vil tippe de fleste med unger i hus som gamer og streamer vil slite med 1TB, det er poenget, da hjelper det lite om linja er billig.

For deg er det jo greit, det passer perfekt.

Topic i tråden er; Er Fiber en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Telenor 5G 50Mbps: kr.749 -> Telenor 100/100 Fiber: kr.749

Telia 5G 100Mbps: kr.690 -> Telia 100/100 Fiber: kr.829

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 timer siden):

Det ser ikke ut som det er store summer å spare på trådløs bredbånd for min del, selv om jeg absolutt har vurdert det. Hva ligger det på i måneden hos dere som har byttet vs fiber f.eks? Det er maks ca 200 å spare per måned, og da er det kanskje ikke vits. Kan få NGT fiber100 for 709 per måned ser jeg, rimeligere enn mange trådløse bredbånd. 

Nei, premisset for tråden at "trådløst bredbånd er nå billigere" som tittelen sier stemmer jo ikke med de abonnementsprisene det opereres med for trådløst bredbånd. 

NextGenTel, Telenor, Telia og Brdy som er de større leverandørene i Norge med trådløst bredbånd over 4G/5G er ikke særlig mye billigere enn den gjengse fiberlinje, i noen tilfeller er månedsprisen lik. Det samme gjelder mindre lokale leverandører som leverer internett over radiolinje, såkalte WISP´er, prisene er ikke noe spesielt lavere enn fiber for dårligere kapasitet.

Mine foreldre betaler rett under 600 kroner måneden for fiber fra NextGenTel med 50/50 mbits, tilsvarende hastighet over trådløst bredbånd koster mer hos de nevnte leverandørene av dette. Det kom også med fri installasjon mot 12 mnd binding, med trådløst bredbånd er det normalt en kost med å kjøpe eller leie antenne og ruter pluss eventuell installasjon (som man kan få kostnadsfritt mot binding).

Om man tenker på mobilabonnement med "fri data" alá 100 GB inkludert før hastigheten strupes til 3 mbits så kan de som har (etter min mening) svært lite bruk spare noen kroner der, men det kommer også med en ekstra kostnad for datasim og en 4G/5G-ruter om man ikke vil styre med å dele internett fra mobilen i tid og utide med de bakdeler det har.

Ice sitt tilbud virker helt greit for de med moderate krav og som har Ice+-dekning. 

Starlink er et fint tilbud der man ikke har andre alternativ med bra hastighet, men det kommer med en høyere kostnad for kjøp av antennen og de bakdeler satelittbredbånd gir.

Personlig er god internett-kapasitet såpass viktig for meg at jeg betaler for det best tilgjengelige alternativet der jeg oppholder meg, og da vil jeg helst ha rundt 100 mbits hastighet for å være fornøyd. Etter hva som er tilgjengelig så går jeg for fiber/koaksialkabel -> trådløst bredbånd 4G/5G eller WISP -> Starlink. Vi betaler rett over 2800 kroner måneden for internett til gården, boligen i byen og to hytter men så kan abonnementet på hyttene pauses i perioder så summen blir litt lavere enkelte måneder i løpet av ett år. Men ja, kostbart er det med internett. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (6 minutter siden):

Telenor 5G 50Mbps: kr.749 -> Telenor 100/100 Fiber: kr.749

749 for fiber er kampanjepris i 6 måneder. Dertter går prisen opp til 859 kroner.

5G 100 koster 779 kroner, men man må i tillegg ha antenne som koster 5000, kampanje nå hvor den koster 999.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Jeg sparer 451 pr måned. Jeg har ikke mulighet til å bytte fiber leverandør, er låst til en. Når prisen for minste pakke tippet 829 var det nok for min del.

Det er gjerne ikke store summen i det store bildet. Men det er en prinsipiell sak for meg.

Og som nevnt tidligere har jeg enda ikke opplevd noe negativt. Alt fungerer like bra som før.

Men, jeg er en moderat bruker. Ingen gaming osv. Så det er nok ikke like lett for alle det her, men for meg løste det seg bra:)

Vet du om du får høye gebyr igjen om du kobler opp til fiber? Type 5-10k? Jeg hadde 4G helt til de trekte frem fiber her og det fungerte egentlig veldig bra. Nå har prisene tatt helt av så kunne tenkt meg tilbake til 4G løsning igrunn. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Er det like rask hastighet opp som ned?

Står ikke noe om det på nettsiden. 

Telia sitt trådløse har maks 50Mbps opp sine abbonement.

Vil vel tippe det er noe tilsvarende på Telenor.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...