Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (43 minutter siden):

Det finnes noe annet, som i grunnen er ulovlig.

Og for de som fremdeles laster ned en del film og serier så blir det stusselig med 5G.

En UHD BluRay film ligger typisk på mellom 45-80GB. Ên sesong av en serie kan ligge på 100GB, i 1080p.

Game of Thrones UHD BluRay ligger på rundt 2.5TB.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aquatic skrev (18 minutter siden):

Og for de som fremdeles laster ned en del film og serier så blir det stusselig med 5G.

En UHD BluRay film ligger typisk på mellom 45-80GB. Ên sesong av en serie kan ligge på 100GB, i 1080p.

Game of Thrones UHD BluRay ligger på rundt 2.5TB.

Jeg berger med 100/100 fiber. 

GoT er 2 TB.  (Jeg har serien) 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

4G funker fint til spilling, Netflix og nedlasting av filmer. Man sitter selvsagt ikke å venter på at filmen skal lastes ned uansett men jeg trodde folk hadde sluttet med slik gammeldags måte å se film på nå.

Ja jeg har vært super happy I min første uke med 4G. Ikke opplevd noen problemer med min bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Wow, er torrents fortsatt en greie? Ante jeg ikke. Må være over 10 år siden sist jeg lastet noe ned.

Det er det.

Det finnes fremdeles mange av oss som foretrekker høy kvalitet på både lyd og bilde, fremfor Netflix og andre strømmetjenester ;)

Største filmtrackeren på nett har nå over 336.000 filmer.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Telia 5G fastbredbånd i godt over et år nå, og kan si at det dekker behovet for 95% av befolkningen.

Stabilitet og hastighet er tilsvarende "normalt" bredbånd. Ulempen er noe høyere latency på 20-30 ms, som er helt kurant for all type bruk.

Jeg tror det kan bli vanskelig å rettferdiggjøre den svindyre fiberinfrastrukturen i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Har hatt Telia 5G fastbredbånd i godt over et år nå, og kan si at det dekker behovet for 95% av befolkningen.

Stabilitet og hastighet er tilsvarende "normalt" bredbånd. Ulempen er noe høyere latency på 20-30 ms, som er helt kurant for all type bruk.

Jeg tror det kan bli vanskelig å rettferdiggjøre den svindyre fiberinfrastrukturen i fremtiden.

Men fiber bygges jo fremdeles ut den dag i dag av kommuner rundt om, hvorfor gjør det det, om 5G er like bra?

Som det nevnt tidligere i tråden, hvordan tror du 5G nettet hadde blitt om man hadde kjørt alle fiberkunder over dit?

kollaps.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (4 minutter siden):

Men fiber bygges jo fremdeles ut den dag i dag av kommuner rundt om, hvorfor gjør det det, om 5G er like bra?

Som det nevnt tidligere i tråden, hvordan tror du 5G nettet hadde blitt om man hadde kjørt alle fiberkunder over dit?

kollaps.

Selv fiber selskaper kjøper seg nå opp i 5G. Iallefall her lokalt.

Det skal godt gjøres å beholde kundene når de tar mer enn 2x betalt for noe som kan passe majoriteten helt fint.

Pr i dag lever de nok på pakkepriser med tv og internett til en ok pris. Men den yngre garde kommer ikke til å betale for tvpakke. De strømmer.

Lenke til kommentar
Aquatic skrev (20 minutter siden):

Men fiber bygges jo fremdeles ut den dag i dag av kommuner rundt om, hvorfor gjør det det, om 5G er like bra?

Høres ut som et spørsmål du skal svare på, ikke jeg.

Sitat

Som det nevnt tidligere i tråden, hvordan tror du 5G nettet hadde blitt om man hadde kjørt alle fiberkunder over dit?

kollaps.

Neppe. Det hadde nok vært mer rate limiting enn det er i dag, men igjen så har 95% av husholdningene knapt noe data rate eller latency krav. Om man kaster 95% av brukerne over på 5G fastbredbånd så skal det ganske gode argumenter til for å grave kabler nedi bakken til de resterende 5%.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Høres ut som et spørsmål du skal svare på, ikke jeg.

Neppe. Det hadde nok vært mer rate limiting enn det er i dag, men igjen så har 95% av husholdningene knapt noe data rate eller latency krav. Om man kaster 95% av brukerne over på 5G fastbredbånd så skal det ganske gode argumenter til for å krave kabler nedi bakken til de resterende 5%.

Så det du egentlig sier er at 95% av husholdningene i 2024 er folk på 65+ som kun bruker nettet til VG og nettbank?

Jeg var av den oppfatning av at de fleste i dag gamer i en eller annen form, hvor latency faktisk har noe å si?

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (3 minutter siden):

Så det du egentlig sier er at 95% av husholdningene i 2024 er folk på 65+ som kun bruker nettet til VG og nettbank?

Om du hiver 720p strømming inn der så vil jeg si ja. Alderen på brukerne skal jeg ikke uttale meg om.

Sitat

Jeg var av den oppfatning av at de fleste i dag gamer i en eller annen form, hvor latency faktisk har noe å si?

Man er ganske svett om man krever under 30 ms latency i spill. Dessuten er det throughput som er skaleringsproblemet, ikke latency.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Selv fiber selskaper kjøper seg nå opp i 5G. Iallefall her lokalt.

Det skal godt gjøres å beholde kundene når de tar mer enn 2x betalt for noe som kan passe majoriteten helt fint.

Pr i dag lever de nok på pakkepriser med tv og internett til en ok pris. Men den yngre garde kommer ikke til å betale for tvpakke. De strømmer.

Strømming er vel ikke gratis det heller. Netflix, Disney+, HBO++ blir fort mange hundrelapper i måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Om du hiver 720p strømming inn der så vil jeg si ja.

Man er ganske svett om man krever under 30 ms latency i spill.

Det fine med fiber er at du har lav ping hele tiden, uansett om været er dårlig eller om hele nabolaget er på nett samtidig.

Jeg kjenner en som satt på trådløst bredbånd i flere år før han fikk fiber, og når været ble dårlig f.eks gikk det rett å slett ikke ann å game pga høy/ustabil ping. 30ms er ikke noe problem, jeg gamet i flere år på 50ms i mine yngre adsl dager uten problemer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (Akkurat nå):

Det fine med fiber er at du har lav ping hele tiden, uansett om været er dårlig eller om hele nabolaget er på nett samtidig.

Aldri opplevd at latency går over 30 ms. Det er heller ikke avhengig av værforhold, med mindre du har pakketap.

Sitat

Jeg kjenner en som satt på trådløst bredbånd i flere år før han fikk fiber, og når været ble dårlig f.eks gikk det rett å slett ikke ann å game pga høy/ustabil ping. 30ms er ikke noe problem, jeg gamet i flere år på 50ms i mine yngre adsl dager uten problemer.

Da kan jeg med glede informere om at det ikke er tilfellet lenger.

Lenke til kommentar

Ja, har som sagt hatt Telia 5G fastbredbånd i over et år nå, og jeg kan ikke si at det er store kompromissene. For meg så er det pris og stabilitet som er det viktigste, og der har de levert.

Jeg er en powerbruker med god tålmodighet. Jeg klarer meg fint med 100 Mbps, men er veldig sensitiv for pakketap og høy latency.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som det er store summer å spare på trådløs bredbånd for min del, selv om jeg absolutt har vurdert det. Hva ligger det på i måneden hos dere som har byttet vs fiber f.eks? Det er maks ca 200 å spare per måned, og da er det kanskje ikke vits. Kan få NGT fiber100 for 709 per måned ser jeg, rimeligere enn mange trådløse bredbånd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...