Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 3/23/2025 at 10:00 AM, trikola said:

Om det er lengre enn ett år (*) siden du fikk fiber så bare be andre om tilbud. https://bytt.no

(*) Jeg bare tror at grensen er ett år. Kanskje det er 2 eller 3 men ikke mer

Hjelper jo ikke så mye å bytte, når det ikke er noe særlig å spare (ca 100 kr). Problemet er jo at det er Telenor som eier linjen, og tar blodpris fra f.eks Nextgentel og Talkmore om de skal selge tilgang. Dette har jo Nextgentel klaget til NKOM på.

Lenke til kommentar

Man kan jo klage på prisene men fiberutbygging i Norge har stort sett vært kommersielt, med noe støtte fra staten. Det har gitt en veldig god fiberdekklng.

I Sverige har man brukt en annen modell i mange tilfeller, åpne nett men egenandelen har svært høy, ofte mange titusener i installasjonskostnad. Kan tenkes den svenske modellen gir lavere mndkostnad men mange blir nok skremt over og stå i gjeld i årevis for og få ei fiberlinje i hus.

Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (1 minutt siden):

Siden den linken er bak betalingsmur, så legger jeg ut denne:

https://www.lysekonsern.no/om-oss/nyhetsarkiv/lager-noytral-fiberhub

Høres jo bra ut, så får vi se om vilkårene gir rom for noe særlig prisavslag

Lyse gjør jo dette for og komme reguleringen i forkjøpet, Altibox slapp regulering pga at de blir videresolgt av mange mindre aktører, men det var snakk om og se på merkevaren som en leverandør og da er jo de en gigant i fibermarkedet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, John-B said:

Hjelper jo ikke så mye å bytte, når det ikke er noe særlig å spare (ca 100 kr). Problemet er jo at det er Telenor som eier linjen, og tar blodpris fra f.eks Nextgentel og Talkmore om de skal selge tilgang. Dette har jo Nextgentel klaget til NKOM på.

Telenor installerte fiber her i et av koronaårene. Hadde etterhvert kommet opp i for-meg-unødvendige 150Mbit og noe over 8xx kr - kun ren Internett.

Fikk tilbud av Talkmore i slutten av 2024 for 50 Mbit, 5xx kr pr måned.

Noe må være spesiell hos deg eller meg. Jeg bor på landet - 1.5 mil fra Oslo Rådhus

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
47 minutes ago, trikola said:

Fikk tilbud av Talkmore i slatten av 2024 for 50 Mbit, 5xx kr pr måned.

Årsaken er antagelig at Telenor har økt prisene kraftig til andre leverandører siden den gang, jeg fikk også 599 for 50Mbit hos NGT som et 12 månder tilbud for et par år siden. Nå skal NGT ha 725 kr for 50Mbit på Telenor sin linje, og Talkmore 699,- (samme som skjembildet over).

Endret av John-B
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/23/2025 at 9:42 AM, John-B said:

Billigste mulige internett tilkobling fra Telenor til min enebolig er nå 949 kr mnd (150Mbit).

Helt sprøtt at dette er lovlig.

Samme problemet har jeg, men litt billigere. Pris er 8xx for 150/150. Men fikk prisen ned ved å klage.

Vurdere starlink..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nytt abonnement fra Starlink nå, Bolig Light til 399,- per måned. Det opplyses om lavere prioritet og hastighet på 50-100Mbit/s, men de som har testet det påstår de får en del mer. Opphastighet er dog lav på Starlink, tilsvarende som på 4G/5G. Så det er ikke noe for de som bruker skybaserte backup-løsninger, laster opp mye bilder osv. Til prisen vil jeg dog påstå at Starlink banker 5G ganske grundig. Hva får du av 5G til 399,- per måned? Et mobilabonnement med 10GB begrensning eller noe sånt? Dette må jo gå ut over prisene på mobilt bredbånd på sikt. 

Selv holder jeg meg til fiber, 250/250 til 599,- nå er helt ok. Orker ikke lav opp-hastighet...

Byttet forresten 4G router på hytta forrige helg, fra en eldre Teltonika med LTE Cat.4 til en ny en med LTE Cat.20. Hastigheten økte fra 30Mbit/s til 80-100Mbit/s. Stor forbedring, det hjelper å kunne koble sammen 3 forskjellige frekvensbånd (carrier aggregation kom i LTE Cat.6). Fikk faktisk vesentlig høyere hastighet ved å låse den på 4G fremfor å benytte 5G. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nytt abonnement fra Starlink nå, Bolig Light til 399,- per måned.

Utrolig synd at antennen skal koste 4000 kr. Hadde de fått prisen på den ned til en tusenlapp hadde dette virkelig vært en utfordrer til både mobilt bredbånd og fiber.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, John-B said:

Utrolig synd at antennen skal koste 4000 kr. Hadde de fått prisen på den ned til en tusenlapp hadde dette virkelig vært en utfordrer til både mobilt bredbånd og fiber.

Men antennen? Er mere en det i pakken?

(utfordrer til både mobilt bredbånd. Jepp. fiber NOPE?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Altibox, men man må ringe inn og forhandle lavere pris selv mot binding i 12 mnd. 

Jepp. Har samme . Men ikke 599 for 150/150. 699. Normalt er prisen neste 900kr for 150/150.

Har kun Internett. Full pakke er ca 12xx, med tv og 500/500. Seriøst?

Har ikke tv, så trenger ikke tv pakken.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Venter i spenning på hva fiberhub påfunnet til aktørene skal kunne gi oss,

sammme pris på tvers av alle leverandører slik at de kan melke oss skikkelig?? eller har NKOM noen kort oppi jakke-ermet for å presse leverandører? 

Lenke til kommentar
On 3/12/2025 at 2:55 PM, Trulss said:

Om du flytter i et gammelt borettslag er tvang på alle områder. Altså tvungen TV, nettilbyder og man står ikke fritt til å velge noe som helst selv. Styret tar valget for deg, men ofte kan man velge hastighet selv.

I nyere boligkompleks er det ofte litt annerledes, takk og pris for det.

Etter hva jeg har forstått har Viken fiber fått vernet deler av sine områder og har dermed monopol.

https://www.digi.no
Reagerer mot at Viken Fiber foreslås unntatt regulering

Flyttet i nytt bolig kompleks, der har styret valgt telenor som leverandør så er litt knot der og, for å endre må jeg da sende inn sak til styret så stemmes over.

Lenke til kommentar
John-B skrev (11 timer siden):

Tja, det er jo ikke spesielt dyrt? Jeg byttet nettopp fra 4G (cat.4) router til 5G (cat.20) router på hytta og den kostet mer enn en Starlink-antenne. I tillegg kommer antenne. Nå hadde jeg det fra før, men er du i et område med dårlig dekning vil en 5G router + god antenne fort koste nærmere 10.000,-.

Jeg er ellers stor tilhenger av å eie utstyr selv fremfor at leverandør stiller med utstyr og baker kostnaden inn i abonnementsprisen slik som Altibox gjør. Jeg fikk nettopp nytt utstyr fra Altibox, alle eskene ligger uåpnede på hylla i boden da jeg ikke har bruk for noe av det. Men de har ingen løsning der jeg kan si nei takk til utstyr og få lavere pris dessverre.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tja, det er jo ikke spesielt dyrt? Jeg byttet nettopp fra 4G (cat.4) router til 5G (cat.20) router på hytta og den kostet mer enn en Starlink-antenne. I tillegg kommer antenne. Nå hadde jeg det fra før, men er du i et område med dårlig dekning vil en 5G router + god antenne fort koste nærmere 10.000,-.

Det er selvfølgelig ikke dyrt for steder en uansett må ha spesielt utstyr for å få internett.
Men for steder hvor det allerede er god mobildekning eller fiber, gjør innkjøpsprisen det litt mindre aktuelt som alternativ.

Hadde det ikke vært for prisen på antennen, hadde jeg uten tvil erstattet fiber (800 kr) med starlink (400 kr), men pga de 4000 kr for antennen er nok fortsatt mobilt bredbånd det billigste valget for meg (4G router kostet meg 300 kr)

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...