N|troXx Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars kremt skrev (16 timer siden): Sagt opp telenor fiber, da kom de med nytt tilbud, 649 for 12 mnd med 150/150. Blir nok å prøve data frihet en periode nå. Blir mindre bruk på sommersesongen uansett. OK pris det, litt i overkant men levelig. Men viser med all tydelighet at marginene på Fiber er skyhøye med dagens monopol-tilstander, og at NKOM bør komme på banen. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet lørdag kl 11:11 Del Skrevet lørdag kl 11:11 On 3/18/2025 at 9:02 AM, N|troXx said: OK pris det, litt i overkant men levelig. Men viser med all tydelighet at marginene på Fiber er skyhøye med dagens monopol-tilstander, og at NKOM bør komme på banen. sant NKOM burde åpne alle fiber nett og kreve at alle skal kunne levere på de, akkaurt som de gjorde med telenor og kobbernettet. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:57 Del Skrevet lørdag kl 12:57 -Night- skrev (1 time siden): sant NKOM burde åpne alle fiber nett og kreve at alle skal kunne levere på de, akkaurt som de gjorde med telenor og kobbernettet. I følge selger fra min leverandør av altibox er det nettopp det som skjer fremover. Har dog ikke klart å finne noe ved å Google for å verifisere det men håper det stemmer Lenke til kommentar
agvg Skrevet lørdag kl 13:44 Del Skrevet lørdag kl 13:44 @N|troXx https://nkom.no/ekom-markedet/om-markedsregulering Lenke til kommentar
-Night- Skrevet lørdag kl 22:20 Del Skrevet lørdag kl 22:20 8 hours ago, agvg said: @N|troXx https://nkom.no/ekom-markedet/om-markedsregulering ja men dessverre blir den ikke brukt mye nok når inni huset nettop pga fellesavtaler, kabler inn til bygget er en ting det kan lett deles mellom alle man og vell så det. men kabler opp til hver enhet og ikke minst utstyr som er utplassert er noe helt annet. Lenke til kommentar
trikola Skrevet søndag kl 08:07 Del Skrevet søndag kl 08:07 20 hours ago, -Night- said: sant NKOM burde åpne alle fiber nett og kreve at alle skal kunne levere på de, akkaurt som de gjorde med telenor og kobbernettet. Jeg mener det er faktum allerede. Det ble lagt fiber her hos meg i 2021 eller 2022 av Telenor med plikt til å abbonnere full pakke i minst ett år. For min del røk TV-pakken ut etter presis ett år og Internett ble igjen på laveste hastighet. I de få årene som gikk ble hastigheten økt 2 ganger av Telenor og prisen også. Skiftet til Talkmore med gamle 50-hastighet og snaue 300 billigere pr måned. Ja, jeg vet at Talkmore bare er et underbruk av Telenor. Men jeg fikk tilbud også av andre, så allerede etter 2 år kan andre levere på samme fiber. Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 08:18 Del Skrevet søndag kl 08:18 7 minutes ago, trikola said: Skiftet til Talkmore Billigere enn Telenor, Telia, Nextgentel. Dyrere enn Globalconnect. Standard pris for billigste global connect 75/75 er 699. Nå med 12 mnd for 624. Er dette alle som kan levere på Telenors linje: Telenor, Talkmore, NGT, Globalconnect Fins det flere. Eventuelt hvem kan levere på Telias linje, kun Telia? Har både Telenor og Telia (gamle Get) linje innlagt. Lenke til kommentar
John-B Skrevet søndag kl 08:42 Forfatter Del Skrevet søndag kl 08:42 Billigste mulige internett tilkobling fra Telenor til min enebolig er nå 949 kr mnd (150Mbit). Helt sprøtt at dette er lovlig. 3 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet søndag kl 09:00 Del Skrevet søndag kl 09:00 8 minutes ago, John-B said: Billigste mulige internett tilkobling fra Telenor til min enebolig er nå 949 kr mnd (150Mbit). Helt sprøtt at dette er lovlig. Om det er lengre enn ett år (*) siden du fikk fiber så bare be andre om tilbud. https://bytt.no (*) Jeg bare tror at grensen er ett år. Kanskje det er 2 eller 3 men ikke mer Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet søndag kl 09:12 Del Skrevet søndag kl 09:12 Det er svindyrt å bygge ut fiber, det er mye graving, montører, noder, servere, ingeniører etc og det skal være vedlikehold og kundeservice. I dag er mesteparten av fiberkablene eid av offentlig sektor i Norge, der staten, kommuner eller fylkeskommuner er majoritetseiere av selskaper som Telenor og Lyse (Altibox, Bergen Fiber, Viken Fiber etc). De ønsker å bruke selskapene som ren melkeku helst uten innovasjon, investeringer, økte hastigheter og konkurranse, med høyest mulig pris. Det er ikke god konkurranse på fiber da det ikke er gitt samme tilgang til andre selskaper på fiber-infrastruktur slik det er på telenettet. Via 5G og etter hvert via 6G er det Telenor, Telia og ICE som eier infrastruktur (mobiloperatører, nettverkseiere) mens underleverandører som OneCall, ChiliMobil, PlussMobil etc (virtuelle mobiloperatører/MVNO-er - Mobile Virtual Network Operators) leier kapasitet og selger det videre til sluttkunden ofte til lavere pris. Dette burde blitt gjort på fibernettet også. Jeg fikk derimot en god deal på fiber fra Bergen Fiber fordi flere av naboene mine hadde fått og godtatt et veldig godt tilbud av Telenor med internett og TV via 5G. Og da Altibox og deres tilknyttede selskaper så at Telenor tok kundene deres som de tar 1600 kr måned fra for TV og internett, der Telenor tilbyr lignende pakker for ca 700 kr måneden, da begynte de å svette litt og ringer til oss andre og tilbyr oss gode avtaler med bindingstid. Jeg betaler dermed nå 779 kr per måned i to år for det samme som koster over det dobbelte. Så det er av og til at konkurransen mellom fiber og 4G/5G/6G fungerer, men det er ikke alle steder det er dekning. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet søndag kl 13:00 Del Skrevet søndag kl 13:00 3 hours ago, FrihetensRegn said: Det er svindyrt å bygge ut fiber, det er mye graving, montører, noder, servere, ingeniører etc og det skal være vedlikehold og kundeservice. I dag er mesteparten av fiberkablene eid av offentlig sektor i Norge, der staten, kommuner eller fylkeskommuner er majoritetseiere av selskaper som Telenor og Lyse (Altibox, Bergen Fiber, Viken Fiber etc). De ønsker å bruke selskapene som ren melkeku helst uten innovasjon, investeringer, økte hastigheter og konkurranse, med høyest mulig pris. Det er ikke god konkurranse på fiber da det ikke er gitt samme tilgang til andre selskaper på fiber-infrastruktur slik det er på telenettet. Via 5G og etter hvert via 6G er det Telenor, Telia og ICE som eier infrastruktur (mobiloperatører, nettverkseiere) mens underleverandører som OneCall, ChiliMobil, PlussMobil etc (virtuelle mobiloperatører/MVNO-er - Mobile Virtual Network Operators) leier kapasitet og selger det videre til sluttkunden ofte til lavere pris. Dette burde blitt gjort på fibernettet også. Jeg fikk derimot en god deal på fiber fra Bergen Fiber fordi flere av naboene mine hadde fått og godtatt et veldig godt tilbud av Telenor med internett og TV via 5G. Og da Altibox og deres tilknyttede selskaper så at Telenor tok kundene deres som de tar 1600 kr måned fra for TV og internett, der Telenor tilbyr lignende pakker for ca 700 kr måneden, da begynte de å svette litt og ringer til oss andre og tilbyr oss gode avtaler med bindingstid. Jeg betaler dermed nå 779 kr per måned i to år for det samme som koster over det dobbelte. Så det er av og til at konkurransen mellom fiber og 4G/5G/6G fungerer, men det er ikke alle steder det er dekning. Husk at nesten alle MVNOer i Norge er 100% eid av Telenor eller Telia. ja dyrt å bygge fiber, men dette er historie time, når Norge med staten i hånd sammen med Telenor presset på ISDN bygde Sverige fiber. Telenor presset sitt kobbernett som de fikk i staten i alt for mange år uten at staten krevde at de erstatet alt med fiber, idag råtner det kobber nettet i bakken og ingen skal rydde det opp. Eneste jeg ser som alterative til dupolet Norge har med Telenor og Telia (ice er så små pg fikk ikke riktig freqvenser grunnet dårlig håndter aksjon av NKOM og samferdeldep). er faktisk starlink de er frakoblet de som har med dupolet i norge å gjøre og kan dekke behov. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet søndag kl 13:32 Del Skrevet søndag kl 13:32 On 3/22/2025 at 12:11 PM, -Night- said: sant NKOM burde åpne alle fiber nett og kreve at alle skal kunne levere på de, akkaurt som de gjorde med telenor og kobbernettet. Det er ikke alle fibernett. Det har i utgangspunktet vært snakk om en åpning i områder der NKOM mener visse aktører har dominerende markedsposisjon. Men så har vel også noen av Altibox-partnerne gått ut og sagt at de ønsker å åpne overalt. Så er det det vel ellers ikke så mye kjent rundt hvordan denne reguleringen faktisk ender opp med å bli. Det er jo ellers bare aksessnettet som i utgangspunktet åpnes opp, hvilket vil vel fortsatt vil si at aktøer som skal levere på aksessnettet, må inn med ustyr på en sentral. F.eks. NGT leverer jo på Telenor sitt fibernett i dag, men ikke overalt. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet søndag kl 17:00 Del Skrevet søndag kl 17:00 3 hours ago, NULL said: Det er ikke alle fibernett. Det har i utgangspunktet vært snakk om en åpning i områder der NKOM mener visse aktører har dominerende markedsposisjon. Men så har vel også noen av Altibox-partnerne gått ut og sagt at de ønsker å åpne overalt. Så er det det vel ellers ikke så mye kjent rundt hvordan denne reguleringen faktisk ender opp med å bli. Det er jo ellers bare aksessnettet som i utgangspunktet åpnes opp, hvilket vil vel fortsatt vil si at aktøer som skal levere på aksessnettet, må inn med ustyr på en sentral. F.eks. NGT leverer jo på Telenor sitt fibernett i dag, men ikke overalt. jeg syntes det burde være som strømnettet ( bare ikke likt betalt) heller en fastsum til en eier, si 50-100kr mnd, så resten til aktøren du kjøper akksess ifra det hadde fungert 1 Lenke til kommentar
bar1 Skrevet mandag kl 07:24 Del Skrevet mandag kl 07:24 14 hours ago, -Night- said: jeg syntes det burde være som strømnettet ( bare ikke likt betalt) heller en fastsum til en eier, si 50-100kr mnd, så resten til aktøren du kjøper akksess ifra det hadde fungert Der jeg bor er det slik. Man betaler 70,- for "rå fiber" pr. mnd. og kan velge internett-tilbyder og tv fritt, avt. kjøpe alt-i-ett-pakker. 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet mandag kl 07:43 Del Skrevet mandag kl 07:43 18 hours ago, NULL said: Det er jo ellers bare aksessnettet som i utgangspunktet åpnes opp, hvilket vil vel fortsatt vil si at aktøer som skal levere på aksessnettet, må inn med ustyr på en sentral. F.eks. NGT leverer jo på Telenor sitt fibernett i dag, men ikke overalt. Stort sett alle operatører har en form for avtale om leie av aksessinfrastruktur i bedriftsmarkedet. Så løsningene for overlevering finnes allerede. For Telenor sitt VULA produkt (Leie av aksess på fiber) så heter det VULA ODP og er godt dokumentert offentlig. Slike punkter for trafikkutveksling gjøres i større regioner, og kanskje bare har man bare få i hele landet. Veldige lite utstyr som må til. Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet mandag kl 07:45 Del Skrevet mandag kl 07:45 Jeg jobber ikke med det selv, men en kamerat jobber med utbygging av fiber og er den som planlegger mye av utbygging i en av de største kommunene i Norge. Han sa så enkelt at 1000/1000 linje kunne kostet 250kr/mnd her i Norge og da ville Telenor fortsatt tjent bra. En slik linje i ren kost lå på et sted mellom 15-25kr for telenor, med utbygging havnet det på rundt 450kr, men siden all utbygging også er subsidiert fra staten så er det nesten ren fortjeneste på alle produktene de selger. TV kanaler og unødvendig ansatte++ taper de stort på, og derfor må de som har internett betale for det er slik han selv har blitt forklart det fra ledelsen i telenor. Om det ligger en komplett sannhet bak det vet jeg ikke, men hadde ikke blitt overrasket om det faktisk er sånn. Som flere nevner så har jo Sverige leverandører som leverer 1000/1000 linjer helt ned i 300kr/mnd, og bytter du leverandør ofte nok klarer du å holde på denne avtalen.. Er litt som med fjordkraft og deres 500kr i avslag de hele tiden gir bare du bytter ofte nok. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet mandag kl 08:06 Del Skrevet mandag kl 08:06 19 minutes ago, DIYDari said: men siden all utbygging også er subsidiert fra staten så er det nesten ren fortjeneste på alle produktene de selger. Utbygging er ikkje subsidiert anna enn i grisgrendte strøk. I sentrale områder må aktørane finansiere utbygging. Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet mandag kl 08:27 Del Skrevet mandag kl 08:27 barfoo skrev (20 minutter siden): Utbygging er ikkje subsidiert anna enn i grisgrendte strøk. I sentrale områder må aktørane finansiere utbygging. Det kan godt være, han jobber mye med et firma oppi nord som holder på der og kan være det han siktet til når han snakket om det. Men erindrer også at selv i boligområdet mitt som er relativt sentralt på østlandet så var det utbygging til 4.5Mnok til X antall beboere på et boligfelt og der kom kommunen inn med 3.8Mnok Var mye snakk om det i lokalavisen husker jeg, dog noen år siden nå. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet mandag kl 08:31 Del Skrevet mandag kl 08:31 23 hours ago, trikola said: Om det er lengre enn ett år (*) siden du fikk fiber så bare be andre om tilbud. https://bytt.no (*) Jeg bare tror at grensen er ett år. Kanskje det er 2 eller 3 men ikke mer Helt sprøtt at grensen på 1 år er lovlig. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet mandag kl 08:49 Del Skrevet mandag kl 08:49 21 minutes ago, DIYDari said: Det kan godt være, han jobber mye med et firma oppi nord som holder på der og kan være det han siktet til når han snakket om det. Det rimer ganske godt. Men der det er gitt statsstøtte er det også krav til almenn tilgang til fibernettet. https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/offentlig-stotte-til-bredbandsutbygging Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå