Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

BAHNHOF

Da kommer snart en ny fiberaktør til Norge, her loves lynraske hastigheter og lave priser, men én ting er gratis - å melde sin interesse, og bli kontaktet når ting begynner å skje (hvis man bor på rett sted).

Uansett så er konkurranse BRA for oss forbrukere, og kan være med å presse fiberprisene ned - noe vi alle ønsker. I begynnelsen er de nødt til å ha lavere priser for å kapre kunder, og da blir sannsynligvis markedet dratt med, så her er det smart å støtte opp hvis man kan.

https://bahnhof.no

https://bahnhof.no/bahnhof-kommer-til-norge/

https://itavisen.no/2025/02/11/nordens-kjappeste-nett-kommer-til-norge/

Endret av Penvey
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Penvey skrev (2 minutter siden):

BAHNHOF

Da kommer snart en ny fiberaktør til Norge, her loves lynraske hastigheter og lave priser. En ting er iallfall gratis - å melde sin interesse, og bli kontaktet når ting begynner å skje, og hvis man bor på rett sted.

Uansett så er konkurranse BRA for oss forbrukere, og kan være med å presse fiberprisene ned - noe vi alle ønsker. I begynnelsen er de nødt til å ha lavere priser for å kapre kunder, og da blir sannsynligvis markedet dratt med, så her er det smart å støtte opp hvis man kan.

Det er vell akkuratt det vi ikke trenger. Altså høyere hastigheter. Vi trenger noen som leverer lave hastigheter til gode priser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Penvey skrev (3 minutter siden):

BAHNHOF

Da kommer snart en ny fiberaktør til Norge, her loves lynraske hastigheter og lave priser, men én ting er gratis - å melde sin interesse, og bli kontaktet når ting begynner å skje (hvis man bor på rett sted).

Ja takk, jeg melder meg gjerne på.

Håper Telenor og Altibox svetter i godstolen allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde nettopp en veldig interessant samtale med en dørselger i fra altibox. 

Det viser seg at staten nå har gjort det "ulovlig" å ha monopol på fiberlinjene, dette som ett tiltak for å fase ut coax linjene(Dette var hans påstand, jeg har ikke sjekket kildene). Så, han var rundt forbi for å fiske kunder før de andre leverandørene gjør det samme. 

Igjen la de seg på en horribel pris, 850 for 500/500. Dog var det inkludert ett hav av strømmetjenester. De var flere så traff meg som jeg bruker tidvis så det er ikke sikkert at prisen hadde blitt så forskjellig i fra det jeg har i total utgifter i dag. 

Men jeg flytter om ett par måneder så var ikke vits å diskutere, var nok binding også. Men veldig interessant!

Skal også bli interessant med ny bolig som er en del av ett borettslag og se hvilke tilbud en kan få der via de andre leverandørene etterhvert! 

Ting skjer iallefall! Det er bra!

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Det viser seg at staten nå har gjort det "ulovlig" å ha monopol på fiberlinjene, dette som ett tiltak for å fase ut coax linjene(Dette var hans påstand, jeg har ikke sjekket kildene). Så, han var rundt forbi for å fiske kunder før de andre leverandørene gjør det samme. 

Det høyres ut som ein seljar som har hatt litt vel fritt forhold til fakta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (9 minutter siden):

Det høyres ut som ein seljar som har hatt litt vel fritt forhold til fakta.

Ja det er godt mulig! Men jeg håper det er sant 😛 Det hadde vistnok kommet overraskende på de også sa han. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 timer siden):

Hadde nettopp en veldig interessant samtale med en dørselger i fra altibox. 

Igjen la de seg på en horribel pris, 850 for 500/500. Dog var det inkludert ett hav av strømmetjenester. De var flere så traff meg som jeg bruker tidvis så det er ikke sikkert at prisen hadde blitt så forskjellig i fra det jeg har i total utgifter i dag. 

Men jeg flytter om ett par måneder så var ikke vits å diskutere, var nok binding også. Men veldig interessant!

Skal også bli interessant med ny bolig som er en del av ett borettslag og se hvilke tilbud en kan få der via de andre leverandørene etterhvert! 

Ting skjer iallefall! Det er bra!

Om du flytter i et gammelt borettslag er tvang på alle områder. Altså tvungen TV, nettilbyder og man står ikke fritt til å velge noe som helst selv. Styret tar valget for deg, men ofte kan man velge hastighet selv.

I nyere boligkompleks er det ofte litt annerledes, takk og pris for det.

Etter hva jeg har forstått har Viken fiber fått vernet deler av sine områder og har dermed monopol.

https://www.digi.no
Reagerer mot at Viken Fiber foreslås unntatt regulering

Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke velge Fiber Aksess? https://www.altibox.no/boligselskap/fiberaksess/

Det var en god løsing. Gigabit internett til 549,- hadde i hvert fall ikke jeg klagd på. 

Trulss skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan man. Men arbeiderklassen vil at alt skal være likt for alle. Om dette valget fører til kr. 10 i økning av abonnementskostnaden er man automatisk i mot, og tvungent TV og nett blir stående. Alle eller ingen.

Da må man nesten få med seg nok beboere og legge fram en sak på generalforsamlingen om at man bytter til dette produktet. For enkelte som ikke trenger TV og klarer seg med 5G på mobilen vil det da være betydelige penger å spare fremfor å betale for Altibox via husleien.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Det var en god løsing. Gigabit internett til 549,- hadde i hvert fall ikke jeg klagd på. 

Da må man nesten få med seg nok beboere og legge fram en sak på generalforsamlingen om at man bytter til dette produktet. For enkelte som ikke trenger TV og klarer seg med 5G på mobilen vil det da være betydelige penger å spare fremfor å betale for Altibox via husleien.

Ja, men det å endre på kabelTV/nett er nesten umulig, særlig om det blir dyrere. Det er nesten umulig å få med noen som allerede har en god avtale over på en løsning som er litt dyrere. Det bør komme en lovendring om at slike abonnement skal være frivillige.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Ja, men det å endre på kabelTV/nett er nesten umulig, særlig om det blir dyrere. Det er nesten umulig å få med noen som allerede har en god avtale over på en løsning som er litt dyrere. Det bør komme en lovendring om at slike abonnement skal være frivillige.

Ja, hvis det er en overvekt av folk som fortsatt ser på lineær-TV i borettslaget så blir det nok vanskelig. Om det derimot flytter inn flere og flere yngre så blir det nok mulig på sikt. Om man får de med seg på generalforsamlingen da. 

Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å forstå. I ett borettslag eier du ikke leiligheten, du har kjøpt en andel av borettslaget og dermed retten (og plikten) til å bo. Da er det borettslaget som bestemmer.
Vil du ha mer råderett, kjøp en leilighet i sameie eller enda bedre, en enebolig.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (10 minutter siden):

Er det så vanskelig å forstå. I ett borettslag eier du ikke leiligheten, du har kjøpt retten til å bo. Da er det borettslaget som bestemmer.
Vil du ha mer råderett, kjøp en leilighet i sameie eller enda bedre, en enebolig.

Evt bare kom seg inn i styret og begynn å jobbe med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/13/2025 at 7:11 PM, Salvesen. said:

Evt bare kom seg inn i styret og begynn å jobbe med det.

Joda, men da er vi tilbake til problem at en håndfull vil ha tv  frks her jeg bor betaler  sammeie mer for tven enn internett, alle får gigabit/gigabit  som koster sammeie 249 kr mnd per enhet, mens TV koster over 300 per enhet. 

linjær tv må dø 

Lenke til kommentar
-Night- skrev (4 timer siden):

Joda, men da er vi tilbake til problem at en håndfull vil ha tv  frks her jeg bor betaler  sammeie mer for tven enn internett, alle får gigabit/gigabit  som koster sammeie 249 kr mnd per enhet, mens TV koster over 300 per enhet. 

linjær tv må dø 

549kr for internett er jo ikke ille det? Selv om TV delen skulle blitt fjernet så vil ikke det si det samme som at kostnaden pr leilighet ville vært 249kr. Men gikk en f.eks ned i hastighet til 2-500 mbps så kunne kanskje kostnaden reduseres noe. Men hvor mye? Og for den lille summen det skulle blitt i avslag så er det vel like greit å beholde TV delen også?

Det var greiere før. Nå som strømmetjenestene har kommet for fullt så har kostnadene også økt betraktelig. 300kr for TV er ingenting. Flertallet ville nok ha valgt dette vil jeg tro? Uansett, slik det er i dag så er alternativene for kostbare til at lineær TV svinner hen. Om det er bedre at alt flyttes over på pay per view? Min mening er nå at dette ville blitt mer kostbart. 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
4 hours ago, FranZe said:

549kr for internett er jo ikke ille det? Selv om TV delen skulle blitt fjernet så vil ikke det si det samme som at kostnaden pr leilighet ville vært 249kr. Men gikk en f.eks ned i hastighet til 2-500 mbps så kunne kanskje kostnaden reduseres noe. Men hvor mye? Og for den lille summen det skulle blitt i avslag så er det vel like greit å beholde TV delen også?

Det var greiere før. Nå som strømmetjenestene har kommet for fullt så har kostnadene også økt betraktelig. 300kr for TV er ingenting. Flertallet ville nok ha valgt dette vil jeg tro? Uansett, slik det er i dag så er alternativene for kostbare til at lineær TV svinner hen. Om det er bedre at alt flyttes over på pay per view? Min mening er nå at dette ville blitt mer kostbart. 

forsovet,  men jeg mener at Telia frkes må slutte dytte prisen på TV2 over på internett kunder. linjær TV på dø ut,  støtter heller kollektivabonomnet på streaming der bebobere kan velg om de vil ha netflix hbo etc, så kan de som på død og liv see på reklamen på tv2 få det også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...