sedsberg Skrevet i går, 10:41 Del Skrevet i går, 10:41 Jeg forholder meg til det Altibox skriver. At man må kontakte teknisk support. Det fikk jeg nok av med Nextgentel. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 10:56 Del Skrevet i går, 10:56 Jens Kr. Kirkebø skrev (31 minutter siden): Altibox er enkle å forhandle rabatt med da. Bare å ringe og si at mann vurderer å bytte leverandør. Jeg fikk 330,- i rabatt mot 12 mnd. binding så betaler nå 499,- for 150/150. Det er vel en relativt kurant pris synes jeg, selv om de godt kunne tilbudt f.eks 75/75 til en hundrelapp mindre. Det var en god deal! Snakket med min leverandør av altibox nå. De kunne tilby 250/250 linje til samme latterlige pris som de har for 150/150. Med binding. Uten binding ingen rabatt. Eller, de har ikke rabatt bare gir hastighet som er helt useless for meg. Gir de maks 5 år om de ikke skifter retning. Ingen som gidder å betale de latterlige prisene. Betaler 378 for internet nå, som fungerer helt fint for mitt bruk. Til neste år flytter jeg inn i borettslag med kollektiv avtale om tv og internet fra altibox. Skal jobbe hardt for å få det fjernet og halvere kostnadene til Tv internet for alle sammen. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 11:00 Del Skrevet i går, 11:00 sedsberg skrev (19 minutter siden): Jeg forholder meg til det Altibox skriver. At man må kontakte teknisk support. Det fikk jeg nok av med Nextgentel. Her er vilkårene for fast IP adresse. Dette kan bestilles av kundeservice, man trenger ikke kontakte teknisk support. https://kundeservice.altibox.no/hc/no/articles/10875312421521-Spesielle-vilkår-for-avtale-om-fast-IPv4-adresse 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 11:03 Del Skrevet i går, 11:03 Salvesen. skrev (4 minutter siden): Det var en god deal! Snakket med min leverandør av altibox nå. De kunne tilby 250/250 linje til samme latterlige pris som de har for 150/150. Med binding. Uten binding ingen rabatt. Eller, de har ikke rabatt bare gir hastighet som er helt useless for meg. Gir de maks 5 år om de ikke skifter retning. Ingen som gidder å betale de latterlige prisene. Betaler 378 for internet nå, som fungerer helt fint for mitt bruk. Til neste år flytter jeg inn i borettslag med kollektiv avtale om tv og internet fra altibox. Skal jobbe hardt for å få det fjernet og halvere kostnadene til Tv internet for alle sammen. Problemet med de fleste kollektive avtaler er at de inkluderer TV-pakker som en stor andel av beboerne ikke bruker. I hvert fall om det er en del yngre beboere i borettslaget. Tror det er 10 år siden nå at vi droppet lineær-TV abonnement... Så jeg ville i hvert fall jobbet mot at kun internett-delen blir kollektiv avtale mens den enkelte beboer som vil ha TV-pakke med dekoder selv må bekoste det. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet i går, 11:06 Del Skrevet i går, 11:06 Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden): Det var da veldig pessimistisk? Jeg har aksesspunkt og laptop fra 2017, altså 8 år gammelt utstyr, og har en PHY rate på 867Mbit/s. Bør klare 500Mbit/s i praksis. Standard Wifi5, 2x2. Samme hastighet får både iPhone og iPad her. Laptopen har fått nytt wifi-kort til en drøy hundrelapp så den støtter nå også Wifi6E. Med nytt aksesspunkt ville jeg fått mangedoblet hastigheten, 2Gbit/s reelt burde være grei skuring på en 320Mhz 6GHz kanal. Spørsmålet er vel egentlig hvor ofte du faktisk bruker 1gbit/s. Ikke om du teoretisk klarer det. Trolig er svaret forsvinnende sjelden. Min påstand er at de fleste knapt vil merke forskjell på 1000/1000 og 100/100. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 11:07 Del Skrevet i går, 11:07 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden): Problemet med de fleste kollektive avtaler er at de inkluderer TV-pakker som en stor andel av beboerne ikke bruker. I hvert fall om det er en del yngre beboere i borettslaget. Tror det er 10 år siden nå at vi droppet lineær-TV abonnement... Så jeg ville i hvert fall jobbet mot at kun internett-delen blir kollektiv avtale mens den enkelte beboer som vil ha TV-pakke med dekoder selv må bekoste det. Helt enig, dessverre er min opplevelse med slike kollektive avtaler at de nekter å ta TV ut. Men i dag kan en få tv + internett billig uten kollektiv avtale. bør klare til under 800 kroner. Heldigvis er dette ett borettslag med unge folk og ett lite antall husstander så det er ikke så mange å overbevise 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 11:09 Del Skrevet i går, 11:09 sk0yern skrev (Akkurat nå): Spørsmålet er vel egentlig hvor ofte du faktisk bruker 1gbit/s. Ikke om du teoretisk klarer det. Trolig er svaret forsvinnende sjelden. Min påstand er at de fleste knapt vil merke forskjell på 1000/1000 og 100/100. Tror en kan gå enda lavere også for MANGE i befolkningen. Så lenge en ikke laster ned store mengder data eller er super gamer i E liga så merker en ikke forskjell selv om en er helt nede i 15-20. Byttet selv til mobilt i år og merker ingen forskjell, bare når jeg skal laste ned større mengder data som er svært sjeldent. Jeg gamer dog ikke, som "mange" gjør i dag. Lenke til kommentar
minim Skrevet i går, 11:12 Del Skrevet i går, 11:12 sk0yern skrev (3 minutter siden): Spørsmålet er vel egentlig hvor ofte du faktisk bruker 1gbit/s. Ikke om du teoretisk klarer det. Trolig er svaret forsvinnende sjelden. Min påstand er at de fleste knapt vil merke forskjell på 1000/1000 og 100/100. De fleste kilder leverer uansett ikke disse hastighetene så selv om man teoretisk kunne utnyttet hastigheten vil man i praksis mer eller mindre aldri få utnyttet det. Helt enig i din påstnad. Hadde jeg fått tilbud om å nedgradere fra 500/500 til 100/100 mot prisreduskjon så hadde jeg lett gjort det, men selskapene prøver å skape et kunstig bilde av at man trenger denne høye hastigheten og oppgraderer meg eller tilbyr meg 500/500 for prisen av de lavere tilbudene. Hos telenor ble jeg (ufrivillig) oppgradert to ganger gratis også før de justerte opp pris med gaffel. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet i går, 11:15 Del Skrevet i går, 11:15 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Tror en kan gå enda lavere også for MANGE i befolkningen. Så lenge en ikke laster ned store mengder data eller er super gamer i E liga så merker en ikke forskjell selv om en er helt nede i 15-20. Byttet selv til mobilt i år og merker ingen forskjell, bare når jeg skal laste ned større mengder data som er svært sjeldent. Jeg gamer dog ikke, som "mange" gjør i dag. Gaming trenger egentlig ikke noe båndbredde i det hele tatt, latency er ofte greit å ha stabilt lavt. Så dersom man har andre i husstanden som bruker nett aktivt, kan det være greit å ha litt å gå på for å ha stabil lav latency. Det de eventuelt trenger båndbredde til er nedlastning av patcher etc. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 11:23 Del Skrevet i går, 11:23 sk0yern skrev (3 minutter siden): Gaming trenger egentlig ikke noe båndbredde i det hele tatt, latency er ofte greit å ha stabilt lavt. Så dersom man har andre i husstanden som bruker nett aktivt, kan det være greit å ha litt å gå på for å ha stabil lav latency. Det de eventuelt trenger båndbredde til er nedlastning av patcher etc. Ja tenkte mest på latency og stabilitet. Samt om det er mange som holder på sammen så går det litt båndbredde. Som en singel vanlig bruker så trenger en ikke mye. Jeg jobber 100% hjemme i fra, ser på tv på kveldene osv. Klarer meg veldig fint med de ca 20 jeg har nå ned. Og skarve 5-10 opp. Det som dog kan være ett problem er stabilitet. Men det er så lite at det ikke er verdt å betale 2.2x prisen. Og har blitt forbedret med antenne i fra Temu. Skjer kanskje at jeg opplever nedetid ett par ganger i uken og det er stort sett utenfor jobb og varer i sekunder/minutter om gangen. Redusert hastighet etc skjer kanskje en gang i måneden eller noe pga vær eller hva nå enn som forårsaker det. Irriterende der og da, men glemt om 10 minutt. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet i går, 11:25 Del Skrevet i går, 11:25 Salvesen. skrev (26 minutter siden): Til neste år flytter jeg inn i borettslag med kollektiv avtale om tv og internet fra altibox. Skal jobbe hardt for å få det fjernet og halvere kostnadene til Tv internet for alle sammen. Husk at prisene de gir ut til større borettslag og sameier er noe HELT annet enn de gir til eneboliger. I et borettslag så ender du nesten alltid opp med at det er for mange som også vil ha tv inkludert, til at det ikke er verdt å ta kampen. Vi er et lite sameie, og betaler 400 for tv+internett hos altibox. "Bare" 50/50 som standard, men det kan man jo selvfølgelig oppgradere hvis man ønsker. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 11:27 Del Skrevet i går, 11:27 sk0yern skrev (1 minutt siden): Husk at prisene de gir ut til større borettslag og sameier er noe HELT annet enn de gir til eneboliger. I et borettslag så ender du nesten alltid opp med at det er for mange som også vil ha tv inkludert, til at det ikke er verdt å ta kampen. Vi er et lite sameie, og betaler 400 for tv+internett hos altibox. "Bare" 50/50 som standard, men det kan man jo selvfølgelig oppgradere hvis man ønsker. Ja 400 er for billig, det er forsåvidt greit. Men prisene her i området er langt høyere. Mener de ligger nærmere 1000 for minste. Det er hovedproblemet her, leverandøren priser seg helt bananas. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet i går, 11:51 Del Skrevet i går, 11:51 (endret) Etter at Telenor mer eller mindre har sluttet å levere VDSL på telefonlinjene så har fiberselskapene utnyttet bortgangen til å jekke prisene opp. I tillegg har dem fjernet produktene som konkurrerte med VDSL/ADSL2, altså de lavere hastighetene. Sleipt. For det er INGEN tekniske årsaker til at dem ikke kan levere 10 Mbps, eller 20, 30 og 50 osv. Men de velger å levere fra 100/150 og opp til gigabit. Naturligvis er det nær sagt en teoretisk merkostnad for fiberselskapene å gjøre dette - enkelt og greit fordi dem vet at kun en forsvinnende liten andel faktisk utnytter linjene i nærheten av en brøkdel. Jeg ser ihvertfall fram til den dagen monopolet på infrastrukturen blir brutt opp. Det er kun til glede for forbrukerne. Konklusjonen må være at fiber er langt fra noen flopp. Enkelte av tilbyderne gjør god butikk om dagen. Det var bra for forbrukerne i ADSL-tiden. Men nå er det som mange påpeker mulig for mange å erstatte det med mobilt bredbånd. Endret i går, 11:56 av Nedward Lenke til kommentar
Penny Skrevet i går, 11:55 Del Skrevet i går, 11:55 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: For noen få kroner i måneden får du fast IP adresse, jeg har det da jeg har VPN-link fra hytta og ikke vil styre med dynamisk DNS. Du kan også få en offentlig IP-adresse (ikke fast) gratis, om du kontakter kundesenteret. https://www.altibox.no/privat/gaming/gaming-og-interne-ip-adresser/ Artige vilkår for fast IP. 2.1 Hensikten med Tjenesten er å tildele Kunde en dedikert IPv4-adresse som ikke deles med andre kunder. Leverandør vil tilstrebe at hver gang Leverandørens bredbåndstjeneste benyttes skjer dette med én fast IPv4-adresse. ... 3.1 Leverandør kan ikke garantere at tildelt IP-adresse ikke vil endres over tid. Leverandør er ikke ansvarlig for tap og ulemper relatert til at Kunde mister sin tildelte IP-adresse. 3.2 Leverandør er ikke ansvarlig for å varsle Kunde dersom tildelt IP-adresse skulle bli endret. Leverandøren vil likevel tilstrebe å varsle Kunde. Det jeg opplevde i praksis var at adressen ble endret flere ganger i løpet av et år, og hver gang uten at jeg fikk informasjon overhodet, så de tilstreber åpenbart ikke særlig hardt. Da jeg tok dette opp med dem var det ikke snakk om å kreditere gebyret for fast IP noen av månedene den hadde blitt byttet, så i praksis opplevde jeg "fast IP" hos Altibox som ikke bare penger ut vinduet (litt irriterende) men også som ikke til å stole på (svært irriterende). Endte opp med å heller betale noen andre for dynamisk DNS, som har fungert 100 % for mitt bruk. Registrerer også at IP-adressen nå ikke bytter oftere enn da jeg betalte for å ha den "fast". 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 11:56 Del Skrevet i går, 11:56 Nedward skrev (2 minutter siden): Etter at Telenor mer eller mindre har sluttet å levere VDSL på telefonlinjene så har fiberselskapene utnyttet bortgangen til å jekke prisene opp. I tillegg har dem fjernet produktene som konkurrerte med VDSL/ADSL2, altså de lavere hastighetene. Sleipt. For det er INGEN tekniske årsaker til at dem ikke kan levere 10 Mbps, eller 20, 30 og 50 osv. Men de velger å levere fra 100/150 og opp til gigabit. Naturligvis er det nær sagt en teoretisk merkostnad for fiberselskapene å gjøre dette - enkelt og greit fordi dem vet at kun en forsvinnende liten andel faktisk utnytter linjene i nærheten av en brøkdel. Jeg ser ihvertfall fram til den dagen monopolet på infrastrukturen blir brutt opp. Det er kun til glede for forbrukerne. Ja det er helt galskap, og "tilbudet" jeg fikk i dag fra Altibox er jo helt galskap. 829 for 150/150 som minimumspris. Bind deg i 12 mnd og få 250/250 for 829. NEI TAKK! Holder meg til 25/5 for 378.. uten binding. Gi meg 20/20 fiber til 500 kroner. Så skal jeg vurdere det. Helst billigere og bedre hastighet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet i går, 12:04 Del Skrevet i går, 12:04 (endret) Jeg er i den situasjonen at 100 Mbps blir brukt rimelig ofte pga. barn og streaming. Ser fra loggene at det lastes ned rundt 500 GB/mnd. Så med de datapakkene og hastighetene jeg kan få, så blir fiber til ~700 billigere. Men det er faktisk ikke så veldig mye billigere. Det er er ganske overrasket over. Endret i går, 12:05 av Nedward Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 12:06 Del Skrevet i går, 12:06 Nedward skrev (Akkurat nå): Jeg er i den situasjonen at 100 Mbps blir brukt rimelig ofte pga. barn og streaming. Ser fra loggene at det ligger på rundt 500 GB/mnd. Så med de datapakkene og hastighetene jeg kan få, så blir fiber til ~700 billigere. Men det er faktisk ikke så veldig mye billigere. Det er er ganske overrasket over. Ice gir deg nok data til 378 men spørs om det holder på båndbredden. har du målt at de ligger på faktisk 100Mbps? over lengre tid? Hadde vært fint å hatt enkle muligheter for å strupe hastighet på utstyr slik at en lett kunne testet en dag og to for å sjekke stemningen 😛 Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet i går, 12:41 Del Skrevet i går, 12:41 Lurer på om noen i NKOM er i lomma på Altibox og Telenor: Frivillig åpning av fibernett på rimelige og rettferdige vilkår - Nkom Det så bra ut ei god stund, men frykter dette er spikeren i kista for billigere internett. Vi i norge burde klare 1gbps for 499 som en standard pris.. men neida, bare MIMER fiber som kan reklamere med den prisen, og de er utestengt fra nettet her. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet i går, 12:41 Del Skrevet i går, 12:41 Nedward skrev (24 minutter siden): Jeg ser ihvertfall fram til den dagen monopolet på infrastrukturen blir brutt opp. Det er kun til glede for forbrukerne Heldigvis har dem fått konkurranse fra Starlink🙂 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 12:51 Del Skrevet i går, 12:51 (endret) PosteMonopolet skrev (9 minutter siden): Heldigvis har dem fått konkurranse fra Starlink🙂 Ja jeg tror starlink, 5G osv kommer til å presse fiber enten ut av markedet eller ekstremt ned i pris. Starlink kommer garantert til å dumpe prisene på ett tidspunkt for å prøve å ta over verden på området. Og andre tilsvarende selskaper er vell godt i gang de også. EDIT: Har ingenting i mot en liten antenne eller starlink dish på taket så lenge utstyret er forsvarlig priset samt tilbudet ett får fra utstyret. Endret i går, 12:52 av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå