Trulss Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar N|troXx skrev (4 timer siden): Ser ut som de fleste er enig i at Fiber ikke er en flopp, men at aktørenes prissetting grenser til utpressing da tenker jeg spesielt på privat boliger, som ikke er del av borettslag. Borettslagene ser ut å ha prispressingsmekanismer på plass som gjør at de får til gode avtaler med aktører. Hvilke muligheter har vi private beboere som ønsker OK fart til en OK pris (1 Gbps for 500 per måned eksempelvis). Det er jo ikke unormalt at hele nabolag deler på regningen. Dette er særlig enkelt i sameier og borettslag. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar On 12/21/2024 at 9:05 PM, Theo343 said: Siden jeg har jobbet med nettverk siden 90-tallet tror jeg ikke at jeg har behov for basis lærdom. Dette er enkelt og greit såkalt overbooking av kapasitet som går utover sluttbrukeren. Seriøst? Du behøvde ikke å skrive det? Samme om jeg sa det samme, jobbet som sveiser siden 1985? Har vedkommende feil trenger vi ikke vite hvor lengen du har jobbet i ditt yrke? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar On 1/13/2025 at 3:22 PM, Salvesen. said: 100%, laveste her er 150/150 til 820 eller hva det er. Helt uaktuelt. Har ice 4G nå til 378. Jepp, Betaler for 150/150 800kr(tv og 500/500 ca 1300kr). Kan ikke ha 4G(fult) her jeg bur. Men starlink kan jeg bruke. Får se hva jeg gjør i november. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) 5 hours ago, Trulss said: Det er jo ikke unormalt at hele nabolag deler på regningen. Dette er særlig enkelt i sameier og borettslag. Jepp. Men her har jeg ikke noe valg. . Fiber eller ingenting på kabel? Monopol her jeg bur.. Endret 22. januar av Kjetil Lura Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Må være penger i fiber, nå driver Telenor og bygger i områder hvor det har vært Altibox i 15 år. Man får presset prisen litt, jeg betaler 990,- 500/500 med TV hos Altibox. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar https://www.digi.no/artikler/nkom-trenger-kanskje-ikke-regulere-bredband-likevel/555038?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiIzMTYwNTEiLCJhcnRpY2xlSWQiOjU1NTAzOCwiaWF0IjoxNzM3NjQyNTA5LCJleHAiOjE3Mzc3Mjg5MDl9%240RD-TnHngFjkR8UOzC3j-6-ubonsn5MxoUShNbaq2Go Alt med NKOM ser ut å skli ut via lovnader fra bransjen selv. Jeg har ingen tro på dette personlig, men må vel vente å se Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Telenor er majoritets eid og kontrollert av staten. Det blir ingen lover og regler som går mot disse. Quote NÆRINGS- OG FISKERIDEPARTEMENTET 53,97% FOLKETRYGDFONDET 4,73% Lenke til kommentar
NULL Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 19 hours ago, kremt said: Telenor er majoritets eid og kontrollert av staten. Det blir ingen lover og regler som går mot disse. Telenor er jo eneste aktør som per i dag er regulert, med regulerte priser for andre aktørers tilgang til å bruke deres nett. Så kan man jo videre si at også andre store aktører her er eid av det offentlige, og der fiberutbyggingen har skjedd med offentlige midler - da gjerne i form av kommunalt eide selskaper. Riktignok da gjerne selskaper som i mange tilfeller også har vært strømleverandører, og brukt inntekter fra strømproduksjon til å investere i bredbåndsinfrastruktur. En del av disse investeringene har kommunene i mange tilfeller fått igjen skal sies, da bl.a. gjennom større offentlig eide aktører (Lyse) som har gjort oppkjøp av tidligere lokale aktører, der Lyse har levert tjenestene (via Altibox). I praksis blir det vel bare færre og færre uavhengige aktører her, der de små som en del kommuner har startet opp da altså har blitt samlet i større selskaper, og med enda større selskaper som sitter med eierinteresse i dem. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden agvg skrev (På 22.1.2025 den 23.08): Må være penger i fiber, nå driver Telenor og bygger i områder hvor det har vært Altibox i 15 år. Man får presset prisen litt, jeg betaler 990,- 500/500 med TV hos Altibox. Selvsagt er det penger i fiber. "Mitt" lokale selskap har levert en resultatgrad på 15% i 2023, en totalrentabilitet på mellom 37 og 8,8% de siste 10 årene og en omsetningsøkning på 50% mellom 2019 og 2023. Kundegrunnlaget er mer eller mindre likt i denne perioden. Økningen kommer i stor grad av at dem kuttet ut noen produkter og flyttet kunder til dyrere produkter. Eksempelvis ble alle som hadde 30/30 flyttet til 70/70 i 2020 med tilhørende prisøkning. Det produktet ble også kuttet ut i 2022, men uten prisøkning. Utover det har dem fulgt konsumprisindeksen. Det verste, er at når jeg sammenligner med Altibox og Telenor så framstår prisene som konkurransedyktig i forhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå