vidor Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober (endret) On 26.10.2024 at 10:52 AM, Aquatic said: Da må det være noe galt hos deg, evt brukerfeil. Har vært på Telenor Fiber i 10år nå, med hastigheter på 50-100-250-500-750Mbit og nå de siste årene på 1Gbit. Nedetid totalt over 10 år kan telles på en hånd, alltid hatt full hastighet. Reel hastighet hos meg ligger på ca 940Mbit ned/opp med ping på 3-5ms hos både tptest og speedtest. Det er montert en felles passiv fibertrunk her og jeg vet at naboen har 600 Mbit stabilt fordi jeg var å installerte nettet der selv (er IT-mann). Jeg har flere enheter som har brukt begge løsningene så har sånn sett et greit sammenligningsgrunnlag. Selv intern hastighetstest til lokalserver viser at ting har problemer og har lagt opp gigabit-ethernet og også testet med raskt trådløsnett, så har virkelig gitt nettet alle tekniske muligheter for å yte bra (nettkablingen er kanskje rundt 4 meter og er direkte) Tror du tror Telenor har levert fiber-løsningen, men det var coax-løsningen jeg hadde før. Endret 27. oktober av vidor 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Martelè skrev (På 26.10.2024 den 4:48 AM): Mobilt bredbånd er faktisk litt tryggere å bruke, siden IP-addressen din forandres hver gang du starter det. Og i noen tilfeller, kan det også være raskere enn et stasjonært bredbånd. Usikker om fiber da Mobilnettet går mye kjappere her hos meg enn fiberlinjen. Nå har jeg riktig nok ikke tatt meg råd tll å ha høyest mulig hastighet men så lenge tv-tjenestene virker er jeg fornøyd. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober (endret) Trulss skrev (12 minutter siden): Mobilnettet går mye kjappere her hos meg enn fiberlinjen. Nå har jeg riktig nok ikke tatt meg råd tll å ha høyest mulig hastighet men så lenge tv-tjenestene virker er jeg fornøyd. Jau, det kommer vel ann på hvor du bor hen. Her jeg bor, er det mobile bredbåndet på 90-100mbs i nedlastingshastighet (5G) og har aldri vært lavere enn det. Abonnemanget har data rollover, selv om det skal sies at jeg aldri har hatt behovet for mer i måneden. Laster ned spill på Steam og streamer. Fibernettet til foreldra mine er også tregere enn mitt Endret 27. oktober av Martelè Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Det kan fort bli sånn at fiber = kobber og 5G = mobil. Med slike priser mange kommer med her vil nok flere og flere migrere over. Men gruppen 60+ kan bli vanskelig. Kanskje 50+ også. De skal ha sin NRK og da kan det fort koste nærmere 1500 i måneden med altibox. Og få alternativer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober kremt skrev (1 time siden): Det kan fort bli sånn at fiber = kobber og 5G = mobil. Med slike priser mange kommer med her vil nok flere og flere migrere over. Men gruppen 60+ kan bli vanskelig. Kanskje 50+ også. De skal ha sin NRK og da kan det fort koste nærmere 1500 i måneden med altibox. Og få alternativer. Nrk er jo det enkleste da en kan se Alt i appen gratis 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober John-B skrev (På 13.6.2024 den 12:53 PM): Er fiber egentlig bare en flopp? Hvis dagens abonnementspriser representerer kostnadsnivået, klarer ikke jeg se hvordan fiber skal kunne konkurrere med mobilt bredbånd i fremtiden? Ja. I mitt nabolag er det gravd ned fiber, trekkerør og forgreningsskap for millioner, men de aller fleste har videreført sitt gamle abonnement med koax, 5G eller annet trådløst. Dette til tross for aggressiv markedsføring. Noen må ha tapt store penger på denne floppen…… 1 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Ja. I mitt nabolag er det gravd ned fiber, trekkerør og forgreningsskap for millioner, men de aller fleste har videreført sitt gamle abonnement med koax, 5G eller annet trådløst. Dette til tross for aggressiv markedsføring. Noen må ha tapt store penger på denne floppen…… Nei, det er det ikke. Da er det isåfall en "flopp" akkurat der du bor. Hos mine foreldre så var det EN hustand av ca 15 som valgte å ikke grave ned fiber for 2 år siden, der var det en god blanding av yngre og folk godt oppi åra. Her på boligfeltet med mange eneboliger ligger det fiber både fra Telenor og Altibox, så da har det tydeligvis vært lønnsomt for Altiboks å legge fiber her etter at Telenor la det. Endret 27. oktober av Aquatic 4 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Vokteren skrev (1 time siden): Ja. I mitt nabolag er det gravd ned fiber, trekkerør og forgreningsskap for millioner, men de aller fleste har videreført sitt gamle abonnement med koax, 5G eller annet trådløst. Dette til tross for aggressiv markedsføring. Noen må ha tapt store penger på denne floppen…… Dette tyder på at prisen er for høy for det finnes jo ingen andre grunner enn at folk er fornøyd med hva de har fra før. 1 1 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Trulss skrev (1 minutt siden): Dette tyder på at prisen er for høy for det finnes jo ingen andre grunner enn at folk er fornøyd med hva de har fra før. Det høres også rart ut at de bygger ut Fiber uten at noen er interessert, høres litt ut som en trollepost. Både hos mine foreldre og min bror så ble det nylig gravd ned Fiber, men de måtte ha en viss andel interesserte før de gravde. 4 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober On 26.10.2024 at 4:48 AM, Martelè said: Mobilt bredbånd er faktisk litt tryggere å bruke, siden IP-addressen din forandres hver gang du starter det. Og i noen tilfeller, kan det også være raskere enn et stasjonært bredbånd. Usikker om fiber da Mobilt bredbånd (altså ikke trådløst bredbånd) er typisk bak CGNAT. Å kalle CGNAT en sikkerhetsfordel er å dra det litt langt. Husk ellers at mye av trafikken i dag ellers går via IPv6, og da er det mer et spørsmål om klienten har IPv6 Privacy Extentions aktivert/på plass. For trådløst bredbånd hos norske operatører, benyttes å vidt jeg vet ikke CGNAT. I hvert fall ikke hos Telenor, men ikke fått med meg at eventuelt Telia bruker det. For de fleste bredbåndsaksesser, er det ikke lange tiden du skal ha utstyret avslått for å få en ny IP-adresse. 4 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober On 26.10.2024 at 10:52 AM, Aquatic said: Reel hastighet hos meg ligger på ca 940Mbit ned/opp med ping på 3-5ms hos både tptest og speedtest. Husk at 940 Mbps er "payload" når du f.eks. gjør en test eller nedlasting. Det er en viss overhead i form av bl.a. protokoller på flere forskjellig lag. Så 940 Mbps er ofte det man regner som normalen på en 1Gbps-forbindelse med tanke på payload. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober 13 minutes ago, Aquatic said: Det høres også rart ut at de bygger ut Fiber uten at noen er interessert, høres litt ut som en trollepost. Som regel er det et forbehold når operatører tar innledende bestillinger, at f.eks. 60-70% må signere kontrakt før utbygging starter. Selv om en konkret gate ikke har så mange kunder, kan man se området totalt sett som lønnsomt, samt at man f.eks. ser en del år inn i framtiden med tanke på demografi - f.eks. hvis det kan forventes at det vil være generasjonsskifte i gaten... 2 Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Trulss skrev (4 timer siden): Mobilnettet går mye kjappere her hos meg enn fiberlinjen. Nå har jeg riktig nok ikke tatt meg råd tll å ha høyest mulig hastighet men så lenge tv-tjenestene virker er jeg fornøyd. Hvilken fiberlinje har du? Leverandør, pakke etc. Bruker du samme nettverksutstyr på "mobilnett" og fiberlinje? Og tester med samme utstyr? Kablet eller trådløst? 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Trulss skrev (20 timer siden): Dette tyder på at prisen er for høy for det finnes jo ingen andre grunner enn at folk er fornøyd med hva de har fra før. Pris og kapasitet er begge viktige faktorer. Årsaken til at jeg fortsatt går for coax er at dette fortsatt fungerer mer enn godt nok til streaming, surfing og hjemmekontor under normale forhold. Det eneste som har trigget min nysgjerrighet for fiber er stabiliteten. Enn så lenge antar jeg at behov for stadige restarter og lite brukervennlige feilsøkingsmetoder er like utbredt for fiber. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober 42 minutes ago, Vokteren said: Det eneste som har trigget min nysgjerrighet for fiber er stabiliteten. Enn så lenge antar jeg at behov for stadige restarter og lite brukervennlige feilsøkingsmetoder er like utbredt for fiber. Fiber er lys, coax er strøm. Strømsignaler forstyrres av masse annet elektrisk/magnetisk både tekniske kilder og værkilder (lyn). 5 Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Vokteren skrev (På 28.10.2024 den 5:24 PM): Pris og kapasitet er begge viktige faktorer. Årsaken til at jeg fortsatt går for coax er at dette fortsatt fungerer mer enn godt nok til streaming, surfing og hjemmekontor under normale forhold. Det eneste som har trigget min nysgjerrighet for fiber er stabiliteten. Enn så lenge antar jeg at behov for stadige restarter og lite brukervennlige feilsøkingsmetoder er like utbredt for fiber. Jeg har hatt Coax der jeg bodde tidligere, nå er det Fiber. Måtte restarte modem 1-3 ganger månedlig med Coax, nå restarter jeg routeren min på fiber når jeg gjør systemoppgradering (benytter OpenWrt), evt hvis strøm er borte. når det gjelder din situasjon: tenker stabiliteten vel så mye kommer an på type router/modem. Om en investerer litt i skikkelig utstyr, gjerne tiltenkt bedrifter, så forbedres opplevelsen mange hakk. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november On 27.10.2024 at 8:19 PM, Trulss said: Dette tyder på at prisen er for høy for det finnes jo ingen andre grunner enn at folk er fornøyd med hva de har fra før. tipper det er altibox de er priset veldig vedig høyt så det får de ta på egen kappe Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november Når det gjelder ustabilitet, kan det like gjerne skyldes de ubrukelige ruterne bredbåndsleverandørene deler ut. Boksen jeg fikk fra Viken Fiber/Altiboks måtte restartes annhver uke ca pga WiFi sluttet å virke. Etter at jeg satt den i bridgemodus og kjøpte egen ruter har det vært dønn stabilt. Hvis det er sant at folk fortsatt kjører 802.11g, så er det en standard som kom i 2003 (!) Det er 21 år siden (!). I tillegg til lav hastighet (54 Mbps), så støttes kun 2.4 GHz. Det kan være greit i eneboliger ol., men er oppskrift på trøbbel i leiligheter og andre steder der man risikerer å ha kollisjoner med naboenes nett. 802.11n/WiFi 4 (2009) og nyere støtter 5 GHz, og vil levere både bedre koeksistens med andre nett og mye høyere hastigheter. Det er også andre problemer med gamle rutere, jeg byttet ut min gamle WiFi 4 ruter når jeg begynte å bruke SmartHome enheter og ruteren kastet ut PCen til ungene av nettet fordi den traff maks antall tilkoblede enheter. Du får en WiFi 6 ruter for godt under tusenlappen nå om dagen, det kan vise seg å løse mange praktiske problemer med WiFi dekning. 1 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november NULL skrev (På 27.10.2024 den 8:28 PM): For trådløst bredbånd hos norske operatører, benyttes å vidt jeg vet ikke CGNAT. I hvert fall ikke hos Telenor, men ikke fått med meg at eventuelt Telia bruker det. For de fleste bredbåndsaksesser, er det ikke lange tiden du skal ha utstyret avslått for å få en ny IP-adresse. På trådløst bredbånd har Telenor har public ip som du nevner, Telia kjører CGNAT og det samme gjør Brdy. Telia støtter ikke portåpning på trådløst bredbånd og du kan ikke kjøpe fast ip eller få tilgang til public ip fra dem på trådløst bredbånd. Brdy ordner public ip om du kontakter dem, men jeg har prøvd å hjelpe en nabo som har dem og det fungerer likevel ikke med portåpning selv om man tilsynelatende har public ip. Selv etter å ha vært i kontakt med kundeservice flere ganger så sier de bare det skal fungere og at det må være brukerfeil, men det er tydelig at noe blokkerer portåpning hos den enten i Nokia-antennen eller lengre inni nettverket. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. november Del Skrevet 15. november (endret) Synes jeg fikk en grei pris på fiber fra GlobalConnect i fjor sommer. 398kr pr mnd mot at jeg bindet meg i 36 mnd. 1000/1000 linje. Endret 15. november av TheKims 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå