Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Hedonism skrev (2 timer siden):

Vel, når over 2,3 millioner privatkunder har bredbånd per 2023 ifølge NKOM  i et land med 2,5 millioner husholdninger så tror jeg at veldig mange har forventninger til bredbåndet utover det man finner i et mobilabonnement. 

Jeg var en av disse i mange år, hadde ikke brukt for hastigheten i det heletatt. Kjenner ett lass av mennesker rundt meg i samme situasjon. Så den statistikken der er ubrukelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, torbjornen said:

Litt på sida: Korleis fungerer denne geo-låsen? Kan ein f.eks. ta med seg og bruke trådlaust breiband fritt så lenge ein er kopla på den same basestasjonen, eller går dette på GPS-posisjonering. Kor langt vekk frå huset kan ein evt. gå før ein blir nekta tilgang?

Jeg vil anta man låses til basestasjonen. Veldig mye enklere å implementere enn å koke sammen noe basert på GPS.

• Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 11.10.2024 den 7:43 PM):

Litt på sida: Korleis fungerer denne geo-låsen? Kan ein f.eks. ta med seg og bruke trådlaust breiband fritt så lenge ein er kopla på den same basestasjonen, eller går dette på GPS-posisjonering. Kor langt vekk frå huset kan ein evt. gå før ein blir nekta tilgang?

Hos Telenor er det låst mot en eller to basestasjoner ut i fra hvor disse er plassert i forhold til antennen.

En nabo av oss bor akkurat utenfor det Telenor setter som grense for å tilby 5G-hastighet på trådløst bredbånd, dvs han får tilbud om maks 30 mbits-linje over 4G. Så han bestilte trådløst bredbånd fra Brdy.no som leverer via Telenor sitt mobilnett med installasjonadresse hos en nabo som bor et par hundre meter unna med tilgang på 100 mbits-linje over 5G. Siden Brdy lar kundene installere antennen selv så han hang den opp hjemme hos seg i retning mobilmasten naboen også ville mottatt signal fra og han mottar fint 100/100 mbits uten problemer. Det har fungert i litt over to måneder så langt og jeg er helt overbevist om at abonnementet kun er låst til basestasjon, ikke via noe GPS.

Telia sier de gjør det samme med sitt trådløst bredbånd, altså har en geo-lås, men jeg kjenner personer som har tatt med seg antennen fra dem til hytten og det har fungert uten problemer. Så mulig låsen deres mot basestasjon ikke alltid er aktiv, men jeg tipper det også her ikke er snakk om GPS-lås. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bor i et lite sameie hvor vi ikke har hatt kollektiv avtale, har betalt 830 kr i mnd for 150/150. Nå har vi akkurat fått til kollektiv avtale med bindingstid i 5 år, da ble prisen 550 kr i mnd for 1000/1000! Veldig fornøyd :)

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi hadde trådløst bredbånd. Det var dårligere enn ADSL. Trådløst bredbånd var ustabilt og falt ut hele tiden. Nå må det nevnes at vi bor i en dal på det noe kuperte vestlandet. Vi har så dårlig mobildekning hjemme at jeg må bruke tale over wifi for å få stabil telefonforbindelse. Nå har vi fiber og det er dønn stabilt. Det koster vel rundt 50% mer enn de billigste ADSL-abonnementene (uten TV-abonnement), men så får vi 50 ganger så høy hastighet. ADSL var heller ikke så veldig stabilt de siste året vi hadde det. Må jeg ta på meg en aluminiumsfolielue for å lure på om det hadde noe med at de hadde begynt å bygge ut fiber i området?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (38 minutter siden):

Finst det ADSL enno?

Her klipte dei ned dei gamle koparlinjene tidlegare i år.

Ja, min mor har ADSL. De har ikke bygget ut fiber der hun bor ennå. Selskapene sier de kanskje skal bygge ut der til neste år, hvis det er nok interesse. Hun bor heller ikke så veldig landlig til, bare en halv time med bil fra Bergen sentrum

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
piddien skrev (7 minutter siden):

Ja, min mor har ADSL. De har ikke bygget ut fiber der hun bor ennå. Selskapene sier de kanskje skal bygge ut der til neste år, hvis det er nok interesse. Hun bor heller ikke så veldig landlig til, bare en halv time med bil fra Bergen sentrum

Jeg trodde alle kobberkablene var "kuttet" nå og alle kundene fikk tilbud om 4G/5G uavhengig av tilgang på fiber?
Jeg leser at Telenor stengte kobbernettet for egne kunder i 2023, men din mor er kanskje kunde av en annen aktør og derfor har hun fremdeles ADSL?
https://www.telenor.no/om/presse-og-media/pressemeldinger/kobberlinjer_1nov_23/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde alle kobberkablene var "kuttet" nå og alle kundene fikk tilbud om 4G/5G uavhengig av tilgang på fiber?
Jeg leser at Telenor stengte kobbernettet for egne kunder i 2023, men din mor er kanskje kunde av en annen aktør og derfor har hun fremdeles ADSL?
https://www.telenor.no/om/presse-og-media/pressemeldinger/kobberlinjer_1nov_23/

Ja, hun har ADSL fra GlobalConnect

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Patek skrev (På 17.10.2024 den 10:33 PM):

Bor i et lite sameie hvor vi ikke har hatt kollektiv avtale, har betalt 830 kr i mnd for 150/150. Nå har vi akkurat fått til kollektiv avtale med bindingstid i 5 år, da ble prisen 550 kr i mnd for 1000/1000! Veldig fornøyd :)

Jeg synes ikke dette er noe god avtale siden de færreste trenger slik hastighet. Det ville vært mye bedre å forhandlet frem lavere pris slik at de som som trenger raskere linje kunne bestilt dette ved siden av.

Lenke til kommentar

Det her er jo en kjempeavtale.. hadde signert på dagen.. Om jeg kunne få "fri" fart og nesten halvert regninga.. Ja takk!

Nå koster det jo noe å installere fiber i huset, så en må forvente et prisgulv. Men som tidligere beskrevet i denne eller annen tråd.. om det koster 50.000 for installasjonen, og avskriver dette over 10år. så vil gulvet være 415kr måneden.

Først etter 10år tjener selskapet penger.. Så kommer utbyggingsstøtte og renter på investering inn som jeg ikke har kontroll på.. Men la oss si at gulvet er 300kr per måned i 10 år. .Alt over 300 kr går da til drift og ren inntekt.

Så telekom selskapene lider ingen nød når de flår oss med 700+++ per måned

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 5.10.2024 at 11:24 PM, Rusty said:

Jeg har Telenor fiber og de er så «kundevennlig» at de årlig oppgraderer hva som er minste abonnement. Det har gått fra 25/25 til 100/100 og selvfølgelig hever de samtidig prisen.

Dette er råttent business-praksis og burde gitt dem gigabøter som smekk på fingrene.

Heldigvis er Telenor bredbånd historie for min del.

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Aquatic said:

550 for 1Gbit er jo en megadeal.

Tipper det blir 990 Kr mnd før eller senere.

Min 1Gbit fiber er i praksis en dårlig 200Mbit. Selv NRK TV over streaming er ikke stabil.

Hadde før 70 Mbit coax internett som faktisk var med mer stabil kvalitet (beklageligvis Telenor).

Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd er faktisk litt tryggere å bruke, siden IP-addressen din forandres hver gang du starter det.
Og i noen tilfeller, kan det også være raskere enn et stasjonært bredbånd. Usikker om fiber da

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
5 hours ago, Martelè said:

Mobilt bredbånd er faktisk litt tryggere å bruke, siden IP-addressen din forandres hver gang du starter det.
Og i noen tilfeller, kan det også være raskere enn et stasjonært bredbånd. Usikker om fiber da

Det er jo helt opp til hvordan internett-leverandøren velger å sette opp konfigurasjonen det, om man får ny IP-adresse innimellom eller ikke.

Ja, med det tekniske utstyret som brukes for fiber idag, kan 5G være kjappere - tidvis. Men neppe når folk kommer hjem fra jobb, og alle skal bruke internett samtidig. Da deler man på samme kapasitet med alle naboene med 5G.

Som jeg har skrevet tidligere, så har forskere nå i 2024 klart å oppnå 402 terrabit/sek på helt vanlig husfiber (402 millioner megabit pr sekund). Så med fiber er det kun snakk om å bytte ut teknisk utstyr for å oppnå disse hastighetene. Trådløs teknologi er vel ikke i nærheten av slike hastigheter teoretisk engang.

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 timer siden):

Tipper det blir 990 Kr mnd før eller senere.

Min 1Gbit fiber er i praksis en dårlig 200Mbit. Selv NRK TV over streaming er ikke stabil.

Hadde før 70 Mbit coax internett som faktisk var med mer stabil kvalitet (beklageligvis Telenor).

Da må det være noe galt hos deg, evt brukerfeil.

Har vært på Telenor Fiber i 10år nå, med hastigheter på 50-100-250-500-750Mbit og nå de siste årene på 1Gbit.

Nedetid totalt over 10 år kan telles på en hånd, alltid hatt full hastighet.

Reel hastighet hos meg ligger på ca 940Mbit ned/opp med ping på 3-5ms hos både tptest og speedtest.

Endret av Aquatic
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, Aquatic said:

Da må det være noe galt hos deg, evt brukerfeil.

Enig. Det er MANGE som, uten at de vet det, sitter med nettverksutstyr lokalt som ikke er stabilt eller bra nok. F.eks. så holder jeg meg laaaaangt unna utstyr fra D-Link og Jensen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Ratleto said:

Trådløs teknologi er vel ikke i nærheten av slike hastigheter teoretisk engang.

Jeg var innom denne tråden i juni og dro inn litt informasjonsteori i form av Shannon-Hartley.

Kortversjonen er at innenfor samme teknologiske generasjon og utstyrskostnad vil fiber alltid være raskere enn kobber, og kobber alltid være bedre enn trådløst.

Det er rett og slett en form for naturlov, gitt av fiberens og til en viss grad kobberens evig overlegne signal/støy-forhold i forhold til trådløs.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Penny said:

Jeg var innom denne tråden i juni og dro inn litt informasjonsteori i form av Shannon-Hartley.

Kortversjonen er at innenfor samme teknologiske generasjon og utstyrskostnad vil fiber alltid være raskere enn kobber, og kobber alltid være bedre enn trådløst.

Det er rett og slett en form for naturlov, gitt av fiberens og til en viss grad kobberens evig overlegne signal/støy-forhold i forhold til trådløs.

Ah OK. Takk for info!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...