Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere


Anbefalte innlegg

Nedward skrev (1 time siden):

Det er nok leverandøren din som er kjip. Men at fiber er unødvendig dyrt er åpenbart. Det er knapt konkurranse i fibermarkedet. Mulig situasjonen er annerledes i de store byene i Norge, at leverandører kan levere tjenester på tvers av infrastruktureiere. Men jeg vet ikke. Inntrykket er at prisene reflekterer lokale monopol. Samtidig ser jeg at den lokale leverandøren har gode overskudd, men ikke på et usmakelig nivå, samtidig som dem har investert en del i å erstatte coax med fiber uten at kundene har måttet betale (direkte) for byttet. Det er rett og slett vanskelig å si. Kanskje dem om noen år har obskøne overskudd, når investeringssyklusen er over. 

https://www.digi.no/nyhetsstudio/reagerer-mot-at-viken-fiber-foreslaas-unntatt-regulering/38933

Du har nok rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå koster trådløst bredbånd over 5G hos Telenor 779 kroner måneden for 100 mbits-linje mens fiber med samme fart koster som det står i første innlegget 859 kroner måneden. Så at bredbånd over 5G vil gi noen revolusjon på pris tror jeg ikke når vi per i dag kun har tre leverandører med 4G/5G og landsdekkende nett. Fiber/hybridfiber er dessverre fortsatt ganske låst ned i enkelte områder hvor man ikke har reell konkurranse, håper dette bedrer seg på sikt med mer regulering fra myndighetene.

Etter min erfaring med ulike teknologi på bredbånd i boligene våre så ville jeg valgt fiber -> hybridfiber -> trådløst bredbånd over 4G/5G -> Starlink, i den rekkefølgen fra førstevalg til sistevalg. Starlink kunne kommet foran trådløst bredbånd om dekningen eller kapasiteten er dårlig i området på 4G/5G og ikke kablet internett er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Ser Telenor har kampanje i Sverige på fiber 349,- SEK i måneden for 1000/1000 i 12 måneder.
https://www.telenor.se/handla/bredband/
Andre aktører er også langt billigere i Sverige......

men kan årsaken til at Telenor har økt prisene i Norge være at flere har kuttet ut TV delen, og for å dekke in tapet/lokke folk til bake til tv pakker, har de økt prisene på kun net slik at prisforskjellen opp til pakke tilbud med tv ikke er så stor. ?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hastighet er en ting. hva med stabilitet, ping osv? Her er Fiber overlegent.

Fiber bygges fremdeles ut, her i min kommune har det vært stor satsing på fiber de siste åra, selv ut i grisegrendte områder graves det nå ned fiber.

Selv betaler jeg 1300kr ca for 1000/1000 med TV fra Telenor, helt grei pris.

Nedlasting av store filer er nede på null komma niks, nettet er dønn stabilt, kan ikke huske sist jeg hadde noe problemer med nettet her, og pingen er lav.

Min bror satt på trådløst nett/trådløst bredbånd i 10år, fungerte til tider svært dårlig til gaming. Han har nå fiber, og det ble en helt annen verden både for han og unga når de gamer.

 

Endret av _R2D2_
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
50z skrev (1 time siden):

Ser Telenor har kampanje i Sverige på fiber 349,- SEK i måneden for 1000/1000 i 12 måneder.
https://www.telenor.se/handla/bredband/
Andre aktører er også langt billigere i Sverige......

men kan årsaken til at Telenor har økt prisene i Norge være at flere har kuttet ut TV delen, og for å dekke in tapet/lokke folk til bake til tv pakker, har de økt prisene på kun net slik at prisforskjellen opp til pakke tilbud med tv ikke er så stor. ?

 

Dem er bare griske og har alltid vært det

Selv om kjøpekraften til nordmenn er på et tidenes bunnivå så vet de at internett er en nødvendighetsvare og fortsetter dermed å flå kundene sine.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
19 hours ago, Erlend0_o said:

Definisjonen av en flopp er vel et produkt som er forventet å gjøre det bra for å så mislykkes tidlig i livsløpet.

Når det ble investert i fiber, var vel det antatt en levetid på i alle fall 50 år. Så jeg vil tørre å påstå at vi fortsatt er tidlig i livsløpet. Jeg tror ikke det ble forutsett hvor raskt den trådløse teknologien skulle gå fremover når disse investeringene ble gjort.

Siden vi allerede nå har 5G som matcher hastighet og pris, er det vel ikke urimelig å tenke at om 10 år vil fiber være enda mindre relevant, siden det er større konkurranse på trådløse løsninger. En foredel med trådløse løsninger er også at du enkelt bare tar det med deg dersom du flytter.

Jeg har allerede byttet fra fiber til mobilt bredbånd, og det har fungert fint. At fiber alltid er stabilt er heller ikke riktig, jeg har på 5 år hatt 3 ganger med over 24 timers nedetid i nettet, aldri opplevd noe slikt med mobil.

Jeg snakker selvfølgelig kun om fiber til privatmarkedet. Husk at 99% av internettbrukere ikke er avhengig av 100% stabil hastighet og ping.

Kommer bedrifter og kritisk infrastruktur til å fortsatt bruke fiber om 10 år? Selvfølgelig.
Vil Ole Nordmann som flytter inn i nytt hus bestille fiber-internett? Høyst usikkert.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Hadde mobilt brebånd mens jeg ventet på fiber installasjon ca 3 år siden (4g) , og var  det var heller begredelig.
Ok ned men elendig opp hastighet og treg ping etc. Så kommer lit an på hvor en bor og dekning.
Hadde vurdert starlink om ikke fiber var tilgjengelig. Skulle vel også komme et EU alternativ til Starlink? (er flere satellitt løsninger, men de fleste er svinedyre)

Skal også nevnes at jeg var tidlig ute med 4G mobilt bredbånd hos Netcom og fikk et abonnement med helt fri data og hastighet. Data var da helt fritt. (noen måneder var jeg oppe i 2TB bruk ) Men den dagen det ble Telia ble jeg sagt opp :(

Men 5g vill nok være helt fint for mange, samtidig som fiber vil ha sin plass i mange år. vi vill vel antagelig se høyere hastigheter tilgjengelig for private også for å konkurrere med 5G, selv om få faktisk trenger det.

Og synes prisen på laveste fiber hastighet har blitt alt for høy. veldig mange hadde klart seg helt fint med en av de "lavere" hastighetene, men det blir priset slik at det koster lite å "oppgradere".

Hadde også besøk av en slitsom Telenor selger på døra, som skulle få meg tilbake til Telenor.
Blei gange provosert av fyren som direkte løy, og snakket konkurrentene kraftig ned (klarte å beholde roen å være høfflig). og skulle jeg ha "tilbudet" måtte jeg signe opp der og da. Svert useriøst av Telenor.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, John-B said:

Jeg har allerede byttet fra fiber til mobilt bredbånd, og det har fungert fint. At fiber alltid er stabilt er heller ikke riktig, jeg har på 5 år hatt 3 ganger med over 24 timers nedetid i nettet, aldri opplevd noe slikt med mobil.

Hvilken leverandør, pris og antall GB er dette?

Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede byttet fra fiber til mobilt bredbånd, og det har fungert fint. At fiber alltid er stabilt er heller ikke riktig, jeg har på 5 år hatt 3 ganger med over 24 timers nedetid i nettet, aldri opplevd noe slikt med mobil.

99,998% oppetid er jo ikke noe annet enn imponerende ;) 

En fordel og bakdel med fiber er jo at det er en fysisk kabel, skjer det noe med den blir det mørkt.

Lenke til kommentar
-Night- skrev (36 minutter siden):

Jeg betaler gledig or fiber over 4G/5G, mest fordi det er stabilit og funker selvi dritt vær, samt kvotene er ikke der slik som på mobilt. 

 

Trådløst bredbånd fra Telia og Telenor er uten datakvote, du kan bruke så mye datamengde du vil og eneste begrensningen er hastigheten som bestemmes av kapasiteten på din nærmeste mobilmast. Det samme hos Brdy og Allente (leveres over Telenor sitt mobilnett) mens NextGenTel (leveres over Telia sitt mobilnett) har begrensing på opptil 2 TB før de skrur ned hastigheten. 

Ellers enig, jeg velger fiber om det er tilgjengelig foran trådløst bredbånd. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (7 timer siden):

Når det ble investert i fiber, var vel det antatt en levetid på i alle fall 50 år. Så jeg vil tørre å påstå at vi fortsatt er tidlig i livsløpet. Jeg tror ikke det ble forutsett hvor raskt den trådløse teknologien skulle gå fremover når disse investeringene ble gjort.

Siden vi allerede nå har 5G som matcher hastighet og pris, er det vel ikke urimelig å tenke at om 10 år vil fiber være enda mindre relevant, siden det er større konkurranse på trådløse løsninger. En foredel med trådløse løsninger er også at du enkelt bare tar det med deg dersom du flytter.

Jeg har allerede byttet fra fiber til mobilt bredbånd, og det har fungert fint. At fiber alltid er stabilt er heller ikke riktig, jeg har på 5 år hatt 3 ganger med over 24 timers nedetid i nettet, aldri opplevd noe slikt med mobil.

Jeg snakker selvfølgelig kun om fiber til privatmarkedet. Husk at 99% av internettbrukere ikke er avhengig av 100% stabil hastighet og ping.

Kommer bedrifter og kritisk infrastruktur til å fortsatt bruke fiber om 10 år? Selvfølgelig.
Vil Ole Nordmann som flytter inn i nytt hus bestille fiber-internett? Høyst usikkert.

Problemet er at du ser deg helt blind på bare hastighet.

For å ta min bror som satt på mobilt bredbånd før han fikk fiber (ca 10 år );

Svært varierende hastighet, han bodde i et område hvor det var en del husstander som kun hadde trådløst, da det ikke var lagt fiber dit, så når folk kom hjem fra jobb og i helger var det dårlig hastighet da nettet ble overbelastet. Fungerte til tider svært dårlig til gaming, med skyhøy ping, dette kunne fungere helt greit eller omtrent ikke i det hele tatt. Datakvoter som ble brukt opp, han hadde vel 2TB kvote som ble brukt opp relativt raskt. Når man har 3stk PS5, med oppdateringer, spillnedlastinger osv så går kvota fort, i tillegg til at 4 stk skal sitte å streame filmer, serier, youtube osv.

Som sagt, teknologisk er Fiber totalt overlegent trådløst bredbånd.

Mange i dag (de fleste?) har jo unger som gamer, streamer osv, så det er jo helt feil at 99% av brukere ikke trenger stabil ping.

Jeg tror de som kun bruker nettet til enkel bruk, nettaviser, nettbank, ser litt nyheter og klipp på facebook synes dette fungerer bra, men dette gjelder ikke alle.

Og angående stabilitet. Jeg har vært på fiber i over 10 år nå fra Telenor, på min forrige adresse hvor jeg bodde i litt over 8 år, var nettet nede 2 eller 3 ganger, på min nåværende adresse har jeg enda ikke opplevd nedetid.

Og igjen; Det satses fremdeles stort på Fiberutbygging, hvis mobil bredbånd var fremtida så hadde ikke dette vært en realitet.

Fremtiden er Fiber.

Endret av _R2D2_
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alle monopolsituasjoner åpner opp for ågerpriser. Både problemet med få leverandører og det generelt høye norske prisnivået gjør at prisene på fiberbredbånd er veldig høye. Jeg bytter mellom de som er tilgjengelig hos meg hver gang bindingstiden går ut, og da sparer jeg rundt 400 kr/mnd på fiber+tv. Husker ikke akkurat tallene, men jeg tror ordinær pris er 12-1300 kr nå for tv+bredbånd, mens "lokkeprisen" er 8-900 kr. Det er 500/500 mbit. Som er langt mer enn jeg trenger, men det er det de selger. Det er bra at ting som starlink dukker opp, for vi trenger internasjonal konkurranse på så mye som mulig i dette lille landet så ikke forbrukere skal bli flådd på aboslutt alt. Men stabilitet og svartid tipper jeg er merkbart kjipere på alt som er trådløst. Og det er til en viss grad umulig å unngå.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Starlink og tilsvarende er jo ikke ment å erstatte fiber. Du har i praksis et ganske lavt maks-antall kunder per kvadratkilometer, som gjør at i urbane strøk vil kapasiteten fort bli sprengt.

Hvis man har mulighet for fiber er det fort det som er det beste alternativet, kvalitetsmessig. Men så klart er det kjekt å ha Starlink som et alternativ for å presse prisene. Spesielt utenfor urbane strøk kan det bli utrolig dyrt å bygge ut fiber - der vil fiber neppe kunne konkurrere med Starlink for den overskuelige fremtid.

Starlink er på noen måter dårligere enn fiber, men alt må jo sees opp i mot pris.

Lenke til kommentar

For de som har et behov som kan dekkes av trådløse tjenester som starlink så er det jo overhodet ingen grunn til å ikke velge tjenester som starlink, hvis de er billigere enn det trådmonopolistene skal ha betalt. Alt som er et godt alternativ for noen er med på å gjøre konkurransesituasjonen bedre. Jeg vil tro både tradisjonelt trådløst bredbånd og satelittbredbånd fremover vil nærme seg det fiber tilbyr i dag, altså bli bedre på stabilitet, svartid og kapasitet, så da vil flere folk kunne få dekket behovet sitt på den måten. Det er bra for alle.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Fiber er best på alt - det er vel ikke noe å diskutere. Noen av kollegaene mine skulle over på 5G når det kom, for det var jo mye raskere. Spurte de hvilken type kabel som forsyner 5G masta og ligger i backbone nettet…  

 

Det som er feilen er at hver tilbyder eier sitt eget nett og det skaper monopolsituasjoner hvor det bare er en tilbyder. Da kan tilbyder ta den prisen han ønsker. Det burde gjøres slik som når Telenor hadde kobbernettet. Da måtte man betale 99kr? I linjeleie uavhengig av hvilken netttilbyder man brukte. Da hadde vi fått en sunn konkurranse igjen. Det var da snakk om å innføre dette for en stund siden ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hedonism said:

Trådløst bredbånd fra Telia og Telenor er uten datakvote, du kan bruke så mye datamengde du vil og eneste begrensningen er hastigheten som bestemmes av kapasiteten på din nærmeste mobilmast. Det samme hos Brdy og Allente (leveres over Telenor sitt mobilnett) mens NextGenTel (leveres over Telia sitt mobilnett) har begrensing på opptil 2 TB før de skrur ned hastigheten. 

Ellers enig, jeg velger fiber om det er tilgjengelig foran trådløst bredbånd. 

Telia og Telenor har vel begge begrensinger på hastigheten etter 100 GB ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...