Gå til innhold

Plexiglass?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage ny frontrute til en båt. Bruker da plexiglass, men er usikker på om jeg skal bruke 3mm eller 2mm. Ruten skal bøyes nesten 90 grader i begge ender så er avhengig at glasset ikke blir for stivt, men må allikavell tåle en støyt når det skal bli brukt til frontrute. Burde jeg bruke 2mm eller 3mm? Andre tips tas også😁

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (34 minutter siden):

Kan bruke to stk 2mm hvis 3mm blir for vanskelig å bøye. 

Hvis det er stivt å bøye kan det være lurt å varme litt opp med varmepistol. 

Ja kanskje 2 stk plater er lurere. Men hadde det da vert bedre med to stk 1,5mm i stedet for to stk 2mm

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Plexi må varmes før bøying eller knekker de, polykarbonade/lexan kan bøyes manuelt uten varme, men anbefaler og bruke en knekkemaskin/kantpresse til dette "egen erfaring", det enkleste er nok å kontakte en glassmestrer i nærheten både på kjøp og varme-bøying, 4 og 5mm er det som er mest brukt til dette.

PS: bor du i østfold så PM meg angående anbefalt glassmester til båt-vinduer/vindskjerm hvis ønskelig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Lexan er nok bedre til dette. Ganske vanlig at plateverksteder lager slike ting, er ganske enkelt å kutte stykker av dette og bøye. Men må selvsagt ha en tegning med mål og vinkler. Ikke sikkert det koster veldig mye en gang. Tror ikke 2 lag med plater er nødvendig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...