Gå til innhold

Mailer man får etter avslag på jobbsøknad om som "ville du anbefalt andre å søke jobb hos oss"


Gjest 07de3...6fd

Anbefalte innlegg

Gjest 07de3...6fd
Gjest 06e23...192 skrev (55 minutter siden):

Det er bare å la være å svare, enkelt.

 

No offense, men etter å ha lest denne tråden så håper jeg ikke for din del den er representativ for hvordan du fremstår på disse jobbintervjuene.

Først og fremst er det opp til deg å holde kontroll på din søknadsprosess. Her må du rett og slett ta kontrollen.

Og revurder hva du sier og hvordan. Hvordan du for eksempel presenterer at du bor alene med en katt kan gi to veldig forskjellige inntrykk basert på din øvrige framtoning og andre ting du sier. Du vil ikke være en stakkar som bor alene med katten for å si det sånn.

Du bor alene, har flere gode venner. Familien bor der og der, dere har god kontakt. Ja, så forresten har du en katt. Ikke legg ut om hvordan du vil kunne måtte være hjemme pga. den katten osv. 

Skal du jobbe med mennesker så kreves normalt en viss utstråling og enkel omgang med andre menesker. Hvis du sliter med det sosiale aspektet av et jobbintervju så må de andre egenskapene veie opp betraktelig.

Skriv ned spørsmålene du har fått på diverse intervjuer, og andre ting du kan tenke deg du får spørsmål om. Film deg svare på spørsmålene, se etterpå og tenk hvilke endringer du burde gjøre for å gi deg selv en bedre sjanse om du var intervjuer.

Anonymous poster hash: 06e23...192

Nevnte ikke det om katt som jeg skrev her altså hvis det virket sånn :) men ja jeg skal huske på å lese mer om bedriften jeg søker jobb i neste gang på forhånd og stille dlere spørsmål om jobben om jjor msnfe ansatte og jvorfen vakter er for eksempel. Jeg har vært redd for å stille spør fordi jeg er redd for å si noe dumt eller feil. Jeg har vært alt for opptatt av å øve på hva jeg dbsl svare på dems spørsmål angøe meg at jeg har helt glemt å tenke hva jeg dkdl spørre de om tilbake og å lese om bedriften eller butikk kjeden. Nå er det hovedsakelig butikk jobber jeg søker. Så jeg skal huske på det til en annen gang. Jeg får lett prestasjonsangst på jobbintervju og tror det kan ødelegge mye for meg. Jeg snakker mye når jeg er nervøs og blir kanskje litt fjollete og flirete. Kanskje jeg da virker useriøs. Selv om jeg bere prøver å vise at jeg er blid og har ett godt humør.

 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 07de3...6fd
flamethower1234 skrev (2 timer siden):

De bryr seg ikke om du svarer på den måten. Høres mer ut som du blir krenket av det minste og heller er interessert i kverluering

Jeg føler meg faktisk litt krenka ja. Føler meg skikkelig mislykka i dag 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Lenke til kommentar
Gjest 07de3...6fd skrev (1 time siden):

Ja, tror nok ikke jeg kommer til å søke igjen så lenge det er samme butikksjef som sllwrde hsr avvist meg etter intervjuet. Men mulig jeg søker en gang med ny sjef eller i annen butikk som tilhører den og bifokkfjefer kjenner jo jverdndr ofte og har konrekt så tror det er best å ikke sbdre noe 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Ja er sjefen ufyselig så er det ikke noe sted å jobbe ja enig der sånn 

Lenke til kommentar
Gjest 07de3...6fd skrev (15 minutter siden):

Jeg føler meg faktisk litt krenka ja. Føler meg skikkelig mislykka i dag 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Du er ung. Flere tiår til du skal begynne å føle deg mislykket. Har fått haugevis av slike mail før selv, aldri tenkt noe over det. Har funnet jobbet ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Gjest 07de3...6fd
Maskinfører skrev (23 minutter siden):

Ja er sjefen ufyselig så er det ikke noe sted å jobbe ja enig der sånn 

Jeg synes ikke han var det. Men jeg tenker at det ikke er vits å søke når han har møtt meg allerede og gitt avslag. Det er jo bortkastet 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Lenke til kommentar

En annen variant du kan gjøre er å møte opp fysisk med cv og søknad uten at de har lagt ut stillingen. Finn gjerne ut hva sjefen heter på forhånd så kan du spørre etter han når du møter opp. Litt som at du "kjenner" personen fra før. Fast og godt håndtrykk med øyekontakt er også meget viktig for godt førsteinntrykk.

Endret av flamethower1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 07de3...6fd skrev (20 minutter siden):

Jeg synes ikke han var det. Men jeg tenker at det ikke er vits å søke når han har møtt meg allerede og gitt avslag. Det er jo bortkastet 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Et enkeltstående avslag er ikke det samme som at du er bannlyst for evig og alltid. 

Jeg har selv fått avslag på jobb, ringt sjefen - eller hva det er... og spurt hva avslaget kommer av. En gang, da jeg var nokså ung. Fikk jeg tilbud om en annen type jobb, som ikke var den jeg søkte på. Problem løst. 

En annen gang, fikk jeg også avslag. Men en telefonsamtale to uker senere. Med tilbud om en annen jobb, i samme selskap..

Kanskje er det noe kompetanse de trenger. Er du villig til å ta noen kurs eller hva det skulle være, kanskje er jobben nærmere enn du tror.... 

Et avslag er et midlertidig nei. Enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 07de3...6fd
flamethower1234 skrev (17 minutter siden):

En annen variant du kan gjøre er å møte opp fysisk med cv og søknad uten at de har lagt ut stillingen. Finn gjerne ut hva sjefen heter på forhånd så kan du spørre etter han når du møter opp. Litt som at du "kjenner" personen fra før. Fast og godt håndtrykk med øyekontakt er også meget viktig for godt førsteinntrykk.

Det kan jeg gjøre ja :) godt tips :) problemet er bare at det er blitt sånne teite nye regler nå at de kun tar imot elektroniske søknader og cv. Det er ikke lov å oppbevare på papir pga personvern og at ikke opplysninger skal komme på avveie. Har vel noe med dikkerj å gjøre kanskje .

 

Men kan deldl møte opp å spørre etter sjefen og domrre han om jeg kan dende min cv. De vil helst ikke ha det på epost jeller lengre og mange tar ikke åpne søknader. Men det går an å gå rundt å presentere meg selfølgelig og spørre om de tren folk. Kanskje jeg får lov å vise mon cv og ta den med meg hjem igjen etter han eller hun har sett på den. Da trenger de jo ikke å oppbevare den 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Lenke til kommentar

Holdninga di beviser hvorfor de ikke skal ansette deg. Er de kun verdt din tid dersom du blir valgt? Du er nok bare en av mange som fikk avslag. Livets harde fakta er at samme hvor god man blir så er det alltid en som er bedre.

Dette minner om en som lager bråk på puben etter å ha blitt avvist av ei dame. Den som ikke takler motgang er ikke den man velger å ha med på laget i medvind.

En mann av karakter takler motgang og avslag. Livet har ikke kun solskinnsdager. Det har alle slags dager, spesielt arbeidslivet hvor de gjerne leter etter en som takler ei utfordring. Arbeidslivet handler om å løse problemer raskt og uten dramatikk eller følelser som tar overhånd.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 06e23...192
Gjest 07de3...6fd skrev (17 minutter siden):

Nevnte ikke det om katt som jeg skrev her altså hvis det virket sånn :) men ja jeg skal huske på å lese mer om bedriften jeg søker jobb i neste gang på forhånd og stille dlere spørsmål om jobben om jjor msnfe ansatte og jvorfen vakter er for eksempel. Jeg har vært redd for å stille spør fordi jeg er redd for å si noe dumt eller feil. Jeg har vært alt for opptatt av å øve på hva jeg dbsl svare på dems spørsmål angøe meg at jeg har helt glemt å tenke hva jeg dkdl spørre de om tilbake og å lese om bedriften eller butikk kjeden. Nå er det hovedsakelig butikk jobber jeg søker. Så jeg skal huske på det til en annen gang. Jeg får lett prestasjonsangst på jobbintervju og tror det kan ødelegge mye for meg. Jeg snakker mye når jeg er nervøs og blir kanskje litt fjollete og flirete. Kanskje jeg da virker useriøs. Selv om jeg bere prøver å vise at jeg er blid og har ett godt humør.

 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Det er bra. Nå skal jeg skrive litt generelt. Jeg har vært på ett eneste jobbintervju i hele mitt liv, og jeg takket nei til jobben. Men, jeg har vært noen gnager på andre siden av bordet. Dette behøver ikke være enkelt, men personlighet og utstråling er utrolig viktig på de fleste jobbintervju, like viktig som faglig kunskap. For noen kommer dette naturlig, for andre er det et slit. Men, selv om det ikke kommer like naturlig, prøv å være naturlig. Ikke overkompanser med påtatt cocky.

Øv deg heller på å være den beste versjonen av deg selv. Gå på så mange intervjuer som mulig, tren foran speilet, ta opp video. Still deg selv alle disse spørsmålene, svar på dem, når du er for deg selv. Når du kommer på et overraskende spørsmål, svar på dette også. Vær ærlig, men ikke utlevere deg selv.

Nå vet jeg ikke hvor nøye du er, men du snakket om overvekt. Vel, Nike, just do it. Spis mindre, mosjoner litt. Du behøver ikke bli noen atlet, men overvekt vil så og si alltid være en belastning, så bruk det til din fordel. Gjør noe med det, skap en mestringsfølelse ved å lykkes der. Hver kilo er en seier, det er verdt et klapp på skuldra, det gir selvtillit av å lykkes og av å bli mer førnøyd med seg selv.

Nå vet jeg ikke hvilke vaner du har, men hey, du jobber med kroppen og behøver snart nye klær, stikk innom den litt stilige klesbutikken og få et nytt fresht antrekk. Se i speilet, Looking good, booster. Før intervjuene, ta turen innom en eller annen salong, fresh opp hår og hud. Hey, looking good. Booster. Du er det beste du kan tilby av deg selv.

Får du ikke jobben. Føkk dem, deres tap. Fyll ut forbedringsskjema. Rinse and repeat. Bygg ekte selvtillit ved å lykkes med det du kan kontrollere, å finne en stadig bedre versjon av deg selv. Drit i det du ikke kan kontrollere.

100 intervjuer er hundre nye erfaringer du kan lære av. De har gitt deg erfaring. Erfaring er bra, du har blitt en bedre versjon av deg selv, du har lært. Du er klar for 100 nye.

Høres det slitsomt ut? Er det urettferdig å bli avvist gang på gang? Ja. Verden er ikke rettferdig.

Nettverk er viktig, bygg nettverk. At noen vet hvem du er og kjenner den beste versjonen av deg selv kan være veldig nyttig. Det ene intervjuet jeg var på ble jeg kalt inn på fordi en person jeg såvidt hadde touchet borti nevnte meg når hun søkte på jobb selv, og ble spurt om hun kjente noen i min bransje.

Ellers har jeg til enhver tid fire/fem åpne jobbalternstiver jeg ikke har spurt etter, men har blitt tilbudt. Ikke fordi jeg er best i hva jeg gjør, eller fordi jeg er en modell, jeg er 176 og middels bygget og stadig mer synlige viker, men jeg snakker med folk. Selger den beste versjonen av meg selv, uten å pushe det unaturlig. Om det er tilfeldige personer jeg møter på byen, seminarer, bursdag til en venn, whatever. Dette er heller ikke enkelt, men det er veldig nyttig. Når du først får en jobb åpnes potensialet for nettverk enda mer, for du vil møte flere relevante personer. Vis dem alle den beste versjonen av deg, så når anledningen byr seg, så husker de deg, kanskje.

Beklager lang post, men dette er realitetene. Du kjemper mot andre som ønsker det samme. Du må bruke alle fordeler du har, hele tiden. 

 

Anonymous poster hash: 06e23...192

Lenke til kommentar
Gjest 07de3...6fd skrev (15 timer siden):

Det kan jeg gjøre ja :) godt tips :) problemet er bare at det er blitt sånne teite nye regler nå at de kun tar imot elektroniske søknader og cv. Det er ikke lov å oppbevare på papir pga personvern og at ikke opplysninger skal komme på avveie. Har vel noe med dikkerj å gjøre kanskje .

 

Men kan deldl møte opp å spørre etter sjefen og domrre han om jeg kan dende min cv. De vil helst ikke ha det på epost jeller lengre og mange tar ikke åpne søknader. Men det går an å gå rundt å presentere meg selfølgelig og spørre om de tren folk. Kanskje jeg får lov å vise mon cv og ta den med meg hjem igjen etter han eller hun har sett på den. Da trenger de jo ikke å oppbevare den 

Anonymous poster hash: 07de3...6fd

Dei har lov til å ta imot søknad og CV på pair, GDPR regelverket stiller berre krav til forsvaleg oppbevaring. Mange bruker det likevel som unskuldning fordi det kan være enklare å holde kontroll på poteniselle søkarar om alle søker elektronisk i eit utlysningsverktøy.

Om du møter opp personleg og får beskjed om å sende inn CV elektronisk så har du likevel oppnådd det vikitgaste. Poenget med å møte opp direkte er å gi den som skal tilsette eit ansikt å knytte til namnet, og for å vise at du er interessert og motivert til å få jobben. Det er også ein god muligheit til å få eit fortrinn ovanfor andre søkarar ettersom du kan bruke dette møtet til å gi eit godt fyrsteinntrykk slik at du kan spare inn litt tid på formalitetar og høfligheitsfraser når du kjem til sjølve internvjuet.
Er du litt kreativ så kan du vurdere å lage deg visitkort eller liknande som du kan legge igjen sjølv om dei ikkje vil ha søknaden i papirversjon. Eit anna tips er å lage ein veldig kort jobbsøknad der du ikkje har med så mykje andre opplysningar enn namnet ditt, kontaktinfo og at du er jobbsøkande.

 

Veldig ofte kan du berre møte opp og spørre etter sjefen. Særleg på litt mindre arbeidsplassar er det veldig enkelt. På større arbeidsplassar kan det være ein fordel å gjere avtale om at du kjem innom, det kan også være greitt å ha satt seg litt inn i leiarstrukturen i firmaet ettersom det ikkje nødevndigvis du får snakke med storsjefen når du dropper innom uanmeldt, så då er det greit å være orientert om den personen du snakker med er ein relevant mellomleiar eller om det er ein vanleg tilsett som berre har i oppgåve å ta imot søknaden og sende deg ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...