Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forstilling


Anbefalte innlegg

Fikk bilen eu godkjent for 4 mnd siden ved parkering i carport smalt det til stod venstre framjul på tverra fant ut at kul bolten i lenkarmen var knekt er dette noe som burde blitt oppdaget veg eu kontroll bilen er en Santa Fe 2002 og er dette noe som kan hende uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (På 13.6.2024 den 10:24 AM):

Som du selv sier har bolten knekt. Det kunne skjedd når som helst. 

Skrev hen det? Jeg så bare:

Sitat

Fikkbileneugodkjentfor4mndsidenvedparkeringicarportsmaltdettilstodvenstreframjulpåtverrafantutatkulboltenilenkarmen varknekterdettenoesomburdeblittoppdagetvegeukontrollbilenerenSantaFe2002ogerdettenoesomkanhendeuansett.

😁

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang en eksos-skjøt som knakk dagen etter bilen var eu-godkjent. Så at en kulebolt kan ryke fire måneder senere tviler jeg ikke litt på en gang. Husk at en EU-kontroll kun er en øyeblikks-test. Den forteller kun bilens tilstand i det den blir kontrollert. Og på det tidspunktet var nok kulebolten helt fint.

Om jeg skal gjette så skyldes nok feilen materialtrøtthet, og det er praktisk talt umulig å oppdage før komponenten feiler.

Lenke til kommentar

Om PKK skulle oppdaget begynnende eller skjulte sprekker/svakheter i metallet så måtte de kjørt på med ultrasonisk eller lign scanning av metallet i alle deler og bolter => ville blitt utrolig kostbart.  Og liten nytteverdi kontra å bytte slitasje-del som brekker/knekker. 

Sprekker kan ofte oppstå pga mikroskopiske urenheter/partikler i metallet som gjør at det dannes sprekker via disse urenhetene/partiklene. Men gjerne utløst pga en ytre påvirkning (kjøre ned i pottehull, korrosjon, temperatur etc). Umulig å forutse nøyaktig. 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (19 timer siden):

Om PKK skulle oppdaget begynnende eller skjulte sprekker/svakheter i metallet så måtte de kjørt på med ultrasonisk eller lign scanning av metallet i alle deler og bolter => ville blitt utrolig kostbart.  Og liten nytteverdi kontra å bytte slitasje-del som brekker/knekker. 

Sprekker kan ofte oppstå pga mikroskopiske urenheter/partikler i metallet som gjør at det dannes sprekker via disse urenhetene/partiklene. Men gjerne utløst pga en ytre påvirkning (kjøre ned i pottehull, korrosjon, temperatur etc). Umulig å forutse nøyaktig. 

Hei takk for svar du har rett så nå har jeg bestilt og bytter alt på høyre siden også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...