kypros123 Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Fikk bilen eu godkjent for 4 mnd siden ved parkering i carport smalt det til stod venstre framjul på tverra fant ut at kul bolten i lenkarmen var knekt er dette noe som burde blitt oppdaget veg eu kontroll bilen er en Santa Fe 2002 og er dette noe som kan hende uansett. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Det er visse ting som man ikke kan se. Dette er sannsynligvis en av dem. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Som du selv sier har bolten knekt. Det kunne skjedd når som helst. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Mest sannsynligvis var ikke sparken der på kontroll tidspunktet kjenner flere som har skiftet hjullager 3-5 måneder etter kontroll feks liten slark holder i 2 år bil godkjent Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Marzo skrev (På 13.6.2024 den 10:24 AM): Som du selv sier har bolten knekt. Det kunne skjedd når som helst. Skrev hen det? Jeg så bare: Sitat Fikkbileneugodkjentfor4mndsidenvedparkeringicarportsmaltdettilstodvenstreframjulpåtverrafantutatkulboltenilenkarmen varknekterdettenoesomburdeblittoppdagetvegeukontrollbilenerenSantaFe2002ogerdettenoesomkanhendeuansett. 😁 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Jeg hadde en gang en eksos-skjøt som knakk dagen etter bilen var eu-godkjent. Så at en kulebolt kan ryke fire måneder senere tviler jeg ikke litt på en gang. Husk at en EU-kontroll kun er en øyeblikks-test. Den forteller kun bilens tilstand i det den blir kontrollert. Og på det tidspunktet var nok kulebolten helt fint. Om jeg skal gjette så skyldes nok feilen materialtrøtthet, og det er praktisk talt umulig å oppdage før komponenten feiler. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Fikk du bilen eu-godkjent i en carport? Høres suspekt ut Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni (endret) Om PKK skulle oppdaget begynnende eller skjulte sprekker/svakheter i metallet så måtte de kjørt på med ultrasonisk eller lign scanning av metallet i alle deler og bolter => ville blitt utrolig kostbart. Og liten nytteverdi kontra å bytte slitasje-del som brekker/knekker. Sprekker kan ofte oppstå pga mikroskopiske urenheter/partikler i metallet som gjør at det dannes sprekker via disse urenhetene/partiklene. Men gjerne utløst pga en ytre påvirkning (kjøre ned i pottehull, korrosjon, temperatur etc). Umulig å forutse nøyaktig. Endret 14. juni av Rune_says 1 Lenke til kommentar
kypros123 Skrevet 15. juni Forfatter Del Skrevet 15. juni Rune_says skrev (19 timer siden): Om PKK skulle oppdaget begynnende eller skjulte sprekker/svakheter i metallet så måtte de kjørt på med ultrasonisk eller lign scanning av metallet i alle deler og bolter => ville blitt utrolig kostbart. Og liten nytteverdi kontra å bytte slitasje-del som brekker/knekker. Sprekker kan ofte oppstå pga mikroskopiske urenheter/partikler i metallet som gjør at det dannes sprekker via disse urenhetene/partiklene. Men gjerne utløst pga en ytre påvirkning (kjøre ned i pottehull, korrosjon, temperatur etc). Umulig å forutse nøyaktig. Hei takk for svar du har rett så nå har jeg bestilt og bytter alt på høyre siden også Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Bruker mitt Lokale NAF-Senter til PKK de har sånn morsom løftebukk som rister på bilen deretter sier kontrollør at her er alt i orden de bruker ca 40 minutter på kontroll det gamle verkstedet brukte 1.5 timer med brekkjern/dekkspak 😉 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå