Gå til innhold

Hvorfor avlives ikke løskatter?


Anbefalte innlegg

Sovna skrev (1 time siden):

En villkatt er vel ikke så gira på at du skal komme bort å sjekke ørene på den. Dermed stikker den av fra deg med chip og chap..

 

 


 

Har du sovna?

villkatter blir fanget og sjekket for både tattoo og chip hver eneste dag… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (56 minutter siden):

Fordi alle liv har verdi? Fordi dyrene ønsker å leve? Fordi de som lider fortjener godhet og omsorg? 

 

Dyrene selv følger nok ikke dette prinsippet dessverre, empati.

Ulven tar sau, ørnen tar forskjellige smågnagere, katten tar mus, reven tar høns(i nødsfall katt. For ikke å snakke om de store kattedyrene, går nettopp etter de svakeste og tregeste..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 timer siden):

Katter er veldig frie dyr. De trenger frihet for å trives og vil helst gå fritt. En katt er ikke som en hund som man går tur med i bånd. 

I borettslaget jeg bor i er det forbudt med frittgående dyr, alle dyr utendørs har båndtvang. Ser flere som går tur med katt i bånd, går helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Dyrene selv følger nok ikke dette prinsippet dessverre, empati.

Ulven tar sau, ørnen tar forskjellige smågnagere, katten tar mus, reven tar høns(i nødsfall katt. For ikke å snakke om de store kattedyrene, går nettopp etter de svakeste og tregeste..

Det er forskjell på dyrs natur og det å være stygg mot dyr, eller ikke hjelpe dem med vilje,  overrasket over at du ikke ser dette

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

Det er forskjell på dyrs natur og det å være stygg mot dyr, eller ikke hjelpe dem med vilje,  overrasket over at du ikke ser dette

Jeg ser dette. Det er ikke det samme..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (26 minutter siden):

I borettslaget jeg bor i er det forbudt med frittgående dyr, alle dyr utendørs har båndtvang. Ser flere som går tur med katt i bånd, går helt fint :)

Båndtvang for alt av hund uten anledning til selektive og egne vurderinger er noe forbanna tull. Skal jeg ha bånd på en Chihuahua i mens den sitter i veska på fanget mitt på bussen?

Heldigvis blåser noen av håndheverne av loven dette. De gjør faktisk sine selektive vurderinger. Banner i kirken, ok, men jeg har ALDRI bånd på hunden min..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (25 minutter siden):

Båndtvang for alt av hund uten anledning til selektive og egne vurderinger er noe forbanna tull. Skal jeg ha bånd på en Chihuahua i mens den sitter i veska på fanget mitt på bussen?

Heldigvis blåser noen av håndheverne av loven dette. De gjør faktisk sine selektive vurderinger. Banner i kirken, ok, men jeg har ALDRI bånd på hunden min..

Derfor er reglene jo heller ikke slik som du tror:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74/KAPITTEL_2#shareModal

Sitat

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade husdyr, tamrein eller viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (36 minutter siden):

Båndtvang for alt av hund uten anledning til selektive og egne vurderinger er noe forbanna tull. Skal jeg ha bånd på en Chihuahua i mens den sitter i veska på fanget mitt på bussen?

Heldigvis blåser noen av håndheverne av loven dette. De gjør faktisk sine selektive vurderinger. Banner i kirken, ok, men jeg har ALDRI bånd på hunden min..

I borettslaget vårt er det båndtvang på ALLE dyr, ikke bare hund. Hva du gjør på bussen og ellers utenfor borettslaget driter vi i, men utendørs innenfor borettslagets arealer skal alle dyr være i bånd. Brudd på dette påklages et par ganger via sentral juridisk før det tas grep for å starte prosessen med utkastelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Derfor er reglene jo heller ikke slik som du tror:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74/KAPITTEL_2#shareModal

 

I båndtvangstiden jeg prater om. Hunder skal helst i fengselsgård. Og overfor mange hunderaser, individets(galskap-eier) så er dette helt klart legitimt. Det er i denne båndtvangstiden jeg likevel savner en klausul der håndheveren av lovverket,(politi/viltnemd) er gitt anledning til skjønnsvurderinger. De trenger ikke lang utdanning i adferdskunnskap hos hund for å klare å vurdere om den respektive hunden er til null fare for omgivelsene, gitt det område hund og eier påtreffes.

Nå har jeg likevel truffet på viltnemda i skog med min mindre hund løs, i båndtvangstiden, den ville blitt banket opp av en kjøttmeis. Vedkommende gjorde faktisk egne vurderinger, ga meg ikke bot, men henstilte til at jeg tok på båndet hvis folk var i nærheten for å gå foran med et godt eksempel. Tror ikke representanten for viltnemda får sparken for slike egne vurderinger.

Båndtvangstid eller ikke. Min hund får ikke lov til å hilse på hunder i bånd. Uten at det gjøres rede for først vel og merke.. Det er oftest de hundene og eiere jeg ikke stoler på. Hysteriske eiere som nærmest løfter dyret til værs i stramt bånd, for nå kan alt gå til helvete liksom. Og den hunden bjeffer og freser som fy selvsagt. Hadde min og en slik hund truffet hverandre i løs tilstand så hadde det med største sannsynlighet gått helt fint. De har noe innabords som heter hundespråk. Det skjønner 99% av hundeeiere mindre av.. I alle fall her til lands.

I Frankrike så jeg omtrent samtlige hunder løse. Aldri noe problemer. Eierene fulgte med i timen likevel.

Skjønner selvsagt at alt av dette ikke på noen måte kan sammenlignes med to løse og gærne settere på fritt løp i skog og mark.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
^fmj skrev (9 timer siden):

Det er greit at de er glade i dyr, men hvor skal grensen gå? Penger tror jeg de har nok av, de kjørte jo rettssak som kostet flere hundretusen for å hindre at en katt skulle bli avlivet.

Har brukt 600.000 kroner på katten Cy – no tar dei saka til Høgsterett

 

Her må man selvsagt utforme noen retningslinjer.

 

Båndtvang burde absolutt innføres.

 

Enig i krav om chip etc. Syns også det burde være krav om sterilisering, unntak for avl og slikt.

Nei de har ikke mye penger, de er avhengig av veldedighet 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 timer siden):

Fordi alle liv har verdi? Fordi dyrene ønsker å leve? Fordi de som lider fortjener godhet og omsorg? 

 

 

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Helt enig @Tussi 😻😻😻🐈🐈🐈🐱🐱🐱🐱😾😾😿😿🙀🙀😽😽😼😼😹😹😹😸😸😺😺🐈‍⬛🐈‍⬛ Tuss sier mjau han er enig 

Jeg er også helt enig! Alfred sier voffvoff, han er også enig 😃😻🐶🥰

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

I båndtvangstiden jeg prater om. Hunder skal helst i fengselsgård. Og overfor mange hunderaser, individets(galskap-eier) så er dette helt klart legitimt. Det er i denne båndtvangstiden jeg likevel savner en klausul der håndheveren av lovverket,(politi/viltnemd) er gitt anledning til skjønnsvurderinger. De trenger ikke lang utdanning i adferdskunnskap hos hund for å klare å vurdere om den respektive hunden er til null fare for omgivelsene, gitt det område hund og eier påtreffes.

Nå har jeg likevel truffet på viltnemda i skog med min mindre hund løs, i båndtvangstiden, den ville blitt banket opp av en kjøttmeis. Vedkommende gjorde faktisk egne vurderinger, ga meg ikke bot, men henstilte til at jeg tok på båndet hvis folk var i nærheten for å gå foran med et godt eksempel. Tror ikke representanten for viltnemda får sparken for slike egne vurderinger.

Båndtvangstid eller ikke. Min hund får ikke lov til å hilse på hunder i bånd. Uten at det gjøres rede for først vel og merke.. Det er oftest de hundene og eiere jeg ikke stoler på. Hysteriske eiere som nærmest løfter dyret til værs i stramt bånd, for nå kan alt gå til helvete liksom. Og den hunden bjeffer og freser som fy selvsagt. Hadde min og en slik hund truffet hverandre i løs tilstand så hadde det med største sannsynlighet gått helt fint. De har noe innabords som heter hundespråk. Det skjønner 99% av hundeeiere mindre av.. I alle fall her til lands.

I Frankrike så jeg omtrent samtlige hunder løse. Aldri noe problemer. Eierene fulgte med i timen likevel.

Skjønner selvsagt at alt av dette ikke på noen måte kan sammenlignes med to løse og gærne settere på fritt løp i skog og mark.

Jeg har hunden min i bånd i båndtvangstiden, han løper løs utenom og er veldig lydig på innkalling. Men har flere ganger opplevd at løse hunder løper bort til oss og er aggressive. Eieren er ikke alltid i nærheten. Det kan skape farlige situasjoner. Uansett hvor godt trent en hund er kan man aldri stole på at den alltid vil reagere bra og oppføre seg fint. Noe av det værste jeg vet er små gneldrebikkjer som løper løs og eieren ikke har trent skikkelig, for de erjo så små og søte og kan jo ikke gjøre noen noe vondt... Nå aner jeg ikke hvordan hunden din er, men av prinsipp mener jeg at loven om båndtvang skal overholdes av alle hundeeiere!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Nei de har ikke mye penger, de er avhengig av veldedighet 

Det er greit, men det virker ikke som at det er noe problem når de kan bruke hundretusener på å redde en random katt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (2 timer siden):

Det er greit, men det virker ikke som at det er noe problem når de kan bruke hundretusener på å redde en random katt.

Alle dyrevernorganisajsoner driver uten offentlige tilskudd, muligens med noen unntak, for mange vil økonomi være avgjørende om et dyr som kan leve et godt liv får leve eller må dø

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (4 timer siden):

Jeg har hunden min i bånd i båndtvangstiden, han løper løs utenom og er veldig lydig på innkalling. Men har flere ganger opplevd at løse hunder løper bort til oss og er aggressive. Eieren er ikke alltid i nærheten. Det kan skape farlige situasjoner. Uansett hvor godt trent en hund er kan man aldri stole på at den alltid vil reagere bra og oppføre seg fint. Noe av det værste jeg vet er små gneldrebikkjer som løper løs og eieren ikke har trent skikkelig, for de erjo så små og søte og kan jo ikke gjøre noen noe vondt... Nå aner jeg ikke hvordan hunden din er, men av prinsipp mener jeg at loven om båndtvang skal overholdes av alle hundeeiere!

Jeg har en typisk gneldrebikkje, som du kaller det. Varslere er tydeligvis et snillere begrep. Selv utenom båndtvangstiden finnes det hunder som aldri skulle vært løse i det hele tatt. Det er en kjensgjerning.

Det er en myte at man aldri kan stole på sin hund uansett trening. 99% får jaggu holde. Josefine på 45 kg kan ende vannrett i lufta, i bånd, når monster-dog dyret har bestemt seg for noe. Det er ingenting som heter 100%. Hvis du regner nano-risiko.

Jeg går som sagt nesten alltid uten bånd på gneldrebikkja mi. Tiden vi er i nå har jeg en skolisse på 1,5 meter hengene etter bare for symbolikkens skyld. Ja, andre hundeeiere gir meg et olmt blikk. Spesielt når denne eieren er passe desperat og sliter med sin hund på andre siden av en trang villavei som jeg bor i. Hvorfor blir det et olmt blikk på meg som har en lydig, men løs tass? Den går jo rett ved bena mine og blåser den fresende bikkja og den hysteriske eieren en lang gang. Jo, misunnelse. Ingenting annet. Dette klarer/gidder ikke disse hundeeierene selv..

Og ikke er det rakettforskning heller. Hunder er ikke dumme, de er i utgangspunktet innstilt på team work(de er tross alt flokkdyr), 

Jeg følger derimot den forrige politivedtekten. "du skal ha kontroll på hund ved bruk av bånd eller på annen måte."

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (Akkurat nå):

Jeg har en typisk gneldrebikkje, som du kaller det. Varslere er tydeligvis et snillere begrep. Selv utenom båndtvangstiden finnes det hunder som aldri skulle vært løse i det hele tatt. Det er en kjensgjerning.

Det er en myte at man aldri kan stole på sin hund uansett trening. 99% får jaggu holde. Josefine på 45 kg kan ende vannrett i lufta, i bånd, når monster-dog dyret har bestemt seg for noe. Det er ingenting som heter 100%. Hvis du regner nano-risiko.

Jeg går som sagt nesten alltid uten bånd på gneldrebikkja mi. Tiden vi er i nå har jeg en skolisse på 1,5 meter hengene etter bare for symbolikkens skyld. Ja, andre hundeeiere gir meg et olmt blikk. Spesielt når denne eieren er passe desperat og sliter med sin hund på andre siden av en trang villavei som jeg bor i. Hvorfor blir det et olmt blikk på meg som har en lydig, men løs tass? Den går rett ved bena mine og blåser den fresende bikkja og den hysteriske eieren en lang gang. Jo, misunnelse. Ingenting annet. Dette klarer/gidder ikke disse hundeeierene selv..

Og ikke er det rakettforskning heller. Hunder er ikke dumme, de er i utgangspunktet innstilt på team work(de er tross alt flokkdyr), 

Jeg følger derimot den forrige politivedtekten. "du skal ha kontroll på hund ved bruk av bånd eller på annen måte."

 

Lenke til kommentar

Bør være påbudt med merking og kastrering av hannkatter, med unntak av avl.

Er og enig i at avliving dessverre er en løsning, de blir for mange. Men når folk ikke bryr seg og slipper løs kattunger, og ikke tar ansvar å kastrerer eventuelt steriliserer kattene sine blir det som nå

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...