SahandJ Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni Hei alle sammen, Jeg er på utkikk etter en mini-pc. Jeg er nysjerrig på Beelink SER7/8. Er det noen som har noen erfaringer med den eller andre mini-pc'er de kan anbefale? Jeg bygget min nåværende stasjonær PC. Vurderte å bygge en miniATX PC, men heller mer mot å bare få en vel bygd, god avkjølt mini-PC. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Sjekk ETAprime på Youtube. Han har 10-15 minutters overview av mange slike miniPCer. Beelink, Minisforum... Hvis du ikke ønsker å legge ut 8k for en minPC kan du kjøpe en Asus Rog Ally på finn.no til 4000kr. Kjøpe en dock til 400kr. koble til skjerm, tastatur og mus. Husk å velge en med AMD Z1 Extreme. Samme CPU som 7840U, de har fjernet Ai greia fra Z1 Extreme. Lenke til kommentar
lals Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni kjøpte en Minisforum UM790 for en stund siden fra Aliexpress. bruker den i stuen som HTPC. Var fornøyd helt til en av RAM brikkene lagde blue screen. merker det er for lite med 8GB RAM, selv om det er stort sett er streaming den blir brukt til. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni (endret) En mulighet er å bygge en kompakt datamaskin: Mini-ITX hovedkort og kabinett f.eks: SilverStone SUGO SG13 (22.2 cm x 28.5 cm x 18.1 cm) Mer kompakt blir f.eks Intel NUC. Barebone-kabinetter: https://www.prisjakt.no/c/barebone-kabinetter Stasjonære-datamaskiner: https://www.prisjakt.no/c/stasjonaere-datamaskiner?1584=Intel|AMD&r_1426=0-304 Endret 13. juni av Svein M Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Vurdert en Mac mini? Det kan være et godt valg. Men selvsagt ditt valg. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni (endret) 8GB blir litt lite. Vet ikke hva slags RAM de selger med. Kjøper jeg miniPC fra Ali så foretrekker jeg barebone. Bedre å velge RAM og SSD selv. Fordelen med 7940HS er watt. 54 vs 28 på 7840U/Z1 Extreme. Jeg har Silverstone Sugo i stuen. Det er en meget fin løsning. Skal få tatt et bilde. Min er plassert i en IKEA romdeler/hylle. Trur hyllene er 33x33cm. I den har jeg AMD R5 4600G, RX 6600, 16GB 3600MHz RAM og 1TB NVMe SSD. Prøvde meg på en fancy og mindre løsning med innebygd SFF PSU. PSU røyk etter få uker. Fikk ikke tak i ny og måtte sende tilbake In Win kabinettet. Fikk pengene tilbake og brukte de på standard ATX PSU og kabinett. Senere fikk jeg takk i 3stk RX 6600 til 1700kr/stk. Satt en i StuePCen og de tom andre inn i PCene til ungene. GTX 980 og RX580 ble litt dårlig etter hvert. Skal fikse litt på den. Planene er å 3d printe ny front. Fikse luftekanaler og bedre airflow. Men jeg liker Asus Rog Ally i dock løsningen. For rundt 5000kr får man en Ally, dock + ekstra USB hub hvis man trenger. Kan oppgradere til 2TB NVMe SSD ved behov. Endret 13. juni av Kenhten Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Skal du ha en miniPC så er disse geniale mtp på pris vs ytelse. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=355081394 Har et par miniPCer fra før, men vurderer faktisk å shoppe denne, så bra er faktisk dette tilbudet. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni De er litt svak. TS nevnte Beelink SER7. De har AMD 7840HS. Det er 600USD + moms. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Om en ser på brukte maskiner så tenk på at Windows 11 har krav til hva CPU som brukes (f.eks intel generation 8). Om en bruker Linux så kan en bruke eldre hardware. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 1 hour ago, Kenhten said: De er litt svak. TS nevnte Beelink SER7. De har AMD 7840HS. Det er 600USD + moms. Kommer jo an på hva en skal bruke den til. Er jo ikke noe tvil om at 7840HS er vesentlig kraftigere til å bruke bare 35W (+773% ytelse) https://technical.city/en/cpu/Ryzen-7-PRO-7840HS-vs-PRO-A10-8770E En får det en betaler for. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni (endret) Har selv kjøpt en HP sak med desktop CPU. Trur det er en I5-6500T. Kjekk sak til server greier. Betalte 1200kr. Mye okey hardware på finn men mange skal ha litt for mye. De du linket til frister litt. Men jeg har altfor mye. EDIT: Samme sjappe har Dell OptiPlex 7050 med i5-7600 til 1400kr. Fikk nettopp tilbake 2 bærbare Toshiba PCer. Intel Celeron N2830. Kjører Ubuntu Server med Minecraft Bedrock. CPU er under anbefalt spec på MC server men fungerer kjempebra som server for familien. Prøvde å selge den ene på finn. Satt prisen til 100kr for å ikke bli plaget av "Gi bort - folket", men skrev i annonsen at prisen ikke var fast. Ingen som var interessert. Aliexpress har mange miniPCer med Intel N100 og N200. Jeg har Intel N5105 i min Aliexpress miniPC. Kjørte opp Ubuntu server med MC bedrock for å sjekke om jeg merket noe forskjell mellom den og N2830. Merket ikke mye. N2830 kunne gå opp til 100% på CPU noen sekunder, noe N5105 ikke gjorde. MiniPCen min er 7.2x7.2x4.6cm. Endret 13. juni av Kenhten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå