Boing_80 Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni Jeg spiller til vanlig på pc og det er min foretrukne plattform. Før da Xbox spill ikke var tilgjengelige på pc så hadde den konsollen. Men etter at spill utgitt av Microsoft kan spilles både på konsollen og pc så har jeg solgt den. Men det er et spill jeg ikke har fått oplevd enda og det er Demon`s souls på PS5. Jeg vil gjerne spille det, men er ikke så oppdatert i konsoll verdenen lenger. Så, hva sier dere? Er ny Playstation konsoll under utvikling eller vil PS5 være aktuell i noen år til? Om jeg kjøper den på Finn.no, altså brukt, hva vil være overpris og hva bør jeg betale (la oss anta at konsollen er brukt noen år)? På forhånd takk for alle råd og tips. Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 11. juni Del Skrevet 11. juni PS5 pro kommer til høsten. Tiden vil vise om den er mer essensiell enn PS4 pro var. Jeg tror det er lenge til vi vil se PS6. Det er ikke helt umulig at Demon's Souls kommer til PC en dag. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Pr. nå ville jeg ventet til PS5 Pro. Det kommer nok en god del spill som er verdt det til høvelig samme tid. Ytelsen på GPU er vesentlig bedre på Pro. PSVR2 tjener nok mye på dette sånn som på forrige gen. Ironisk nok har jeg både PS5 og XSX, men det er PS4 Pro og Xbox One X som blir brukt. Sier vel en del om hvor treg den siste generasjonen er mht spill. Lenke til kommentar
dølledøck Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni (endret) demons souls remake har fått noen forandringer så det er best å sette seg inn i disse før kjøp. Endret 23. juni av dølledøck Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni (endret) Jeg kan ikke se at du nevner hva slags PC du har. Hvis du har en dugelig PC er PS5 tilnærmet overflødig da ny policy gjør at mange av spillene finner veien til PC. Vente må man, men det er noe å spille eller gjøre imens. PS5 støver ned hos meg. Så kan man få tilgang på titalls spill for en rimelig penge, men for meg går det bare inn i en backlog på hundrevis av titler. PS5 er helt kurant som et innpass i spillverden hvis man ikke har noe fra før. Da har man tid til å spille de månedlige spillene osv. Det største problemet med PS-økosystemet er at plutselig forsvinner titler som man er knyttet til. Stardust Portable var omtrent den eneste årsaken til at jeg orket å starte opp PS5-en. Synd, vi tar det bort. Så stjernestøv har nå blitt til PS5 med støv. Det er ikke så lenge siden PS Plus tok bort et titalls kjente titler. Jeg hadde flere av de på "bucket list" og nå er de borte. Jeg føler meg lurt av de PS plus-greiene. Det er veldig uoversiktlig og lite forutsigbart. Det jeg egentlig vil frem til er at hvis du allerede er investert i andre spill og spillplattformer bør du tenke over hvor mye det er realistisk å få spilt. Hvis du trives med PC-en kanskje du heller skal putte pengene i å oppgradere den. En PC kan også brukes til mye annet konstruktivt. Jeg har en Switch også. Det er samme problemet der. Jeg liker å spille ut over de 8+ årene produsenten har tenkt å ha spillene tilgjengelig. På PC er et annerledes. Man kan grave i boden og finne, PC CD-ROM man kjøpte for 30+ år siden og få det lastet inn på ei ny maskin. Sony og Nintendo, er mest interessert i at du skal fortsette å kjøpe spill, ikke at du skal ha en mulighet til å spille de spillene du allerede har. Hvis Nintendo hadde brydd seg om kundene mer enn seg selv hadde de laget adapter for å bruke gamle spillkassetter på nye maskiner. De er nok redd for å kannibalisere eget salg hvis kunden skal få spille gamle spill, men realiteten er at andre aktører tar den delen av markedet. Jeg har kjøpt hundrevis av spill på Steam de siste 20 årene og det virker stabilt, men det er DRM-basert og i teorien kan man en dag sitte igjen med to tomme hender. Det eneste fornuftige er nok å kjøpe spill hos GOG eller tilsvarende og selv arkivere de titlene man bryr seg om. Hva vet vel jeg, kanskje det finnes mennesker som kun er interessert i å spille de siste og nyeste spillene eller som er villige til å kjøpe det samme Nintendo-spillet for femte gang (hver gang det kommer ny plattform). Men det virker som at mengden folk som holder på med gamle spill er voksende. TLDR: Mange titler finnes eller kommer til PC etter hvert. PS5 er best for de som ikke har så mange spill fra før og rikelig med tid til å spille gjennom PS-Plus-biblioteket. Tidsklemme, har du tid til en til spillplattform. Er PS5 forbrukervennlig nok. Spill kan forsvinne ut av biblioteket eller ikke la seg gjøre å spille på fremtidige generasjoner av maskinvare. Endret 24. juni av BadCat 1 Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni (endret) PS6 er ca 4 år unna, så den ville jeg ikke ventet på. PS5 Pro ser jeg noen nevner her men den vil kun være for spesiellt interesserte og fort koste 1-2000 kr mer enn standard PS5. Å kjøpe en brukt PS5 er selvsagt der hvor du får mest for pengene. Selv har jeg både PC, Xbox og PS5 og har nesten kun spilt på PS5 de siste 4 åra (siden PS5 kom ut). Spilte Demon's Souls på lanseringsdagen og digga det! Kan definitivt anbefales varmt. 🙂 Endret 25. juni av djorgen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni (endret) Digital Foundry har jo vært inne på at PS5 Pro blir mer eller mindre en "PS6" med tanke på alt ekstra de dytter i den. Xbox sin spec på neste generasjon har jo lekket og PS5 Pro ser ut til å dekke all denne techen. Det sies jo også at PS5 har nådd peak i sin levetid allerede. Personlig synes jeg det skjedde allerede før det hele egentlig startet mer eller mindre. Spør du meg er hele 9.gen greia med konsollene en så stor endring i markedet at jeg er utrolig spent på hvordan industrien blir å takle dette. Konsollene har jo alltid vært "en sikker vinner" for de som selger mye av sine spill, men innsatsfaktoren begynner å bli så stor nå at jeg blir bekymret for enda et gigahopp i ytelse og forventninger, så det er nok smart å basere seg mer på det som allerede er laget til nå og få inntekter på det. Endret 30. juni av vidor Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. juni Forfatter Del Skrevet 30. juni (endret) BadCat skrev (På 24.6.2024 den 2:43 PM): Jeg kan ikke se at du nevner hva slags PC du har. Hvis du har en dugelig PC er PS5 tilnærmet overflødig da ny policy gjør at mange av spillene finner veien til PC. Vente må man, men det er noe å spille eller gjøre imens. PS5 støver ned hos meg. Så kan man få tilgang på titalls spill for en rimelig penge, men for meg går det bare inn i en backlog på hundrevis av titler. PS5 er helt kurant som et innpass i spillverden hvis man ikke har noe fra før. Da har man tid til å spille de månedlige spillene osv. Det største problemet med PS-økosystemet er at plutselig forsvinner titler som man er knyttet til. Stardust Portable var omtrent den eneste årsaken til at jeg orket å starte opp PS5-en. Synd, vi tar det bort. Så stjernestøv har nå blitt til PS5 med støv. Det er ikke så lenge siden PS Plus tok bort et titalls kjente titler. Jeg hadde flere av de på "bucket list" og nå er de borte. Jeg føler meg lurt av de PS plus-greiene. Det er veldig uoversiktlig og lite forutsigbart. Det jeg egentlig vil frem til er at hvis du allerede er investert i andre spill og spillplattformer bør du tenke over hvor mye det er realistisk å få spilt. Hvis du trives med PC-en kanskje du heller skal putte pengene i å oppgradere den. En PC kan også brukes til mye annet konstruktivt. Jeg har en Switch også. Det er samme problemet der. Jeg liker å spille ut over de 8+ årene produsenten har tenkt å ha spillene tilgjengelig. På PC er et annerledes. Man kan grave i boden og finne, PC CD-ROM man kjøpte for 30+ år siden og få det lastet inn på ei ny maskin. Sony og Nintendo, er mest interessert i at du skal fortsette å kjøpe spill, ikke at du skal ha en mulighet til å spille de spillene du allerede har. Hvis Nintendo hadde brydd seg om kundene mer enn seg selv hadde de laget adapter for å bruke gamle spillkassetter på nye maskiner. De er nok redd for å kannibalisere eget salg hvis kunden skal få spille gamle spill, men realiteten er at andre aktører tar den delen av markedet. Jeg har kjøpt hundrevis av spill på Steam de siste 20 årene og det virker stabilt, men det er DRM-basert og i teorien kan man en dag sitte igjen med to tomme hender. Det eneste fornuftige er nok å kjøpe spill hos GOG eller tilsvarende og selv arkivere de titlene man bryr seg om. Hva vet vel jeg, kanskje det finnes mennesker som kun er interessert i å spille de siste og nyeste spillene eller som er villige til å kjøpe det samme Nintendo-spillet for femte gang (hver gang det kommer ny plattform). Men det virker som at mengden folk som holder på med gamle spill er voksende. TLDR: Mange titler finnes eller kommer til PC etter hvert. PS5 er best for de som ikke har så mange spill fra før og rikelig med tid til å spille gjennom PS-Plus-biblioteket. Tidsklemme, har du tid til en til spillplattform. Er PS5 forbrukervennlig nok. Spill kan forsvinne ut av biblioteket eller ikke la seg gjøre å spille på fremtidige generasjoner av maskinvare. Mine pc spesifikasjoner: - i5-12400F - RTX 3070 - 64GB DDR4 - alle diskene er SSD - Windows 11 Home - LG-skjerm med 2560x1440 oppløsning Jeg klarer å kjøre de fleste spill uten problemer. Har skjønt at det ofte ikke pleier å være store forskjeller mellom høy og ultra innstillinger i spill. Spiller for det meste enspiller spill, turbaserte, RTS, RPG og ARPG. Endret 30. juni av Boing_80 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. juni Forfatter Del Skrevet 30. juni dølledøck skrev (På 23.6.2024 den 12:31 PM): demons souls remake har fått noen forandringer så det er best å sette seg inn i disse før kjøp. Jeg spilte aldri det første Demons souls spillet så ingen nostalgiske problemer for min del. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni 5 minutes ago, Boing_80 said: Mine pc spesifikasjoner: - i5-12400F - RTX 3070 - 64GB DDR4 - alle diskene er SSD - Windows 11 Home Jeg klarer å kjøre de fleste spill uten problemer. Har skjønt at det ofte ikke pleier å være store forskjeller mellom høy og ultra innstillinger i spill. Spiller for det meste enspiller spill, turbaserte, RTS, RPG og ARPG. Det kjører det som er hvis man ikke for tanker om høy oppløsning og maksimale effekter eller Ray tracing. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. juni Forfatter Del Skrevet 30. juni (endret) BadCat skrev (9 minutter siden): Det kjører det som er hvis man ikke for tanker om høy oppløsning og maksimale effekter eller Ray tracing. Jeg har native 2560x1440 oppløsning og har det helt fint når det gjelder grafikk osv. Ray tracing er jeg ikke så opptatt av da. EDIT: tror du mente PS5 nå. Ja, svaret mitt er det samme i så fall. RT er jeg ikke så opptatt av. Endret 30. juni av Boing_80 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni (endret) Jeg har en kraftigere PC enn deg, men jeg ser likevel ikke helt verdien av å ha en PS5 med det du har. Jeg har en PS5 og jeg får ikke brukt den nok. Du får gå noen runder med deg selv og spørre om du har tid, penger, plass og interesse av å ha flere systemer som gjør omtrent det samme. Spør du meg er det bedre å putte de PS5-pengene på sparing og spare til oppgradering av PC-en om noen år. Det er ikke som at du ikke får spilt nok hvis du kun har PC. Hvis du har flere systemer vil det ene samle støv mens du bruker det andre. Endret 30. juni av BadCat 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. juni Forfatter Del Skrevet 30. juni dølledøck skrev (På 23.6.2024 den 12:31 PM): demons souls remake har fått noen forandringer så det er best å sette seg inn i disse før kjøp. Så gjennom videoen nå og synes han er i overkant kritisk om nyutgaven. Kanskje en fordel for meg som aldri har spilt originalspillet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. juli Del Skrevet 1. juli Med den PCen du har ville jeg i alle fall ventet på Pro om det er aktuelt. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 1. juli Del Skrevet 1. juli Har PS4 Pro, kjøpte PS5 men vart knapt brukt og solgte 1 år seinare til ein hyggelig pris for min del. Har venta lenge og vel på PS5 Pro men syns di er treige med å få den ut. Tipper PS5 Pro blir knall, men hadde aldri kjøpt den for bare eit spill...da hadde eg heller holdt meg til PC. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august https://www.dealabs.com/magazine/voici-le-nom-le-design-de-la-nouvelle-console-de-playstation-avec-plein-dautres-details-inedits-59094 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august Ryktene sier vel at den annonseres nå i september. Blir å slå til når den kommer, så jeg er klar til GTA 6 neste år Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september (endret) Ble annonsert i dag. Men fy f... for en pris. $699.99/£699.99/€799.99. Og da snakker vi digital only. Skal du ha drevet så må du hoste opp kr. 1479,- oppå der igjen. Men hva tror vi norske prisen blir? Regner man ut fra pundet så er man nærmere 10k, men tar man utgangspunkt i dollaren så en plass rundt kr. 7500-8500,-. Tror og det er av den optimistiske delen av skalaen. Skulle jeg gjetta selv så tipper jeg en plass rundt kr. 9.500-10.000,-. Blir ikke kjøp her i gården iallefall. Holder lenge med lanseringskonsollen for min del 😛 Endret 10. september av CaZpeR Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september Dollar-eksemplene er jo uten moms, så jeg ville nok heller vært mer pessimistisk der. Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe denne, men for den latterlige prisen der så står jeg over. LOL, Sony. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september PS5 Pro kommer uten Blu-Ray spiller og slikt må kjøpes separart. Norsl pris tipper jeg derfor blir nærmere 10.000 Kr. Mulig det kommer et boost av spill ved lanseringen. Tenker f.eks GTA6 vil gi et økt salg av PS5 Pro f.eks. Måten maskinen er designet på er veldig likt PS4 Pro. Litt bedre CPU som i praksis er det som trengs for å drive vesentlig bedre GPU. Teknisk sett kastes det også inn forbredret raytracing (eller strålesporing for de norskeste av dere). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå