Gå til innhold

Ny fjernkontroll til gammel dekoder?


Anbefalte innlegg

Hei, det er flere taster på fjernkontrollen til TV som ikke virker, og jeg må bytte den ut.
Jeg ringte Telenor og det skulle koste 375 kr for ny fjernkontroll.

Det var visst bare nødvendig å bytte ut fjernkontrollen, selv om TV-boksen er fra 2013 (Canal Digital Kabel TV) og TV-en er fra 2009.

Er det mulig?

En ny dekoder må ev. leies for kr. 99 pr. måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (1 time siden):

Er det tven eller dekoderen du treng fjernkontroll til?

Korleis ser den gamle fjernkontrollen ut?

Fjernkontrollen til TV-en virker, men ikke til dekoderen. (Jeg glemte visst at TV-en har sin egen kontroll).

Jeg må trykke kjempehardt på tasten mange ganger før det skjer noe, og enkelte taster har visst helt tatt dagen. Vanskelig å bytte kanal, og jeg kommer ikke inn på instillinger/verktøy-menyen lenger.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MK3 skrev (1 minutt siden):

Har du ladet/skiftet batteriet på fjernkontrollen. Det er ikke uvanelig at fjernkontrollen virker dårlig når batteriet går mot tomt.

Ja, det første jeg gjorde for en stund tilbake. Men kanskje jeg byttet til noen kortlevde batterier? Jeg prøver å bytte batterier en gang til.

Lenke til kommentar

Samme problemet som før med helt nye batterier.

Tast 1 og 3 virker ikke. Tast 2 virker av og til hvis jeg trykker hardt. Tast 4-9 virker.

TV-guide kan åpnes. Piltastene for å flytte meg rundt i teksten virker av og til, men jeg får ikke åpnet kanalene. OK-tasten virker ikke.

Jeg får ikke sett tv-kanalene på tast 1 og 3.

Lenke til kommentar
MK3 skrev (8 minutter siden):

Inntil du får en ny fjernkontroll, kan du bruke CH+ og CH- knappene til å skifte kanaler opp eller ned?

Du tenker da at en ny fjernkontroll vil fungere med det gamle utstyret mitt?

CH+ og CH- knappene virker ikke.

Lenke til kommentar
MK3 skrev (2 minutter siden):

Dersom du får kjøpt en identisk fjernkontroll fra Canal Digital antar jeg den kan parres mot dekoderen.

Alternativt kan en universalfjernkontroll være en løsning.

Jeg kan jo høre om de har noen gamle Canal Digital fjernkontroller liggende.

Den nye typen til T-We Boks II synes jeg ser litt annerledes ut.

https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/t-we-boks-ii/fjernkontroll/

https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/t-we-boks-ii/fjernkontroll/#knapper

Lenke til kommentar
LeGranDuc skrev (18 minutter siden):

Hvis du tør og demontere fjernkontrollen kan det være en ide og rengjøre kontaktpunktene.
Har gjort det selv på fjernkontroller som har fjusket.

Ja...

Sikkert mulig å ødelegge fjernkontrollen når man prøver å åpne den, hvis man ikke er fingernem. Vet ikke om man må skyve hardt utover på toppen eller bruke kniv langs sidene.

Lenke til kommentar

Du trenger en "spudger". Et slags brekkverktøy. Finnes mange typer som kan kjøpes rundt forbi. Power har noen verktøysett fra iFixit med slike. Finner muligens noen hos Biltema, Clas, Kjell e.l. også. Dog er noen fjernkontroller så godt klipset i sammen at de ofte ikke ser ut etterpå.

maxresdefault.jpg.b7a07a98ae193bba58efcfcad3804d87.jpg

Du kan også improvisere med andtre ting. Et flatt og bredt skrujern, gammelt kredittkort eller andre ting som ser ut til å kunne brukes. Begynn i enden hvor skruen satt.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (17 timer siden):

Ikke så lett å åpne denne her. Skrudde opp en skrue under batterirommet. Forstår ikke helt hvordan.

  Vis skjult innhold

IMG_4715.thumb.jpeg.2791a82ad1f4ad8e8190f7601a321178.jpeg

 

Det er klips langs sidene, bare å bryte dem opp, spiller ingen rolle om noen knekker, da setter du bare på en tape.

Endret av ^fmj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For alt for mange år siden jobbet jeg deltid i NGT under studiene, og jeg husker fortsatt når jeg spurte NextTV-gutta (som satt for seg selv) hvilket spørsmål jeg skulle stille og hvilket skjema jeg skulle fylle ut for at kunden skulle få tilsendt ny fjernkontroll (siden det var et voldsomt byrokrati for å få sendt ny ruter, nytt telefon-adaptert, ny TV-dekoder etc), flytskjemaer etc. Svaret var veldig enkelt. "Hvis kunde nevnte ordet fjernkontroll så trykker du på knappen fjernkontroll slik at det sendes ut en fjernkontroll. Hvis kunden brukte ordet fjernkontroll to ganger så trykke du to ganger på knappen så det blir sendt ut to fjernkontroller."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...