Gå til innhold

Bilferie I Europa


Anbefalte innlegg

robertaas skrev (2 timer siden):

Har bodd i Montpellier så kjenner godt til området. Pont du Gard er et must å se for de fleste. En kombinert viadukt og akvadukt bygd for ca 2000 år siden og fortsatt i bruk som bru. Byen Nimes som ligger ikke for langt unna har et amfiteater fra samme tid. Det brukes fortsatt til tyrefekting og konserter. Og så har byen ett av verdens best bevarte romerske templer.

Om man ber noen tegne en befestet middelaldersby så vil tegningen se ut som Aigues-Mortes.

Ja, vi var på Pont du Gard i januar. Bodde faktisk i Aigues Mortes 😅. Trives veldig godt nede på stranda i La Grande-Motte jeg da ;) Men Carcassonne har vel noe lignende festning som Aigues Mortes? Har ikke vært i Carcassonne enda, kanskje vi stikker innom der denne gang. Ellers så er Collioure en by å få med seg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte med en kompis i 2018 fra nordnorge helt ned til Monaco. Vi var innom 11 land iløpet av 3 uker. Beste ferien noensinne. Vi planla dag for dag hvor vi skulle neste dag. Vi brukte veldig mye tid i alpene, Googlet veier man burde kjøre og veier man har sett på top gear og filmer osv. Helt fantastisk om man er kjøreidioter som oss. Brukte vel over 1 uke i alpene alene, noe så utrolig vakkert er ikke mulig å beskrive. 

Østerrike er det fineste landet jeg noensinne har vært i, helt utrolig flott og mektig natur, samme gjelder Sveits, Frankrike og Italia så lenge man var i alpeområdene. Helt fantastisk! 

Brukte mye tid på å se ting fra 2 verdenskrig og gamle slott som neuschwanstein. Ørneredet anbefales virkelig å dra til også! Selv om det er mye turister der. 

Anbefaler å ha en skikkelig kjørebil, ala BMW 5 serie eller Mercedes E/S-klasse. Biler med så mye komfort at man knapt blir sliten av å kjøre lange etapper, og som er laget for å cruise i høy fart. Premiumbiler.

Husker vi nullstilte kjørecomputeren i Odense i Danmark, og Kjørte til München sør i Tyskland på vel 8 timer, snitthastighet på 169 km/t og ett forbruk på 0,7 på mila. Det er viktig med biler som er laget for langkjøring!

Veldig mye historie og gamle byer å se i Europa, helt uvirkelig mye slott og gamle kirker/katedraler. Italia er en opplevelse i seg selv, mye slitt og gammelt, men veldig mye fint også. Anbefaler byen Verona.

Det gikk mye penger på turen slik vi gjorde det. Vi satt på kveldene på en restaurant i Zürich f.eks og booket hotell for neste dag i Milano, så planla vi alle ruter vi skulle ta og severdigheter som lå mellom de to byene. Aldri følt meg så fri.

Det toppet seg med at vi så VM-finalen der Frankrike vant når vi var i Nice, hele byen ble bare en gigantisk fest. 

Jeg lengter tilbake til den ferien ukentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (10 timer siden):

Tror det var personvern som gjorde at Google ikke fikk lov til å kjøre rundt og ta bilder i Tyskland.

Merkelig holdning disse tyskerne har. Streetview sladder jo bilskilt og ansikter..

Lenke til kommentar

Tenker du å fly ned og leie bil der nede? Eller leie bil og kjøre fra Norge? Tviler på du får nok kilometer på den til at det går. 

 

Har kjørt cirka 15000km på biltur i Europa. Kjørt til Venezia to ganger. En gang innom Frankrike. Kan komme med en del tips om du kan være litt mer konkret. 😃

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Tenker du å fly ned og leie bil der nede? Eller leie bil og kjøre fra Norge? Tviler på du får nok kilometer på den til at det går. 

Billigere å leie en bra bil i Tyskland. Komme seg ned dit på et vis. F.eks ta Kielferga over. På brygga står en glinsende e-klasse Mercedes og venter..❤️

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (På 12.6.2024 den 6:29 PM):

Men kanskje bedre å fly seg en tur nedover istedet for å kjøre bil gjennom. 

Det kommer an på.

Jeg kjørte fra Nord-Norge til Krakow i Polen. Planen var egentlig å dra til Ukraina (dette var 2019). Men avstanden ble litt mye.

Det ble 3 "kjøredager". Først til Umeå, til Malmö. Så en rolig dag i København, hvor turen gikk videre til Rostock i Tyskland på ettermiddagen. Dagen etter kjørte vi til Berlin og var der noen dager. Siste kjøredag var fra Berlin til Krakow. Den gangen var målet Krakow, men jeg ville absolutt gjentatt deler av ruten for å utforske Tyskland, BENELUX, Østerrike, Frankrike osv.

Det går egentlig ganske fort å forflytte seg med bil når du kommer til Sør-Sverige og Danmark. Men du BØR ha en plan før du begynner å kjøre, eller så ender du fort opp med å kjøre veldig mye og gå glipp av ting. Det er lurt å ta et par hviledager steder du vil utforske. Også er det relativt lurt å planlegge "kjøredager" slik at du utnytter tiden. Det er lite hensiktsmessig å sove til kl. 12 og kjøre til klokken 20. Hele dagen er gått uansett. Start heller tidlig, gjerne før morgenrushet hvis du er i en by, og samme med ankomst. Prøv å unngå ettermiddagsrushet. 

Sånn til sammenligning av avstander, så er det ca. like langt fra Lindesnes til spydspissen i Spania, som det er fra Lindesnes til Nordkapp. Så du kommer deg veldig langt i Europa på en dag, det er gode motorveier som tar deg fram i 120+ km/t. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (10 timer siden):

Men Carcassonne har vel noe lignende festning som Aigues Mortes? Har ikke vært i Carcassonne enda, kanskje vi stikker innom der denne gang.

Verdt et besøk. Festningsmuren er ikke så ulik. Forskjellen er at det er på en høyde i Carcassone og det er ingen tett levende by inni, bare museumshus.

Saint-Guilhem-le-Désert er en gammel by oppi dalom som har vunnet å kåringer om mest pittoreske by. Det er en tidsreise.

leticia skrev (10 timer siden):

 Trives veldig godt nede på stranda i La Grande-Motte jeg da ;)

Jeg foretrakk Palavas og Carnon.

leticia skrev (10 timer siden):

Ellers så er Collioure en by å få med seg. 

Kom meg ikke så nært grensa til Spania. Snudde da jeg kom til stedet som ifølge Dali var verdens sentrum. 🙃

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Billigere å leie en bra bil i Tyskland. Komme seg ned dit på et vis. F.eks ta Kielferga over. På brygga står en glinsende e-klasse Mercedes og venter..❤️

Tviler at det er den beste løsningen for majoriteten av befolkningen. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, robertaas said:

Verdt et besøk. Festningsmuren er ikke så ulik. Forskjellen er at det er på en høyde i Carcassone og det er ingen tett levende by inni, bare museumshus.

Jeg har ikke vært der på noen år, men da var det både hotell og restauranter innenfor murene. Og hvis man kan være der 14.juli får man med seg det store fyrverkeriet som skytes opp fra festningen. De slår av all gatebelysning i nærheten av festningen og bare lar det stå til. Verdt å få med seg om man digger sånt.

Kjører man sørover fra Carcassonne kommer man til et interessant landskap med vinmarker, ruiner av Katar-borger, tørre sletter, og en smal vei gjennom et juv (Galamus) der det omtrent var umulig å møtes med bil.

Ellers kan jeg slutte meg til ideen om å dra innom Collioure, og videre over grensen til Spania, med Dali-museet i Figueras og også østover til 'fiskerlandsbyen' Cadaques der Dali bodde og det også er flere Dali-inspirerte museer.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke vært der på noen år, men da var det både hotell og restauranter innenfor murene.

Du har helt rett. Det er både resturanter, butikker, overnattingsmuligheter og beboere innenfor muren i Carcassone. Det var dårlig hukommelse fra min side og jeg opplevde de 2 befestede byene veldig forskjellig. Sikkert fordi Augues-Mortes var mitt første besøk i en by av den typen og lite annet enn bolighus der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...