Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Usikker på tittel, Hjelp?


Anbefalte innlegg

 

Hei. 

Jeg må spørre om råd  (Generisk intro til generisk tråd tittel.)

Jeg er for tiden innlagt på sykehus, grunnet smerter i korsrygg. Har hatt flere prolapser i korsryggen opp gjennom.

Er på natt nr 2 nå.

Såv ingenting første natt, tenke dermed at det var garantert æ få såve nå. Jeg sovnet, våknet, og tenkte 'Yes, det ble da sikkert 5 timer eller så."  Wrong, hele 1 time, og tydeligvis har kroppen null planer om søvn.. Sigh..

Så kommer vi til hovedpoenget bak tråden.

Ryggen min "brenner", gnager, svir og stikker konstant. Dette pulserer ut i ene beinet. Kommer nevrolog for prøver i morgen, greit nok.

Jeg har fått smertestillende, type Oxykontin og Oxynorm ved behov. Dette fungerer ikke lengre. Da jeg først kom hit fungerte dette bra, selv på lave doser. Siste dosen jeg fikk før jeg la meg var økt, sånn at jeg skulle få sove godt. Ironiskt nok var smertene mer intense en noen gang. Bah..

 

Der gikk tålmodigheten min over i frustrasjon/sinne, det "gnager" konstant..

Noen som har noen tips eller råd? Er dette normalt?

Takk!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smertene du beskriver høres ut som de jeg hadde da jeg fikk en/to nerver i klem etter et fall. Slo meg i korsryggen og klemte L1 og L2 nervene (går langs ryggraden), akkurat der de møtes og går sammen i korsryggen for å danne en ny nerve (som jeg ikke husker hva heter). Denne nerven sprer seg ut i beinet med masse forgreininger ut på hoften.

Ingen smertestillende hjalp på meg, så jeg bare gikk med smertene i over et halvt år før det roet seg, da jeg ikke ville bli avhengig. Det hjalp å gjøre yoga, det fremskynder og styrker kroppens evne til å lege seg. Og det gjør at man blir sterkere og smidigere, og dermed unngår skader senere. Som naturlig smertestillende kan jeg anbefale te av mjødurt-blader (kan plukkes ute nå). Mjødurt inneholder salisylsyre  og har hjulpet flere jeg kjenner med ryggsmerter. Du kan godt helle varmtvann på bladene 2 ganger. Den smaker ikke så værst. 

https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/fili_ulm.htm

Vet ikke om dette kan være til noe hjelp, men jeg håper du blir fort bra og kommer deg ut fra sykehuset. God bedring 🍀😊

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 time siden):

Smertene du beskriver høres ut som de jeg hadde da jeg fikk en/to nerver i klem etter et fall. Slo meg i korsryggen og klemte L1 og L2 nervene (går langs ryggraden), akkurat der de møtes og går sammen i korsryggen for å danne en ny nerve (som jeg ikke husker hva heter). Denne nerven sprer seg ut i beinet med masse forgreininger ut på hoften.

Ingen smertestillende hjalp på meg, så jeg bare gikk med smertene i over et halvt år før det roet seg, da jeg ikke ville bli avhengig. Det hjalp å gjøre yoga, det fremskynder og styrker kroppens evne til å lege seg. Og det gjør at man blir sterkere og smidigere, og dermed unngår skader senere. Som naturlig smertestillende kan jeg anbefale te av mjødurt-blader (kan plukkes ute nå). Mjødurt inneholder salisylsyre  og har hjulpet flere jeg kjenner med ryggsmerter. Du kan godt helle varmtvann på bladene 2 ganger. Den smaker ikke så værst. 

https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/fili_ulm.htm

Vet ikke om dette kan være til noe hjelp, men jeg håper du blir fort bra og kommer deg ut fra sykehuset. God bedring 🍀😊

 

Jøss funker Urter da ? @Trippelure ? 😀

Lenke til kommentar

Vel, du er innlagt på sykehus.
I desperasjon spør du om medisinske råd på et forum der deltakere i all hovedsak representeres av personer utenfor normalfordelingskurven, ofte med stor omsorgsvilje.

Forventer du med ditt spørsmål: "Noen som har noen tips eller råd? Er dette normalt?", virkelig et bedre svar her, enn om du spør noen der du er bare et knappetrykk unna?

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (15 timer siden):

Jøss funker Urter da ? @Trippelure ? 😀

Jada, mange urter funker 😉 Endel av de viktigste medisinene våre kommer fra eller er basert på planter og ting fra naturen. Morfin fra opiumsvalmue, aspirin fra mjødurt/pilebark, hjertemedisin digitalis fra revebjelle, penicillin fra en muggsopp osv. Så har man syntetisert virkestoffene fra planter og forsterket dem, eller laget nye stoffer som ligner utifra kunnskapen vi har fått fra naturen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (18 minutter siden):

Jada, mange urter funker 😉 Endel av de viktigste medisinene våre kommer fra eller er basert på planter og ting fra naturen. Morfin fra opiumsvalmue, aspirin fra mjødurt/pilebark, hjertemedisin digitalis fra revebjelle, penicillin fra en muggsopp osv. Så har man syntetisert virkestoffene fra planter og forsterket dem, eller laget nye stoffer som ligner utifra kunnskapen vi har fått fra naturen. 

Må prøve urter en gang da 😀 👍 ja du var gartner du så du vet dette 😀 muggsopp ja Fleksnes gikk inn i skapet han og ble fresk med en gang 😀 da vet jeg hvem jeg skal spørre til råds 😀

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

Vel, du er innlagt på sykehus.
I desperasjon spør du om medisinske råd på et forum der deltakere i all hovedsak representeres av personer utenfor normalfordelingskurven, ofte med stor omsorgsvilje.

Forventer du med ditt spørsmål: "Noen som har noen tips eller råd? Er dette normalt?", virkelig et bedre svar her, enn om du spør noen der du er bare et knappetrykk unna?

Var mest ute for å lufte frustrasjon i de sene nattetimer 🙂 om noen hadde hatt gode råd å komme med så hadde det vært en fin bonus 😁 Var bare nattevakta der så lite hun kunne gjøre, og fikk ikke snakket med nevrolog idag, fikk bare info at nevro skulle stikke innom. Det skjedde ikke. Får håpe hen kommer i morgen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (På 11.6.2024 den 2:04 AM):

 

Hei. 

Jeg må spørre om råd  (Generisk intro til generisk tråd tittel.)

Jeg er for tiden innlagt på sykehus, grunnet smerter i korsrygg. Har hatt flere prolapser i korsryggen opp gjennom.

Er på natt nr 2 nå.

Såv ingenting første natt, tenke dermed at det var garantert æ få såve nå. Jeg sovnet, våknet, og tenkte 'Yes, det ble da sikkert 5 timer eller så."  Wrong, hele 1 time, og tydeligvis har kroppen null planer om søvn.. Sigh..

Så kommer vi til hovedpoenget bak tråden.

Ryggen min "brenner", gnager, svir og stikker konstant. Dette pulserer ut i ene beinet. Kommer nevrolog for prøver i morgen, greit nok.

Jeg har fått smertestillende, type Oxykontin og Oxynorm ved behov. Dette fungerer ikke lengre. Da jeg først kom hit fungerte dette bra, selv på lave doser. Siste dosen jeg fikk før jeg la meg var økt, sånn at jeg skulle få sove godt. Ironiskt nok var smertene mer intense en noen gang. Bah..

 

Der gikk tålmodigheten min over i frustrasjon/sinne, det "gnager" konstant..

Noen som har noen tips eller råd? Er dette normalt?

Takk!

Utfra det du beskriver så er det helt normalt ved prolaps. Det er en tålmodighetsprøve der prolapsen trenger tid på å tørke inn, ofte minst 2-3 uker. Eneste indikasjon på at man må hasteopereres er at man mister følelse/kontroll over blære/tarmfunksjon. Under de første ukene etter prolaps er det hvile og betennelsesdempende som gjelder, gjerne med paracet i bunnen. Det er da to problemstillinger som melder seg, muskulære smerter grunnet låsning/anspent musklatur pga ustabiliteten i ryggsøylen, og nervesmerter/skader pga at prolapset presser på nervene. Smertestillende vil gjøre lite i dette senarioet, betennelsesdempende innenfor NSAID's vil derimot ha en viss effekt på irriterte/betente nerver. Derfor kan f.eks paracet og ibux være en god kombo de første ukene. Det er derimot ikke før prolapset har tørket inn og musklene har roet seg noe at man kan begynne med rehabiliteringstrening, dessverre har mange almennpraktiserende leger for lite kunnskap om dette og anbefaler derfor rehab.trening/fysioterapi altfor tidlig,noe som kan forverre og forlenge plagene.

Hilsen en som har hatt 9 prolapser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

 

Dette er min 6 eller 7 prolaps, men første gang det har vært så ille at jeg er blitt innlagt på sykehus umiddelbart etter "utbrudd".

Akkurat nå kjennes det ganske greit ut, og blir sendt hjem ila dagen. Bare avklaring med fysio og vakthavende som gjennstår.

Smerten i beinet (som forøvrig tok bort all fokus fra rygg grunnet intensitet) er mest sannsynlig pga nerve(skade?) trøbbel. De driver å vurderer noe medisin mot dette, jeg fikk Neurontin men den tok de meg av grunnet en del bivirkninger som ikke passer helt bra sammen med andre diagnoser jeg har.

Skal begynne på en annen av samme type men husker ikke navnet nå i farten, mye færre bivirkninger.

Takk for insiktsfull post. 🙂

Lenke til kommentar
Duriello skrev (19 minutter siden):

Dette er min 6 eller 7 prolaps, men første gang det har vært så ille at jeg er blitt innlagt på sykehus umiddelbart etter "utbrudd".

Akkurat nå kjennes det ganske greit ut, og blir sendt hjem ila dagen. Bare avklaring med fysio og vakthavende som gjennstår.

Smerten i beinet (som forøvrig tok bort all fokus fra rygg grunnet intensitet) er mest sannsynlig pga nerve(skade?) trøbbel. De driver å vurderer noe medisin mot dette, jeg fikk Neurontin men den tok de meg av grunnet en del bivirkninger som ikke passer helt bra sammen med andre diagnoser jeg har.

Skal begynne på en annen av samme type men husker ikke navnet nå i farten, mye færre bivirkninger.

Takk for insiktsfull post. 🙂

De vil naturlig nok være noe restriktive ved varianter av kategorien opioider siden det kan være sterkt avhengighetsskapende. Men selv disse har svært begrenset effekt mot et rent nevropatisk smertebilde..

Hold ut, kroppen fikser det sakte men sikkert. De forrige prolapsene dine gjorde det ikke sant?

Synes det høres ut som du har behandlere rundt deg som både tar deg som pasient på alvor, men også en medikamentell forsiktighets-prosedyre. Forstår deg selvsagt godt, ingenting er mer dritt enn kraftige smerter. Lykke til.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Sovna skrev (34 minutter siden):

De vil naturlig nok være noe restriktive ved varianter av kategorien opioider siden det kan være sterkt avhengighetsskapende. Men selv disse har svært begrenset effekt mot et rent nevropatisk smertebilde..

Hold ut, kroppen fikser det sakte men sikkert. De forrige prolapsene dine gjorde det ikke sant?

Synes det høres ut som du har behandlere rundt deg som både tar deg som pasient på alvor, men også en medikamentell forsiktighets-prosedyre. Forstår deg selvsagt godt, ingenting er mer dritt enn kraftige smerter. Lykke til.

Ja de er fantastiske. Kan egentlig ikke få rost dem på avdelingen nok! 👍

Det har totalt sett vært min beste prolaps til nå. 🤣

 

Edit* Og man hører rykter om at sykehusmat er så rævva, det stemmer altså ikke for dette sykehuset. Vi fikk feks fiskegrateng i går, og jeg ble nesten emosjonell, trigget gode minner om min morfar, så god var den. Alle middager her har vært ganske eksepsjonelle 🥰

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 timer siden):

Dette er min 6 eller 7 prolaps, men første gang det har vært så ille at jeg er blitt innlagt på sykehus umiddelbart etter "utbrudd".

Akkurat nå kjennes det ganske greit ut, og blir sendt hjem ila dagen. Bare avklaring med fysio og vakthavende som gjennstår.

Smerten i beinet (som forøvrig tok bort all fokus fra rygg grunnet intensitet) er mest sannsynlig pga nerve(skade?) trøbbel. De driver å vurderer noe medisin mot dette, jeg fikk Neurontin men den tok de meg av grunnet en del bivirkninger som ikke passer helt bra sammen med andre diagnoser jeg har.

Skal begynne på en annen av samme type men husker ikke navnet nå i farten, mye færre bivirkninger.

Takk for insiktsfull post. 🙂

Bare hyggelig🙂

Høres ut som nervesmerter ja, høyst sannsynlig skiven med prolaps og eventuell utposning og muligens arrvev som forårsaker dette. Har du privat helseforsikring du kan bruke så kan du få en temmelig snarlig utredning om det er noe som lar seg operere. Nå er jo prolapset såpass ferskt at man må vente noen måneder før man vurderer det med mindre det ikke oppstår noe akutt, som f.eks at man ikke kjenner at man må på do , da blir det fort en hastesak for å unngå permanent nerveskade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...