Gå til innhold

Høyrebølgens talkingpoints: Transkvinner i kvinneidrett.


Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (13 timer siden):

Hur ens någon kan få för sig att det handlar om ett kulturkrig och yttre högern är obegripligt ... 

Da burde du følge mer på kulturkrigen yttre høyre driver på med. Det er de samme folka som tar opp dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Zepticon said:

Da burde du følge mer på kulturkrigen yttre høyre driver på med. Det er de samme folka som tar opp dette.

Seriöst? 

Detta er något som idretten och forskare drivet med under lång tid oberoende av deres kulturkrig. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, shockorshot said:

Siden du er så opptatt av å beskytte de cis-kvinnelige innsatte fra voldtekt, hvorfor er du ikke opptatt av å beskytte trans-kvinner fra voldtekt? Er de mindre verdt?

For nei, transkvinner i mannefengsler er ekstremt sårbare for voldtekt, ikke utføring av voldtekt, og de har svært høy sjanse for å bli voldtatt. I linken jeg delte tidligere så viste den til at 40% av transkvinner i amerikansk føderale fengsler har blitt voldtatt. Teller de bare ingenting? Skal de bare tåle å være blant voldtektsmenn?

Tror ikke det å putte transkvinner på isolasjon er veldig lovlig ei noe særlig verdig av staten og dens ansvar for sine innsatte.

Hvorfor kan ikke transkvinner som ikke passer inn i et kvinnefengsel, plasseres i et spesielfengsel for de med spesielle behov?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høyrefolk eier logisk sans. De hadde sagt at menn kan ikke bli kvinner og noe mer er det ikke å si.

Hvis noen kaller natta for transdag og tar seg inn på kjøpesenteret for å servere kaffe. Raskt vil noen snille onkler komme og frakte vedkommende til et bedre egnet sted for folk som er sprø.

Samme hvor mye et enkelt individ føler at noe er motsatt av hva det egentlig er, vil det aldri stemme.

Jeg har sett sprø folk og han ene tok pålegget av brødskiva og la det på toppen av hodet. For andre er det liten tvil om at brødskiver skal i munnen.

Når man setter trans foran et ord er det ensbetydende med at man vet at det er feil eller uekte, ellers hadde man ikke gjort det.

Selv barn vet bedre. Et gutt kan leke at han er kvinne eller brannmann men vet at det ikke er på ordentlig. Voksne som tror at man kan endre fakta med ord er klin kokos.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, shockorshot said:

Så du har ikke en ide om hvordan du tar vare på ofrene eller ungår at de blir ofre? Det kunne virke på din førstepost at du hadde det, men da bare om en spesifikk del av ofrene hvor de andre ofrene var mindre verdt/ikke like viktig.

Det er korrekt oppsummert.

Hva er din løsning?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Hvis noen kaller natta for transdag og tar seg inn på kjøpesenteret for å servere kaffe. Raskt vil noen snille onkler raskt komme og frakte vedkommende til et bedre egnet sted for folk som er sprø.

Morsomt at du skulle bruke den analogien.

Natt og dag er ikke to dimetrale enheter, og fungerer egentlig på nøyaktig samme måte som kjønn. Vi beregner de forskjellige begrepene etter hvor langt solen er under horisonten.

Vi deler dagen opp i følgende:
Natt: Solen under 18 grader under horisonten.
Astronomisk tussmørke: 18-12 grader
Nautisk tussmørke: 12-6 grader
Allminnelig tussmørke: 6-0 grader

Dag: Solen over horisonten.

Her er det pluttselig tre vitenskapelige begreper mellom Dag og Natt. Og du som trodde det bare var "Natt og Dag ferdig!".
Sånn er det å være ignorant, da kan man ta feil om selv de mest banale tingene i livet.

Jeg tviler på at du kunne korrekt navngitt de forskjellige tussmørkene ut fra bilder, spesielt om vi kompliserer det med å ha både overskyavær, skyfri himmel, sommer og vinter i miksen. På samme måte er det ikke lett å avgjøre kjønn bare ved å se på kjønnsorgan.

I tilleg har man meridian og midnatt som de to delene av døgnet med mest og minst sol.
I dag er dette kl 13:19 og 01:19 i Oslo. I dag har vi faktisk ikke natt i Oslo, bare alminnelig tussmørke.

Mellom meridianen og midnatt blir det gradvis mindre dag, og gradvis mer natt. 
Så har man dager med mye skyer og regn. Da blir det mørkt og "natt" tidligere enn om samme dag hadde hatt skyfri himmel. Hvordan setter vi da en god definisjon på dag og natt? En matematisk måte, etter horisonten? Eller en praktisk måte etter lysmengden utendørs?

Så både kjønn og "dag/natt" virker veldig enkelt på overflaten, men så snart man går ned i dybden blir det vanskelig å komme med en konklusjon. Hva styrer kjønnet? Kjønnsorganer? Kromosomer? Hormoner?

At kjønn ikke er en fast verdi er det ikke noen tvil om biologisk. det er to overlappende bell-kurver der tilstanden mellom kjønnene er avgjort av mange forskjellige faktorer.

 

Endret av Zepticon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, bzzlink said:

Det er korrekt oppsummert.

Hva er din løsning?

Min løsning er å ha egne avdelinger eller fengsler for slike tilfeller.

Men må si det er ganske drit at du synes noen folk er mindre verdt. Jeg synes alle folk burde ha like mye rett til å ikke bli voldtatt, uavhengig av kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget var at man hadde blitt sendt til psykiatrisk rehabilitering dersom man påstod at man hadde gjort natt til dag.

Fosteret til alle pattedyr starter som kvinner. Alle menn har vært kvinner, men ingen kvinner har vært menn.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Zepticon said:

Så både kjønn og "dag/natt" virker veldig enkelt på overflaten, men så snart man går ned i dybden blir det vanskelig å komme med en konklusjon. Hva styrer kjønnet? Kjønnsorganer? Kromosomer? Hormoner?

Begge deler er ikke vanskelig om man bruker klare definisjoner. For kjønn finnes det biologisk kjønn, synlig kjønn og kjønnet man identifiserer seg med. Biologisk kjønn er bestemt av kromosomer, synlig kjønn er bestemt av utseende/samfunnet og kjønnsidentitet som kan være hva som helst.

Før så var det synlig kjønn man brydde seg om og nå ønsker mange at man istedenfor skal følge kjønnet man identifiserer seg som. 

Personlig så synes jeg det er merkelig å identifisere som et kjønn. Om jeg var blind og ingen fortalte meg hva som er menn og kvinner, så hadde jeg hatt ingen anelse om hvilket kjønn jeg var. Jeg går ikke til herretoalettet fordi jeg identifiserer meg som mann, men fordi det er stedet samfunnet forventer at jeg skal gå.

Kjønnsidentitet minner meg egentlig om nasjonal identitet. Du kan tro du er norsk, men uten et norsk pass så har du fortsatt ikke rett til å stemme i Norge.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt interessant at den tråd som starter med transkvinner i idrett sklir over i voldtekt og fengselsinndeling? Vel, vel...

Hva med å fokusere på a) hvorfor det ble kjønnsinndeling i idrett i utgangspunktet? b) hvordan de 99% av kvinner som må innrette seg etter transkvinner i "sin" idrett opplever det? Ganske ironisk at Therese Johaug ble utestengt fra skisport pga en leppekrem som innehioldt for mye testoseron... men for all del - det er jo 8 år siden... 😮 c) er det ikke rart at det er minimalt med støtte innen kvinneidrett for inkludering av transkvinner (og da telles ikke Megan Rapinoe - siden hun ikke sa et ord om det før  e t t e r  hun la opp selv... d) tenk over hvorfor det ble dannet noe som kalles paralymics...?

En kategori for hver sier jeg... å ødelegge idrett for 98% av verdens atleter er tull...

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, BadCat said:

Poenget var at man hadde blitt sendt til psykiatrisk rehabilitering dersom man påstod at man hadde gjort natt til dag.

Fosteret til alle pattedyr starter som kvinner. Alle menn har vært kvinner, men ingen kvinner har vært menn.

Det er ingen som skifter kjønnsidentitet med medisiner uten å ha vært og er i psykiatrisk rehabilitering for kroppsdysfori. Så dette skjer allerede, sloss du mot vindmøller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 timer siden):

Forklar oss hvorfor du mener han tar feil når han argumenterer at sammenligningen er dårlig fordi de sammenlignet transkvinner som er i dårlig form med kvinner som er i god form.

Kommer an på hvorfor de er i dårlig form. Kan det være hormonbehandlingen transkvinnene tar, som gir ekstra belasting i forhold til de biologiske kvinnene? Det er også en liten aldersforskjell på de to gruppene, fair enough. Men Fallon Fox, som ikke er akkurat verdens beste forbilde, er også 13 år eldre enn Tamikka Brents.

Studien tar ikke bare for seg fett-masse, men også fettfri masse, hvor transkvinner har 67% og cis-kvinner har 65%. Ikke voldsomt stor forskjell, men likevel.

Og som jeg sa, dette er ikke "be-all, end-all"-informasjon. Det trengs mer forskning. Senker hormonbehandlingen muskulaturen ned til kvinners nivå, men ikke nok? Da må det forskes på bedre hormonbehandling. Var det for lite utøver-data i den studien? Iverksett flere. 

Poenget er dette narrativet om at transpersoner har et bevisst mål om å "ta fra kvinner deres sportsarena", som har blitt en "pipeline" til kulturkrig-høyre, som igrunn er hovedgrunnen til at jeg lagde denne tråden. Poenget er at det jobbes og forsøkes å gjøre tiltak med å tilpasse transkvinner i kvinnesport, fremfor å bare "la dem valse inn i mangfoldets navn". Selv om forskingen bak ikke gir noen "be-all, end-all"-resultater.

Camlon skrev (12 timer siden):

Om du vil overbevise de som du mener er "fortapt"

"Fortapt" var ditt ord. Jeg skrev at det ligger noe mer bak, som f.eks sosiale og/eller økonomiske omstendigheter. De "fortapte" (igjen, ditt ord) må også til en viss grad ønske å bli (mangel av et bedre ord) "reddet". Hvilket bringer oss tilbake til sosiale og økonomiske omstendigheter. Og i hvor stor grad påvirker disse to sakene (transsport og svensk innvandring) den "fortapte" personlig? Når det gjelder vold forårsaket av innvandringsmiljøer, er det forståelig hvis man selv bor i utsatte områder, har nære og kjære som bor i utsatte områder, eller selv har vonde minne fra f.eks tenårene hvis man da ble utsatt for angrep fra truende gjenger.

Mye av denne voldelige kulturen fra innvandrergjenger kan forklares med at patriarki (ja, jeg brukte P-ordet. beklager) og rigide, maskuline koder har vært en sentral del av oppveksten til disse individene. Og det er ikke noe "midtøsten og Afrika"-fenomen, men et globalt et. Men når det tas opp, blir responsen stort sett "flytt problemet et annet sted". Som er forståelig for de utsatte, men som likevel ikke løser noe på langsikt.

Derfor blir det rart å se hvordan sinne over "transkvinner i kvinnesport" overlapper med dette sinnet over innvandrere. Det er jo to vidt forskjellige ting. Den eneste måten det hadde gitt mening var hvis de voldelige gjengene faktisk bestod av transutøvere...

Noe som leder til spørsmålet om hvis kriminelle innvandrer-gjenger og transkvinner i kvinnesport plutselig blir Thanos-knipset bort neste dag, ville det gitt ro og en god følelse hos den sinte personen det gjelder? Hadde den sosiale og økonomiske situasjonen bedret seg? Eller hadde den personen lett etter noen andre grupper å være sinte på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (21 timer siden):

Nå er det Pride-måned. Og vi vet hva det betyr. Det er den tiden der alle høyrekulturkrigere, reaksjonære, gamergatere, antiwokere, you name it, eller som de liker å eufemisere seg selv som; «meningsmotstandere», krabber ut av hulene sine mer enn vanlig for å pøse på med misinformasjon og propaganda. «Pride og LGBTQ+ er indoktrinering av barn» og alt det der. En propagandataktikk som skjøt fart i lufta i Norge omtrent samtidig som Libs Of Tiktok og Sand-Tissen i Florida gjenopplivet gammal jugendverderber/jugendverfuhrer-narrativ. Altfor mange faller ned i dette kaninhølet, dessverre fordi det er lett å manipulere og trigge den delen av hjernen vår som har som instinkt å beskytte sårbare barn. Fascismen vet og elsker å spille på disse strengene.

Det er et annet overlappende tema som gjør at folk enda lettere faller ned i dette reaksjonære kaninhølet. Et tema som er garantert å dukke opp i enhver diskusjon om rettighetene til skeive:

 

«Jammen, hva med transkvinner i kvinnesport?»

«Jammen, hva med transkvinner i kvinnesport?»

«Jammen, hva med transkvinner i kvinnesport?»

«HVA MED TRANSKVINNER I KVINNESPORT?»

 

Problemstillingen og narrativet her er at menn later som om de er kvinner, slik at de kan vinne kvinnesport som krever fysiske egenskaper, ettersom menns biologi gir dem fordeler i forhold til biologiske kvinner.

Dette virker i utgangspunktet ut som en liten sak i forhold til det helhetlige bildet, som lett kan løses og diskuteres via div. idrettsforbund, fagpersoner på feltet og andre det gjelder. Men faktum er at dette har vært en effektivt oppslutningstaktikk for kulturkrighøyre. Og det er ikke bare folk med profilbilder som dette…

Antiwokerssucks!!!2.jpg.131294e0319fc33bd9f90a13cca5c732.jpg

 

…som blir dratt inn i det. Det er veldig mange «normies» som lett blir veldig, veldig engasjert i dette. For på overflaten kan denne «problemstillingen» være noe som det er lett å være enig i. Å jukse seg til seier i idrett med genetiske fordeler er urettferdig. Vi kan også kombinere det med det faktum at det gjennomsnittlige menneskesinn har blitt oppdratt mange steder til å være mer kritiske til aktivisme og frigjøringsbevegelser enn faktisk urett, nettopp fordi aktivisme og frigjøringsbevegelser ofte representerer skjelvinger for «det kjente og etablerte». Våre hjerner sliter iblant med forandringer, og da kan de utløse en slags forsvarsmekanikk i form av skepsis, og i de ekstreme tilfeller, avsky. Og reaksjonære bevegelser vet å spille på disse strengene.

En annen overlappende streng reaksjonære vet å spille på, er å få folk som evt. måtte føle seg neglisjerte i samfunnet til å føle seg som en del av en intellektuell tilhørighet. En måte å gjøre det på, som mange før meg har nevnt, er å appellere til disse neglisjerte individenes selvbilde og selvtillit ved å tillegge «sunn fornuft» til disse kulturkrig-sakene de fremmer. Kan de få folk til å føle seg opplyste, smarte, ergo bedre med seg selv, er det lettere å få dem til å følge deres ideologi.

Da er det kanskje ikke så rart at så mange, særlig menn, plutselig engasjerer seg i kvinnesport mer enn det de normalt ville gjort. Og når det blir pakket inn i fløyelsmyk plausibel benektelse som «støtter skeives rettigheter 100%, men kanskje, bare kanskje folk har et poeng at det går litt vel langt når menn med biologiske fordeler kan bare melde seg på kvinnesport og ødelegge for hardtarbeidende biologiske kvinnelige sportsutøvere?», blir dette kaninhølet i større grad ufarliggjort og lettere å snuble ned i.

Så hva kan vi gjøre med det?

Informasjon er nøkkelen, som vanlig. Reaksjonære ideologier ernærer seg på uvitenhet (noe som er tydelig alle de ganger de iverksetter forbud mot fakta så fort de tilegner seg nok makt). Vi har nå fått publisert studier og data som utforsker mer av dette aspektet med biologiske fordeler i sport, og her står det mye interessant.

 

https://www.msnbc.com/opinion/msnbc-opinion/olympic-trans-women-ioc-study-rcna148437

Tar for seg blant annet forskjellen på bl.a. styrken til underkroppen mellom transkvinner og biologiske kvinner i idretten.

https://www.forbes.com/sites/lindseyedarvin/2024/04/25/transgender-athletes-could-be-at-a-physical-disadvantage-new-research-shows/

https://bjsm.bmj.com/content/early/2024/04/10/bjsports-2023-108029.abstract

 

Så hvis du kommer over en samtale under en jobbpause, familietreff, o.l. hvor frasen «støtter skeive altså, men det går kanskje litt vel langt når en mann kan bare kalle seg en kvinne og delta i kvinnesport og vinne», så har du litt informasjon å kontre med.

Men det må presiseres at dette ikke er «be-all, end-all»-informasjon. Transidrettsutøvere trenger fremdeles mer forsking, og allmennheten trenger mer informasjon. Men dette er uansett en nyttig bulk i narrativet som trans-kvinner som «juksemakere i kvinneidrett, som invaderer kvinners arenaer i idretten»…. Som «kun går gjennom en transfase for å nyte fordeler av å vinne kvinneidrett».

 

Og da utelukker jeg ikke muligheten for at på et eller annet sted på denne planeten, så er det et hannkjønns-individ som planlegger nettopp det… Men da må man også ta med i beregningen alle de (triggerwarning for et visst ord på tre bokstaver) cis-idrettsutøvere som blir ferska i doping. Og hvor mange transkvinner har faktisk vunnet gullmedalje gjennom tidene?

Når det gjelder de som allerede er dypt i kaninhullet, de som hevder at «mitt hjerte blør for kvinner som ikke lenger kan føle seg trygge i offentlige toaletter» (toaletter har båser, btw), så er det mer andre og dyptliggende årsaker som sosial og økonomisk status som man må ta tak i. Og hvis de viser seg å være forcedbirthers, noe som ofte er tilfelle, er det 100% innlysende at de egentlig ikke bryr seg om kvinners trygghet.

Men temaet «transkvinner i kvinnesport» har mer vært en rekrutteringstaktikk for «normies», folk som ellers er for rettigheter for skeive, og som attpåtil ikke har fått med seg den reaksjonære, kristennasjonalistiske bølgen som feier over store deler av verden og truer med å viske ut rettigheter. Det er dem som det er viktigst å få denne informasjonen ut til. Men likevel viktig å legge den frem for selv den mest hardbarka antiwoker og kristennasjonalist. Om ikke for antiwokere og kristennasjonalister, så for alle de andre som følger med på samtalen.

 

Utelukker heller ikke at dette har vært en viktig ingrediens i misinformasjonskampanjen i denne kulturkrigen. Så hvis denne informasjonen kan f.eks bidra til å helle rusk i distraksjons/ misinformasjons-maskineriet til Putin, er det verdt å feire. Individer som han er de enste som drar fordeler av at transidrettsutøvere bor leiefritt i sinnadelen av hjernen.

Her er for øvrig en historie om MMA-utøveren Mack Beggs. En trans-mann som ikke får utøve kamper mot andre menn, men er nødt til å bryte med biologiske kvinner, pga republikansk lovgiving.

https://www.denverpost.com/2018/02/22/mack-beggs-texas-transgender-wrestler-state-title-defense/

Noe som er nok et godt argument for at man burde overlate dette til fagfolk og vitenskap, og ikke religiøs heteronormativt dogme og tradisjonalisme.

Er også tilfeller av konservative som fremmer narrativet om at Mack Beggs er en mann som later som å være kvinne, når han egentlig biologisk var født kvinne. Noe som understreker hvor langt de reaksjonære er villige til å strekke løgnene sine for sine mål.

Jeg tror ikke denne kulturkrigen dere er så aktive på er særlig nyttig for noen og dere virker i stor grad å fore hverandre. Sånn sett tror jeg dere bidrar til nøyaktig det motsatte av det dere forhåpentligvis egentlig ønsker. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (7 timer siden):

Da burde du følge mer på kulturkrigen yttre høyre driver på med. Det er de samme folka som tar opp dette.

Og kvinner som blir utkonkurrert eller skadet av transkvinner i idretten 

BadCat skrev (5 timer siden):

Poenget var at man hadde blitt sendt til psykiatrisk rehabilitering dersom man påstod at man hadde gjort natt til dag.

Fosteret til alle pattedyr starter som kvinner. Alle menn har vært kvinner, men ingen kvinner har vært menn.

Fosteret til alle pattedyr starter som kvinner? Du burde fortelle det til de som driver med genetisk testing av befruktede egg for å hindre implantasjon av guttteembryo hos par med kjønnsbårne sykdommer, at de egentlig bare gjetter

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Blev att jag läste upp mig lite på saken redan innan denna tråden startade med en lång meningslös rant (var ju min kommentar i pride tråden som fick i gang ekkokammaret). Var också uppenbart vilken forskning som tydligen skulle debunke transkvinner inom idretten. Fanns några artiklar om den i ekkokammaren (säkert någon ryssisk trollfabrik som ligger bakom spredningen). Är rätt obegripligt hur många det är som verkar tro att resultaten fra den studien faktiskt visar till noe intressant. 

Blev faktiskt förvånad över vilka åsikter det uppenbart finns i transmiljön angående kvinneidrett. Snakka om att vara emot kvinner och deras frihet till att utöva topp idrett. Blir ju mörkredd når man läser allt kvinne och forsknings fientligt trams.

Som tur är finns det forskare som Ross Tucker som en rationell röst i debatten. Sök upp honom hvis dere er intresserad av vetenskap i sport. Har en fin blog som jag inte har läst på lenge. 

Folk kan också läsa om Lia Thomas

https://en.wikipedia.org/wiki/Lia_Thomas

Får att se ett eksempel på en transkvinne som blev bra mycket bättre relativt till sina konkurrent når hon blev trans i 18-20 års aldern. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Kommer an på hvorfor de er i dårlig form. Kan det være hormonbehandlingen transkvinnene tar, som gir ekstra belasting i forhold til de biologiske kvinnene? Det er også en liten aldersforskjell på de to gruppene, fair enough. Men Fallon Fox, som ikke er akkurat verdens beste forbilde, er også 13 år eldre enn Tamikka Brents.

Hormonbehandlingen gir dem ekstra belastning sammenlignet med biologiske menn. Om de skal være dårligere enn kvinner så må belastningen være større enn forskjellen mellom kvinner og menn. Det er lite som tyder på at belastningen er så stor

Longitudinal studies examining the effects of testosterone suppression on muscle mass and strength in transgender women consistently show very modest changes, where the loss of lean body mass, muscle area and strength typically amounts to approximately 5% after 12 months of treatment. Thus, the muscular advantage enjoyed by transgender women is only minimally reduced when testosterone is suppressed

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-020-01389-3

Det som er mer sannsynlig er at vi ser seleksjonsskjevhet. Transkvinner er en mindre gruppe og de sliter ofte psykisk. Det betyr at det er langt vanskeligere å finne transkvinner som er i god form og det vises i tallene når man går på sosiale medier og henter inn folk som trener minst 3 ganger i uken. 

Men spørsmålet her er ikke om gjennomsnittet gjør det dårligere, men om en transkvinne eller en vanlig mann med 12 måneders hormonbehandling har en fordel. Hvis svaret er ja, så er det tydelig at kravet om 12 måneder er ikke nok.

 

Quote

 

"Fortapt" var ditt ord. Jeg skrev at det ligger noe mer bak, som f.eks sosiale og/eller økonomiske omstendigheter. De "fortapte" (igjen, ditt ord) må også til en viss grad ønske å bli (mangel av et bedre ord) "reddet". Hvilket bringer oss tilbake til sosiale og økonomiske omstendigheter. Og i hvor stor grad påvirker disse to sakene (transsport og svensk innvandring) den "fortapte" personlig? Når det gjelder vold forårsaket av innvandringsmiljøer, er det forståelig hvis man selv bor i utsatte områder, har nære og kjære som bor i utsatte områder, eller selv har vonde minne fra f.eks tenårene hvis man da ble utsatt for angrep fra truende gjenger.

Mye av denne voldelige kulturen fra innvandrergjenger kan forklares med at patriarki (ja, jeg brukte P-ordet. beklager) og rigide, maskuline koder har vært en sentral del av oppveksten til disse individene. Og det er ikke noe "midtøsten og Afrika"-fenomen, men et globalt et. Men når det tas opp, blir responsen stort sett "flytt problemet et annet sted". Som er forståelig for de utsatte, men som likevel ikke løser noe på langsikt.

Derfor blir det rart å se hvordan sinne over "transkvinner i kvinnesport" overlapper med dette sinnet over innvandrere. Det er jo to vidt forskjellige ting. Den eneste måten det hadde gitt mening var hvis de voldelige gjengene faktisk bestod av transutøvere...

Noe som leder til spørsmålet om hvis kriminelle innvandrer-gjenger og transkvinner i kvinnesport plutselig blir Thanos-knipset bort neste dag, ville det gitt ro og en god følelse hos den sinte personen det gjelder? Hadde den sosiale og økonomiske situasjonen bedret seg? Eller hadde den personen lett etter noen andre grupper å være sinte på?

 

Problemet du ser blant innvandrergjenger har lite med patriarki. Som du sier så har andre grupper også patriaki, men de skaper ikke samme type problemer.  Årsaken til at de segregerer seg fra det norske samfunnet er relgiøs ekstremisme og årsaken til kriminaliteten er at de er vant til lovløse tilstander. Det finnes mange løsninger på dette og ikke alt handler om å begrense innvandring. I den grad man ønsker å begrense innvandringen så flytter man ikke problemet, fordi blir de i land hvor de passer inn, så forsvinner problemet med segregering.

Personene som er kritisk til innvandring og transkvinner i idrett er ikke sinte mennesker. De aller fleste er helt normale mennesker. Det er kvinner som passer på barna dine, det er innvandre, og det er vanlige arbeidsfolk som nyter livet. Og ikke alle sinte mennesker tilhører denne gruppen, det er nok like mange sinte personer i din egen leir. 

De sinte menneskene vil trolig bli sinte over noe annet, men vanlige folk med en sterk overbevisning vil bli mindre kritiske til systemet om man løser problemene de er beskymret over. Det er årsaken til at du ser en langt svakere ekstrem høyreside i Danmark, selv om de i gjennomsnitt har mer høyrevridde meninger enn Sverige.

 

Endret av Camlon
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (14 minutter siden):

Hormonbehandlingen gir dem ekstra belastning sammenlignet med biologiske menn. Om de skal være dårligere enn kvinner så må belastningen være større enn forskjellen mellom kvinner og menn. Det er lite som tyder på at belastningen er så stor

Longitudinal studies examining the effects of testosterone suppression on muscle mass and strength in transgender women consistently show very modest changes, where the loss of lean body mass, muscle area and strength typically amounts to approximately 5% after 12 months of treatment. Thus, the muscular advantage enjoyed by transgender women is only minimally reduced when testosterone is suppressed

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-020-01389-3

Det som er mer sannsynlig er at vi ser seleksjonsskjevhet. Transkvinner er en mindre gruppe og de sliter ofte psykisk. Det betyr at det er langt vanskeligere å finne transkvinner som er i god form og det vises i tallene når man går på sosiale medier og henter inn folk som trener minst 3 ganger i uken. 

Men spørsmålet her er ikke om gjennomsnittet gjør det dårligere, men om en transkvinne eller en vanlig mann med 12 måneders hormonbehandling har en fordel. Hvis svaret er ja, så er det tydelig at kravet om 12 måneder er ikke nok.

 

Problemet du ser blant innvandrergjenger har lite med patriarki. Som du sier så har andre grupper også patriaki, men de skaper ikke samme type problemer.  Årsaken til at de segregerer seg fra det norske samfunnet er relgiøs ekstremisme og årsaken til kriminaliteten er at de er vant til lovløse tilstander. Det finnes mange løsninger på dette og ikke alt handler om å begrense innvandring. I den grad man ønsker å begrense innvandringen så flytter man ikke problemet, fordi blir de i land hvor de passer inn så forsvinner problemet med segregering.

Personene som er kritisk til innvandring og transkvinner i idrett er ikke sinte mennesker. De aller fleste er helt normale mennesker. Det er kvinner som passer på barna dine, det er innvandre, og det er vanlige arbeidsfolk som nyter livet. Og ikke alle sinte mennesker tilhører denne gruppen, det er nok like mange sinte personer i din egen leir. 

De sinte menneskene vil bli sinte over noe annet, men vanlige folk med en sterk overbevisning vil bli mindre kritiske til systemet om du løser problemene de er beskymret over. Det er årsaken til at du ser en langt svakere ekstrem høyreside i Danmark, selv om de i gjennomsnitt har mer høyrevridde meninger enn Sverige.

 

At det er en viss høyrevridning blant mennesker som er åpenbart anti-LGBT er nok sant, av den grunn er det nesten litt "morsomt" når ekstreme transaktivister blir så forbanna på kvinner som ønsker egne rom for kvinner at de hater dem mer enn de hater høyrevridde eller f eks abortmotstandere. Hatet mot kvinner som er bekymret for egne rettigheter enten det er krisesentre eller kvinneidrett synes langt mer omfattende enn hatet mot høyrevridde eller religiøse. Utfra det jeg ser i media ihvertfall

Og jeg vil understreke at man kan respektere transpersoner, referere til dem som det de ønsker, se på dem som ethvert annet menneske som det kjønn de ønsker, som venner, kolleger, familiemedlemmer, uten at en må synes det er greit med transkvinner i kvinneidrett eller peniser i kvinnegarderoben. det er liksom sånn at skal man akseptere transpersoner, da må en akseptere det mest ekstreme, uten unntak, elers er man en hater. Slik er det ikke

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...