Gå til innhold

Kan kontantbruk spores?


Gjest 241f2...b5d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

 

– Det er fortsatt en del grupper som av ulike grunner har behov for å benytte seg av kontanter og den retten blir ikke alltid så godt ivaretatt. Det antas å være rundt 600.000 borgere som ikke har tilgang til digitale betalinger, blant annet asylsøkere og barn og personer med psykiske utfordringer. Det er også en stadig økende gruppe eldre borgere som mister digital tilgang når de kognitive evnene forvitrer, og disse må også ivaretas, sier sjeføkonom i Finansforbundet, Sven Eide.

– Det at man styrker retten til kontant betaling betyr ikke nødvendigvis at omfanget vil øke i veldig stor grad, mener han.

 

 

Lenke til kommentar

Om ip adressen min blir sporet og det kommer noen hit og sjekker så er de hjertelig velkommen. For jeg har ikke noe å skjule, de kommer med andre ord ikke til å finne noe. Mulig jeg har noen pantelapper og et par kroner liggende da men 😂 Men spurte på grunn av lurer på hvordan jeg skal gjøre det senere.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Guest 241f2...b5d said:

Hvis man foreksempel har noen hundretusen liggende hjemme og ikke fører det opp på ligningen. Og så begynner å bruke de litt og litt over noen år, kan man bli sporet på noen måte da? Hvis penger blir tatt ut hver måned og ikke går inn noen steder igjen på en stund, eller man bruker dem litt og litt over tid? Er det serienummer på sedler? Har ingen planer om å gjøre dette, bare nysgjerrig på hvordan det fungerer.

Anonymous poster hash: 241f2...b5d

Vel, rapporterings grensa for kontanter, ligger på 40.000kr, så om du ihvertfall holder deg langt unna det, er det ikke noen grunn til sporing, så lenge du ikke ellers gjør noe usedvanlig som ville vekket oppmerksomhet. Det er serie nummer på sedler mente jeg da, men ikke noe du trenger å bry deg om som jeg er klar over.

 

En fyr som vant i lottori, gikk og kjøpte lydutstyr for 80.000kr kontant hvistnok, han fikk økokrim på døra. Selv om det ikke var noe galt i det han gjorde, men større summer brukt i eller oppbevart i kontanter sees desverre på med mer og mer mistenksomhet. SWIM opplevde en gang å få forespørsel hva jeg gjorde med så mye kontanter... jeg hadde 1400kr i lomma...

 

Kontanter er uansett ikke nødvendigvis den beste måten å ha, eller oppbevare verdi på, mao. visse verdi saker, holder seg bedre i verdi, og kan til og med øke (Som en slags investering), i motsetning til fiat penger som taper verdi over tid pågrunn av inflasjonen i pengemarkedet.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
FullColor skrev (2 minutter siden):

Vel, rapporterings grensa for kontanter, ligger på 40.000kr, så om du ihvertfall holder deg langt unna det, er det ikke noen grunn til sporing, så lenge du ikke ellers gjør noe usedvanlig som ville vekket oppmerksomhet. Det er serie nummer på sedler mente jeg da, men ikke noe du trenger å bry deg om som jeg er klar over.

 

En fyr som vant i lottori, gikk og kjøpte lydutstyr for 80.000kr kontant hvistnok, han fikk økokrim på døra. Selv om det ikke var noe galt i det han gjorde, men større summer brukt i eller oppbevart i kontanter sees desverre på med mer og mer mistenksomhet. SWIM opplevde en gang å få forespørsel hva jeg gjorde med så mye kontanter... jeg hadde 1400kr i lomma...

1400 kr, det er da ingenting.

Lenke til kommentar
1 minute ago, marsipan86 said:

1400 kr, det er da ingenting.

Nei jeg vet ! Men, Onkel-ikke-har-bedre-ting-å-gjøre prøvde å mistenkeliggjøre det, og spurte meg ut for at jeg skulle redegjøre for det.  Helt sykt, men,det er nettopp derfor de IKKE liker kontanter, for det da kan de ikke like lett spore penge bruken din. Men om du ikke bruker kontant, så er jo alt tradisjonelt sporbart og digitalt. (med unntak av visse desentraliserte, eller anonyme digitale valutaer. Som også blir ugle sett og behandlet med mistenksomhet. Siden noen ønsker kontrol, og bryr seg døyten om andres privatliv.)

Lenke til kommentar
FullColor skrev (12 minutter siden):

Nei jeg vet ! Men, Onkel-ikke-har-bedre-ting-å-gjøre prøvde å mistenkeliggjøre det, og spurte meg ut for at jeg skulle redegjøre for det.  Helt sykt, men,det er nettopp derfor de IKKE liker kontanter, for det da kan de ikke like lett spore penge bruken din. Men om du ikke bruker kontant, så er jo alt tradisjonelt sporbart og digitalt. (med unntak av visse desentraliserte, eller anonyme digitale valutaer. Som også blir ugle sett og behandlet med mistenksomhet. Siden noen ønsker kontrol, og bryr seg døyten om andres privatliv.)

Høres ikke bra ut akkurat.

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (31 minutter siden):

Den eneste grunnen til at jeg lurte på dette  var for å legge av fra livsoppholdet ved evt gjeldsordning. Pr i dag har jeg ingen kontanter liggende hjemme. Men hvis det er lov å sette av fra livsoppholdet på en sparekonto så gjør jeg jo det. Men om det er lov ved gjeldsordning vet jeg ikke. Men alltid greit å ha noe i bakhånd.

Jeg har selv gått på gjeldsordning, og tenkt tilsvarende.... Ingen "arresterer deg" om du har 20-30 000 i kontanter hjemme, som en buffer i tilfelle du har behov for det. Det er selvsagt ikke lov, men jeg har full forståelse og sympati for de som utfordrer regelverket en smule; for å trygge egen hverdag. Det er viktig å ha en buffer i hverdagen, på gjeldsordning MÅ man leve fra måned til måned. Det er en brå overgang for mange, og viktige ting som tannlegehjelp og tilsvarende kan bli utfordrende når man er på gjeldsordning. 

Problemet er derimot om kreditorene dine, altså de du skylder penger - finner ut at du har holdt verdier i skjul for dem. Da kan gjeldsordningen din bli avviklet, og gjelden bestå - og du vil aldri få mulighet til å få gjeldsordning på nytt. Så du gambler på en måte litt; der du risikerer å bli gjeldsslave for livet dersom du går litt for langt.

 

Lenke til kommentar

Problemstillingen: "Kan kontantbruk spores?" kan jo tolkes på litt forskjkellig måte. Hvis det for eksempel dreier seg om å bekjempe grov og alvorlig kriminalitet, så er det selvfølgelig teknisk mulig å loggføre serienumrene, eller å merke dem på annen måte slik at det er teknisk mulig å føge med på hvor de flytter på seg eller blir brukt.

Hvis det dreier seg om litt større mengder kontanter som ligger i og blir liggende i en eller ennen form for "transportbeholder", så er det selvfølgelig mulig å bygge inn GPS sporing, slik at man kan få pengene opp på skjermen hele tiden, slik at man kan se på hvor de flytter seg.

Hvis det der i mot dreier seg om et lite oppstart beløp, der sedlene blir lagt til, litt her og litt der, uten at det er noen fokus på dette, så er nok sannsynligheten for at dette kan retferdiggjøre kostnadene ved sporing, ikke så spesielt stor.

11 minutes ago, Milhouse85 said:

Problemet er derimot om kreditorene dine, altså de du skylder penger - finner ut at du har holdt verdier i skjul for dem. Da kan gjeldsordningen din bli avviklet, og gjelden bestå - og du vil aldri få mulighet til å få gjeldsordning på nytt. Så du gambler på en måte litt; der du risikerer å bli gjeldsslave for livet dersom du går litt for langt.

Ja, der ligger selve det viktige poenget. Den problemstillingen kan nok ha mye større betydning enn det beløpet man eventuelt klarer å legge til side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (10 minutter siden):

Problemstillingen: "Kan kontantbruk spores?" kan jo tolkes på litt forskjkellig måte. Hvis det for eksempel dreier seg om å bekjempe grov og alvorlig kriminalitet, så er det selvfølgelig teknisk mulig å loggføre serienumrene, eller å merke dem på annen måte slik at det er teknisk mulig å føge med på hvor de flytter på seg eller blir brukt.

Hvis det dreier seg om litt større mengder kontanter som ligger i og blir liggende i en eller ennen form for "transportbeholder", så er det selvfølgelig mulig å bygge inn GPS sporing, slik at man kan få pengene opp på skjermen hele tiden, slik at man kan se på hvor de flytter seg.

Hvis det der i mot dreier seg om et lite oppstart beløp, der sedlene blir lagt til, litt her og litt der, uten at det er noen fokus på dette, så er nok sannsynligheten for at dette kan retferdiggjøre kostnadene ved sporing, ikke så spesielt stor.

Ja, der ligger selve det viktige poenget. Den problemstillingen kan nok ha mye større betydning enn det beløpet man eventuelt klarer å legge til side.

 

arne22 skrev (10 minutter siden):

Problemstillingen: "Kan kontantbruk spores?" kan jo tolkes på litt forskjkellig måte. Hvis det for eksempel dreier seg om å bekjempe grov og alvorlig kriminalitet, så er det selvfølgelig teknisk mulig å loggføre serienumrene, eller å merke dem på annen måte slik at det er teknisk mulig å føge med på hvor de flytter på seg eller blir brukt.

Hvis det dreier seg om litt større mengder kontanter som ligger i og blir liggende i en eller ennen form for "transportbeholder", så er det selvfølgelig mulig å bygge inn GPS sporing, slik at man kan få pengene opp på skjermen hele tiden, slik at man kan se på hvor de flytter seg.

Hvis det der i mot dreier seg om et lite oppstart beløp, der sedlene blir lagt til, litt her og litt der, uten at det er noen fokus på dette, så er nok sannsynligheten for at dette kan retferdiggjøre kostnadene ved sporing, ikke så spesielt stor.

Ja, der ligger selve det viktige poenget. Den problemstillingen kan nok ha mye større betydning enn det beløpet man eventuelt klarer å legge til side.

Hvordan finner de ut det da?

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (24 minutter siden):

Jeg har selv gått på gjeldsordning, og tenkt tilsvarende.... Ingen "arresterer deg" om du har 20-30 000 i kontanter hjemme, som en buffer i tilfelle du har behov for det. Det er selvsagt ikke lov, men jeg har full forståelse og sympati for de som utfordrer regelverket en smule; for å trygge egen hverdag. Det er viktig å ha en buffer i hverdagen, på gjeldsordning MÅ man leve fra måned til måned. Det er en brå overgang for mange, og viktige ting som tannlegehjelp og tilsvarende kan bli utfordrende når man er på gjeldsordning. 

Problemet er derimot om kreditorene dine, altså de du skylder penger - finner ut at du har holdt verdier i skjul for dem. Da kan gjeldsordningen din bli avviklet, og gjelden bestå - og du vil aldri få mulighet til å få gjeldsordning på nytt. Så du gambler på en måte litt; der du risikerer å bli gjeldsslave for livet dersom du går litt for langt.

 

Så man kan ikke sette av fra livsoppholdet på en sparekonto når man har gjeldsordning? Da trekker de det?

Lenke til kommentar
1 hour ago, marsipan86 said:

Hvordan finner de ut det da?

Hvordan man gjennomfører undersøkelser og etterforskning av enkelte saker, har nok sannsynligvis ikke noe enkelt svar.

Når det der i mot gjelder hvordan man eventuelt kan "tracke" en kontainer, koffert eller beholder, med penger eller annet innhold, så har dette jo et enkelt svar, på grunn av at det er "hyllevare" basert på IOT teknologi. Brukes til stort og smått.

https://knowhow.distrelec.com/no/vedlikehold-reparasjon-og-drift/smart-emballasje-forbedring-av-produktsikkerhet-og-sporing/

Lenke til kommentar
Gjest 241f2...b5d skrev (3 timer siden):

Men man kan ikke kjøpe en iPhone til 20k uten at de blir mistenksomme?

Anonymous poster hash: 241f2...b5d

Du risikerer at butikken melder kjøpet inn til myndighetene om du betaler over en viss sum kontant.
Opplevde dette selv for en del år siden.
minibankkortet mitt var ødelagt og måtte ha ny vaskemaskin.
Betalte kontant i butikken (var over 10k) (tok ut pengene i banken, ja. før i tiden kunne man gå i en fysisk bank å be om å ta ut penger)
Da ble det sendt automatisk innrapportering i henhold til noen regler om hvitvasking.
(vet dette siden jeg selv jobbet i butikken)

Er usikker på hva grensa er nå for tiden.
Men tipper den ikke er så langt unna 10k.

Så om jeg skulle kvitte meg med store mengder kontanter hadde jeg ikke kjøpt dyre ting med dem.
Men betalt bussen kontant, brukt kontanter på spiseplasser, kaffebarer etc.
Betalt småtterier og sånt kontant.
Det er faktisk flere en man tror som bruker kontanter, så om du bruker kontanter til alle småkjøpene dine er det vel mer eller mindre umulig å spore deg.
 

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (2 timer siden):

Så man kan ikke sette av fra livsoppholdet på en sparekonto når man har gjeldsordning? Da trekker de det?

Meninga med gjeldsordning er at du betaler så mye som over hode mulig i x antall år. (5?)
Og når disse årene er ferdig slettes det som er igjen av gjelda helt.
Så om du har 2 mill i gjeldsordning og du klarer å betale ned 1,5 mill så slettes den siste halve millen når ordningen er over.

Dem trekker ikke pengene fra sparekontoen.
Dem bare sier opp gjeldsordningen og du vil aldri bli kvitt gjelden igjen, siden brudd på dette resulterer i at du aldri mer kan få gjeldordning.
Dem regner ut hvor mye penger du må ha pr mnd, alt over dette trekkes automatisk fra der du får penger (lønn trygs ol.)

Så og sette penger til side mens man er på gjeldsordning er ikke lurt om dem finner ut av det.
Du blir ikke satt i fengsel, men du vil miste gjeldsordningen og du må betale tilbake alt.

Lenke til kommentar
Gjest a9f36...41e
Gjest 241f2...b5d skrev (8 timer siden):

Men man kan ikke kjøpe en iPhone til 20k uten at de blir mistenksomme?

Hvis du vurderer å kjøpe deg en iPhone til 20.000 bør du spørre deg selv om hvorfor du har så stor gjeld...

 

Jeg har en bekjent som har slitt en del det siste året, og han har spurt meg om å låne penger for å klare seg til neste lønning. Jeg har lånt 5.000 og 10.000 til ham av gangen, og bestandig fått igjen pengene.

Men jeg må si der irriterer meg kraftig når han drar ut og spiser på restaurant, har besøk av kompis i helga og drar ut på byen og til og med leier seg bil for en helgetur til hjembyen sin.

Skylder man penger, så bør prioriteten være å betale det tilbake.

Anonymous poster hash: a9f36...41e

Lenke til kommentar
Gjest a9f36...41e skrev (3 timer siden):

Hvis du vurderer å kjøpe deg en iPhone til 20.000 bør du spørre deg selv om hvorfor du har så stor gjeld...

 

Jeg har en bekjent som har slitt en del det siste året, og han har spurt meg om å låne penger for å klare seg til neste lønning. Jeg har lånt 5.000 og 10.000 til ham av gangen, og bestandig fått igjen pengene.

Men jeg må si der irriterer meg kraftig når han drar ut og spiser på restaurant, har besøk av kompis i helga og drar ut på byen og til og med leier seg bil for en helgetur til hjembyen sin.

Skylder man penger, så bør prioriteten være å betale det tilbake.

Anonymous poster hash: a9f36...41e

Nei, det var bare et eksempel. Har ikke tenkt å kjøpe noe som helst.

Lenke til kommentar
11 hours ago, marsipan86 said:

Selvfølgelig ikke 🙂 Kunne aldri i livet utføre noe ran.

Nei, for det ville jo vært dumt nå, når du har gjort det fra før av, da tar man jo ikke den risikoen en gang til; gir seg mens leken er god vettu 😉 huhu.

Lenke til kommentar

Kontantar er eignentleg ikkje sporbare sjølv om det i enkelte saker kan nyttast både fingeravtrykk, DNA og serienummer for å spore kven som har vært i kontakt med pengane.

Det som i praksis er sporbart er dersom du bruker penger som du ikkje kan forklare opphavet på. Som nemt så vil større kontantkjøp kunne bli registrert som mistenklege transaksjonar, kjøp med verdi på til saman over 40 000 kr skal ikkje butikken ta imot etter kvitvaskingslova.

 

Det er heilt lovleg å ta ut eigne pengar som kontantar å oppbevare pengane heime. Når du då handler med kontanter og det blir spørsmål om kvar pengane kjem frå så kan du enkelt dokumentere at pengane kjem frå kontantuttak frå konto. Du vil likevel lage litt praktiske utfordringar for deg sjølv om du har veldig store beløp i kontantar.

Det som ikkje er lovleg er når du tek ut pengane i kontanter med det formål å skjule pengane, enten det er å skjule penger frå kreditorer eller for å unndra seg formueskatt. I praksis er det ingen forskjell om ein skjuler pengane sine ved å ta dei ut som kontantar eller overfører pengane til andre kontoar i utlandet. Det er ikkje transaksjonen i seg sjølv som er ulovleg, det er formålet med å skaffe seg uberettiga vinning som er ulovleg.

Dersom du tek ut kontantar for å gjemme i madrassen samtidig som du opplyser til kreditorane dine om at pengane er brukt opp på forbruk så er det ikkje lov. Men du kan sjølvsagt fint velge å bruke kontantar så lenge formålet ikkje er å skjule kor mykje pengar du faktisk har.
Ein tilsvarande "svindel" er dei som tømmer sparekontoen sin i romjula for at det skal stå 0 kr på konto den 1 januar i eit forsøk på å undra seg formueskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...