Gå til innhold

Kan kontantbruk spores?


Gjest 241f2...b5d

Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (30 minutter siden):

Kontantar er eignentleg ikkje sporbare sjølv om det i enkelte saker kan nyttast både fingeravtrykk, DNA og serienummer for å spore kven som har vært i kontakt med pengane.

Det som i praksis er sporbart er dersom du bruker penger som du ikkje kan forklare opphavet på. Som nemt så vil større kontantkjøp kunne bli registrert som mistenklege transaksjonar, kjøp med verdi på til saman over 40 000 kr skal ikkje butikken ta imot etter kvitvaskingslova.

 

Det er heilt lovleg å ta ut eigne pengar som kontantar å oppbevare pengane heime. Når du då handler med kontanter og det blir spørsmål om kvar pengane kjem frå så kan du enkelt dokumentere at pengane kjem frå kontantuttak frå konto. Du vil likevel lage litt praktiske utfordringar for deg sjølv om du har veldig store beløp i kontantar.

Det som ikkje er lovleg er når du tek ut pengane i kontanter med det formål å skjule pengane, enten det er å skjule penger frå kreditorer eller for å unndra seg formueskatt. I praksis er det ingen forskjell om ein skjuler pengane sine ved å ta dei ut som kontantar eller overfører pengane til andre kontoar i utlandet. Det er ikkje transaksjonen i seg sjølv som er ulovleg, det er formålet med å skaffe seg uberettiga vinning som er ulovleg.

Dersom du tek ut kontantar for å gjemme i madrassen samtidig som du opplyser til kreditorane dine om at pengane er brukt opp på forbruk så er det ikkje lov. Men du kan sjølvsagt fint velge å bruke kontantar så lenge formålet ikkje er å skjule kor mykje pengar du faktisk har.
Ein tilsvarande "svindel" er dei som tømmer sparekontoen sin i romjula for at det skal stå 0 kr på konto den 1 januar i eit forsøk på å undra seg formueskatt.

Det jeg tar ut går nok til vanlig forbruk uansett etterhvert som jeg tar ut. Liker uansett best å bruke kontanter. Da ser jeg at pengene forsvinner. Så blir lettere å ha oversikt. Men har kreditorene eller namsmann egentlig oversikt over kontoer og utak osv? Eller er det bare skattemeldingen de må se hvert år? Om jeg blir med noen på dagstur til Sverige, kan de se det om jeg bruker kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontanter er et problem for de som har dette lovlig med ærlige hensikter. 
Og det blir stadig nye begrensninger i hvor man kan bruke de. 

Selvbetjente kasser i butikken, kakesalg i fotball klubben er alt digitalt i dag. 

Skulle man derfor sitte på en større beholdning kontanter som er lovlig inntjent er det i egen interesse å sette disse inn på konto. 

 

Lenke til kommentar

Jeg regner med seddelnummeret spores fra uttak i minibanker og andre banker. Jeg regner også med at seddelautomatene på matbutikken registrerer seddelnummeret så fort de kommer i kontakt med automaten. Ergo blir en seddels historikk fullt sporbar over flere år, og man kan anta at en seddel har vært hos den samme personen i flere år dersom den ikke har vært i sirkulasjon osv.

Dette er bare spekulasjoner fra min side, men jeg regner med det er slik. Det finnes vel flust av folk som har arbeidet med slike seddelmottakere som kan bekrefte eller avkrefte dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hypotetisk hvordan jeg ville gjort det, er å skyfle inn kontantene på ordinært forbruk. Hvis noen vet hva de skal se etter og gå etter, er det teoretisk sett mulig å spore for eksempel et underforbruk på mat og drivstoff uten at det er gjort kontantuttak noe sted, men for alle praktiske formål er det der kontantene skal brukes. Det samme hvis man skal bo på hotell, reise med ferge eller kjøpe klær. Tror man kan glemme å bruke kontanter på dyre ting, men kan kanskje bruke på håndverkstjenester, men ikke helt uten risiko. For ordens skyld, er ingen oppfordring til å gjøre noe ulovlig. Er man redd for oppdagelsesrisikoen, kan man spe på eget forbruk med kontanter, slik at det framstår som at du bare er superøkonomisk på matbutikken. Underforbruk kan uansett lett bortforklares med eksempelvis dumpster-diving, som riktignok er ulovlig, men i praksis ikke ettergås, egen matsanking, eller at man får mat noe annet sted.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (8 timer siden):

Jeg regner med seddelnummeret spores fra uttak i minibanker og andre banker. Jeg regner også med at seddelautomatene på matbutikken registrerer seddelnummeret så fort de kommer i kontakt med automaten.

Svaret er NEI på alle dine antagelser... Ett lite unntak, nye sedler som plasseres i minibank for uttak kan kanskje ha kjente nummerserier. Men etterpå er det dødt.

Endret av BIGG
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (4 timer siden):

Men driver egentlig kreditorene og følger med på kontobevegelsene til de som har gjeldsordning? Livsoppholdet gjør man vel hva man vil med...

I utgangspunktet gjør dem ikke det, men skulle dem finne ut at du gjør ting du ikke burde sier dem bare opp gjeldsordningen og du er tilbake der du startet.
Og nei
Livsoppholdet gjør man ikke som man vil med.
Det er til livsopphold ikke luksus bruk.

Meninga med gjeldsordning er å betale så mye som mulig i X antall år (5??)
Etterpå slettes det som ikke er tilbakebetalt.
Alt som ikke er livsnødvendig skal man droppe disse årene.
Og ja du har lov å ha kontanter, men det er ikke lov å ha kontanter for å skule penger, være seg for kreditorer eller skatteetaten.

Du skal ikke undervurdere hun gamle bestemoren 3 hus unna, og hva sladre-telefon-treet kan finne ut.
 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

I utgangspunktet gjør dem ikke det, men skulle dem finne ut at du gjør ting du ikke burde sier dem bare opp gjeldsordningen og du er tilbake der du startet.
Og nei
Livsoppholdet gjør man ikke som man vil med.
Det er til livsopphold ikke luksus bruk.

Meninga med gjeldsordning er å betale så mye som mulig i X antall år (5??)
Etterpå slettes det som ikke er tilbakebetalt.
Alt som ikke er livsnødvendig skal man droppe disse årene.
Og ja du har lov å ha kontanter, men det er ikke lov å ha kontanter for å skule penger, være seg for kreditorer eller skatteetaten.

Du skal ikke undervurdere hun gamle bestemoren 3 hus unna, og hva sladre-telefon-treet kan finne ut.
 

Ok. Så man kan ikke kjøpe seg god mat og sånn da selv om den ikke er dyr?  Bare spise kjedelig mat. Ikke kunne kjøpe seg en softis en gang i blant osv... Hva med kattemat? Må jeg kvitte meg med katten fordi det ikke er livsnødvendig ifølge kreditorene? Skal de ha kontoutskrifter hver måned så de ser hva man har brukt penger på og om man har tatt ut kontanter? Hva om man får noe veldig dyrt i gave, finner kreditorene ut av det?

Jeg liker best å bruke kontanter. Men hvis det ikke er lov under gjeldsordningen så får jeg ikke gjort noe med det. 

Men tror vel egentlig ikke jeg får gjeldsordning heller. 

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (8 timer siden):

Ok. Så man kan ikke kjøpe seg god mat og sånn da selv om den ikke er dyr?  Bare spise kjedelig mat. Ikke kunne kjøpe seg en softis en gang i blant osv... Hva med kattemat? Må jeg kvitte meg med katten fordi det ikke er livsnødvendig ifølge kreditorene? Skal de ha kontoutskrifter hver måned så de ser hva man har brukt penger på og om man har tatt ut kontanter? Hva om man får noe veldig dyrt i gave, finner kreditorene ut av det?

Jeg liker best å bruke kontanter. Men hvis det ikke er lov under gjeldsordningen så får jeg ikke gjort noe med det. 

Men tror vel egentlig ikke jeg får gjeldsordning heller. 

Jo man kan kjøpe seg god mat om du har penger til det 

Og du får sikkert beholde katten.

Du kan også bruke så mye kontanter du bare vil, men du kan ikke bruke dem i det formål å skjule dem for kreditorene.

Poenget er at du har ikke lov å legge til side penger, eller bruke dem på luksus. Som designer klær, dyre viner, dyrere bil en nødvendig flatfyll hver helg etc.

 

 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Jo man kan kjøpe seg god mat om du har penger til det 

Og du får sikkert beholde katten.

Du kan også bruke så mye kontanter du bare vil, men du kan ikke bruke dem i det formål å skjule dem for kreditorene.

Poenget er at du har ikke lov å legge til side penger, eller bruke dem på luksus. Som designer klær, dyre viner, dyrere bil en nødvendig flatfyll hver helg etc.

 

 

Ok. Nederste er jo ikke noe jeg uansett hadde brukt penger på. Drikker ikke alkohol, har ikke behov for designer klær Og lappen har jeg ikke, så blir ingen bil her. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 241f2...b5d

Sikkert ikke lov. Men uansett ingen som kommer hjem til deg og sjekker. Tror ikke de vanligvis må ha oversikt over kontobevegelser.

Anonymous poster hash: 241f2...b5d

Lenke til kommentar
On 10.6.2024 at 10:03 PM, Comma Chameleon said:

Jeg fordrar ikke kontanter og eneste gangene jeg har brukt kontanter de siste 10 årene er ved aktivitet jeg ikke ønsker skal spores.

Som når du kjøper is, pølse og gassballong i skolegården på 17. Mai?

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (13 minutter siden):

Hva skjer om man skulle motta gaver i gjeldsordning perioden? Ikke i form av penger men foreksempel ting som er litt dyre, mobil foreksempel? Finner de ut av det om man ikke opplyser om det?

 Nei, selvsagt ikke. Man kan leve som en greve uansett. Satsene for livsopphold får man passe på å maxe ut, og gaver, kontanter, klær, generelt forbruk står man relativt fritt til å disponere. SIFOs referansebudsjett får man studere og se hvor skoen evt. måtte trykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

 Nei, selvsagt ikke. Man kan leve som en greve uansett. Satsene for livsopphold får man passe på å maxe ut, og gaver, kontanter, klær, generelt forbruk står man relativt fritt til å disponere. SIFOs referansebudsjett får man studere og se hvor skoen evt. måtte trykke.

Skjønner. Kommer nok ikke til å motta gaver uansett da. Men kommer nok til å bruke kontanter.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Som når du kjøper is, pølse og gassballong i skolegården på 17. Mai?

Ja, hvis de ikke klarer å ordne betaling med f.eks VIPPS eller terminal i 2024 så får de beholde is og pølse.
Har ikke brukt kontanter i Norge på over 10 år.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Som når du kjøper is, pølse og gassballong i skolegården på 17. Mai?

Det er mange år siden jeg var på et arrangement som ikke støtta VIPPS. Dette inkluderer også lokale loppemarked til inntekt for et eller annet korps eller idrettsforening.

Lenke til kommentar
marsipan86 skrev (4 timer siden):

Hva skjer om man skulle motta gaver i gjeldsordning perioden? Ikke i form av penger men foreksempel ting som er litt dyre, mobil foreksempel? Finner de ut av det om man ikke opplyser om det?

Du kan kjøpe ny telefon under gjeldsordning, dette går fra ditt livsopphold. Du kan beholde bil dersom denne er nødvendig ift. jobb.

«En gjeldsordning kan også gå ut på betaling av et engangsbeløp som endelig oppgjør. Beløpet skal minst tilsvare den samlede dividende skyldneren antas å kunne ha utredet i løpet av en periode på fem år.» Alternativ 2: «En gjeldsordning kan også gå ut på betaling av et engangsbeløp som endelig oppgjør.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Du kan kjøpe ny telefon under gjeldsordning, dette går fra ditt livsopphold. Du kan beholde bil dersom denne er nødvendig ift. jobb.

«En gjeldsordning kan også gå ut på betaling av et engangsbeløp som endelig oppgjør. Beløpet skal minst tilsvare den samlede dividende skyldneren antas å kunne ha utredet i løpet av en periode på fem år.» Alternativ 2: «En gjeldsordning kan også gå ut på betaling av et engangsbeløp som endelig oppgjør.

 

Og nei, kontantbruk kan ikke spores. Ingen vet hvem som har betalt med tusenlappen på butikken. Da må man spørra etter legitimasjon og merke/notere lappen(e) ved kunden.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
18 hours ago, Wheeljack said:

Det er mange år siden jeg var på et arrangement som ikke støtta VIPPS. Dette inkluderer også lokale loppemarked til inntekt for et eller annet korps eller idrettsforening.

Fortsatt mulig å bruke kontanter på mange typer arrangementer samt bøssebærere og når idrettslag selger lodd på døra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...