Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie


Anbefalte innlegg

1 hour ago, BadCat said:

Vi har ikke prosessoren med mange cores på én og samme die. Du har sikkert hørt om CCD (Core Complex Die).

Hvis AMD hadde en CCD med 10, 12 eller 14 eller 16 cores så hadde ikke elendigheten vært et faktum. Hvis det var mange cores det stod på hadde jeg kjøpt 64 eller 128 core Epyc.

Jeg trenger verken 32, 64 eller 128 cores. Jeg trenger flere enn 8 på én die.

Det er ikke bare Intel som har stagnert. AMD har drevet med sammenliming av 8-core-dies i årevis nå. 

Det er ikke få som faller for markedsføringa til 7900X3D og som ikke skjønner at det er dålrigere med 6+6 en 8 eller 8+8. Så har du vokterne som sier "Den er ikke så dårlig, det kan jo hende at de skal gjøre noe som drar nytte av 12 kjerner." Nei, han skrev at han kun skulle game. 7900* hadde gitt mening hvis det var 8+4 eller 8+6. 6+6 er et tøyseprodukt.


Jeg har ikke mye å gå ut fra, men det tyder på at det skal bli 12 kjerner på én die.

Det er litt vanskelig å søke på dette fordi søkemotoren tror at jeg prøver å finne ut hvor mange som døde i Bartlett.

Ok, da forstår jeg hva du siktet til, skjønte ikke at det var core pr CCD du tenkte på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første 9950X er testet og blir lagt ut for salg på finn.no iløpet av kvelden, for de som er interessert

Grunnen til at jeg ikke beholder den er at den maxer ut på 2166mhz FCLK (jeg trenger 2200mhz)

Vil være et bra fit mot et 6400/2133 system

Selve minnekontrolleren virker bra, kunne boote 8500MT/s og kjøre et lite 10min testrun i Karhu

image.thumb.png.8e785783961cdec990aa0d64960712ac.png

 

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (3 timer siden):

Første 9950X er testet og blir lagt ut for salg på finn.no iløpet av kvelden, for de som er interessert

Grunnen til at jeg ikke beholder den er at den maxer ut på 2166mhz FCLK (jeg trenger 2200mhz)

Vil være et bra fit mot et 6400/2133 system

Selve minnekontrolleren virker bra, kunne boote 8500MT/s og kjøre et lite 10min testrun i Karhu

image.thumb.png.8e785783961cdec990aa0d64960712ac.png

 

Hvilken kjøler bruker du på denne CPU`en?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ola Norman said:

https://videocardz.com/newz/amd-promises-windows-11-patch-boosting-zen5-zen-4-and-zen-3-gaming-performance

Har kjørt Win11 24H2 de 2 siste månedene, muligens derfor mine 9950X ES bencher er bedre enn mange andre sine Zen5 resultater..

The money shot

Image

Annen test her:

https://hothardware.com/news/amd-zen-5-benchmark-discrepancies

Bare vit det, at det er også innen Linux relativt store forskjeller på performance alt ettersom hvilken distro man bruker.

Det er ganske normalt at de Linux distroene som aimer for gaming og performance er mer tilpasset ny hardware og ligger høyere enn Win i performance.

Jeg bruker CachyOS, og de ligger høyt i performance og er tidlig ute med ny Linux kode for å si det slik.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (5 timer siden):

Jeg bruker CachyOS, og de ligger høyt i performance og er tidlig ute med ny Linux kode for å si det slik.

Jepp

When taking the geometric mean of 59 benchmarks run across all of the Linux distributions on this AMD Ryzen 9 9950X system, Intel's Clear Linux easily took the crown.
Tapping Intel's Clear Linux netted a 16% improvement on top of the performance offered by Ubuntu 24.04 LTS

...Intel's software engineers advancing open-source (x86_64) performance continue doing a splendid job showing what's possible.

https://www.phoronix.com/review/linux-os-amd-ryzen9-9950x/7

Har lagt en ny 9950X ut på finn btw, for de som ønsker seg nytt leketøy :)

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (28 minutter siden):

Ja, og da blir det store spørsmålet; hvordan blir da AMD vs Intel med 24H2?!..

Det kommer sikkert tester på det også, regner med at Gamers Nexus og Hardware Unbox kommer til å teste det.

Lenke til kommentar

Hardware Unboxed tester ny windows update, som i test på 40 spill viser 10-11 % ytelsesforbedring for zen 4 og zen 5. Øyensynlig bidrar ikke oppdateringen til nevneverdig bedre ytelse på Intel, men her har de ikke testet grundig.

Helt vilt at Windows update skal øke ytelsen i slik grad. Ikke skjedd før.

 

Screenshot_20240826_161503_YouTube.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Donkey Kong said:

Hardware Unboxed tester ny windows update, som i test på 40 spill viser 10-11 % ytelsesforbedring for zen 4 og zen 5. Øyensynlig bidrar ikke oppdateringen til nevneverdig bedre ytelse på Intel, men her har de ikke testet grundig.

Helt vilt at Windows update skal øke ytelsen i slik grad. Ikke skjedd før.

 

Screenshot_20240826_161503_YouTube.jpg

Ja, så det nettopp. Bare ETT spill hadde bedre ytelse i 24H2 for Intel, og det var Gears5. Ryzen har endelig fått oppgradert instruksjoner/kompatibilitet for Win11 (som er LATTERLIG tok så lang tid), og nå scorer AMD markant bedre enn Intel.

Kommer til å bli litt crazy å se AMD X3D CPUer score i Win 24H2!

Endret av JarleGutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...