Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (9 timer siden):

ehhh javel? Skal du bare teste og selge billigere? Eller missforstår jeg deg?

Ja jeg liker konkurrere på hwbot, og da trenger man beste mulig silicon quality..

Har bestilt 3x 9950x. Blir å beholde den beste og selge de 2 andre et par tusen under nypris. Har gjort samme med 7000 serien flere ganger (har nesten samtlige rekorder for 7800x3d og 7950x3d)

Rectangle Font Parallel Pattern Screenshot

Endret av Ola Norman
  • Liker 4
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (9 timer siden):

The plot thickens. Ja, da ble performance for 9000 bedre, men det ble den også for 7000, så da er man liksom like langt. Men vi vet da trolig hvorfor AMD har refererert til andre tall...

 

De lagde Zen4 for bra 😅

 

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (2 timer siden):

Ja jeg liker konkurrere på hwbot, og da trenger man beste mulig silicon quality..

Har bestilt 3x 9950x. Blir å beholde den beste og selge de 2 andre et par tusen under nypris. Har gjort samme med 7000 serien flere ganger (har nesten samtlige rekorder for 7800x3d og 7950x3d)

Rectangle Font Parallel Pattern Screenshot

Burde følge med på Finn.no brukeren din skjønner jeg :P

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (1 time siden):

Har inntrykk av at de fleste kjører 6000 minne, eller tar jeg feil? Har ikke sjekket alle reviews med tanke på RAM settings.

Ja. Og grunnen er nok at Ryzen kjører 6000 hastighet med 1:1 setting.

edit: Det var 6000 hastighet techpowerup.com brukte.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

JayzTwoFail Morsom type har prøvd og rette på han noen par ganger 🙂Han er like spydig tilbake vær gang mot meg

Får se hva neste X3D kan få til bedre en 6400cl28 FLCK 2167 på en 7950X3D SP 109 Men er mer som en hobby tar ikke ting helt av 🙃

Endret av Dr.Johnsen
Lenke til kommentar

Har AMD noen jokere i ermet neste år eller er det dette og eventuelt X3D det som kommer til desktop ut 2025?
Jeg har vanskelig for å se at det skal bli en slager for gaming hvis V-cache er det eneste som skiller fra de prosessorene som er rullet ut nå.

@JarleGutt
Har du begynt å spare til Bartlett Lake-S med 12P-core? Å gå fra 8 til 12P cores skal bli like hype som 980X Extreme Edition i 2010. Den gangen da antall kjerner økte med 50% og prosessen ble krympet fra 45nm til 32nm. Gode tider, var det og akk over 14 år siden.
image.png.880d75db3750d2924b253b64558503f4.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
22 minutes ago, BadCat said:

Har AMD noen jokere i ermet neste år eller er det dette og eventuelt X3D det som kommer til desktop ut 2025?
Jeg har vanskelig for å se at det skal bli en slager for gaming hvis V-cache er det eneste som skiller fra de prosessorene som er rullet ut nå.

@JarleGutt
Har du begynt å spare til Bartlett Lake-S med 12P-core? Å gå fra 8 til 12P cores skal bli like hype som 980X Extreme Edition i 2010. Den gangen da antall kjerner økte med 50% og prosessen ble krympet fra 45nm til 32nm. Gode tider, var det og akk over 14 år siden.
image.png.880d75db3750d2924b253b64558503f4.png

Tyder ikke leaks på at 9000 X3D CPUene kommer sent høst/tidlig vinter 2024?

Ang det med Bartlett lake, er jeg usikker på om du er ironisk eller ikke 🙂siden vi har jo CPUer med masse cores. Men det hjelper ikke så mye da feks 7800X3D er i de fleste tilfeller bedre for gaming enn alle andre chips pga cachen. Eneste tingene chips med masse mer cores er bedre på er rene 'regneoppgaver'/rendering etc...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ikke prosessoren med mange cores på én og samme die. Du har sikkert hørt om CCD (Core Complex Die).

Hvis AMD hadde en CCD med 10, 12 eller 14 eller 16 cores så hadde ikke elendigheten vært et faktum. Hvis det var mange cores det stod på hadde jeg kjøpt 64 eller 128 core Epyc.

Jeg trenger verken 32, 64 eller 128 cores. Jeg trenger flere enn 8 på én die.

Det er ikke bare Intel som har stagnert. AMD har drevet med sammenliming av 8-core-dies i årevis nå. 

Det er ikke få som faller for markedsføringa til 7900X3D og som ikke skjønner at det er dålrigere med 6+6 en 8 eller 8+8. Så har du vokterne som sier "Den er ikke så dårlig, det kan jo hende at de skal gjøre noe som drar nytte av 12 kjerner." Nei, han skrev at han kun skulle game. 7900* hadde gitt mening hvis det var 8+4 eller 8+6. 6+6 er et tøyseprodukt.


Jeg har ikke mye å gå ut fra, men det tyder på at det skal bli 12 kjerner på én die.

Quote

Intel's upcoming P-core-only Bartlett Lake-S processors will use the new BTL 12+0 die with up to 12 P-cores, which is more P-cores than the current 14th-gen Core CPUs with up to 8 P-cores on their max SKU: the Core i9-14900K.

Det er litt vanskelig å søke på dette fordi søkemotoren tror at jeg prøver å finne ut hvor mange som døde i Bartlett.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Zen5C kan få én CCX med 16 core men kompromiss på mengde cache og kjernefrekvens. Den som lever får se. Det er ikke gitt at det automatisk blir bedre, Intel hadde fungerende 10-core før de rotet seg inn på den smale sti med 8 core. IPC gikk opp men total ytelse gikk ned. Så kom E-kjernene og så flere E-kjerner + refresh. X3D var helt greit som et nytt tilskudd fra AMD, men det blir likevel som ei ventepølse.

Det jeg vil frem til er at de siste 4 årene har vært tilbakegang/på stedet hvil. Det føles mye lenger siden 11th gen enn de 3,5 årene det er. Det går fremover, men ikke mange prosent for hver generasjon og mye kommer fra økt effekt og ikke mer effektive prosessorer.

Jeg har både Intel og AMD og jeg føler meg som en betatester for begge.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
48 minutes ago, leifeinar said:

Blir spennende å se hvor Intel legger seg vs AMD, og hvor travelt AMD får det om Intel yter bra.

Jeg er ikke enten eller. Jeg kjøper det som kan funke til min bruk.

Så har ikke lanseringer alltid vært like spennende i gamle dager heller, men i det siste har det vært mye repetisjon av forrige generasjon av både det røde og det blå laget. Repitisjon funker best hvis det man kopierer føltes rett i utgangspunktet. Ellers blir det en kjedelig periode som blir dobbelt eller tre ganger så lang som man håper på.

Man skal vel ikke klage, for det kan alltids bli verre. "Kommer det Switch Pro i år? Nei, det kommer ikke i år heller." Det er vel 6 år nå med artikler og falske rykter om Switch Pro.

Det er høyst sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe en 9800X3D hvis det blir et løft å kombinere med RTX5090. Det vil vise seg hvem som først kommer på markedet med en prosessor som frister.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...