Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (3 timer siden):

@Ola Norman

Fantastisk bra jobba og kult at du har fått 9950x es til test!

Jeg lurer på om ytelsen er merkbar bedre enn de 7950x3d du har hatt max tunet :)

Ser ikke ut som jeg bytter ut 7800x3d med det første, om ikke 9950x slår den i gaming 😅

Max tunet 9950X slår nok ikke max tunet 7800X3D overall i spill for å si det sånn.. Men for å ta et konkret eksempel, FF downtrail: 

Max OC 7800X3D = ~52k score i lav oppløsning

Høy OC 9950X på nåværende agesa = ~48k (minne ytelse blir bedre og bedre for hver bios)

Z5X3D som jeg ikke kan snakke om enda, godt over 60k

Men skal også sies, en godt tunet 9950X kan oppnå 50k i R23 med MO-RA

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Ola Norman said:

Max tunet 9950X slår nok ikke max tunet 7800X3D overall i spill for å si det sånn.. Men for å ta et konkret eksempel, FF downtrail: 

Max OC 7800X3D = ~52k score i lav oppløsning

Høy OC 9950X på nåværende agesa = ~48k (minne ytelse blir bedre og bedre for hver bios)

Z5X3D som jeg ikke kan snakke om enda, godt over 60k

Men skal også sies, en godt tunet 9950X kan oppnå 50k i R23 med MO-RA

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ola Norman said:

Max tunet 9950X slår nok ikke max tunet 7800X3D overall i spill for å si det sånn.. Men for å ta et konkret eksempel, FF downtrail: 

Max OC 7800X3D = ~52k score i lav oppløsning

Høy OC 9950X på nåværende agesa = ~48k (minne ytelse blir bedre og bedre for hver bios)

Z5X3D som jeg ikke kan snakke om enda, godt over 60k

Men skal også sies, en godt tunet 9950X kan oppnå 50k i R23 med MO-RA

Det vil si jobber for en eller annen site/kanal?

Lenke til kommentar

Priser 7600x Vs 9600x.

7600x kom oktober 2022 til 3990 ifølge prisjakt. Etter en snau måned lå den på ca 3000,- og holdt den prisen +/-10% helt forbi black friday 2023 og videre til juni 2024 med dagens pris 2649,-. 

9600x er lansert til 3990,-

God grunn til å avvente kjøp hvertfall noen uker eller til black friday. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enten det er 2-3% opp eller 16% er det ikke verdt det for 99% av brukere. Slutt å bytte hver generasjon hvis det ikke fører til økt profitt. At maskina blir mer effektiv betyr ikke alltid at brukeren blir det. Hvis brukeren er så effektiv at maskina blir en flaskehals, da må man ta de ytelsesøkningene man kan få for ikke å kaste bort verdifull tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, BadCat said:

Enten det er 2-3% opp eller 16% er det ikke verdt det for 99% av brukere. Slutt å bytte hver generasjon hvis det ikke fører til økt profitt. At maskina blir mer effektiv betyr ikke alltid at brukeren blir det. Hvis brukeren er så effektiv at maskina blir en flaskehals, da må man ta de ytelsesøkningene man kan få for ikke å kaste bort verdifull tid.

Enig i det, prøver bare belyse at det er ikke bare snakk om Win11 game performance som er poenget med denne nye arkitekturen. Jeg sitter med en 7700X i hovedmaskina, og om jeg skulle gå over til en 9x00X3D CPU så må jeg se selvsagt langt mer ytelseshopp enn det jeg ser nå, selv om jeg spiller mer og mer på Linux, som er optimalisert både for Zen4 og Zen5.

Lenke til kommentar

Det siste folk bør gjøre er å bytte til Linux for ytelse.
Hvor mange tusen timer skal de bruke på å tune systemet for å bli slik de ønsker. Hvis folk er helt fersk, blir det noe annet. Da har du ikke allerede preferanser og har samlet tredjepartsverktøy i tiårsvis for å få OS til å virke slik de ønsker.

Det er det samme som med videoredigeringsverktøy og studioprogramvare for lyd og musikk. De fleste ganger er det bedre å fortsette med det man allerede har brukt i titalls år enn å  bytte til "det som er best".

Produktiviteten går helt i kjelleren når man skal endre et system.

Du kan sammenligne det med å bruke 3 år på å omskolere seg til en annen jobb. Det kan være verdt det hvis du er 30 år, ikke nødvendigvis hvis du er 55-60. Alt stopper opp mens man går over.  Man kan gjøre det som et sideprosjekt, men det tar likevel tid man kanskje ikke har.

Det er nok mange som er klar for Linux den dagen det ikke lenger er mulig å gjøre diverse på Windows. I dette tempoet kan det skje om 1 til 2 versjoner. Hvis lokale kontoer blir borte, uverifiserte tredjepartsprogrammer er blokket og alt må gjennom en sky, da er det i alle fall null mer Windows for meg.

Ytterst få bør ta i bruk WIndows i 2024 som sitt første møte med et operativsystem. Det går nedover en blindvei hvor det før eller senere sier stopp. Jeg har allerede holdt på med windows i 30 år Jeg kommer til å fortsette så lenge det går, men jeg kjører litt Linux på siden da jeg har mange ledige maskiner likevel.

 

Eksempel:

Quote

The Elgato Stream Deck is a customizable compact keyboard popular with live streamers. It has configurable buttons and can be set up on Linux with a Python application called streamdeck-ui. This app has a graphic interface that you can use to pair each button with a command or keyboard shortcut.

Noen ganger er det bedre at det bare virker av seg selv enn at man må gjøre research for å få det til å virke. I tillegg kommer frykten for at det ikke skal virke hver dag eller at det slutter å virke uten at man er "smart nok" til å finne ut hvordan man skal få det til å funke igjen.

Noen ønsker å bruke energien på å få en bra Livestream, ikke på å få utstyret til å virke i Linux.

"Det meste av utstyr virker i Linux nå, og spill og programmer kjører i Linux." Men de sier ikke så mye om hvor bra det virker eller hvor mange timer de har brukt på å få det til å virke.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (5 timer siden):

Og er det noen plass vi kan se/lese om hva du gjør, eller er det 'hemmelig'?

Nærmeste du kommer er nok når du oppgraderer til nyeste bios og "alt bare fungerer"..

Og vist du er heldig så er auto voltage / Proc / RTT settings tunet godt nok slik at en novice kan enable EXPO 8000 i bios og kjøre det uten noe ustabilitet (det som er målet man jobber mot)

Og selvfølgelig, enhver vendor ønsker at deres hovedkort skal yte best, typ hva MSI prøver reklamere for her: https://wccftech.com/msi-am5-exclusive-memory-try-it-high-efficiency-mode-bios-feature-boost-amd-ryzen-9000-cpu-gaming-performance/

De skryter over 60ns latency i aida imens jeg kjører ~53ns..

amd-opp-20240807-4

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (1 time siden):

Har du noen produktivitestprogrammer tilgjengelig? For hva gaming-benchmarks angår er ikke så spennende for de fleste i kreative bransjer. :D 

Jeg spurte deg tidligere konkret hva du ville se, fikk til svar "diverse programmer" 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
2 hours ago, BadCat said:

Det siste folk bør gjøre er å bytte til Linux for ytelse.
Hvor mange tusen timer skal de bruke på å tune systemet for å bli slik de ønsker. Hvis folk er helt fersk, blir det noe annet. Da har du ikke allerede preferanser og har samlet tredjepartsverktøy i tiårsvis for å få OS til å virke slik de ønsker.

Det er det samme som med videoredigeringsverktøy og studioprogramvare for lyd og musikk. De fleste ganger er det bedre å fortsette med det man allerede har brukt i titalls år enn å  bytte til "det som er best".

Produktiviteten går helt i kjelleren når man skal endre et system.

Du kan sammenligne det med å bruke 3 år på å omskolere seg til en annen jobb. Det kan være verdt det hvis du er 30 år, ikke nødvendigvis hvis du er 55-60. Alt stopper opp mens man går over.  Man kan gjøre det som et sideprosjekt, men det tar likevel tid man kanskje ikke har.

Det er nok mange som er klar for Linux den dagen det ikke lenger er mulig å gjøre diverse på Windows. I dette tempoet kan det skje om 1 til 2 versjoner. Hvis lokale kontoer blir borte, uverifiserte tredjepartsprogrammer er blokket og alt må gjennom en sky, da er det i alle fall null mer Windows for meg.

Ytterst få bør ta i bruk WIndows i 2024 som sitt første møte med et operativsystem. Det går nedover en blindvei hvor det før eller senere sier stopp. Jeg har allerede holdt på med windows i 30 år Jeg kommer til å fortsette så lenge det går, men jeg kjører litt Linux på siden da jeg har mange ledige maskiner likevel.

 

Eksempel:

Noen ganger er det bedre at det bare virker av seg selv enn at man må gjøre research for å få det til å virke. I tillegg kommer frykten for at det ikke skal virke hver dag eller at det slutter å virke uten at man er "smart nok" til å finne ut hvordan man skal få det til å funke igjen.

Noen ønsker å bruke energien på å få en bra Livestream, ikke på å få utstyret til å virke i Linux.

"Det meste av utstyr virker i Linux nå, og spill og programmer kjører i Linux." Men de sier ikke så mye om hvor bra det virker eller hvor mange timer de har brukt på å få det til å virke.

Rolig nå, pass på blodtrykket hehehe

Jeg driver ikke å tweaker Win11, driver ikke med benchmark konkurranse. Linux har vært svært enkelt å komme inn i faktisk, bruker CachyOS distroen.

Du streamer regelmessig? Navn? Hvor?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ola Norman said:

Jeg spurte deg tidligere konkret hva du ville se, fikk til svar "diverse programmer" 🤷‍♂️

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi tenkt at du faktisk har en enhet å teste på :)

 

Rent konkret ville render i Maya eller til nøds Blender, kompilering av terreng i World Machine eller Gaea og den slags være det jeg er interessert i. Sære greier, men nå har du svaret :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (1 time siden):

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi tenkt at du faktisk har en enhet å teste på :)

 

Rent konkret ville render i Maya eller til nøds Blender, kompilering av terreng i World Machine eller Gaea og den slags være det jeg er interessert i. Sære greier, men nå har du svaret :)

Nærmeste du kommer blir nok vray

image.thumb.png.896d297f85731adc128b6c8c82b9c974.png

(gammel screen med bios som hadde lavere minneytelse)

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I går var Ryzen 9-prosessorer å finne hos Komplett. Nå er de alle borte. Altså, de dukker ikke opp under prosessorer, og lenken til releasen er borte fra fremsiden. Noen som vet hva som foregår? De burde vel dukket opp som "out of stock" hvis det var tilfellet.

 

Ikke at jeg skal kjøpe da, jeg venter og ser på 9800x3d.

Endret av DrOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...