Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Toms hw er fornøyd. 

AMD’s six-core 12-thread $280 Ryzen 5 9600X ‘Granite Ridge’ processor arrives packing the new Zen 5 architecture fabbed on TSMC’s 4nm process node, promising up to a 16% improvement in IPC. The 9600X delivers exceptional value for gamers at its price point — the chip debuts for $20 less than its predecessor, but it’s 5% faster in 1080p gaming than Intel’s $400 Core i7-14700K and 12% faster than the $300 Core i5-14600K. The eight-core 16-thread Ryzen 7 9700X extends those leads further.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-ryzen-5-9600x-cpu-review

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, siDDis said:

Skjønner at mange av dere er skuffa, men alle noobssites tester jo cpuen på instruksjoner som ikke har blitt oppdatert.
Fyrer en opp AVX512, så får en 2X betre ytelse enn forrige generasjon.

Jævla synn at ingen meningsfylte programmer eller spill støtter avx 512. Etter å ha hatt avx 512 i cpu i 7 år, så er det helt latterlig lite som finnes, som tar i bruk det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2.8.2024 at 7:30 AM, AndersT2 said:

Regner med du sikkert skal beholde PCen ca like lenge som sist, så ville jeg valgt X870, da disse har full støtte for USB 4 som X670 ikke har. Utenom det så er de nokså nye. Venter selv til de hovedkortene kommer ut for å oppgrader min 7 år gamle Ryzen PC med X370 hovedkort.

Sjekket et par  hovedkort som jeg er mest interessert i, Asus Prime X670E og Asus ProArt X670E, begge ser ut til å ha USB4. Er det noe utover det som kreves for "full støtte for USB 4"?

Per nå kan jeg ikke tenke meg at jeg trenger USB 4 til noe - for lagring bruker jeg uansett NAS, derav interessen for 10GbE i ProArt hovedkortet.  :)

Lenke til kommentar
On 26.7.2024 at 4:52 PM, BadCat said:

Jeg er lei av disse tøyseboksene uten lanes. Nå vil jeg ha ordentlig igjen. Ytelsen er helt ok på 7950X3D, men det går ikke an å koble til noe. Virtualisering er dødaren for denne maskina her.

7950X3D er helt konge, men hadde fortjent en mer entusiast-plattform ja. Skuffet over å ikke se X3D på Threadripper enda. Threadripper burde være en entusiast-platform med mulighet for all ytelse fra vanlig serie pluss flere lanes og minne-kanaler. Nå har de posisjonert den helt som kjedelig business-workstation i stedet.

Lenke til kommentar

Denne er en av de rareste releaser jeg har sett. Noen reviews viser helt poengløse nye CPUer, mens andre viser noe helt annet.

Feks HWUB vs Kitguru and TomsHardware. Also disse CPUene er markant bedre for Linux servere etc, ikke så mye for gaming. En del Linux versjoner har for flere uker siden allerede optimalisert for disse nye Zen5 CPUene.

Edit:
Han summerer opp det jeg snakker om...

 

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (9 timer siden):

Jævla synn at ingen meningsfylte programmer eller spill støtter avx 512. Etter å ha hatt avx 512 i cpu i 7 år, så er det helt latterlig lite som finnes, som tar i bruk det.

Faktisk ikke, det er mange spill og som bruker AVX512. Og det vil bli flere. Nå er det heller ikke trolig mye AVX512 støtte i Excel, men det er et av de programmene som har blitt løftet MYE med AVX støtte. Så hjelper AVX512 også mye med parsing av JSON/XML som de fleste applikasjoner benytter seg av i en eller annen grad. Det hjelper med video enkoding og dekoding.

AVX512 begynner å bli integrert "overalt" i en eller annen form på Linux i hvertfall. AVX512 er også en samling av mange forskjellige instrukser, ikke bare 1. AVX512-VNNI er en som booster "AI" betydelig, det er det mange applikasjoner som benytter seg av. Testen på Phoronix viser betydelig løft for Zen 5.

Lenke til kommentar
9 hours ago, siDDis said:

Faktisk ikke, det er mange spill og som bruker AVX512. Og det vil bli flere. Nå er det heller ikke trolig mye AVX512 støtte i Excel, men det er et av de programmene som har blitt løftet MYE med AVX støtte. Så hjelper AVX512 også mye med parsing av JSON/XML som de fleste applikasjoner benytter seg av i en eller annen grad. Det hjelper med video enkoding og dekoding.

AVX512 begynner å bli integrert "overalt" i en eller annen form på Linux i hvertfall. AVX512 er også en samling av mange forskjellige instrukser, ikke bare 1. AVX512-VNNI er en som booster "AI" betydelig, det er det mange applikasjoner som benytter seg av. Testen på Phoronix viser betydelig løft for Zen 5.

Hvilke spill er dette? Nevn alle, så kan jeg teste litt 😁

Lenke til kommentar
Oknok skrev (12 timer siden):

Det er fint at AMD klarer å lage Ryzen som er mer strømeffektive enn konkurrenten, men hvorfor kan de ikke klare det samme på Radeon? De bruker mer strøm for ytelsen enn Nvidia.

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner...

Lenke til kommentar

Cyberpunk er en av de, om de ikke har deaktivert det pågrunn av bugs i tidligere builds. Ellers har du Rpcs3, PS3 Emulatoren.
Det er det en haug spill som bruker AVX2 https://www.reddit.com/r/macgaming/comments/1dekmtz/avx2_game_list/
Siden Intel ikke har støtte AVX512 på konsument CPUer de siste 10 åra, så er det ikke så veldig mange "windows" programmer som støtter det. På Linux er det en helt annen historie. Jeg har sluttet å bli overrasket over hva AVX512 blir brukt til, det er omtrent absolutt alt mulig. Selv til prosessering av tekst. Så det er ikke bare for tallknusing.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...