Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, JarleGutt said:

Om man går fra en 7700X til en X3D CPU, er det noe behov for annet enn BIOS oppdatering for Win11? Eventuelt reinstall av chipset driver? Håper ikke reinstall av Win11 er greia...

Kun bios, men nyere chipsetdriver kan være greitt. Er noen forbedringer med x3d i noen spill med nyere chipset driver. 

På benchmark ssden min bytter jeg mellom amd cpu og intel cpu. Ingen stress og funker flott :)

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Just now, Nizzen said:

Kun bios, men nyere chipsetdriver kan være greitt. Er noen forbedringer med x3d i noen spill med nyere chipset driver. 

Ja om jeg slår til på 20% på Power, så oppdaterer jeg bios+reset, laster ned siste chipset drivere, avinstallerer og reinstallerer chipset drivere.

Hvordan får jeg sjekket i Windows 11 at 'det fungerer som det skal'? Dette er jo ikke 2 CCDer, så ingen sjekk av går til riktig CCD.

JarleGutt skrev (21 minutter siden):

Ja om jeg slår til på 20% på Power, så oppdaterer jeg bios+reset, laster ned siste chipset drivere, avinstallerer og reinstallerer chipset drivere.

Hvordan får jeg sjekket i Windows 11 at 'det fungerer som det skal'? Dette er jo ikke 2 CCDer, så ingen sjekk av går til riktig CCD.

Tror ikke du får kjøpt 9800X3D med 20% hos Power nå? Hvis man ikke får de til å bestille det fysisk i butikk. Ser ikke ut som noen har den inne.

Det ser ut som tilbudet kun gjelder fysisk kjøp i butikk, og kun noen få av Power sine butikker: https://www.power.no/kampanje/mp-kampanje20/

Ellers så kommer det mulighet ved neste DNB Mastercard kampanje, som noen sa andre steder neste gang er i Juni eller noe slikt

Endret av AndersT2
1 hour ago, AndersT2 said:

Tror ikke du får kjøpt 9800X3D med 20% hos Power nå? Hvis man ikke får de til å bestille det fysisk i butikk. Ser ikke ut som noen har den inne.

Det ser ut som tilbudet kun gjelder fysisk kjøp i butikk, og kun noen få av Power sine butikker: https://www.power.no/kampanje/mp-kampanje20/

Ellers så kommer det mulighet ved neste DNB Mastercard kampanje, som noen sa andre steder neste gang er i Juni eller noe slikt

Bor i Oslo området. Jeg ringte Power support i går, gjelder også varer som ikke er inne på lager.

Edit: Power kundeservice verifiserte også i dag at dette omfatter også varer som ikke er på lager/er i bestilling.

Endret av JarleGutt
2 hours ago, JarleGutt said:

Funker tilog med uten å installere chipset driver. Innebygde i windows funker. Vedder på at du ikkje hadde merket forskjell. :p

9800x3d bare virker, så veldig greitt 😁

• Liker 1
  • 2 uker senere...
JarleGutt skrev (9 timer siden):

ASUS ROG STRIX X670E-E Gaming, oppdaterte BIOS til v 2904, datert 2025/03/07, samtidig som jeg skiftet fra en 7700X til 9800X3D.

Av en eller annen grunn så driver ikke PCen lenger å trainer RAM på første(?) boot hver dag, nå er det svish rett inn i bootloader.

Noen som vet hvorfor?

Se om dette funker for deg:

Det er vel feil at den kjører minne test hver eneste oppstart. Jeg har 9950X på ett 670E fra Gigabyte, og min gjør ikke det. 

Utdrag fra løsningen:

I had to disable memory training in the bios by enabling the "Memory Context Restore" feature (Extreme Tweaker > DRAM Timing Control > Memory Context Restore -> Enabled). Once done, I am booting up at the full 6,000MHz without waiting for a full memory training session and everything is working much better!

22 minutes ago, AndersT2 said:

Se om dette funker for deg:

Det er vel feil at den kjører minne test hver eneste oppstart. Jeg har 9950X på ett 670E fra Gigabyte, og min gjør ikke det. 

Utdrag fra løsningen:

I had to disable memory training in the bios by enabling the "Memory Context Restore" feature (Extreme Tweaker > DRAM Timing Control > Memory Context Restore -> Enabled). Once done, I am booting up at the full 6,000MHz without waiting for a full memory training session and everything is working much better!

Mulig jeg forklarte meg dårlig. FØR drev den med ram training (?) hver første (?) boot hver dag/sesjon. Den gjør det nå IKKE lenger. Trodde denne trainingen var normal...

JarleGutt skrev (44 minutter siden):

Mulig jeg forklarte meg dårlig. FØR drev den med ram training (?) hver første (?) boot hver dag/sesjon. Den gjør det nå IKKE lenger. Trodde denne trainingen var normal...

jeg skjønte det, men mulig det samme gjelder for bootloader også.

Regner med du har resatt BIOS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...