AndersT2 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november BadCat skrev (På 7.11.2024 den 12:26 AM): I trollklubben på Facebook glemmer de at deres kjære 7800X3D er en "one trick pony". Useriøse brukere som ikke fatter at en PC kan og bør brukes til mer enn kun spill. Jeg ser det argumentet komme opp hele tiden. For de fleste så er spill det mest krevende, og det de bruker av "produktivitet" ved siden av er nok uansett ikke verre enn at de greier seg med en 8 kjerners CPU med 16 tråder. Skulle de rendre ting, så er det nok ikke for de fleste noe som ikke gjør noe om det tar 5-10 minutter lenger en gang i blandt. For de som virkelig trenger produktivitet, så vil nok 9900X3D og 9950X3D være det de velger, og de vet nok også selv hva som er viktigst for dem. Nå som de med flere brikker får X3D på begge brikkene, så forsvinner nok mye av internproblemene med feil valg av kjerne også. Og jeg vil også tro de som krever det beste i både spill og produktivitet, nok kanskje er smarte nok å ha en PC til hver, tilpasset oppgavene de brukes til. Det er vel ingen som er dumme nok til å dra igang kritisk rendring eller annet, og så drar i gang spill på samme PCen. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) Når man sammenligner nyeste spill-spesialistene 9700/9800X3D med kontorapps/rendering-spesialistene 9950 og tilsvarende, så er det liten tvil om at fordelene på spill er til dels svært store for X3D. Men jeg antar at forskjellene på kontorapplikasjoner, webbrowser, bilde- og videorendering ikke er like store, med motsatt vinner. Er de merkbare i det hele tatt i praksis? Edit: Jeg fant noen tester med f.eks. Handbrake, som viser at 9950X er en del raskere på rendering av video. Så antall sekunder er ok som forskjell. Men hva med de mer dagligdagse oppgaver, som nettsurfing og bruk av kontorapps (office, epost osv)? Endret 8. november av Pop Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Hva slags spill er det som trenger X3D variantene. Er ikke f.eks Ryzen 7 7700X nok. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Pop skrev (12 minutter siden): Edit: Jeg fant noen tester med f.eks. Handbrake, som viser at 9950X er en del raskere på rendering av video. Så antall sekunder er ok som forskjell. Men hva med de mer dagligdagse oppgaver, som nettsurfing og bruk av kontorapps (office, epost osv)? Nettlesere krever ofte mer av minnet enn CPU, og kontoraplikasjonser så varierer det veldig hva man jobber med. Noen greie å få excel ark til å være ekstremt krevende. Men for de aller fleste så er det ingen merkbar forskjell mellom 8 og 16 kjerner CPUer på dette. Funker fint med færre kjerner også. Slikt som Handbrake tar alt den kan få tak i, så når jeg overførte DVD samlingen min til NAS, og komprimerte de ned med Handbrake, så lot jeg den gå om natten i stedet, gidder jo ikke sitte med treg PC, når hver film tok rundt 30-45 minutter hvis jeg husker feil. Da har jeg andre ting jeg kan gjøre i stedet. Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november "Bra nok" er vel subjektivt men ekstra cache gir alt fra ingen til veldig stor fordel i moderne spill avhengig av innstillinger og oppløsning. Her er en sammenligning av 5800X vs 5800X3D (X3D gir 15% høyere FPS average i 1080p): Lenke til kommentar
Z_E0 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Noen som har fått sendingsbekreftelse fra Komplett? Ordre inn kl 14:58 og står reservert på lager. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 19 minutes ago, Z_E0 said: Noen som har fått sendingsbekreftelse fra Komplett? Ordre inn kl 14:58 og står reservert på lager. Jepp, kom i morres 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Jeg mener X3D er unødvendig, men ser jo at det fungerer fantastisk bra når memory bandwidth er så begrensa. Det er jo ikke bare spill som er raskere, men flere databaser drar og god nytte av X3D cache. At konsumentkomponenter enda er bare "dual-channel" viser jo hvor kraftig begrensa dagens CPU'er kan bli. Epyc Turin er jo 12 Channel. Jeg mener at tiden er inne å øke memory bandwidth til quad-channel på vanlige konsumerkomponenter. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Det er ikke rart at enkelte ikke får når noen sikrer seg flerfoldige lodd i silikonlotteriet. 🤫 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 6 minutes ago, BadCat said: Det er ikke rart at enkelte ikke får når noen sikrer seg flerfoldige lodd i silikonlotteriet. 🤫 you snooze, you lose Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Sitat AMD Ryzen 7 9800X3D completely sold out in Europe — pre-orders sell out incoming shipments before they hit shelves https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-ryzen-7-9800x3d-completely-sold-out-in-europe-pre-orders-sell-out-incoming-shipments-before-they-hit-shelves Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 3 hours ago, Svein M said: Hva slags spill er det som trenger X3D variantene. Er ikke f.eks Ryzen 7 7700X nok. Vi som MÅ ha over 300 fps i alle "skytespill" trenger all cpukraft vi kan få. Blir aldri nok 😎🤙 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 2 hours ago, Z_E0 said: Noen som har fått sendingsbekreftelse fra Komplett? Ordre inn kl 14:58 og står reservert på lager. Mine 9800x3d er sendt fra komplett ordre kl 14.56 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet lørdag kl 20:57 Del Skrevet lørdag kl 20:57 Etter deltatt i diskusjoner og sett en del reviews, har jeg kommet til denne litt triste konklusjonen: Om man har en CPU, feks AMD 7700X som meg, og man spiller på høyere oppløsning enn 1080p, er det lite man drar nytte av oppgradere til 9800X3D. Det er bare et fåtalls spill som gir merkbart bedre FPS enn 7700X. Dette er pga GPUen blir faktisk flaskehals, nesten uannsett spill i 1440p og høyere. Ja, med neste gen GPU vil man trolig se mye mer forskjell enn nå. Det suger, men er dessverre ser det slik ut...var litt tungt å innrømme dette... Innspill?.. Lenke til kommentar
Dr.Johnsen Skrevet lørdag kl 21:21 Del Skrevet lørdag kl 21:21 For en vanlig dødelig som spiller i 4k noe bedre low 1% men i seg selv helt ærlig easy skip på 9800X3D Merker ikke forskjell på verken 7800X3D Og 7950X3D begge har 4090 med minne 6200CL28 for meg. Men Men ny hardware er alltids gøy og teste 🙂 Blir nok ikke noe før Zen 6 Refresh på meg, Men skjermkort det er dag 1 5090 kan ikke komme fort nok🙃 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet søndag kl 07:27 Del Skrevet søndag kl 07:27 10 hours ago, JarleGutt said: Etter deltatt i diskusjoner og sett en del reviews, har jeg kommet til denne litt triste konklusjonen: Om man har en CPU, feks AMD 7700X som meg, og man spiller på høyere oppløsning enn 1080p, er det lite man drar nytte av oppgradere til 9800X3D. Det er bare et fåtalls spill som gir merkbart bedre FPS enn 7700X. Dette er pga GPUen blir faktisk flaskehals, nesten uannsett spill i 1440p og høyere. Ja, med neste gen GPU vil man trolig se mye mer forskjell enn nå. Det suger, men er dessverre ser det slik ut...var litt tungt å innrømme dette... Innspill?.. Du spiller feil spill og/eller du vil ikke ha høyere fps Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet søndag kl 12:37 Del Skrevet søndag kl 12:37 5 hours ago, Nizzen said: Du spiller feil spill og/eller du vil ikke ha høyere fps Er snakk om pris vs performance gain, i 1440p eller høyere. Sliter med å rettferdiggjøre kjøpet med denne gen GPU, dersom jeg ikke får en god pris/tilbud. Lenke til kommentar
Z_E0 Skrevet søndag kl 13:40 Del Skrevet søndag kl 13:40 57 minutes ago, JarleGutt said: Er snakk om pris vs performance gain, i 1440p eller høyere. Sliter med å rettferdiggjøre kjøpet med denne gen GPU, dersom jeg ikke får en god pris/tilbud. Tenker at i ditt tilfelle er det helt fornuftig å skippe denne gen eller evt se det an om du skulle oppgradere GPU.😄 Jeg kommer fra Zen3 så for meg er det tiden å oppgradere. 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet søndag kl 19:44 Del Skrevet søndag kl 19:44 6 hours ago, Z_E0 said: Tenker at i ditt tilfelle er det helt fornuftig å skippe denne gen eller evt se det an om du skulle oppgradere GPU.😄 Jeg kommer fra Zen3 så for meg er det tiden å oppgradere. Sukk, trolig. Var bare det at i et par(?) spill ser jeg et snev av CPU bottleneck, og hadde liksom tenkt at her skulle det bli gains. Men neida, i 1440p eller høyere så ser det ut som om det IKKE er mye å hente ref feks TechPowerUp sitt review. Får se når mer testing kommer ut der de bruker 7900 XTX, for å få litt mer konkret tilfelle som treffer meg. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet mandag kl 13:10 Del Skrevet mandag kl 13:10 Nye leker i hus, men bare to CPU'er i dag 😕 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå