Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mala skrev (19 timer siden):

Stammer i fra denne reddit tråden:

Det må neste ha vært en førstegangs bygger. Greit det at man kanskje ikke så den ødelagte sokkelen på toppen, som nok er enkelt å komme seg rundt hvis man ser den. Men bilde av coveret som er bøyd tilsier at brukeren har bruke veldig mye kraft for å få den til å sitte.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (På 12.11.2024 den 9:48 PM):

Her var et veldig greit eksempel på hvorfor det ikke er noe poeng i å teste CPU i 4K. Ser man på tallene, så ser det ikke ut som det er noe vits å gå for 5800X3D over 3950X, da de yter det samme med en 3090TI.

hkv.thumb.jpg.606f2e6294516a79132d427056fe454c.jpg

Oppgraderer man til 4090, så blir tallene noe helt annet og 5800X3D er nå 44% raskere enn 3950X.

kjm.thumb.jpg.a4ba09ec30f0b70c79af2a1bc43e8906.jpg

Denne testen er dessverre ikke egnet for å vise reelle forskjeller da han har brukt oppskalering på 4k.

Da avlaster de GPUen i "4k" da den ikke behøver tegne fullt sett pixler, men kanskje noe mellom 1080 og 1440. Avhenger pr spill kanskje? Da er det en enda større confounder.

Det er uansett bedre å sjekke Techpowerup, åpenbart avtagende gevinst fra CPU på høyere oppløsning, og samme med svakere GPU. 

Noen burde forøvrig lage en youtu.be for øko- og mellomklasseutstyr som kan hjelpe unge fattige å velge best value. Men blir sikkert upop hos produsentene. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Donkey Kong said:

Hvordan er resultatet sammenlignet med ditt forrige oppsett (og var det 7800x3D?)

Ca samme som 7800x3d, 14900ks og 285k 🤣

0 oppgradering i Battlefield for meg. X3d virker middels på warzone og Battlefield spill. Altså ikke overlegen i forhold til mange singleplayer spill...

Infinity fabric er max flaskehals

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 26.11.2024 at 9:16 AM, Donkey Kong said:

Litt overraskende at de fire prosessorene yter likt. Du har nok rett i at v-cache varierer i ytelse. Et annet moment kan jo være at du i en viss grad er GPU-bundet. Du får nok fasiten på det om et par måneder.

Er dette som også ble litt kald dusj for meg når jeg så flere og flere tester; spiller man i 1440p eller høyere (noe jeg gjør) så har jeg lite å vinne på å oppgradere fra 7700X. I noen spill ja, men i mange spill nei.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (11 minutter siden):

Er dette som også ble litt kald dusj for meg når jeg så flere og flere tester; spiller man i 1440p eller høyere (noe jeg gjør) så har jeg lite å vinne på å oppgradere fra 7700X. I noen spill ja, men i mange spill nei.

Du finner fort ut om det er CPU eller GPU som holder deg tilbake ved å se på GPU bruk. Ligger du på konstant 98-100% på GPU bruk i spillene du spiller, så vil du ikke få noe økning i ytelse ved å oppgradere CPU. 

I mange spill kan man være CPU bound f,eks når man kommer til byer med mange NPCer, og GPU bound igjen når man er ute i villmarken når det er mindre NPCer. Nyeste Stalker 2 er et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
14 hours ago, TheKims said:

Du finner fort ut om det er CPU eller GPU som holder deg tilbake ved å se på GPU bruk. Ligger du på konstant 98-100% på GPU bruk i spillene du spiller, så vil du ikke få noe økning i ytelse ved å oppgradere CPU. 

I mange spill kan man være CPU bound f,eks når man kommer til byer med mange NPCer, og GPU bound igjen når man er ute i villmarken når det er mindre NPCer. Nyeste Stalker 2 er et godt eksempel på dette.

Ja, jeg bruker som regel overlay eller HWInfo over på andre PC som viser masse info. Men likevel så er det slik at det er ikke alltid like lett å tenke seg til gains ved skifte av CPU, derfor jeg liker se tall for mer enn bare 1080p, noe Steve i HardwareUnboxed har kranglet med meg og andre om på nettet ikke er poeng.

Vel, jeg liker se mer enn bare 1080p, og jeg er ikke alene. Kan garantere det er mange som kjøper ny CPU basert på 1080p tester, men får seg en kald dusj i det de skifter og ser lite eller ikke noe gains i FPS i 1440p eller høyere. Men jeg vet, er en død hest...

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (8 timer siden):

Ja, jeg bruker som regel overlay eller HWInfo over på andre PC som viser masse info. Men likevel så er det slik at det er ikke alltid like lett å tenke seg til gains ved skifte av CPU, derfor jeg liker se tall for mer enn bare 1080p, noe Steve i HardwareUnboxed har kranglet med meg og andre om på nettet ikke er poeng.

Vel, jeg liker se mer enn bare 1080p, og jeg er ikke alene. Kan garantere det er mange som kjøper ny CPU basert på 1080p tester, men får seg en kald dusj i det de skifter og ser lite eller ikke noe gains i FPS i 1440p eller høyere. Men jeg vet, er en død hest...

I en CPU benchmark vil man se hvor mange fps CPU kan levere og derfor testes det i lavere oppløsning for å utelukke GPU flaskehals. Visst 9800X3D kan levere 200 fps i et gitt spiill, mens 4090 bare kan levere 150fps så vet man hvor flaskehalsen er. Oppløsning påvirker ikke CPU, så om du oppgraderer til 5090 f,eks, så får du aldri mer enn 200fps selv om 5090 kan levere 250fps. 

Visst du vil vite hvordan din PC yter i et spill ,så ser man en benchmark for både GPU og CPU for å vite hva som er flaskehals.

Lenke til kommentar
On 25.11.2024 at 5:43 PM, Nizzen said:

Ca samme som 7800x3d, 14900ks og 285k 🤣

0 oppgradering i Battlefield for meg. X3d virker middels på warzone og Battlefield spill. Altså ikke overlegen i forhold til mange singleplayer spill...

Infinity fabric er max flaskehals

Hvordan er varmeutvikling på de forskjellige, gikk selv på en smell og kjøpte 14900KF i vår. I ettertid viser det seg lite gjennomtenkt (naturlig nok når man bestiller utstyr med 3 i promille) for et rom på 2x3 meter uten annen kjøling enn vindu ut mot sola.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...