Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (På 9.11.2024 den 9:57 PM):

Ja, med neste gen GPU vil man trolig se mye mer forskjell enn nå.

Det vil man. Men er ikke dette er veldig bra argument for å investere i en god CPU? Og husk at forskjellen er merkbar  i spill som er et par år gamle/ikke er veldig GPU-krevende etter dagens standard eller dersom man bruker upscaling.

For øvrig tar Hardware Unboxed opp denne diskusjonen i en ny video.

Screenshot_20241112_094627_YouTube.jpg

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Donkey Kong said:

Det vil man. Men er ikke dette er veldig bra argument for å investere i en god CPU? Og husk at forskjellen er merkbar  i spill som er et par år gamle/ikke er veldig GPU-krevende etter dagens standard eller dersom man bruker upscaling.

For øvrig tar Hardware Unboxed opp denne diskusjonen i en ny video.

Screenshot_20241112_094627_YouTube.jpg

hehehehehe den videoen ble laget pga Steve har hatt diskusjoner på feks Twitter, med der i blant meg.

Noen av oss prøver fortelle han at det er NICE å se tester av noen spill i mer enn 1080p CPU bound tester, men det faller han tungt for hjertet, og han klarer bare ikke forstå dette og argumenterer mot om og om igjen.

Grunnen til at dette er nice er pga om man bare ser på 1080p tester, og kjøper ny CPU basert på det, men spiller i høyere oppløsning, vil mange bli skuffet. Det kan han ikke innrømme, og han må liksom har rett, og er litt 'ufin' mot de som mener noe annet. Så han argumenterer som en gal mot alle andre, og for meg så mister han litt kred.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (5 minutter siden):

Så han argumenterer som en gal mot alle andre

Jeg har ikke lest Twitter, men han fremstår forholdsvis nyansert i videoformat i alle fall og får frem poenget sitt. Det fine med tall er jo at de ikke lyger. Spørsmålet er bare hva tallene betyr for den enkelte.

At CPU blir mindre fremtredende når man er GPU-bundet burde strengt tatt en person som kjøper dyre PC-komponenter kjenne til, så jeg er litt usikker på hvor mange som egentlig blir skuffet over at forskjellen er mindre i 4K.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Donkey Kong said:

Jeg har ikke lest Twitter, men han fremstår forholdsvis nyansert i videoformat i alle fall og får frem poenget sitt. Det fine med tall er jo at de ikke lyger. Spørsmålet er bare hva tallene betyr for den enkelte.

At CPU blir mindre fremtredende når man er GPU-bundet burde strengt tatt en person som kjøper dyre PC-komponenter kjenne til, så jeg er litt usikker på hvor mange som egentlig blir skuffet over at forskjellen er mindre i 4K.

Ja det skjønner de fleste, men at forskjellen er så stor fra 1080P til 1440p is nok mange som ikke tenker gjennom. De ser reviews for 1080p, løper ut og kjøper ny CPU, og blir skuffet i 1440p. Dette var akkurat min situasjon, bare at jeg ikke har kjøpt.

Det er i snitt 17% boost å gå fra 7700X til 9800X3D i 4K ref hans video, det vil da si litt bedre i 1440p eller ultra wide, kanskje 25%? Men det kommer da i Norge for en pris på nesten 7000 kr. Hadde jeg bare sett 1080p reviews, blitt full av FOMO og HYPE og kjøpt, er jeg temmelig sikker på at jeg hadde blitt skuffet med de faktiske gains jeg hadde sett.

Det er FULLT mulig jeg allikevel kommer til å kjøpe en ny 9000 serien X3D CPU, men nå har jeg i hvert fall tenkt gjennom dette, og forventer ikke all verden.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (40 minutter siden):

hehehehehe den videoen ble laget pga Steve har hatt diskusjoner på feks Twitter, med der i blant meg.

Noen av oss prøver fortelle han at det er NICE å se tester av noen spill i mer enn 1080p CPU bound tester, men det faller han tungt for hjertet, og han klarer bare ikke forstå dette og argumenterer mot om og om igjen.

Grunnen til at dette er nice er pga om man bare ser på 1080p tester, og kjøper ny CPU basert på det, men spiller i høyere oppløsning, vil mange bli skuffet. Det kan han ikke innrømme, og han må liksom har rett, og er litt 'ufin' mot de som mener noe annet. Så han argumenterer som en gal mot alle andre, og for meg så mister han litt kred.

I en CPU benchmark så vil man jo se hva CPU er kapabel til, og derfor testes det med lav oppløsning. Med høyere oppløsning og grafikk skrudd opp til maks, så blir det en GPU benchmark og vi får lite til ingen info om hva CPUen er god for.

Lenke til kommentar
Just now, TheKims said:

I en CPU benchmark så vil man jo se hva CPU er kapabel til, og derfor testes det med lav oppløsning. Med høyere oppløsning og grafikk skrudd opp til maks, så blir det en GPU benchmark og vi får lite til ingen info om hva CPUen er god for.

Jeg vet det, men noen liker å se hva ca gains man får i høyere oppløsning enn 1080p, FØR man kjøper, UTEN å gjette :)

Dersom ingen reviews hadde vist annet enn 1080p, hadde jo det vært poengløst for veldig mange. Folk ønker jo faktisk vite sånn ca hva gains de får om de oppgraderer og spiller i høyere enn 1080p.

Dagens 1080p CPU reviews, som han mer eller mindre også har sagt direkte, er bare nyttig for en som ikke har en PC og skal kjøpe en ny, eller bare spiller i 1080p. For alle andre er BARE 1080p tall mer missledende enn ledende.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, JarleGutt said:

Jeg vet det, men noen liker å se hva ca gains man får i høyere oppløsning enn 1080p, FØR man kjøper, UTEN å gjette :)

Har GPU 99% ish gpu load, til en hver tid? 

Da får du ingen mer fps, har du load drop på gpu så vil ny cpu hjelpe minimums. Forstår ikke at dette er så komplisert? 🤷‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mumriken said:

Har GPU 99% ish gpu load, til en hver tid? 

Da får du ingen mer fps, har du load drop på gpu så vil ny cpu hjelpe minimums. Forstår ikke at dette er så komplisert? 🤷‍♂️

Og jeg skjønner ikke at folk ikke forstår det er fint å se ca tall for FPS FØR man kjøper ny hardware 🙂 Er jo hele poenget med reviews; folk ønsker se om det er verdt å oppgradere. Det er de ferreste som ser på reviews av CPUer for å kjøpe en helt ny PC, da er det bare avhengig av budsjett; kjøp det beste man har penger til. Jeg er 100% sikker på at de aller fleste som ser på GPU eller CPU reviews er folk som allerede har en PC, og de lurer på hvor mye mer ytelse de kan få om de oppgraderer. Er og dette Steve i HU på en måte motsier, men det får så være, jeg mener han tar alvorlig feil, og er temmelig sikker på han vet det selv, men har blir litt lost i all argumentasjonen.

Er nok mer komplisert enn som så, det der er vel en veldig forenkling?..

I Space Marine 2, så har jeg:
GPU 90%, CPU 50%, 55-90 FPS (ultra wide, all max settings). Ingen CPU tråd ligger over ca 55% og CPU er som sagt ca 50% usage. Dette er vel også det eneste spillet der GPU ikke ligger på max.

Men selv i de spillene som har 99% GPU utnyttelse, er jeg omtrent helt sikker på at jeg allikevel hadde fått bedre FPS om jeg hadde gått over til en 9800X3D (spørsmålet er bare hvor mye). Dette ser man i nesten alle tester av CPUer, 9800X3D ligger høyere i FPS enn feks 7700X, men det er også garantert at begge ligger på 99% GPU utnyttelse i nesten alle spill, men likevel viser jo nesten alle tester at ene likevel gir mer FPS enn den andre. Så 99% GPU utnyttelse betyr IKKE at man ikke kan får mer FPS med å oppgradere andre deler av PCen, som feks CPUen.

Er jo mange av dere som bytter CPUer i hytt og pine, så det er garantert at dere har sett dette; 2 CPUer kan gi forskjellig FPS selv om GPU ligger på 99% ved bruk av begge.

(Mulig jeg forklarer meg litt dårlig, men regner med dere skjønner...)

Lenke til kommentar

Her var et veldig greit eksempel på hvorfor det ikke er noe poeng i å teste CPU i 4K. Ser man på tallene, så ser det ikke ut som det er noe vits å gå for 5800X3D over 3950X, da de yter det samme med en 3090TI.

hkv.thumb.jpg.606f2e6294516a79132d427056fe454c.jpg

Oppgraderer man til 4090, så blir tallene noe helt annet og 5800X3D er nå 44% raskere enn 3950X.

kjm.thumb.jpg.a4ba09ec30f0b70c79af2a1bc43e8906.jpg

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
44 minutes ago, TheKims said:

Her var et veldig greit eksempel på hvorfor det ikke er noe poeng i å teste CPU i 4K. Ser man på tallene, så ser det ikke ut som det er noe vits å gå for 5800X3D over 3950X, da de yter det samme med en 3090TI.

hkv.thumb.jpg.606f2e6294516a79132d427056fe454c.jpg

Oppgraderer man til 4090, så blir tallene noe helt annet og 5800X3D er nå 44% raskere enn 3950X.

kjm.thumb.jpg.a4ba09ec30f0b70c79af2a1bc43e8906.jpg

Og det er greit, jeg er heller ikke ute etter 4K tester. Mitt poeng har hele tiden vært at for en typisk viewer av HU, så sitter de fleste med rimelig nye CPUer, og mange hadde syntes det hadde vært fint å visst hvor mye bedre ytelse det er for en ny CPU, med en oppløsning de typisk bruker i dag, som er for veldig mange 1440p. De som har feks som meg en 7000 serie AMD CPU, og ser bare på 1080p tester, er litt stresset og litt tatt av FOMO og HYPE, og kjøper da en 9800X3D for en ganske høy pris, putter den i PCen, vil i mange tilfeller bli skuffet, fordi 1440p feks har en markant lavere forskjell enn 1080p i de fleste spill. Og jeg vet da dette er logisk, men jeg tror mange, som meg, blir litt tatt av FOMO og ikke tenker seg godt om før de kjøper.

Og jeg vet også at slike tester bare er relavant for dagens generasjon GPUer, og at forskjellen blir større ved neste gen (nesten garantert), men det er kjekt å vite, i hvert fall synes jeg det. Liker ikke bruke nesten 7000 for ny CPU, for å ikke se mer gains i 1440p enn ca 15%...

Problemet med testingen til TechPowerUp som faktisk tester også 1440p og 4k, er at de har valgt en del spill som er GPU capet for å si det slik, så forskjellene blir veldig lave, så de blir litt feil i den andre grøfta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (14 timer siden):

De som har feks som meg en 7000 serie AMD CPU, og ser bare på 1080p tester, er litt stresset og litt tatt av FOMO og HYPE, og kjøper da en 9800X3D for en ganske høy pris, putter den i PCen, vil i mange tilfeller bli skuffet, fordi 1440p feks har en markant lavere forskjell enn 1080p i de fleste spill.

Du tar en del antagelser, for eksempel at dette skal gjelde for en nevneverdig gruppe. Kommentarfelt rundt omkring er i alle fall ikke preget av at folk ikke får den ytelsen de forventer.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
1 hour ago, Donkey Kong said:

Du tar en del antagelser, for eksempel at dette skal gjelde for en nevneverdig gruppe. Kommentarfelt rundt omkring er i alle fall ikke preget av at folk ikke får den ytelsen de forventer.

Ja vi kan håpe den scorer bedre enn det jeg har sett i 1440p +. Men husk også at for en del, så sitter det nok langt inne å klage, da de fort kan bli flamet for at de skulle visst bedre. Og, det er nok kanskje noe begrenset crowd som går fra en 7000 serie til 9800X3D, og de som trolig gjør det er vel trolig en litt mer avansert gruppe brukere. En bruker på budsjett ville ikke byttet ut en 7000 serie for 9800X3D.

Jeg snakker selvsagt ut ifra MIN situasjon. Om de testene jeg har sett stemmer, og jeg hadde kjøpt en 9800X3D på launch day, er jeg redd for jeg hadde blitt skuffet. Nå derimot er jeg forberedt om jeg kjøper en, forventer faktisk ikke all verden bedre enn 7700X. I noen spill ja, men mange vil bare ha en liten boost.

Lenke til kommentar

Enig at det er kjekt å se akkurat hva man kan forvente av FPS men utenom det så er helt klart beste måten å sammenligne CPUer mot hverandre epler mot epler å kjøre benchmarks i CPU limited scenarioer som da betyr 1080p med standariserte settings. Testerne ønsker sammenlignbare tall og da er det måten som det ofte blir gjort som er mest riktig. Testing på andre res blir nice to haves med mange variabler så det beste er nok å finnen en youtube video av noen som bencher ett likt oppsett som du har skal man se ballpark FPS. 

Når det angår 7700x vs 9800x3d tviler jeg på at du ser ett uplift du vil bli skikkelig fornøyd til prisen nå. Nå er jo 9800x3d ute av stock uansett så det fornuftige vil være å vente noen mnd på prisreduksjon og ny gen av GPUs om en upgrade der også ligger i kortene. Akkurat nå er nok 1%(og lavere) lows er nok der du vil se mest forbedring med de fleste GPUer. 

For meg som gikk fra zen3 så er bildeflyten noe helt annet selv i spill med capped FPS, med en oppløsning på 3440x1440 og 4090. 🎉

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...