Gå til innhold

AMD Zen 5 9000 serie


Anbefalte innlegg

 

Et lite gjesp kanskje men uansett så har AMD nå presentert sin nye lineup av neste gen CPU'er.

 

Mye av det samme med kun 10-20% løft i ytelse. AMD going Intel..

 

 

Model Cores /
Threads
Boost9 / Base Frequency Total Cache PCIe® TDP
AMD Ryzen™ 9 9950X 16 / 32 Up to 5.7 GHz /
4.3 GHz
80MB Gen 5 170W
AMD Ryzen™ 9 9900X 12 / 24 Up to 5.6 GHz /
4.4 GHz
76MB Gen 5 120W
AMD Ryzen™ 7 9700X 8 / 16 Up to 5.5 GHz /
3.8 GHz
40MB Gen 5 65W
AMD Ryzen™ 5 9600X 6 / 12 Up to 5.4 GHz /
3.9 GHz
38MB Gen 5 65W

 

To nye chipset ble også lansert , X870 og X870E for de som vil bruke 5k pluss på nytt hovedkort.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
leifeinar skrev (På 25.6.2024 den 9:04 AM):

Kan dele at gjennomsnittling burde du ikke forvente noe ytelse økning i nærheten av dette, disse 3 benchmarkene var cherry-picka for wow factor 😅

Denne gangen stemmer faktisk meme'n, ~Zen5% i ganske mye dessverre

Vanilla granite ridge er nok bare oppvarmingen til den virkelige konkurenten til arrow lake.. Og produksjoen av oppfølgeren til disse er kommet mye lengre enn mange forventer 🙃

Og denne gangen er det kun ST som er vcore limita på CCD0

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mest spent på X3D modellene. Hadde vært gøy om vi fikk 9950X3D med 3D Cache på begge CCDer. Mulig at det ikke vil ha særlig innvirkning på spill ytelse siden de ikke gjorde det med 7950X3D, men man slipper hvert fall da scheduling problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 12.6.2024 den 10:13 PM):

Vi får se hvor mye gjesp det blir :) kanskje ikke noe for dem som sitter på 7xxx serien men for meg på med en 3700x kan det fort bli handel 

Tenker de er mere energieffektive og kanskje klokker litt for den som vil.

https://www.techpowerup.com/323490/amd-ryzen-5-9600x-es-overclocked-to-5-70-ghz-all-core

Kommer litt an på om det er enkeltkjerne hastigheten, eller antall kjerner man har mest behov for. Er det det sistnevnte så er 5950X på billigsalg om dagen, og funker fint i førstegenerasjons AM4 hovedkort. Byttet nettopp ut 3700X med den i mitt X370 hovedkort (Alltid greit å sjekke at den er kompatibel for sikkerhetsskyld)

Lenke til kommentar

Har en Intel 12900K som fungerer helt fint. Har hatt Intel prosessorer i over 10 år nå. Før i tida hadde jeg AMD.

Jeg mener det er på tide å gå tilbake til AMD, da det er mye feil med Intel 13 og 14 og kanskje Intel Core 9 serien som kommer i fjerde kvartal.

Jeg bygger ny AMD PC nå, så får vi se om et halvt år hvordan det går med Intel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De nye CPUene slippes 31 juli. Stod på en av plansene som ble vist i Paul Hardwares video fra samme arrangement som Gamers Nexus videoen over.

 

Robotix skrev (16 timer siden):

Har en Intel 12900K som fungerer helt fint. Har hatt Intel prosessorer i over 10 år nå. Før i tida hadde jeg AMD.

Jeg mener det er på tide å gå tilbake til AMD, da det er mye feil med Intel 13 og 14 og kanskje Intel Core 9 serien som kommer i fjerde kvartal.

Jeg bygger ny AMD PC nå, så får vi se om et halvt år hvordan det går med Intel.

 

Gjorde det samme selv, men valgte å sponse AMD når de slapp første Ryzen generasjon, da vi trengte en konkurrent mot Intel på den tiden, og de virket lovende. Var også veldig lei av at Intel byttet om på alt annet hvert år, og hadde samme sokler men ikke kompatible CPUer en stund.

Har samme AM4 hovedkort siden det ble sluppet i 2017, og oppgradert CPU 2 ganger uten annen kost, så har gått fra 1800X til 3700X til 5950X på samme hovedkort uten problemer. Har heller aldri møtt på noe problemer, og har vært like stabile som Intel sine som jeg har hatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der hadde dem jaggu klart å spore mine GB runs, så kan liksågreit dele her også (PBO CO + baseclock)

https://wccftech.com/amd-ryzen-9-9950x-zen-5-flagship-cpu-benchmark-6-ghz-overclock/

Men jeg står fortsatt ved min tidligere post i denne tråden, om det er spillytelse du er etter, så anbefaler jeg vente et par måneder for X3D.. Ganske sikker på at disse blir lansert veldig nært Arrow Lake tidsrommet for å gjøre det vanskelig for Intel

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IO-die er 99% samme som 7000 series, foruten noen veldig små forskjeller kan som påvirke de veldig få som kjører helt øverst i ytelse sjiktet.. 

Så for den gjennomsnittlige bruker, forvent deg EXPO profiler for 6400MT/s og 8000MT/s som de største nyhetene med tanke på minnestøtte

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...