Gå til innhold

Ytre høyre bølge i EU valget....


Anbefalte innlegg

Han har forsåvidt rett i at det er merkelig at et så dårlig innlegg får 40 tomler. Da er det ikke pga kvaliteten, men mer fordi man har signalisert et kjent, kjært og polariserende budskap til andre medlemmer av en "klubb" av likesinnete. Et slikt samhold basert på enkle fiendebilder minner en del om Trump-bevegelsen i USA.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Red Frostraven said:

At 50 folk på forumet er for late og disinformerte til å gidde å sette seg inn i hva som foregår er jo bare et eksempel på et problem med dekadense -- at folk har det for godt til å gidde å løfte en finger for å sjekke påstander de leser i sosiale medier eller hvor enn folk i dag går for å bli løyet til.

Hvilke løgner tror/mener du jeg er blitt fortalt? Så konkret som mulig.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Når venstresiden og det såkalte sentrum ikke har annet å tilby en stadig fattigere befolkning enn økende innvandring, klima-selvpisking og postmodernistisk transevrøvl, er det ikke så rart at høyresiden har medvind, siden i grunnen all annen tenkelig politikk er bedre.

Nå krenket du hele LGBTQRSTUVWXYZÆØÅ+++ communityet. Det heter transvrøvl, ikke transevrøvl. Transe er nedsettende.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (8 timer siden):

Hvilke løgner tror/mener du jeg er blitt fortalt? Så konkret som mulig.

Oh boy.

Donald Trump rangeres som den tredje dårligste til absolutt verste presidenten i USA sin historie.

Forstår du hvorfor det er riktig?

Aiven skrev (3 timer siden):

Når venstresiden og det såkalte sentrum ikke har annet å tilby en stadig fattigere befolkning enn økende innvandring, klima-selvpisking og postmodernistisk transevrøvl, er det ikke så rart at høyresiden har medvind, siden i grunnen all annen tenkelig politikk er bedre.

...

Du glemte at vi mener Russland er skyldig i krigen deres mot Ukraina, at vi tror Al-Queda stod bak 11. September, tror på evolusjonsteorien og en rund jord.

...

Og minner om at Høyre, Venstre og KrF er en del av venstresiden du henviser til.

De var til og med i regjering da omveltningen av behandlingstilbudet og en oppdatert kunnskapsbasert forståelse av hva det vil si å være transperson / å ha kjønnsinkongruens ble behandlet av helsedirektoratet etter nye retningslinjer fra WHO.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Igjen, derfor er det fordummende å plassere alle partier på en enkelt akse fra statlig eierskap over alle bedrifter og islamisering på venstresiden, til privatisering, avvikling av velferd og stenging av grenser på høyresiden.

Sosialdemokrater som er mot ubegrenset innvandring er da både høyre og venstre samtidig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (6 timer siden):

Politikk vi ikke liker får mer oppslutning = Buhu, folk er høyre-ekstreme og dumme.

Innlegg vi ikke liker får mer tomler =  Buhu, folk er høyre-ekstreme og dumme.

Folk blir lei av å bli kalt høyre-ekstreme og dumme = Buhu, folk er høyre-ekstreme og dumme.

 

Hvis man er "ytre høyre", hvorfor tåler man ikke å høre det? Jeg har opplevd mange Rødt-folk som kaller seg selv "ytre venstre" og heller ikke blir fornærmet over å bli kalt det. Er det så mye verre for de som er langt ute til høyre å bli beskrevet som nettopp det?

Snakker vi rett og slett om en for stor forekomst av persilleblader?

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9.6.2024 at 11:10 PM, Ørjanø said:

https://www.nrk.no/urix/emmanuel-macron-skriv-ut-nyval-i-frankrike-1.16918198

https://www.tv2.no/nyheter/brakvalg-for-ytre-hoyre-i-frankrike-og-tyskland/16753094/

Ser ut til at både Frankrike, Tyskland og Østerrike befolkning går mot ytre høyre. Og flere andre EU land.... 

Jeg kan ikke så mye om dette, men synes det virker en smule skummelt. 

Brukbar forklaring her

 

 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 timer siden):

Når venstresiden og det såkalte sentrum ikke har annet å tilby en stadig fattigere befolkning enn økende innvandring, klima-selvpisking og postmodernistisk transevrøvl, er det ikke så rart at høyresiden har medvind, siden i grunnen all annen tenkelig politikk er bedre.

Man må gjerne ønske at vi alle bare kunne synge Kumba-ya og være venner, men den politiske - og økonomiske – realiteten som de nevnte politiske kreftene har skapt, er i ferd med å tvinge fram krav om endringer. Da er det ikke en god strategi å skyte på budbringeren.

Muligens må vi få det betydelig verre i Norge, før pk-geriljaen på diskusjon.no innser at å konsekvent rosemale det bestående er en tapt kamp. Uansett kjekt å se de få betydelig motvind for en gangs skyld.
 

Siden du snakker om EU-valget så var vel nettopp de nordiske landene selve lyspunktet for de som ikke heier på mørkeblå eller regelrett brune krefter i Europa. Man kan godt forklare det gjennom bedre velferdsordninger og en godt utdannet befolkning som ikke kjøper de verste trumpianske konspirasjonsteoriene.

Siden trollfabrikantene i SD, Sannfinnene og Dansk Folkeparti gikk på en smell så er det tydelig at det store flertallet av befolkningen i disse landene ikke har noe tro på at disse partiene har noe bedre løsninger enn de du kaller "det bestående", som vel 80%+ heller foretrekker å stemme på. SD og DF har jo selv fått ansvar ved å støtte regjeringer, og det er vel egentlig den beste medisinen: La tullingene få ansvar og se hvor mange plagg av keiserens nye klær som etterhvert blir igjen.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (47 minutter siden):

Jeg tror det handler mer om at sosialdemokrater som er skeptisk til masseinnvandring ikke liker å bli anklaget for å bruke brune skjorter.

Ytre venstre kaller alle som ikke er ytre venstre for høyreekstreme.

Det er nok svært mange som overhodet ikke er "sosialdemokrater" som reagerer allergisk på ytre høyre-betegnelsen. Er man en Per Willy Amundsen-kopi på høyresiden av FrP eller enda lenger til høyre, ev. besatt av muslimer eller "retten" til å si neger, så er man iallefall ikke spesielt moderat. Så skjønner ikke hvorfor disse ikke tåler å bli kalt det de åpenbart er. Eller "en spade for en spade", som den store tenkeren Siv Jensen sa.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Frp er til venstre for partiet Høyre på den økonomiske aksen, og imot innvandring. De har aldri argumentert for å bygge konsentrasjonsleir eller bruke vold.

Breivik meldte seg ut fordi han ikke fant meningsfeller der.

At han i det hele tatt var medlem forteller vel også at han så mer potensiale for agendaen sin der enn i andre partier.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11.6.2024 at 10:27 AM, Red Frostraven said:

For min del så bryr jeg meg om at barna mine har en trygg fremtid, og jeg stemmer slik at barna mine får trygge og gode kår selv om de skulle gå inn i arbeidslivet ufaglært, eller høyt utdannet, og samtidig, med best mulige odds for å leve i en verden i fred.

 Men enda viktigere: Jeg passer på at jeg er informert og oppdatert på temaene i politikken, og forstår årsakssammenhengene -- og lar være å høre på populister sine enkle forklaringer.

Problemet du beskriver er populisme, ikke at politikerene er i utakt med folket: 

Folket som faller for populisme er generelt disinformert, har kunnskap lavere enn null om temaet, negativ kunnskap.

Det er ikke politikerene som mangler forståelse for folket, folk flest er ikke populister, det er enkelte folk som mangler forståelse for politikken. De fleste av dem mangler kunnskap, eller er disinformerte, som er verre enn å mangle kunnskap.

De fleste arbeidere som har kunnskaper om samfunnet og beslutningene som må tas og har satt seg inn i hvorfor ting skjer i samfunnet er ikke populister, og klarer å forstå ikke-populistiske partier sin politikk.

 

Mener du at det er desinformasjon, og ikke observasjon, som har ført til at folk er begynt å tro at samfunnet er blitt verre?

Jeg ser ikke noen grunn til at folk skal begynne å stemme annerledes dersom de er fornøyd med samfunnet, så enten er de lurt til å tro at samfunnet er verre enn det er, eller så observerer de dette selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 time siden):

At han i det hele tatt var medlem forteller vel også at han så mer potensiale for agendaen sin der enn i andre partier.

.. og det at han meldte seg ut igjen viser vel at potensiale aldri fantes. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
rv87 skrev (33 minutter siden):

 

Mener du at det er desinformasjon, og ikke observasjon, som har ført til at folk er begynt å tro at samfunnet er blitt verre?

Jeg ser ikke noen grunn til at folk skal begynne å stemme annerledes dersom de er fornøyd med samfunnet, så enten er de lurt til å tro at samfunnet er verre enn det er, eller så observerer de dette selv.

Verre enn når da? Disse 50- og 60-tallsnostalgikerne har jo ikke engang fått med seg hvor stor problemer og mangler det var i dette samfunnet sammenlignet med i dag. Den gang skjøv man all dritten under teppet, mens i dag skal vi belyse absolutt alt. Og kravene til hva som er "bra" er jo i dag ca. 750% større enn den gangen.

Men man fikk da lov til å si Neger - og da er vel resten irrelevant.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (6 minutter siden):

.. og det at han meldte seg ut igjen viser vel at potensiale aldri fantes. 

Jeg sa ikke at potensialet nødvendigvis var så stort, men "større potensielle enn i andre partier". Han kunne jo f.eks. fått en god del gehør av en type som Per Willy Amundsen. Spesielt etter kl. 24.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...