Gå til innhold

Ytre høyre bølge i EU valget....


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (39 minutter siden):

Jeg håper høyrepartiene som vinner disse valgene forstår at det er immigrasjonspolitikken deres som gir valgseier, ikke mer privatisering, anbud, helsekø og fattigdom.

Jeg føler vi må stemme på kolera for å unngå pest. Vi belønnes med begge deler.

Men står egentlig disse "høyrepartiene" for den typen "høyrepolitikk" du skisserer? Jeg spør av uvitenhet, men jeg har inntrykk av at mange av "ytre høyre" partiene ofte ikke har en spesielt "høyre" økonomisk politikk, og at det primært er nettopp innvandring og "mangfold" som gjør at de plasseres på høyresiden. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (19 minutter siden):

Nå er det ganske bred enighet om at NSDAP var på den ytre høyresiden. 


Vel, nei, det er mange som misforstår, og tror at fordi nazistene var høyreekstreme, så var også NSDAP sin politikk ytre høyre, men igjen, Hitler var mer en sentrumspolitiker og populist i sin tid, med unntak av i enkelte saker, hvor nazistene altså sto laaaangt til høyre, i den grad man kalle rasisme høyrepolitikk.

NSDAP innførte veldferdsstaten og ønsket statlig eierskap osv. og var til dels sosialister, dog også sosialkonservative og nasjonalsosialister, det ligger liksom litt i navnet på partiet.

Problemet var selvfølgelig at velferdsstaten de innførte kun var for den ariske rase, ikke alle de andre.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Men står egentlig disse "høyrepartiene" for den typen "høyrepolitikk" du skisserer? Jeg spør av uvitenhet, men jeg har inntrykk av at mange av "ytre høyre" partiene ofte ikke har en spesielt "høyre" økonomisk politikk, og at det primært er nettopp innvandring og "mangfold" som gjør at de plasseres på høyresiden. 

 

 

Noen av disse partiene er så ekstreme at FrP ikke tar i dem med ildtang engang. FrP har faktisk en liberal tilt og det ser man særlig i verdispørsmål hvor de ofte stemmer for mer liberalisering (bioteknologiloven feks i forrige Stortingsperiode). Det er dette som skiller FrP fra mange av disse parteine nedover Europa.  En del av disse partiene i Europa er ekstremt konservative i verdispørsmål. 

 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Noen av disse partiene er så ekstreme at FrP ikke tar i dem med ildtang engang. FrP har faktisk en liberal tilt og det ser man særlig i verdispørsmål hvor de ofte stemmer for mer liberalisering (bioteknologiloven feks i forrige Stortingsperiode). Det er dette som skiller FrP fra mange av disse parteine nedover Europa. 

 

Nå var det spesifikt den økonomiske politikken jeg kommenterte. Jeg kjenner ikke disse partienes økonomiske politikk, men mener å ha hørt at den i flere tilfeller er relativt moderat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (13 timer siden):

Legg merke til at han skrev 'skal vi følge den logikken' i forkant.

Hva skjer forresten med den bitchingen over antall likes på innlegg, det fremstår kun smålig og misunnelig.

Det er et mål.

Se også hvor ufattelig uvitende folk er i kommentarfeltet hvor de utlyser hvor dårlige kunnskaper de har i fullt navn:

https://www.nettavisen.no/okonomi/norsk-krone-kollaps-latterliggjores-i-sverige/s/5-95-1878091

...

Denne delen av kronefallet har pågått siden minst år 2012.

Problemet er hvor mange mennesker som synes idioti høres fornuftig ut.

 

Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Triump sier at 2+2 er 4. Selv om det krenker.

Om 2+2 identifiserer seg som 6, mener ytre venstre at vi skal feire mangfoldet. Gjerne med en ny bokstav i rekken: LGBTQ6+++.

Det er steile fronter, og ingen forsoning i sikte. Radikale venstre gjør at konservative og normale mennesker samler seg litt lengre til høyre enn de ellers ville. Ikke rart Trump er populær.  Mange føler de ikke har noe valg, selv om de ikke liker ham eller stoler på ham.

Ytre venstre er i dette tilfellet også Høyre, Venstre og KrF.

Retningslinjene og lovene som sikrer at transpersoner kan bytte kjønn kom under deres regjering, per retningslinjer fra WHO som har vært i utvikling lenge.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/kjonnsinkongruens

Som så mye annet folk innbiller seg er reelle politiske skiller, så er dette ikke et slikt tema.

Politikken og legevitenskapen, samt forskningen som er relevant, er enige om fakta. De som står utenfor er uinformert, eller disinformerte.

Det gjelder en god del fagfolk, desverre, som sliter med å ta til seg og akseptere den nye viten. Akkurat som da homofili ble av-diagnosert som mental sykdom så vil det i en tid stå kristne som kjemper for religion over fag.

Som Jordan Peterson.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...