Gå til innhold

Ytre høyre bølge i EU valget....


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Slik jeg har forstått det så er det ekstremt mange som har blitt lurt til å tro at Høyre, Venstre og KrF sin politikk er ytre venstre.

Det er eksempelvis ni stykker som har trykket liker på innlegget til Tåkefyrste over hvor det hevdes at "Europa har vært styrt av ytre-venstre ganske lenge". Det til tross for at påstanden enkelt og greit er feil.

Jeg vet ikke om de virkelig tror på at det er sant (!), eller om det bare er en slags ønsketenking eller hva det er. Det minner meg om det Trump-administrasjonen i sin tid introduserte som "alternative fakta". Det er ikke liksom så farlig hva sannheten egentlig er, det er bare å skape sin egen fortelling så passer liksom alt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det er eksempelvis ni stykker som har trykket liker på innlegget til Tåkefyrste over hvor det hevdes at "Europa har vært styrt av ytre-venstre ganske lenge". Det til tross for at påstanden enkelt og greit er feil.

Legg merke til at han skrev 'skal vi følge den logikken' i forkant.

Hva skjer forresten med den bitchingen over antall likes på innlegg, det fremstår kun smålig og misunnelig.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

Legg merke til at han skrev 'skal vi følge den logikken' i forkant.

Som sagt - det gir ikke noen mening om man følger noen som helst logikk å si at "Europa har vært styrt av ytre venstre ganske lenge". Det er enkelt og greit en løgn, og det vet du godt.

Sitat

Hva skjer forresten med den bitchingen over antall likes på innlegg, det fremstår kun smålig og misunnelig.

..? Antall likes ble kun brukt som eksempel på at mange som sier seg enig i et innlegg, selv om påstanden som fremlegges objektivt ikke er sann.

Det er litt som at Trump og Biden skulle diskutert mattestykket 2+2, og Trump-supporterne vil si seg enig med Trump selv om han lyver og hevder at svaret er 5, mens Biden sier at svaret er 4.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må skille mellom høyre/venstre-aksen når det gjelder økonomi, og når det gjelder mangfold- og identitetspolitikk.

Toneangivende politikerne i Vesten kombinerer både høyre og venstre fra disse aksene. Alt skal privatiseres og settes på anbud, og vi skal ha mest mulig mangfold. Pride og Eid er blant de viktigste høytidene i Norge. 

Enten du stemmer på høyresiden for å redusere innvandring, eller venstresiden for å redusere privatisering, kan du være sikker på at uansett resultatet av neste valg vil vi få mer av begge deler.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det gir ikke noen mening om man følger noen som helst logikk å si at "Europa er styrt av ytre venstre".

Ei heller å stemple alt en ikke er enig med som 'ytre høyre' som jeg antar var poenget.

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

..? Antall likes ble kun brukt som eksempel på at mange som sier seg enig i et innlegg, selv om påstanden som fremlegges objektivt ikke er sann.

De var nok enige med sammeligningen vedrørende det å skyve alt til ytterpunktene, det er jo noe annet.  

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det er litt som at Trump og Biden skulle diskutert mattestykket 2+2, og Trump-supporterne vil si seg enig med Trump selv om han mener svaret er 5 og Biden mener svaret er 4.

Vet ikke om den sammenligningen er helt heldig ift ditt poeng, uansett fremstår det litt gneldrete å klage på likes, av alle ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Triump sier at 2+2 er 4. Selv om det krenker.

Om 2+2 identifiserer seg som 6, mener ytre venstre at vi skal feire mangfoldet. Gjerne med en ny bokstav i rekken: LGBTQ6+++.

Det er steile fronter, og ingen forsoning i sikte. Radikale venstre gjør at konservative og normale mennesker samler seg litt lengre til høyre enn de ellers ville. Ikke rart Trump er populær.  Mange føler de ikke har noe valg, selv om de ikke liker ham eller stoler på ham.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (32 minutter siden):

Ei heller å stemple alt en ikke er enig med som 'ytre høyre' som jeg antar var poenget.

Har lest mesteparten av tråden og kan ikke se at noen har gjort dette. Har du noen eksempler?

Jeg ser derimot et par som prøver å få sentrum-høyre i EU-parlamentet til å bli "ytre venstre", noe jeg mener er helt absurd - og desto mer fascinerende at så mange trykker "liker" på ren løgn. 

Derav poenget med at en påstand kan være populær selv om den er åpenbart usann, og funderingen over hvordan noen lager sin helt egen alternative fortelling og versjon av virkeligheten. "Klage på likes" er det ingen som har gjort. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje sitter en igjen med problemet at "aksene" en bruker er for endimensjonale. Setter en partiene langs en enkel akse der "ytre venstre" er Rødt og "ytre høyre" er noe tilsvarende Sverigedemokratene (jeg er usikker på hva som vil være norsk motstykke) har Europa åpenbart ikke vært styrt av "ytre venstre". 

Ser en heller sakene for seg selv kan en kanskje si at mindre moderate og til dels aktivistiske strømninger, som vi gjerne vil forbinde med venstresiden, i svært stor grad har fått viljen sin innen noen sakskomplekser i mange land. Den voldsomt høye innvandringen tenker jeg er et godt eksempel, og trekker en eksempelvis frem Sverige fremstår det som et land der slike "ytre venstre" krefter har fått dominere og "styre", selv om de styrende partiene også har befunnet seg på høyresiden. Her kommer fort en enkel endimensjonal beskrivelse til kort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Har lest mesteparten av tråden og kan ikke se at noen har gjort dette. Har du noen eksempler?

Jeg ser derimot et par som prøver å få sentrum-høyre i EU-parlamentet til å bli "ytre venstre", noe jeg mener er helt absurd - og desto mer fascinerende at så mange trykker "liker" på ren løgn. 

Derav poenget med at en påstand kan være populær selv om den er åpenbart usann, og funderingen over hvordan noen lager sin helt egen alternative fortelling og versjon av virkeligheten. "Klage på likes" er det ingen som har gjort. 

Kulturmarxister er jo noe som blir brukt mot sentrumspolitikere som kanskje pusher til tider en liberal innvandringspolitikk eller har ganske så liberalt forhold til seksualitet, historiske kulturelle normer osv. Selvom for eksempel Merkel på ingen måte står politisk på ytterkanten av venstresiden, så blir hun jo og har blitt stemplet som en kulturmarxist nettopp på grunn av innvandringspolitikken hun førte. Hjelper jo heller ikke at hun var politisk aktiv som ungdom, i Øst-Tyskland... Dette går jo igjen med politikere som er for globalisme. Det er jo mange på ytre høyre som mener at globalisme og marxisme går hånd i hånd. Nå støtter jeg ikke og er ikke enig med noe av dette men det er slik jeg tolker det når de kaller EU sentrumspolitikere for marxister eller venstreradikale.  

Forøvrig synes jeg det er dypt ironisk at ytre høyre partier i Europa som er ekstremt innvandringsfiendtlige (hvertfall mot innvandring fra Midtøsten)  nesten alltid blindt støtter Israel og ultrasionisme samtidig som at deres ideologiske søsterpartier i Tel Aviv åpenlyst snakker om å sende alt av Palestinere/Arabere som er i veien for det Sionistiske prosjekt til Europa. Kanskje hvis man klarte å se lenger enn sin egen nesetipp i for eksempel FRP/SD så hadde det vært en god idé og ikke blindt støtte en stat som har sammen med Iran vært desidert den største destabiliseringsfaktoren i regionen siste 10-15 årene som igjen har ført til massemigrasjoner inn til Europa.  

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De konservative er imot den onde og skadelige ideologien islamisme, og frykter at den får så mye makt over alt hvor den sprer seg, og hvordan jøder,  kristne og andre mennesker blir behandlet av dem. Jøder, kristne og nordmenn er sårbare minoriteter som burde finne trygghet i egne land, men nå skal alle land ha mangfold, dvs. mest mulig muslimer. Voldtekt og knivstikking er dagligdags etter at vi fikk mangfold.

Å kunne gå trygt på gaten, eller å kunne si nei til sex, er viktige deler av norsk kultur, men ikke forenelig med mangfold.

Et bedre spørsmål er hvorfor ytre venstreside elsker islam. De har omtrent ingenting til felles. Islam er den minst woke religionen av alle, men feires av venstresiden som en del av mangfoldet, på samme måte som transseksuelle afroamerikanere. I islamske land blir homofile drept på samme måte som jøder og kristne. 

Islam og ytre venstre forenes bare av noen få fellestrekk, som hat mot jøder og kristne. De er ikke naturlige allierte. 

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Som sagt - det gir ikke noen mening om man følger noen som helst logikk å si at "Europa har vært styrt av ytre venstre ganske lenge". Det er enkelt og greit en løgn, og det vet du godt.


Veeel, det feier jo en høyrebølge over Europa, så da kan man vel dra den slutningen at de som har styrt tidligere er lengre til venstre enn de som øker i populæritet nå.

Hvorvidt de er "ytre" venstre, kommer trolig an på hvor langt til høyre man står, men det er liten tvil om at det på en del områder, i mange europeiske land, har blitt ført venstrepolitikk, blant annet innen immigrasjon som er nevnt ovenfor.

Det er også tydelig at mange nå ser seg lei av denne venstrepolitikken, og vil ha noen lengre til høyre.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (3 timer siden):

Selvom for eksempel Merkel på ingen måte står politisk på ytterkanten av venstresiden, så blir hun jo og har blitt stemplet som en kulturmarxist nettopp på grunn av innvandringspolitikken hun førte. Hjelper jo heller ikke at hun var politisk aktiv som ungdom, i Øst-Tyskland... 

 

Hun gjorde også Tyskland avhengig av energi fra PUTLER.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OMyren skrev (På 11.6.2024 den 8:03 PM):

Er vel ett resultat av ett demokratisk valg? Dvs Demokratiet vinner? Eller gikk ikke det demokratiske valget som forventet? 

Tja det er flere eksempler på at ytre høyrepartier har brukt demokratiet til å avskaffe det - eller ihvertfall forsøkt. Nei jeg sikter ikke bare til Hitler, men i nyere tid har vi Orban og Trump. Demokratiet i Ungarn er ikke direkte avskaffet, men det innføres mange lover som slettes ikke hører hjemme i et fritt demokrati. Trump forsøkte å avskaffe det 6 januar 2021. Der var det heldigvis mennesker som satte USA foran Trump (les Pence). Trump gjør ikke den samme "feilen" en gang til, nå skal han kun ha med de største rævslikkerne. Han er langt farligere nå enn det han var i 2021. Dessuten har en del  av disse ytre høyre partiene i Europa også uttrykt tja ikke direkte støtte, men en form for sympati mot Putin-regimet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 timer siden):

Kanskje sitter en igjen med problemet at "aksene" en bruker er for endimensjonale. Setter en partiene langs en enkel akse der "ytre venstre" er Rødt og "ytre høyre" er noe tilsvarende Sverigedemokratene (jeg er usikker på hva som vil være norsk motstykke) har Europa åpenbart ikke vært styrt av "ytre venstre". 

Ser en heller sakene for seg selv kan en kanskje si at mindre moderate og til dels aktivistiske strømninger, som vi gjerne vil forbinde med venstresiden, i svært stor grad har fått viljen sin innen noen sakskomplekser i mange land. Den voldsomt høye innvandringen tenker jeg er et godt eksempel, og trekker en eksempelvis frem Sverige fremstår det som et land der slike "ytre venstre" krefter har fått dominere og "styre", selv om de styrende partiene også har befunnet seg på høyresiden. Her kommer fort en enkel endimensjonal beskrivelse til kort. 

Hadde det vært valg i Sverige i dag hadde Sossarna inntatt regjeringskontorene igjen. Det er ihvertfall det de siste målingene har vist. Sossarna ligger stabilt godt over 30% på målingene i Sverige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Tja det er flere eksempler på at ytre høyrepartier har brukt demokratiet til å avskaffe det - eller ihvertfall forsøkt. Nei jeg sikter ikke bare til Hitler....


Mnja, i datidens Tyskland var Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei regnet for å være mer et sentrumsparti, og Hitler kritiserte både høyresiden og venstresiden.

Mye av politikken NSDAP førte var venstrepolitikk, mens annet, som den rene rasismen og synet på innvandring osv. var laaangt til høyre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Mnja, i datidens Tyskland var Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei regnet for å være mer et sentrumsparti, og Hitler kritiserte både høyresiden og venstresiden.

Mye av politikken NSDAP førte var venstrepolitikk, mens annet, som den rene rasismen og synet på innvandring osv. var laaangt til høyre.

Nå er det ganske bred enighet om at NSDAP var på den ytre høyresiden. Men det er klart det er mange som av en eller annen merkelig grunn plasserer det på venstresiden (det er faktisk fullstendig feil og misforstått forståelse for ting)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Sossarna ligger stabilt godt over 30% på målingene i Sverige. 


Vet ikke helt om det holder, når Moderatorna og Sverigedemokraterna har rundt 40% av stemmene.

Dersom de to partiene klarer å samarbeide, og får med støttepartiene KD og L som sitter i den nåværende regjeringen, så ville de hatt ca 46-47% av stemmene.

Sossene har som oftest med seg støttepartiene Vänsterpartiet, Centerpartiet og Miljöpartiet, og ville hatt ca 52%, dersom de klarte å samarbeide.

Så er det slik at valget ikke avgjøres på prosent, men på mandater, og jeg er usikker på mandatfordelingen i Sverige, og hvem, om noen, som ville hatt flertall?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Har lest mesteparten av tråden og kan ikke se at noen har gjort dette. Har du noen eksempler?

Det er jo forsåvidt trådens tema i seg selv, bare les fra første side.

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Jeg ser derimot et par som prøver å få sentrum-høyre i EU-parlamentet til å bli "ytre venstre", noe jeg mener er helt absurd - og desto mer fascinerende at så mange trykker "liker" på ren løgn. 

Om du sikter til tåkefyrstens sammenligning så var det jo nettopp det, ergo ikke en løgn. 

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Derav poenget med at en påstand kan være populær selv om den er åpenbart usann, og funderingen over hvordan noen lager sin helt egen alternative fortelling og versjon av virkeligheten. "Klage på likes" er det ingen som har gjort. 

Det er 100% åpenbart at du klagde på likes på en annen post og at du benekter det er 100% en alternativ versjon av virkeligheten, la oss være ærlige her i det minste. Forøvrig ser jeg flust med innlegg her jeg mener er ren idioti bli oppstemt som om det var tidenes gullkorn, men slik uenighet er en del av forum greia. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Vet ikke helt om det holder, når Moderatorna og Sverigedemokraterna har rundt 40% av stemmene.

Dersom de to partiene klarer å samarbeide, og får med støttepartiene KD og L som sitter i den nåværende regjeringen, så ville de hatt ca 46-47% av stemmene.

Sossene har som oftest med seg støttepartiene Vänsterpartiet, Centerpartiet og Miljöpartiet, og ville hatt ca 52%, dersom de klarte å samarbeide.

Så er det slik at valget ikke avgjøres på prosent, men på mandater, og jeg er usikker på mandatfordelingen i Sverige, og hvem, om noen, som ville hatt flertall?

I Sverige så er sperregrensa nesten absolutt på 4 (man kan dog få inn distriktsmandater dersom man får minst 12% i en valgkrets) og som regel så har prosentene som er ved målinger stemt ganske greit hvem som kommer til å styre. De borgerlige i Sverige så står L og KD ganske utsatt til mtp  sperregrensa om man ser på målingene i det siste. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...