Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

bosch vinkelsliper


Anbefalte innlegg

Hei

Trenger en ny vinkelsliper. Har en diger en som brukes til å kutte større ting, men vil ha en mindre en på batteri

Bruk: kapping av småting og pussing av metall som skal sveises.

Står egentlig mellom gws 18v-10 og gwx 18v-10

X-lock er vel det nye, men det virker så dyrt for skivene. Bosch skivene er sikkert mye mer slitesterk enn de på Biltema, men er det verdt det?

Noen som har noen innspill?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne videoen viste forskjellen på GWS og GWX på en interessant og effektiv måte. ^^

Har ikke så mye erfaring med en vinkelsliper, utover en eldre Metabo W1080 125mm
https://www.amazon.de/-/en/606722000/dp/B00803LQ8E

...Og en gigantisk Black & Decker KG2000 230mm som jeg ennå ikke har testet.

Så innspill vil nok bare være ting du allerede har tenkt på. Som at batteridrevet verktøy er dyrere, og med lavere effekt, enn nettdrevet verktøy. Nå kjenner jeg ikke X-lock systemet, men jeg håper det er bedre enn Bosch Starlock som de bruker på multiverktøy. Det hurtigfestet har fått mye pepper for ikke å gripe skikkelig over tid grunnet oppsamling av smuss på gripeklypene, så jeg håper det ikke blir samme problem med X-lock for en kappeskive er ikke noe jeg vil risikere skal plutselig fare av gårde.

Har opplevd tilsvarende på en pussemaskin, hvor hele slipesålen plutselig fløy av gårde. Så jeg foretrekker helt klart en låseskive som sikring. Med min verktøybruk så foretrekker jeg også nettdrevet verktøy hvis jobben krever langvarig kjøring av verktøyet, som nettopp en vinkelsliper. Men dette er personlige preferanser.

Har null erfaring med sliping med en vinkelsliper; kun litt kapping, så kan ikke uttale meg om prisene - og forbruket - på skivene. Men ~50 Kr. pr. skive er omtrent det samme jeg har gitt for skivene til mine vinkelslipere. For eksempel:
https://www.clasohlson.com/no/Bosch-kappeskive-for-stal,-125-mm/p/40-9328
https://www.staypro.no/maskintilbehor-forbruk/kappe-slipe-og-polere/kapp-og-slipeskiver/kapp-og-slipeskiver/dewalt-dt43909-kappeskive-thin-cutting-230-x-19-mm-hz11913

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har allerede bosch batterier, så gidder ikke kjøpe et nytt merke, så blir nok å holde meg til bosch.

Den jeg har går på strøm, men ser poenget med batteri, men man får igjen for mobilitet.

Tenkte kanskje mer på om noen som har brukt x-lock og om det var "fremtiden", eller om det bare er en gimmick(om jeg bruker 10 sek eller 2 min på bytte av skive er kanskje uvesentlig når man holder på hjemme?)

Lenke til kommentar

Det kan nok være en stor fordel for profesjonelle brukere. Amatører bytter vel stort sett bare kappeskiver hver gang den er oppbrukt og har som regel ikke tidspress.

Da gjenstår egentlig mest enkelheten, som kan være verdt det for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...