Cascada81 Skrevet i går, 02:17 Del Skrevet i går, 02:17 Nedward skrev (17 timer siden): Minstesatsen i overenskomsten til HK og Virke er 177,50 kr/timen for en fersk arbeidstaker over 18. Er du over 25 eller har studiekompetanse skal det være 180,4 kr/timen. Så kommer det noen tillegg for ubekvem arbeidstid. Med full ansiennitet ligger du på 245 kr/timen pluss tillegg. En fersk skoleeleve tjener altså 222,5 på å jobbe en nattevakt på bensinstasjon midt i uken. En med full ansiennitet og med jobb på en søndag tjener litt mer enn hva grunnlønn til en håndtverker er. Dette er greie lønninger dersom du går skole og jobber deltid. Men det er ikke noe å leve av på fulltid, med mindre du har full ansiennitet. Og selv da er det ikke bra. Dog spekulerer jo gjerne butikkeiere i å ansette skoleelever og andre som ikke blir værende og som tør å hevde sin rett. Før var det en greie at man helst settes dem opp på vakter på en slik måte at man ikke oppnår nok timer på kveldstid for å utløse tillegg for ubekvem arbeidstid (mener å huske at du måtte jobbe et visst timetall før du fikk UB-tillegg). Det er heldigvis endret i tariffavtalen nå. Dette er generelt en bedriten bransje å jobbe i, med sjefer som finner på egne regler og turer fram slik det passer dem. Vet ikke helt hvor det passer inn i forhold til om det er god butikk å eie en bensinstasjon. Men jeg tenker at dette er et symptom på at det ikke er veldig lukrativt, når man føler at man må lirke, lure og vende på slike ting for å tjene noe. Det er ikke allmenngjorte tariffer for butikkbransjen, så er neppe ulovlig å ha ungdommer til å jobbe for 150 i timen, og heller ikke å ikke utbetale UB. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Krig og fred skrev (På 24.11.2024 den 8:08 PM): Dette er en veldig rar måte å se på de som faktisk utfører arbeidet og står for inntjeningen. Med mindre du tror at bensin og boller selger seg selv. Nå er det dyrt og ha ansatte i Norge, uansett bransje, ansatte er en kostnad som man prøver og holde så lav som mulig. Så hva er rart med det? Dessuten blir det stadig færre arbeidstakere så endel slike bransjer med lave marginer vil ikke greie og konkurrere på lønn. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Salvesen. skrev (10 timer siden): Drivstoffpriser er bare en illusjon, handler lite om faktiske kostnader og mest om max profitt. Jeg varslet priser inn for en stasjon på vei hjem. Om prisen der var høyere satt vår stasjon sin pris opp. Og motsatt. Ikke rart det snart er over.. Helt rett. Konkurransetilsynet lever i en egen boble når de hevder at markedet fungerer i denne bransjen. I mitt nærområde er det stort sett faste dager hvor prisen er høy eller lav. Dvs en kartellvirksomhet hvor aktørene er enige på bakrommet, men spiller et spill for galleriet. Lenke til kommentar
Sviskepott Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Plusser på med en tanke om at det alltid må være to solide personer på jobb om nettene. Ofte jobber det kun èn da og det kan bli katastrofalt med tanke på sikkerhet og trøblete kunder. ☝️ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Sviskepott skrev (1 time siden): Plusser på med en tanke om at det alltid må være to solide personer på jobb om nettene. Ofte jobber det kun èn da og det kan bli katastrofalt med tanke på sikkerhet og trøblete kunder. ☝️ Så rart da at det som oftest er bare EN person på jobb... Løsningen mange plasser er at de låser døren, og har luke hvor kundene kan si hva de skal ha. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) Når jeg kjører forbi stasjoner på morgenen så kan diesel koste 18 kroner, og når jeg kommer tilbake senere på dagen så er prisen 23 kroner. Nei, oljeprisen steg ikke 5 kroner i løpet av dagen. Det er heller ikke 5 kroner forskjell på melk i løpet av dagen, selv om de fleste kjøper melk utpå dagen.. Endret 16 timer siden av Dubious Lenke til kommentar
Sviskepott Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Dubious skrev (3 minutter siden): Så rart da at det som oftest er bare EN person på jobb... Løsningen mange plasser er at de låser døren, og har luke hvor kundene kan si hva de skal ha. Ok, jeg mente at det BØR bli slik at det alltid må jobbe to sammen om nettene, grunnet trusler og overgrep etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå